Spring naar bijdragen

Ervaringen Neokathechumenale Weg


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Wie heeft er ervaring met de Neokathechumenale Weg en is er ook onlangs uitgestapt? Ik en mijn familie hebben geen goede ervaring met de NKW opgedaan en ik vraag me af hoe anderen over deze beweging denken.

Ik merk dat er erg weinig over de NKW op internet te vinden is. Wel is er een blog dat aardig beschrijft wat wij ook hebben meegemaakt: http://www.neo-katechumenaleweg.nl.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De NKW is een tamelijk omstreden beweging binnen de katholieke Kerk. In Nederland is hij vooral actief in de bisdommen Haarlem en Roermond. In België in Namen en sinds kort ook in Mechelen. De beweging streeft naar een radicale terugkeer naar de vroege Kerk. Dit door radicaal te evangeliseren, twee aan twee rondtrekken zonder bezit en hopen dat ze onderdak krijgen. De hechtheid en radicaliteit van de beweging wordt soms als sektarisch aangemerkt. Paus Johannes Paulus II was zeer positief over deze beweging, de huidige paus is kritischer maar heeft ze wel de officiële pauselijke goedkeuring verleend.

Even wat achtergrondinformatie omdat ik niet denk dat velen hier deze beweging kennen.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De website komt op mij over als de gemiddelde website van mensen die uit een sekte of radicale groepering zijn gestapt. Echt een goed beeld kun je met die site dus niet krijgen van de NKW. Zo kun je bijvoorbeeld ook over de Jehovah's Getuigen veel genuanceerder spreken dan sommige ex-Getuigen plegen te doen, hoe streng het WTG ook mag zijn in het naleven van geboden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De website komt op mij over als de gemiddelde website van mensen die uit een sekte of radicale groepering zijn gestapt. Echt een goed beeld kun je met die site dus niet krijgen van de NKW. Zo kun je bijvoorbeeld ook over de Jehovah's Getuigen veel genuanceerder spreken dan sommige ex-Getuigen plegen te doen, hoe streng het WTG ook mag zijn in het naleven van geboden.

Zo heb je idd ook een hele zwart-makerij blog over mijn oude kerk. Terwijl ik er ook uitgestapt ben en toch nog een heel stuk genuanceerder ben..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Het zwartmakerij gehalte valt heel erg mee. Er wordt in het blog link nergens gelogen (hooguit op punten overdreven) en nergens worden personen direct beschadigd door hun naam te noemen. Dit weet ik omdat ik ook 2 jaar en 4 maanden lid ben geweest van zo'n gemeenschap. Het begint ultra light, heel gezellig over het geloof kletsen maar naar verloop van tijd wordt het een heel eng keurslijf. Waarom moet iemand extreem genuanceerd zijn als hij een negatieve ervaring heeft meegemaakt? Wat een kul! Gewoon de zaken benoemen zoals iemand die ervaren heeft is heel wat interessanter. Ook ik voel mij misleid. Belogen. Bestolen.

De Weg begint met de Cursus Geloofsverdieping, het uiteindelijke doel is de totale onderwerping aan Kiko Arguello. Verder weet ik zeker dat 95% van de mensen die deelnemen aan een dergelijke cursus totaal niet weten waar ze zich mee inlaten. En dat is niet fatsoenlijk van de NKW pastores die op leden-ronseltocht zijn. Maar ja, als ze de waarheid spreken komt waarschijnlijk niemand opdagen bij die cursus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wie heeft er ervaring met de Neokathechumenale Weg en is er ook onlangs uitgestapt?

Blijkbaar Harry27 en Victor LeBlanc, die het beide belangrijk genoeg vonden om speciaal voor dit onderwerp Credible binnen te stappen om ons te waarschuwen.

Een ieder van ons telt dus voor twee.

Dat een dergelijk blog niet erg genuanceerd is lijkt mij vanzelfsprekend om de redenen die Victor noemt.

Ik vind het bij dergelijke bronnen echter moeilijk na te gaan of de ex-leden het slachtoffer zijn geworden van het genootschap, van bepaalde leidinggevende mensen binnen dat genootschap of van hun eigen verwachtingen (beeldvorming van het genoortschap bv.) of zwakheden (zoals het afhankelijk opstellen of idealiseren van een genootschap).

Verder is, zoals RobertF en Annzie ook al opmerkten, dergelijke informatie over vrijwel iedere religieuze beweging te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil best graag geloven dat de NKW een soort sekte is, maar waarom heb ik nou toch zo'n sterk voorgevoel dat harry en victor dezelfde persoon is? Waarom niet even iets meer van jezelf laten zien harry danwel victor? Als je op deze manier de NKW gaat bashen, ga ik nog denken dat t juist een integere beweging is ;-)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

@Lent

@Lent

Ik kan je verzekeren dat ik met Harry27 slechts 1 account heb op dit forum. Misschien kun je de admins om bevestiging vragen als je me niet wilt geloven.

Ik heb inderdaad hetzelfde bericht op een ander forum geplaatst om niet op 1 paard te wedden. Mijn bedoeling is om meer feedback van andere mensen te horen over de NKW. Als ik namelijk in mijn kennissenkring en onder collega's naar deze club vraag heeft bijna niemand er ooit van gehoord.

De schrijfstijl van het blog is misschien af en toe wat tendentieus zoals je eerder schreef, vooral voor mensen die de achtergrond niet goed kennen.

Toen ik het las kon ik echter de kernzaken er gemakkelijk uithalen en volledig bevestigen.

Ik kan me voorstellen dat iemand besluit zo'n blog over deze club te gaan schrijven. Het gevoel dat de NKW je geeft als je merkt dat ze je eigenlijk met leugens naar binnen lokken en je vervolgens proberen te brainwashen is niet echt lekker.

Toen ik er uit stapte kwamen de catechisten en de pastoor me thuis meermaals opzoeken met pogingen me om te praten, zelfs lichte verbale dreigingen gingen ze niet uit de weg.

Ik verbaas me er nog soms over dat ik hier als vrij nuchter persoon ben ingetrapt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid