Spring naar bijdragen

Vrijwilligerswerk


Aanbevolen berichten

Ik ben benieuwd hoeveel mensen hier op dit forum vrijwilligerswerk doen. Zijn hier mensen die dat doen/deden, en zo ja wat, en hoe vaak, enzo? smile.gif

Ikzelf heb me vandaag ingeschreven als vrijwilligster bij een poppodium in Enschede. Het was mij al meerdere malen gevraagd (vriendje is een actief vrijwilliger, ik ben er vaak), en het leek me ook wel leuk, goede groep mensen oook. Momenteel is mijn taak keukenhulpje, en word ik ooit ingewerkt voor andere taken (garderobe medewerkster, entree kassa, bar, die dingen...). De richtlijn is dat ik dit laatste 1 zaterdag per maand ga doen, en keukenhulpie waar mogelijk is zijn smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als gezin zijn wij vrijwilliger voor de stichting Fatima, een instelling voor verstandelijk gehandicapten, waarbij eens in de twee, drie weken een verstandelijk gehandicapte jongen een weekeinde in huis nemen en dat levert aan het eind van het jaar een kerstpakket en buffet op party.gif.

Die activiteit is gegroeid uit een andere vorm van 'vrijwilligerswerk'(er stond een vergoeding tegenover) waarbij deze jongen (en anderen voor kortere periodes) bijna elf jaar lang bij ons in huis woonde.

Oh, en wij hebben via Pax Kinderhulp ook regelmatig duitse en croatische kinderen een weekje in de vakantie in huis gehad.

Persoonlijk doe ik zelf verder weinig aan vrijwilligerswerk. Mijn leefpatroon is daar op dit moment te onregelmatig voor en ik zou zomaar hier weg kunnen zijn en verhuizen. Ook heb ik een hekel aan mensen, maar ik hoop in de toekomt wel iets te gaan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik werk als vrijwilliger in het bos / op de hei. 2 zaterdagen per maand (vaak heb ik wat anders en sla ik het over)

Wat we doen valt onder de noemer landschapsbeheer. In overleg met overheid en *natuurorganisaties iets aan *natuuronderhoud. Bv een bepaald soort boom uitroeien in een gebied om andere (zeldzame) planten meer kans te geven. Of een houtwal aanleggen. Of een heideveld afplaggen.

Het is erg leuk, met mensen van 16 tot 66

* NB in Nederland is geen NATUUR, alles is al eeuwen CULTUUR, maar natuurxxxxxx is nog de gangbare benaming, dus die gebruik ik ook maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als tiener was ik jarenlang begeleidster op een kinder-vakantiespeelplaats, maar ik vind niet dat ik dat echt vrijwilligerswerk mag noemen, officieel was het dat wel maar er stond wel een dagvergoeding tegenover die op zich in vergelijking met een echt vakantiebaantje niet zo veel voorstelde, maar wel genoeg was om na een paar weken een festivalticket ofzo van te kunnen kopen. Ik denk niet dat ik het zonder die vergoeding gedaan zou hebben dus op zich vind ik het een beetje dubbel om dat als vrijwilligerswerk te benoemen.

Als gezin zijn wij ook al heel mijn leven lid van een organisatie die vakanties met gehandicapten organiseert, daar ben ik (net zoals mijn ouders en broertjes) ook lang mee meegegaan maar daar ben ik een beetje uit gegroeid, niet zozeer omdat ik er niet meer achter stond ofzo maar meer omdat ik de laatste jaren niet echt meer op vakantie ga met het gezin. Ik heb wel laatst nog een artikel geschreven voor het tijdschrift van die organisatie dus op die manier doe ik af en toe nog wel wat.

Als student heb ik een tijdje samen met een aantal andere studenten op woensdagmiddagen sport en spel georganiseerd voor kinderen en jongeren in een probleemwijk, het idee was dat ze op die manier wat zinvols deden in plaats van doelloos rondhangen en dat het sociaal netwerk in de wijk ook wat steviger werd doordat ouders toch ook vaak even bleven hangen. Dat was erg leuk, ik ben er helaas mee moeten stoppen omdat mijn collegerooster veranderde en ik de woensdagnamiddag niet meer vrij had.

Ik werk ook bij vrijwel elke activiteit mee met de locale organisatie van gothic events, dus bij feestjes en concerten, ik kan niet tappen dus doe ik dingen als drankbonnetjes verkopen en tickets controleren, en de artiesten krijgen ook wel eens mijn kookkunsten voorgezet bij wijze van festival-catering. yes.gif Het is best leuk werk en het is ook gewoon een soort "support your scene" ding, ik geniet al jaren van al die leuke feestjes en concerten en de gothicscene is te klein om grote sommen geld te verdienen waarmee je betalende medewerkers kan regelen dus moeten er gewoon mensen zijn die vrijwilliger een paar uurtjes willen helpen of die events kunnen er gewoon niet zijn. Ik heb de indruk dat zowat iedereen in Leuven die actief uitgaat binnen het locale gothicwereldje, wel eens een taak op zich neemt, sommigen natuurlijk al wat vaker dan anderen.

En dan probeer ik tot slot ook nog af en toe op vakantie iets van vrijwilligerswerk te doen, ik vind het een zinvolle manier om je vakantie te vullen en je leert er ook nog eens fijne mensen door kennen (en het kan vaak heel goedkoop doordat je toch ook een beetje werkt voor kost en inwoon). Zo ben ik in Luxemburg een weekje gaan meewerken aan de opbouw van een ecovillage en heb ik in India een maand op het veld gewerkt, geholpen in het huishouden en Engels geoefend met de mensen van het dorp.

En ik ben moderator. engel.gifpuh2.gif

(Trouwens, hele lange post, beschouw het alsjeblieft niet als zo'n "kijk eens wat ik allemaal doe" want het meeste zijn dingen die ik niet meer doe of die helemaal niet zoveel tijd in beslag nemen, het leek me gewoon leuk om een hoop verschillende dingen te posten bij wijze van inspiratie voor mensen die misschien ook graag vrijwilligerswerk willen doen, maar niet zo goed weten in welke richting ze het moeten zoeken. Er zijn echt superveel dingen te doen, iedereen vindt wel iets dat past bij zijn/haar interesses, vaardigheden en beschikbare tijd. smile.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben EHBO'er (als in: ik heb het diploma), heb in mijn vorige gemeente gigantisch veel gedaan (diaken, leiding kinderkerk, gesprekskring, koor), in mijn huidige gemeente begint dat ook al weer een beetje te komen.

Verder heb ik huiswerkbegeleiding gegeven, ooit ook jeugdvakantieweken geleid en was ik actief binnen mijn studentenvereniging. Nu is het even allemaal minder, maar het zal vast vanzelf wel weer komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk om te lezen, al die verschillende dingen die jullie doen. Zelf had ik al jaren geen vrijwilligerswerk meer gedaan maar ben twee jaar geleden weer begonnen door secretaris te worden in het bestuur van een speeltuinvereniging.

Vanaf mijn 18e heb ik wel verschillende vormen van vrijwilligerswerk ondernomen: bij het IKV (vredesbeweging), de ENFB (fietsersbond), drie jaar op een fietsenstalling in Rotterdam centrum, een paar jaar kinder- en jeugdwerk in Bergschenhoek, kerkelijk jongerenwerk bij de gereformeerde en hervormde kerk in Rotterdam centrum (incl. het organiseren van jongerendiensten', ruim vijf jaar bij de Kinder- en Jongerentelefoon (hulpverlening aan de telefoon, gastlessen geven op scholen, p.r. verzorgen).

Ik had het zo naar mijn zin in dit vrijwilligerswerk dat ik niet de moeite nam om te solliciteren. Toen we samen gingen wonen heb ik toch maar een baan gezocht. Bij mijn eerste baan werd ik aangenomen op mijn ervaring in het vrijwilligerswerk: ik moest een project opzetten waar scholieren vrijwilligerswerk konden gaan doen.

Vanaf volgend jaar is de maatschappelijke stage verplicht in Nederland. Ik vind dat een heel goed plan. Blijven een aantal van die jongeren langer hangen als vrijwilliger.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb meegewerkt aan de jeugdkerk, in de kerk heb ik kindernevendienst gedaan, in de band gezongen, beamerpresentaties gemaakt, zangleiding bij 't VakantieBijbelFeest en meer van dat soort dingetjes. Op de middelbare school zat ik in allerlei clubjes en organisaties. Ook ben ik een aantal jaar crew geweest op Credible, dat vind ik ook onder vrijwilligerswerk vallen en staat ook prima op m'n cv (handig als je solliciteert in de nieuwe media).

In het seizoen 2008-2009 heb ik een diaconaal jaar gedaan bij Youth for Christ (YfC). Echt 't meest toffe jaar van m'n leven tot nu toe. smile.gif

op dit moment staat 't vrijwilligerswerk ff op een laag pitje. Ik doe wat dingetjes voor de koffiebar (jongerensoos achtig iets), val af en toe in bij Switch (YfC) en help zo nu en dan in de kerk etc. Ik ben iemand die al snel 'ff helpt' maar dat werd me een beetje te veel. De komende 3 jaar ga ik geld verdienen om m'n studie te bekostigen, daarna ga ik wel weer aan 't vrijwilligers werk.

De MaS vind ik daarom ook echt een supergoed initiatief. Ik heb nu twee keer meegedraaid met een actieweek op een school vanuit YfC en dan zie je echt hoe de ogen van scholieren geopend worden. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

hoi ik doe nog geen echt vrijwilligers werk. Wel wat werk in de kerk maar niet echt voor een goed doel.

De Kerk/kerk ijkt mij een vrij goed doel. Vrijwilligerswerk doe je dus wel degelijk. Het siert je wel dat je het schijnbaar niet zo ervaart.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid