Spring naar bijdragen

Electrische fiets voor 'pendelen'


Aanbevolen berichten

Vanaf oktober woon ik een kleine 20 km van m'n werk (nu zo'n 5 km). Ik zit erover te denken om een electrische fiets aan te schaffen. Heeft iemand van jullie (bijv. mensen die ver moeten fietsen naar school) hier ervaring mee? Wat raden jullie aan uit eigen ervaring? Overigens moet ik vanwege praktische overwegingen (geen stopcontacten in de kelder thuis en de fietsenstalling op 't werk) er wel één hebben met losse accu.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 112
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Vanaf oktober woon ik een kleine 20 km van m'n werk (nu zo'n 5 km). Ik zit erover te denken om een electrische fiets aan te schaffen. Heeft iemand van jullie (bijv. mensen die ver moeten fietsen naar school) hier ervaring mee? Wat raden jullie aan uit eigen ervaring? Overigens moet ik vanwege praktische overwegingen (geen stopcontacten in de kelder thuis en de fietsenstalling op 't werk) er wel één hebben met losse accu.

Mijn moeder heeft zo'n ding. Nu ben ik wel eens bij mijn ouders op visite en dan moet ik wel eens even iets snel doen op de fiets. Het fietst echt ontzettend fijn en vooral ook heel snel (moeiteloos zo'n 25 km/h). Dat valt vooral op wanneer ik op de fiets naar het werk ga en uit een tunnelbak moet fietsen. Word ik gewoon ingehaald door twee hoogbejaarden....

Je kan ze overigens proberen bij de lokale fietsboer geloof ik, althans hier wel. Zelf zou ik eerder voor een scooter zonder helm of een auto kiezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mijn moeder heeft zo'n ding. Nu ben ik wel eens bij mijn ouders op visite en dan moet ik wel eens even iets snel doen op de fiets. Het fietst echt ontzettend fijn en vooral ook heel snel (moeiteloos zo'n 25 km/h).

Klinkt goed!

Quote:
Dat valt vooral op wanneer ik op de fiets naar het werk ga en uit een tunnelbak moet fietsen. Word ik gewoon ingehaald door twee hoogbejaarden....

rofl.gifdevil.gif

Quote:
Je kan ze overigens proberen bij de lokale fietsboer geloof ik, althans hier wel.

Ik heb vet-veel geluk, dat hier 1 km verderop een specialist zit m.b.t. die dingen. Was pasgeleden nog op 1-Vandaag zelfs. Dus daar ga ik heen. Maar het is mooi om vantevoren al een beetje in te lezen en ervaringen van anderen te horen. Zo'n ding is best wel duur en je koopt het niet voor 1 dagje, zeg maar.

Overigens zou ik het ook best wel wat vinden om een electrische fiets zonder begrenzing op 25 km/u te hebben. Zijn die er ook? Dan moet je een nummerplaat, WA-verzekering, (fiets?)helm en brommerrijbewijs hebben, maar allevier die dingen zou ik geen bezwaar vinden, tenzij ik echt een brommerhelm moet gaan dragen dan. Ik heb rijbewijs B, dus kan zo op de brommer wat dat betreft.

Quote:
Zelf zou ik eerder voor een scooter zonder helm of een auto kiezen.

Scooter = wreed-koud in de winter (ik heb een blauwe maandag een sparta-metje gehad toen ik door een achillespeesblessure helemaal niet kon/mocht fietsen). Bovendien is het dan einde-conditie. Auto = duur, milieu-onvriendelijk en bovendien ben ik geen held achter het stuur. En ook geldt hetzelfde bezwaar m.b.t. conditie. Nu heeft mijn verloofde wel een auto, die hij niet dagelijks gebruikt en die ik op die dagen misschien toch wel gebruik voor het pendelen (ca. 2 dagen per week). Maar voor een tweede auto opteren we alleen als het echt niet anders kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens mij is een electronische fiets nog veel milieu onvriendelijker dan een auto hoor. Misschien niet in het verbruik, maar zeker wel om te fabriceren.

Huh? Heb je daar ook argumenten voor (overigens ga ik geen electrische fiets met een accu met zware metalen kopen - als je dat bedoelde)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn oma heeft er geloof ik een met een accu in de fietstassen die ze daar uithaald en dan binnen oplaadt. Het is voor haar een enorme uitkomst, gewoon fietsen werd voor haar te zwaar, kreeg niet genoeg adem, maar met die fiets tourt ze overal weer heen smile.gif Verder heb ik geen bal verstand van die dingen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een scooter is koud, dat weet ik idd nog wel van vroeger.

Dan toch de wat dure auto. smile.gif

Ik ga overigens dagelijks naar mijn werk op de fiets. Een half uurtje heen en een half uurtje terug. Binnenkort wordt het wat korter. Ik vind fietsen ook niet vervelend, behalve bij (veel) tegenwind, erg koud weer, erg warm weer, regen, hagel, sneeuw en ijzel. Kortom onder ideale weersomstandigheden vind ik het heel leuk. knipoog_dicht.gif

Maar goed, mijn vrouw heeft de auto altijd nodig en om nou een tweede auto aan te schaffen is ook weer iets te veel van het goede. Een elektrische fiets lijkt mij ook wel wat, maar dat stuit op bezwaren van anderen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een elektrische fiets lijkt mij ook wel wat,
maar dat stuit op bezwaren van anderen...

Waarom?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

sjoerule.gif

Ah, de accu dus! Nou, zelfs als die met zware metalen is, valt het met die milieuonvriendelijkheid wel mee. Gewoon als ie op/kapot is, laten recyclen. Sowieso lever ik altijd alle batterijen en accu's die leeg zijn/het niet meer doen in bij de chemokar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom?

Omdat men (lees familie, schoonfamilie, vrouw, konijn en de rest van de wereld) vindt dat ik niet moet miepen over een uurtje fietsen per dag en jong genoeg ben om de Alpe d'Huez te fietsen. Afijn, lichtelijk overdreven maar het komt erop neer dat ze het niet gezond vinden voor een jongeman.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Omdat men (lees familie, schoonfamilie, vrouw, konijn en de rest van de wereld) vindt dat ik niet moet miepen over een uurtje fietsen per dag en jong genoeg ben om de Alpe d'Huez te fietsen. Afijn, lichtelijk overdreven maar het komt erop neer dat ze het niet gezond vinden voor een jongeman.

Sjonge jonge ... Daar maak je je toch gewoon niet druk om zeker? En anders moeten ze maar ff naar die éénvandaag-docu kijken. Zie hier (even nach unten scrollen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens is 20 kilometer enkele reis een behoorlijke afstand om dagelijks af te leggen zelfs met hulp van een electrische fiets.

Duurt ca drie kwartier enkele reis, lijkt me wel acceptabel (zeker aangezien ik enkele dagen per week met de auto kan, maar daarmee is deze weg ook nog iets van 30 min enkele reis). Ik ben overigens een 'slechtweer-fietser', die op een gewone fiets nu ca 15 km/dag fietst, weer of geen weer. Alleen bij gevaarlijke omstandigheden (storm, onweer, hagel) blijf ik thuis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Sjonge jonge ... Daar maak je je toch gewoon niet druk om zeker? En anders moeten ze maar ff naar die éénvandaag-docu kijken. Zie
(even nach unten scrollen).

Leuke docu, ik zal het eens doorsturen naar wat mensen. Maar al met al vind ik 2000 euro wel heel veel geld voor een fiets. Nu ga ik binnenkort verhuizen wat ook het nodige zal kosten dus ik denk dat het er voorlopig niet van komt. Maar wellicht is er met het werk wat te regelen in de vorm van een fietsplan oid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Leuke docu, ik zal het eens doorsturen naar wat mensen. Maar al met al vind ik 2000 euro wel heel veel geld voor een fiets. Nu ga ik binnenkort verhuizen wat ook het nodige zal kosten dus ik denk dat het er voorlopig niet van komt. Maar wellicht is er met het werk wat te regelen in de vorm van een fietsplan oid.

Met een 'fiets van de zaak' (fietsplan) kun je tot ca 750 euro belastingvrij kopen. Dat kun je natuurlijk ook in een electrische fiets steken. Inderdaad is 2000 euro duur. Maar daar staat tegenover dat je t.o.v. een auto veel minder gebruikskosten hebt. De accu opladen (voor ca. 50 km) kost ong 12 cent (benzine voor een auto die 1/15 rijdt, is ca 5 euro voor die afstand ...). En verder heb je tamelijk normale fietsonderhoudskosten. Bij een auto betaal je benzine, verzekering, keuring enz. En een auto van 2000 euro kost vaak best wel veel aan onderhoud. Ook bespaar je met zo'n fiets, als je anders auto zou rijden, op tijd en evt kosten om te sporten. Want als je er heel wat tijd op een dag op zit, doe je er toch conditie mee op. Ook kun je er altijd voor kiezen om een tijdje zonder hulp te fietsen (of je laat de accu leeg gaan, dan heb je geen keuze widegrin.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wateengedoe2, ik heb er ook één en ik vind het ideaal. Je gaat een stuk sneller, gemiddeld zo'n 26 á 28 kilometer per uur als je een beetje doortrapt, terwijl je wel normaal fietst. Ook krijg je, als je hem op de hoogste stand zet, een klein duwtje als je begint met rijden, zodat je binnen enkele tellen op snelheid bent. Ik heb zelf een Gazelle EasyGlider 2010, waarvan je de accu ook los kunt halen.

Het is aan te raden om wel een duurdere fiets aan te schaffen van een topmerk, zo tegen de 1800 á 2000 euro aan. Dat is een flink bedrag, maar je fiets heeft dan wel een goede, vaak en redelijk snel oplaadbare accu met een fatsoenlijke actieradius (de afstand die je kunt fietsen voordat hij leeg is). Ook zijn de andere onderdelen van de fiets van goede kwaliteit, waarbij vooral de remmen erg belangrijk zijn. Je gaat immers een stuk harder, dus zult eerder en krachtiger moeten remmen.

Goedkope elektrische fietsen zijn daarom sterk af te raden. Vaak zijn de onderdelen niet goed en is de actieradius erg klein. Een pendelfiets moet minimaal 50 á 60 kilometer vooruit kunnen, voordat de accu leeg is. Je kunt dan heen- en terugfietsen, zonder tussentijds op te moeten laden. Hou er rekening mee dat zo'n fiets zonder het motortje aan altijd (iets) zwaarder fietst. Ze zeggen wel van niet, maar het is echt zo.

Het beste is ook om een accu "zonder geheugen" te hebben. Je kunt dan opladen wanneer je maar wilt. Je kunt dan bijvoorbeeld 500 keer de accu opladen als hij leeg is, of 250 keer de accu opladen als hij halfvol is. Elke accu kun je echter maar een (vaak groot) aantal keren volledig opladen; daarna zal het vermogen flink achteruit gaan. Ook is het belangrijk om vóór het fietsen even de handleiding door te lezen, omdat op een elektrische fiets er iets andere regels gelden qua gebruik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hartelijk dank voor je input, Robert, erg nuttig! Ja, ik zat ook al rond de 2000 pleurootjes te denken. Zit nu te denken aan een Trek 500+. Ik heb ook een Trek-fiets zonder accu en die bevalt heel goed. Die fietsenmaker waar het 1-Vandaagfilmpje over spreekt, is daar ook distributeur van en ze hebben er veel verstand van. Bovendien combineert Trek als enige een naafversnelling (gesloten kettingkast = voor mij noodzakelijk omdat ik jaarrond door het bos heen moet modderen) met achterwielaandrijving. Ik ga zo ff naar de winkel toe en zal ook navraag doen over de accusoort (oplaadgedrag).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe snel zou zo'n fiets wel niet gaan?

Snel genoeg om er eerst een rijbewijs A voor te moeten behalen, vrees ik knipoog_dicht.gif

Quote:
Maar WEG2 als trekkie sta je dan al een tijdje droog geloof ik. Is er al enig zicht op een nieuwe serie?

Denk ik nie, maar 't is hier ook offtopic flower.gif


Samengevoegd:

Quote:

Hartelijk dank voor je input, Robert, erg nuttig! Ja, ik zat ook al rond de 2000 pleurootjes te denken. Zit nu te denken aan een Trek 500+.

Zojuist wezen kijken en proefrijden op een Trek 400+ (de 500+ hadden ze alleen nog in een te grote framemaat, die andere komt pas in september weer binnen). Reed op zich wel lekker, maar ik moet eerst ff een langere proefrit doen om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Volgende week is de medewerker die daarover gaat weer terug van vakantie en dan ga ik nog eens langs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid