Jipperd 0 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Hey allemaal, ik ben door een vriendin meegevraagd om een een samenkomst mee te maken bij het Apostolisch genootschap. Ik kende het van naam wel, maar had er eigenlijk verder weinig over gehoord. Korte research leert me dat het een ondogmatische groep is, de God vooral aanduidt met Liefde, en de Bijbel vooral al inpiratie ziet, maar niet als het enige woord van God. Bovendien is God volgen hen aanwezig in ieder mens. Nouja, ik weet eigenlijk niet volledig wat ik met dit topic wil, misschien vooral eens vragen of iemand van jullie ervaringen heeft met het 'ApGen'(aanduiding van huisgenoot die ook lid is), en wat jullie vinden, enzo. Onder levensbeschouwing gezet omdat ik het idee heb dat het Apostolisch Genootschap niet volledig de 12 artikelen onderschrijft Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Het klinkt me als een vrijzinnige club die weinig ziet in een objectiverende beschrijving van de waarheid. Leuk om eens te kijken denk ik. Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Ik ben een keer bij het Apostolisch Genootschap geweest in Leiden. Een mooi verhaal over liefde, weinig jongeren. Ik kon er niet zo veel mee, maar daar kwam ik ook niet voor (en jij ook niet, meen ik). Hier staat wat over de liturgie: link Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Het lijkt me een vage, vrijzinnige club en -anders dan Bonaventura schrijft- raad ik je juist aan om er niet naartoe te gaan. Ik neem aan dat je info over hen op Wikipedia hebt gelezen. Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Quote: Op donderdag 23 september 2010 15:58:28 schreef EulogÃa het volgende: Het lijkt me een vage, vrijzinnige club en -anders dan Bonaventura schrijft- raad ik je juist aan om er niet naartoe te gaan. Het kan wel leerzaam zijn, toch? Als je nooit in aanraking komt met de dingen waar je het niet mee eens bent, leer je ook niet jezelf er tegen wapenen. Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Quote: Op donderdag 23 september 2010 15:58:28 schreef EulogÃa het volgende: Het lijkt me een vage, vrijzinnige club en -anders dan Bonaventura schrijft- raad ik je juist aan om er niet naartoe te gaan. Ik neem aan dat je info over hen op Wikipedia hebt gelezen. Wat is er mis mee om ergens heen te gaan waar je het niet mee eens bent? Het is toch juist leuk om je horizon te verbreden? Link naar bericht Deel via andere websites
Jipperd 0 Geplaatst 23 september 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Dat leek mij ook. Kijk, een eng-satanitische-club-die-katten-afslacht-om-bloed-te-drinken- alsof-het-satan's-limonade-is, daar hoef ik echt niet heen, maar dit leek me juist interessant Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Bovendien is het ook leuk voor die vriendin om mee te gaan denk ik. Het is altijd leuk wanneer mensen interesse tonen in iets dat belangrijk voor je is. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar zelf vind ik het belangrijk om altijd dubieuze leringen uit de weg te gaan die niet volgens de 12 artikelen zijn (zoals je zelf al aangeeft). Spr. 4:23 Behoed uw hart boven al wat te bewaren is, want daaruit zijn de oorsprongen des levens. Link naar bericht Deel via andere websites
Raido 0 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Levi was volgens mij toch ook Apostolisch? Link naar bericht Deel via andere websites
JoostG 27 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Nee, Levi is weer lid van een andere club die weliswaar de naam apostolisch in de naam heeft staan maar wel degelijk dogmatisch christelijk is. Ik kan alleen zo niet op de naam komen.. Ik ben het met Eulogia eens, in de post hierboven. Persoonlijk vind ik het ApGen een beetje dubieus. Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Quote: Op donderdag 23 september 2010 16:19:06 schreef EulogÃa het volgende: Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar zelf vind ik het belangrijk om altijd dubieuze leringen uit de weg te gaan die niet volgens de 12 artikelen zijn (zoals je zelf al aangeeft). Ze is het er toch niet mee eens? Ik vind het juist belangrijk om de argumenten te kennen van mijn tegenstanders, dan kan ik me er beter tegen verweren. Link naar bericht Deel via andere websites
JoostG 27 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Quote: Op donderdag 23 september 2010 16:30:30 schreef JoostG het volgende: Ik kan alleen zo niet op de naam komen.. Hersteld Apostolische Zendingskerk Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Quote: Op donderdag 23 september 2010 16:31:11 schreef Hongerige Wolf het volgende: Ze is het er toch niet mee eens? Ik vind het juist belangrijk om de argumenten te kennen van mijn tegenstanders, dan kan ik me er beter tegen verweren. Waarom zou je de argumenten van je tegenstanders willen kennen als je nooit met hen te maken krijgt? Er is een grote kans dat je de komende 100 jaar nooit met hen te maken krijgt en je je niet tegen hen hoeft te verweren. Je hoeft alleen maar de strategie van de duivel te kennen, nl. misleiding, leugen, manipulatie, moord, enz. . Veel mensen vervuilen hun hart met niet-christelijke kennis die ze beter uit de weg kunnen gaan. Maar ja, dat is een discussie op zichzelf.. Quote: Op donderdag 23 september 2010 16:32:27 schreef JoostG het volgende: Hersteld Apostolische Zendingskerk Dat lijkt me een stuk beter, gezien een website van hen Link naar bericht Deel via andere websites
Jipperd 0 Geplaatst 23 september 2010 Auteur Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 deze hele discussie gaat keihard oftopic Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Admod note: BOT. Ieder heeft recht op zijn mening maar graag reageren vanuit de OP. Link naar bericht Deel via andere websites
JoostG 27 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Argumenten waarom je niet naar de ApGen zou gaan zijn toch ontopic? Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Quote: Op donderdag 23 september 2010 16:47:39 schreef JoostG het volgende: Argumenten waarom je niet naar de ApGen zou gaan zijn toch ontopic? Klopt. Maar het gaat ook om de vraag naar ervaring en niet zozeer om de vraag of je je per definitie zou mogen verdiepen in zaken die niet-christelijk of "satanisch" zijn. Sommige posts dreigen de discussie te abstraheren. Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Quote: Op donderdag 23 september 2010 16:38:40 schreef EulogÃa het volgende: [...]Waarom zou je de argumenten van je tegenstanders willen kennen als je nooit met hen te maken krijgt? Ik kom vrijwel dagelijks in gesprek met mensen die dit soort ideeën huldigen. Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Quote: Op donderdag 23 september 2010 16:31:11 schreef Hongerige Wolf het volgende: [...] Ze is het er toch niet mee eens? Ik vind het juist belangrijk om de argumenten te kennen van mijn tegenstanders, dan kan ik me er beter tegen verweren. Als je je eigen hokje goed genoeg kent kan je toch ook afwijkingen daarvan herkennen en op basis van je eigen stroming de argumenten ontkrachten? Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Quote: Op donderdag 23 september 2010 17:59:04 schreef Andere Jas het volgende: [...] Als je je eigen hokje goed genoeg kent kan je toch ook afwijkingen daarvan herkennen en op basis van je eigen stroming de argumenten ontkrachten? Ja. Maar argumenten hebben naast inhoud ook altijd vorm, en het geheel wordt weer op een bepaalde manier geformuleerd. In hokje a wordt op een andere manier geargumenteerd dan in hokje b. Als je de vorm en de argumentatieve taal niet (goed) kent wordt het lastig argumenteren. Bovendien is "opvatting Y wijkt af van mijn opvatting Z" zonder verdere onderbouwing natuurlijk geen bijster sterk argument. Je zult je dan toch echt in de ander moeten verdiepen om met additionele argumenten te komen. Maar misschien is mijn opvatting van argumentatie te sterk gebaseerd op de notie van oplossen van een verschil van mening, en niet zozeer het "winnen" van een discussie. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Argumenten kennen heeft geen zin. Nooit is iemand op basis van argumenten tot geloof gekomen. Ga dus naar dat genootschap als je interesse, écht interesse hebt in hoe de mensen daar hun geloof beleven, of gewoon nieuwsgierig bent naar zo'n aparte kerkdienst en dat een keer wil bijwonen, maar denk niet dat je daarna ze met prachtige op hen toegespitste redevoeringen kunt overtuigen dat ze dwalen. Ze zullen je dan eerder op zeer liefdevolle wijze hun kerk uitschoppen en gelijk hebben ze ook. Denk overigens ook niet dat je als buitenstaander ooit echt zult weten wat die mensen geloven en hoe ze dat beleven. Dat gaat dus nooit gebeuren zolang je zelf niet tot dat genootschap hoort, of jarenlang op zeer diepgaand niveau optrekt met iemand van dat genootschap. Als buitenstaander zie je feitelijk maar weinig van wat er écht speelt en dat geldt bij elke kerk, kerkgemeenschap of genootschap. Link naar bericht Deel via andere websites
Hongerige Wolf 0 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Quote: Op donderdag 23 september 2010 20:13:52 schreef RobertF het volgende: Argumenten kennen heeft geen zin. Nooit is iemand op basis van argumenten tot geloof gekomen. Ga dus naar dat genootschap als je interesse, écht interesse hebt in hoe de mensen daar hun geloof beleven, of gewoon nieuwsgierig bent naar zo'n aparte kerkdienst en dat een keer wil bijwonen, maar denk niet dat je daarna ze met prachtige op hen toegespitste redevoeringen kunt overtuigen dat ze dwalen. Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar op welke manier moet ik dat gegeven koppelen aan dit topic? Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Nou ja, je zou Jipperd kunnen aanraden om eens mee te gaan met die vriendin, als ze graag wat meer zou willen weten over wat ze gelooft. Want uiteindelijk is iemands geloof pas echt een beetje te begrijpen als je ziet hoe diegene het viert. Je begrijpt dan dus niet alles, maar hebt al wel meer een beeld ervan. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 23 september 2010 Rapport Share Geplaatst 23 september 2010 Quote: Op donderdag 23 september 2010 16:31:11 schreef Hongerige Wolf het volgende: [...] Ze is het er toch niet mee eens? Ik vind het juist belangrijk om de argumenten te kennen van mijn tegenstanders, dan kan ik me er beter tegen verweren. Word je door ze aangevallen? Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten