Spring naar bijdragen

De stem van God


Aanbevolen berichten

He daar!

Hoe onderscheiden jullie de stem van God met die van jullie zelf?

En op wat voor manier maakt God zich allemaal kenbaar?Er word vaak gezegd,dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn.Wel,soms maak ik ontzettend vreemde en mystieke dingen mee,niet altijd leuk.En dan krijg ik daarna een uitleg van iets,het komt niet uit mezelf.

Maakt God zich zo kenbaar?Of is het iets anders wat probeert zich van mijn geest meester te maken.

Wat zijn jullie meningen nen wat zegt de bijbel hierover?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat de stem van God dezelfde is als de eigen stem.

Het ziet er mijns inziens ook naar uit dat de mens God heeft geschapen en niet andersom.

(wat overigens heel begrijpelijk is, aangezien het in onze aard zit antwoorden te willen hebben op vragen waarvan we het antwoord helaas (nog) niet weten)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, stem drukt het meteen weer in zo'n hokje dat je per sé iets moet horen, beperkt het spreken van God tot iets wat je denkt te horen in je bewustzijn en wat je moet onderscheiden van de 'stem in je hoofd' waarmee je je gedachten vorm geeft. Volgens mij is het handiger om de wil van God te nemen als uitgangspunt, want die staat altijd vrij duidelijk onderscheidbaar van je eigen wil. Je kan je eigen wil altijd vrij makkelijk ontleden en rationalisaties vinden van je eigen wil. Om het maar even a-mystiek te benaderen.


Samengevoegd:

Quote:

Ik denk dat de stem van God dezelfde is als de eigen stem.

Het ziet er mijns inziens ook naar uit dat de mens God heeft geschapen en niet andersom.

(wat overigens heel begrijpelijk is, aangezien het in onze aard zit antwoorden te willen hebben op vragen waarvan we het antwoord helaas (nog) niet weten)

Da's leuk, dat zegt alles over wat de mens kan met een concept God, maar gaat totaal voorbij aan God zelf, wat Hij zou moeten zijn en wat dat zou betekenen voor ons. Je zit wel met een heel beperkt beeld op een god als je zoiets bedenkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach, stem drukt het meteen weer in zo'n hokje dat je per sé iets moet horen, beperkt het spreken van God tot iets wat je denkt te horen in je bewustzijn en wat je moet onderscheiden van de 'stem in je hoofd' waarmee je je gedachten vorm geeft. Volgens mij is het handiger om de wil van God te nemen als uitgangspunt, want die staat altijd vrij duidelijk onderscheidbaar van je eigen wil. Je kan je eigen wil altijd vrij makkelijk ontleden en rationalisaties vinden van je eigen wil. Om het maar even a-mystiek te benaderen.


Samengevoegd:

[...]

Da's leuk, dat zegt alles over wat de mens kan met een concept God, maar gaat totaal voorbij aan God zelf, wat Hij zou moeten zijn en wat dat zou betekenen voor ons. Je zit wel met een heel beperkt beeld op een god als je zoiets bedenkt.

Nouja je zou de definitie van God kunnen verruimen.

Je zou God kunnen verbinden aan een (nog) niet te verklaren verschijnsel...

Bijvoorbeeld oorzaak van de big bang.

Je zou God kunnen plaatsen naast andere theologische en conceptuele wetenschappelijke theorieën.

Dat is een vrij ruime interpretatie knipoog_dicht.gif toch... Dan verbind ik Hem/Haar niet eens aan een specifieke religie...

Blijft desalniettemin, dat ik veronderstelling heb dat God is gemaakt door de mens. Het heeft alles te maken met de tijd van het opstellen van de bijbel...

Mocht ik nu op een zeepkist gaan staan in het vondelpark en stellen dat ik God heb gezien in de vorm van een brandende struik... dan zou niemand mij serieus nemen. Het enkele feit dat dit destijds wel serieus werd genomen is vanwege de gehele afwezigheid van een objectieve wetenschap die rationele vragen zou stellen bij dergelijke verklaringen...

Ik hoor alleen vaak dat mensen twijfel trekken aan mijn agnostische insteek wanneer ik dit stel....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan redeneer je nog steeds niet vanuit een god, dan is het nog steeds dat je een god als een ondefinieerbaar gegeven betrekt terwijl je vanuit een ander object uit redeneert. De god uit jouw voorbeelden is namelijk een god zonder consequenties. Je moet juist naar mijn idee vanuit de andere richting op redeneren wil je ergens komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja maar dan vernauw je toch juist de definitie van een God? Dat is toch geen ruime interpretatie?

(puur uit interesse) Maar op welke grond moet je dan eigenlijk vanuit iets beginnen te redeneren?

Waarom niet neutraal beginnen, en zien waar je uit komt?

Als je als ovj 3 verdachten voor je hebt, en je redeneert dat 1 verdachte het gedaan heeft, daarbij ga je niet op onderzoek uit bij de andere verdachten en laat je bewijs tegen je stelling links liggen. Dan is er sprake van tunnelvisie.

Dat is met elk onderzoek zo.... wil je een juiste uitkomst dan mag je niet uitgaan van iets voordat je het onderzoek afgerond hebt..

Waarom is dat bij God dan wel zo?

Je kan ook met en neutraal onderzoek, waarbij je niet meteen uit gaat van zijn bestaan ook nog bij Hem uitkomen toch?

Het enkele feit dat we nog niet bij Hem uit kunnen komen wil niet zeggen dat je dan maar vanuit dat perspectief moet gaan redeneren.

Ik neem aan dat God het je niet kwalijk neemt wanneer je je (waarschijnlijk slimme want je lijkt me een intelligent persoon) hoofd gebruikt... die heeft ie je immers gegeven toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja maar dan vernauw je toch juist de definitie van een God? Dat is toch geen ruime interpretatie?

(puur uit interesse) Maar op welke grond moet je dan eigenlijk vanuit iets beginnen te redeneren?

Waarom niet neutraal beginnen, en zien waar je uit komt?

Als je als ovj 3 verdachten voor je hebt, en je redeneert dat 1 verdachte het gedaan heeft, daarbij ga je niet op onderzoek uit bij de andere verdachten en laat je bewijs tegen je stelling links liggen. Dan is er sprake van tunnelvisie.

Dat is met elk onderzoek zo.... wil je een juiste uitkomst dan mag je niet uitgaan van iets voordat je het onderzoek afgerond hebt..

Waarom is dat bij God dan wel zo?

Je kan ook met en neutraal onderzoek, waarbij je niet meteen uit gaat van zijn bestaan ook nog bij Hem uitkomen toch?

Het enkele feit dat we nog niet bij Hem uit kunnen komen wil niet zeggen dat je dan maar vanuit dat perspectief moet gaan redeneren.

Ik neem aan dat God het je niet kwalijk neemt wanneer je je (waarschijnlijk slimme want je lijkt me een intelligent persoon) hoofd gebruikt... die heeft ie je immers gegeven toch?

Een mens gaat op zijn eigen vader toch ook geen wetenschappelijk onderzoek loslaten om te zien of hij wel echt bestaat? Als hij bestaat en je hebt contact met hem, dan weet je dat het waar is. Zo is het ook tussen christenen en hun Vader (God).

Quote:

He daar!

Hoe onderscheiden jullie de stem van God met die van jullie zelf?

En op wat voor manier maakt God zich allemaal kenbaar?Er word vaak gezegd,dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn.Wel,soms maak ik ontzettend vreemde en mystieke dingen mee,niet altijd leuk.En dan krijg ik daarna een uitleg van iets,het komt niet uit mezelf.

Maakt God zich zo kenbaar?Of is het iets anders wat probeert zich van mijn geest meester te maken.

Wat zijn jullie meningen nen wat zegt de bijbel hierover?

Ik zou onderzoeken wat de Bijbel erover zegt. Wat mensen vaak zeggen, is niet belangrijk.

God spreekt allereerst door de Bijbel. Verder spreekt Zijn Geest tot elke wedergeboren geest (vaak door een niet-hoorbare stem - alleen geestelijk 'hoorbaar').

Een mens kan Gods stem horen, zijn/haar eigen stem, of de stem van de duivel.

Als je God kent, jezelf en de duivel, weet je welke stem je hoort. God spreekt altijd positief, de duivel spreekt altijd negatief.

Ook in de Bijbel kun je lezen op welke manier God spreekt en op welke manier de duivel spreekt.

Joh 10,4

Wanneer hij zijn eigen schapen alle naar buiten gebracht heeft, gaat hij voor ze uit en de schapen volgen hem, omdat zij zijn stem kennen

Gelovigen kennen Jezus' stem, dus iedereen is in staat Hem te verstaan.

God kán tot je spreken door andere mensen. Het is alleen wel belangrijk om geestelijk onderscheid te hebben, zodat je weet wat wijze woorden van mensen zijn en wat misleidende woorden van mensen zijn.

Quote:
Wel,soms maak ik ontzettend vreemde en mystieke dingen mee,niet altijd leuk.

Ik zou daarmee voorzichtig zijn. Ik kan met deze beperkte informatie er onvoldoende over zeggen, maar op basis hiervan raad ik aan op te passen en alert te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God spreekt allereerst door de Bijbel.

Dat betwijfel ik. Ik denk dat God allereerst door de dingen van alle dag spreekt. De zonsopgang, de geboorte van een baby, een knagend geweten, de liefde van een ouder voor zijn/haar kind enz enz tot aan elke ademhaling, elke hartslag die ons gegeven is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een mens gaat op zijn eigen vader toch ook geen wetenschappelijk onderzoek loslaten om te zien of hij wel echt bestaat? Als hij bestaat en je hebt contact met hem, dan weet je dat het waar is. Zo is het ook tussen christenen en hun Vader (God).

Er wordt wel degelijk DNA onderzoek gedaan met dit soort dingen. Maar goed laat onverlet dat deze kromme vergelijking natuurlijk niet totaal trekken is.....

Onder meer omdat je er al van uitgaat dat iets zo is voordat je neutraal onderzoek hebt gedaan. (hierboven besproken: tunnelvisie)

Evenals de bespottelijke vergelijking, potten bakker en pot die ik je elders heb zien trekken puh2.gif haha

Maar ja als je gelukkig bent met jezelf op deze manier in de meest onmogelijke bochten te wringen om er koek van te maken, wie ben ik om dat niet te accepteren knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Evenals de bespottelijke vergelijking, potten bakker en pot die ik je elders heb zien trekken
puh2.gif
haha

Die bespottelijke vergelijking was van mij en je reactie toont alleen de arrogantie van de wouldbe atheïst/agnost die de zogenaamde objectieve wetenschap tot god heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Deze discussie is weliswaar erg interessant, maar hier niet op zijn plek. Ik zou zeggen, open er een nieuw topic over of zoek een ouder topic over dit onderwerp op. Nu gaan we BOT.
smile.gif

Admod note: BOT, dus

Naast dat de discussie of God wel of niet bestaat offtopic is, gaat het ook tegen de Twaalf Artikelen in die worden gehanteerd in het subforum Geloof Algemeen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God spreekt inderdaad door zulke zaken. Toch spreekt Hij nog veel krachtiger door de Bijbel (samen met Zijn Geest).

Dat durf ik wederom wel te betwijfelen. Ik denk dat God bijvoorbeeld krachtiger door liefde spreekt dan door de Bijbel. Ik denk dat de scheppingskracht van God krachtiger spreekt bij de geboorte van een kind dan in de Bijbel.

Kortom, ik denk dat de praktijk van alle dag waarin Gods majesteit te aanschouwen is veel krachtiger werkt dan welke geschreven tekst dan ook.

Quote:

In de Bijbel kun je het 'woord van God' lezen en lees je dus wat Hij zegt, wat Zijn woorden zijn.

Dat klopt. Spijtig dat de interpretatie van mensen zo gebrekkig is en zo te wensen overlaat, zelfs met behulp van de heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat durf ik wederom wel te betwijfelen. Ik denk dat God bijvoorbeeld krachtiger door liefde spreekt dan door de Bijbel. Ik denk dat de scheppingskracht van God krachtiger spreekt bij de geboorte van een kind dan in de Bijbel.

Kortom, ik denk dat de praktijk van alle dag waarin Gods majesteit te aanschouwen is veel krachtiger werkt dan welke geschreven tekst dan ook.

God spreekt niet alleen door liefde, maar Hij is liefde (1 Joh. 4:8b). Als er dus ergens liefde is, is Hij daar Zelf met Zijn kracht.

Het gaat mij ook niet zozeer om de geschreven tekst van de Bijbel, maar het uitgesproken woord van God. God zei: 'Er zij licht en er was licht' (Gen. 1:3). Als God spreekt door Zijn woord, wordt het niet-bestaande tot stand gebracht (Rom. 4:17); worden dingen geschapen. Jezus zei: Ik wil het, wordt rein' (Luc. 5:13) en de melaatse werd gezond. Jezus zei: 'Lazarus, kom naar buiten' (Joh. 11:43) en de dode kwam tot leven. Het woord van God heeft kracht (Mat. 15:6, Heb. 1:3).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]God spreekt niet alleen door liefde, maar Hij is liefde. Als er dus ergens liefde is, is Hij daar Zelf met Zijn kracht.

smile.gif

Quote:
Het gaat mij ook niet zozeer om de geschreven tekst van de Bijbel, maar het uitgesproken woord van God.

Dat zeg ik, dat staat opgeschreven in de Bijbel, en dus geschreven tekst voor ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

He daar!

Hoe onderscheiden jullie de stem van God met die van jullie zelf?

En op wat voor manier maakt God zich allemaal kenbaar?Er word vaak gezegd,dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn.Wel,soms maak ik ontzettend vreemde en mystieke dingen mee,niet altijd leuk.En dan krijg ik daarna een uitleg van iets,het komt niet uit mezelf.

Maakt God zich zo kenbaar?Of is het iets anders wat probeert zich van mijn geest meester te maken.

Wat zijn jullie meningen nen wat zegt de bijbel hierover?

Tja, hier ga je denk ik uit dat de 'stem van God' een stem is die je kunt horen in je hoofd? Mag ik vragen wat voor vreemde in mystieke dingen je tegen bent gekomen die je als naar hebt ervaren?

Ik denk dat God vandaag nog steeds spreekt op allerlei manieren. Ik denk ook dat God voor ieder mens een bepaalde vorm van communiceren heeft, waarvan Hij weet dat die het zullen begrijpen. Misschien is het een plotse gedachte, misschien is het iets wat je ziet en misschien zijn het de woorden die iemand anders spreekt maar waarvan het lijkt alsof God jou iets duidelijk wil maken. Zijn wegen zijn inderdaad ondoorgrondelijk, maar wanneer je heel dicht bij Hem probeert te leven elke dag hoeft zijn stem geen geheimcode te zijn.

Ik vind het soms wel lastig. Dan vraag ik me af 'is dit van God of wíl ik graag dat dit van God is en manipuleer ik de situatie zodat ik het op die manier zie?' Laatst werd ik wakker uit een vreselijke droom, helemaal verdrietig en boos. Toen ik op mijn klokje keek was het 03.16 en ik moest meteen denken aan het overbekende vers uit het evangelie uit Johannes. Of het rechtstreeks van boven kwam? Ik weet het niet, maar ik weet wel dat het mij toen gerust stelde, een soort zachte fluistering door het geraas binnen in mij. Voor mij is dat vaak de stem van God, dingen om mij heen die ik toets aan de Bijbel. Soms heb ik het idee dat hij door vriendinnen van mij heenspreekt, omdat zij soms precies de juiste woorden weten te vertellen om mij te troosten/bemoedigen.

Soms hoor ik dingen in mijn gedachten waarvan ik niet zeker weet waar ze vandaan komen: God, de duivel of mezelf. Dan laat ik het voor wat het is en zie hoe het verder loopt. Ik bid dat, als het God is die mij iets duidelijk wil maken, Hij mij met zijn Geest wil helpen om Zijn stem te onderscheiden van andere stemmen. Soms lukt het, soms niet. Ik denk dat de jaren, de ervaring en bovenal de wandel met God en het lezen van zijn Woord hier vaardigheid in brengen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat zeg ik, dat staat opgeschreven in de Bijbel, en dus geschreven tekst voor ons.

De geschreven tekst is er ook voor om te worden uitgesproken / beleden.

Maar om terug te komen op mijn eerdere punt: het is Zijn woord, het zijn Zijn woorden, het is Zijn openbaring. Het is krachtiger dan de natuur. De natuur is slechts voortgekomen uit Zijn woord.

Joh. 1:1-3

In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is.

Zijn stem brengt Zijn woord voort.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

He daar!

Hoe onderscheiden jullie de stem van God met die van jullie zelf?

En op wat voor manier maakt God zich allemaal kenbaar?Er word vaak gezegd,dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn.Wel,soms maak ik ontzettend vreemde en mystieke dingen mee,niet altijd leuk.En dan krijg ik daarna een uitleg van iets,het komt niet uit mezelf.

Maakt God zich zo kenbaar?Of is het iets anders wat probeert zich van mijn geest meester te maken.

Wat zijn jullie meningen nen wat zegt de bijbel hierover?

Misschien hele late reactie; maar ik denk dat God op verschillende manieren tegen mensen spreekt. Sommige mensen krijgen visioenen/beelden, andere krijgen woorden door; weer anderen krijgen gedachtes of bevestiging, etc.

Bij mijzelf spreekt God vooral via de gedachtewereld. Dan vraag ik God om een bepaalde keuze (Is dit boek goed voor mij, of moet ik er voor oppassen) en dan krijg ik een gevoel erbij of het slecht/goed is. Dit trouwens alleen als ik in contact ben met de Geest niet zomaar even tussen de dagelijkse beslommeringen door; moet eerst ervoor bidden.

God spreekt bij mij ook heel vaak door bevestiging. ("God is dit en dat zo, wilt u deze angst of twijfel uitleggen, ben ik werkelijk vergeven want zo voelt het niet, etc) dan bevestigd God me heel vaak door een bijbeltekst die "toevallig" in het oog springt. Dit heb ik nu al zo vaak meegemaakt dat ik echt geloof dat God letterlijk door de bijbel spreekt en dat zoeken soms niet eens nodig is, soms voel ik hier ook heel krachtig God's Geest bij alsof hij me aanraakt met Zijn woorden (niet altijd gebeurt dit, soms).

Opnieuw moet ik dan wel met God bezig zijn als voorwaarde zeg maar.

Soms bevestigd God me ook door het gevoel of door woorden of visioenen die mensen in de kerk krijgen. Heel soms ook door liedjes en preken (maar daar moet je wat mee oppassen vind ik; want die zijn veel ruimer intepreteerbaar).

Hoe ik de stem van God met mijn eigen onderscheid (je eerste vraag :-P); zoals je las krijg ik nooit een letterlijke stem in mij, alleen een gevoel. Gevoelens kan ik zelf niet opwekken, daar heb ik geen controle over (als iemand je kwetst bijvoorbeeld, kun je jezelf verdrietig of boos voelen zonder dat je dat eigenlijk wilt; dat bedoel ik te zeggen. Natuurlijk kun je jezelf wel verdrietig of boos maken om niks maar dat doe je dan bewust).

Als je toch twijfelt of iets van jouw komt of van God; vraag dan om bevestiging, simpel as that. Ik lees dat je gezegend bent met mystieke ervaringen; dan is het vragen en krijgen van bevestiging ook geen grote stap meer?

Als je denkt dat er andere machten zijn die invloed op je uitoefenen (ik geloof op het moment overigens dat dit onmogelijk is als je in de Geest leeft) kun je God daar óók om bevestiging in vragen "God komen deze gedachten/ervaring/whatever van mij of van de duisternis".

Misschien heb je hier wat aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Quote:
Bij mijzelf spreekt god vooral via de gedachtewereld. Dan vraag ik god om een bepaalde keuze (Is dit boek goed voor mij, of moet ik er voor oppassen) en dan krijg ik een gevoel erbij of het slecht/goed is. Dit trouwens alleen als ik in contact ben met de Geest niet zomaar even tussen de dagelijkse beslommeringen door; moet eerst ervoor bidden.

Misschien is het wel mijn verleden en mijn aanleg tot magisch denken, maar ik word hier altijd een beetje huiverig van. Gevoelens en intuitie zijn niet per definitie onbetrouwbaar of onzin. Maar het is haast eng hoe vaak gevoelens te manipuleren zijn, maar ook hoe irrationeel mensen over het algemeen zijn. Ik houd altijd een slag om de arm als het over dit soort dingen gaat. Zoiezo vraag ik me af hoe, als een boek schadelijk voor je geloof is, je dan uberhaupt met meningen die niet de jouwe zijn omgaat.Dar ontkom je niet aan vrees ik. Maar goed, dat is een andere discussie.

Ik heb dat eigenlijk nooit zo, windvlagen op mijn schouder en flitsen uit de hemel. IK heb meer het gevoel dat God tot me spreekt , door dat ik dingen langzamerhand begin te beseffen. En ook dan zit er nog een hoop invulling van mijn kant in denk ik, ik ben immers een mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Misschien is het wel mijn verleden en mijn aanleg tot magisch denken, maar ik word hier altijd een beetje huiverig van. Gevoelens en intuitie zijn niet per definitie onbetrouwbaar of onzin. Maar het is haast eng hoe vaak gevoelens te manipuleren zijn, maar ook hoe irrationeel mensen over het algemeen zijn. Ik houd altijd een slag om de arm als het over dit soort dingen gaat. Zoiezo vraag ik me af hoe, als een boek schadelijk voor je geloof is, je dan uberhaupt met meningen die niet de jouwe zijn omgaat.Dar ontkom je niet aan vrees ik. Maar goed, dat is een andere discussie.

Ik heb dat eigenlijk nooit zo, windvlagen op mijn schouder en flitsen uit de hemel. IK heb meer het gevoel dat God tot me spreekt , door dat ik dingen langzamerhand begin te beseffen. En ook dan zit er nog een hoop invulling van mijn kant in denk ik, ik ben immers een mens.

Mooi dat God zo door jouw spreekt. Zoals ik zei spreekt God verschillend tegen mensen; bij jouw weer anders dan bij mij.

Ik zei ook dat ik mijn eigen gevoel met de gevoelens/gedachten die door God zijn losgemaakt kan onderscheiden. Die gevoelens komen dan namelijk uit het niets; die heb ik zelf dus niet opgeroepen en er is ook geen verdere aanleiding voor (behalve dan het bidden en vragen om God's wijsheid en het vragen om Zijn Geest).

Verder is het een spirituele zaak. Ik geloof dat als je de doop in de Heilige Geest hebt gehad God in je leeft als een bron van levend water, en Hij zal dan door je spreken en helpen het onderscheid te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid