Spring naar bijdragen

Inburgeren in Gods koninkrijk


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Inburgeren in Gods koninkrijk

Elk land heeft zijn eigen regels en wetten. In elk land zijn er andere gewoontes en is de levensstijl vaak erg anders. Het is duidelijk dat de levensstijl van een Rus anders is dan de levensstijl van een Nederlander. Een Spanjaard houdt een Siësta en wij Nederlanders zitten allemaal rond een uur of zes aan de aardappelen. Dit is ook het geval met het koninkrijk van God. Wat verstaan we onder het koninkrijk van God? Het is erg makkelijk om te zeggen dat het de gelovige mensen zijn. Het koninkrijk van God kan vergeleken worden met een levensstijl. Als we bij het koninkrijk van God willen horen, welke levensstijl willen wij hierop toepassen? Tijdens het lopen van de post kwam ik een vrouw met een oosters uiterlijk tegen die in haar eigen taal tegen haar dochter sprak. Ik verstond er niets van en dacht bij mezelf, praat Nederlands! Willen wij niet dat een immigrant die naar Nederland komt zichzelf aanpast aan de gewoontes van de Nederlanders? Als een buitenlander geen Nederlands praat vinden we dat erg vervelend. God vind het op zijn beurt vervelend als wij niet zijn taal spreken.

In het rijk van God is een andere levensstijl dan in het rijk van de duisternis. In ons hoofd weten we dit vaak wel, maar wat doen we ermee?

Het is mooi om het koninkrijk van God te zoeken. De bijbel zegt ook: zoekt en gij zult vinden.

De volgende stap wordt iets lastiger: hoe gaan we dit concreet maken en toepassen in ons leven?

Op welke gebieden in ons leven kunnen we onszelf verbeteren en hierin ook onze relatie met Jezus? Matthëus 6 vers 26: “Zet God en zijn koninkrijk op de hoogste plaats in uw leven.â€

De kerk en de bijbel geven ons les om in te burgeren in Gods koninkrijk. Het is de bedoeling dat we hiermee zelf aan de slag gaan. Er zijn genoeg zwarte gebieden in ons leven die we liever voor onszelf houden. Hierin zetten we God en zijn koninkrijk niet op hoogste plaats.

Een mooi onderwerp is Geld. Geld kan je stemming bepalen en hoe meer geld we hebben hoe beter. Het is belangrijk om er goed mee om te gaan. Je kan God vragen om te helpen bij het maken van keuzes. Ook tijdsbesteding kan de relatie verstoren. Als je iedere keer tegen je vriendin zegt dat je geen tijd voor haar heb, dan zal ze erg teleurgesteld zijn. God is op zijn beurt ook teleurgesteld als we geen tijd in hem steken. Er zijn dagen dat we niet met God bezig zijn. We werken of studeren de hele dag. In de avond zoeken we ontspanning in een filmpje of een voetbaltraining.

Als we om een uur of twaalf in bed kruipen hebben we geen puf meer om te bidden of de bijbel te lezen. Het geweldige van God, in tegenstelling van mensen, is dat hij nooit bij je weg zal lopen. Stappen en muziek kunnen ook een belemmering zijn in een goede relatie met Jezus.

Naast het laat naar bed gaan drink je meestel ook nog een paar biertjes. De volgende ochtend, meestal de zondag, heb je weinig zin om vroeg op te staan. Dan maar niet naar de kerk.

Als het je wel gelukt is om je bed uit te komen dan gaat de preek vaak langs je heen.

Hoe ga je hier als christen mee om?

Willen we wel dat God op de hoogste plaats in ons leven komt te staan?

Wat mag het ons kosten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De geboden en leefregels van God is belangrijk net zoals de wetten van het land waar je momenteel in verblijft. Maar als het erop aankomt als de overheid bijvoorbeeld tegen de instelling van God ingaat dan zou ik zonder twijfel kiezen voor de geboden van God.

En het zou me dan ook niet schelen wanneer mensen tegen mij zouden zeggen je moet inburgeren etc. Of naar een ander land verhuizen zou mischien ook wel een optie zijn voor mij.

Er zijn genoeg profeten in de Bijbel te vinden die hetzelfde soort situatie mee hebben gemaakt die ik net heb geschetst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tijdens het lopen van de post kwam ik een vrouw met een oosters uiterlijk tegen die in haar eigen taal tegen haar dochter sprak. Ik verstond er niets van en dacht bij mezelf, praat Nederlands! Willen wij niet dat een immigrant die naar Nederland komt zichzelf aanpast aan de gewoontes van de Nederlanders? Als een buitenlander geen Nederlands praat vinden we dat erg vervelend. God vind het op zijn beurt vervelend als wij niet zijn taal spreken.

Grappig dat je net een voorbeeld aanhaalt waar ik totaal niks mee kan, als jij zoiets schrijft denk ik bij mezelf "wees niet zo'n bekrompen zuurpruim, wat gaat het jou nu aan welke taal die vrouw spreekt, ze had het toch niet tegen jou". knipoog_dicht.gif

Quote:
Het is mooi om het koninkrijk van God te zoeken. De bijbel zegt ook: zoekt en gij zult vinden.

De volgende stap wordt iets lastiger: hoe gaan we dit concreet maken en toepassen in ons leven?

Op welke gebieden in ons leven kunnen we onszelf verbeteren en hierin ook onze relatie met Jezus? Matthëus 6 vers 26: “Zet God en zijn koninkrijk op de hoogste plaats in uw leven.â€

De kerk en de bijbel geven ons les om in te burgeren in Gods koninkrijk. Het is de bedoeling dat we hiermee zelf aan de slag gaan. Er zijn genoeg zwarte gebieden in ons leven die we liever voor onszelf houden. Hierin zetten we God en zijn koninkrijk niet op hoogste plaats.

Een mooi onderwerp is Geld. Geld kan je stemming bepalen en hoe meer geld we hebben hoe beter. Het is belangrijk om er goed mee om te gaan. Je kan God vragen om te helpen bij het maken van keuzes. Ook tijdsbesteding kan de relatie verstoren. Als je iedere keer tegen je vriendin zegt dat je geen tijd voor haar heb, dan zal ze erg teleurgesteld zijn. God is op zijn beurt ook teleurgesteld als we geen tijd in hem steken. Er zijn dagen dat we niet met God bezig zijn. We werken of studeren de hele dag. In de avond zoeken we ontspanning in een filmpje of een voetbaltraining.

Als we om een uur of twaalf in bed kruipen hebben we geen puf meer om te bidden of de bijbel te lezen. Het geweldige van God, in tegenstelling van mensen, is dat hij nooit bij je weg zal lopen. Stappen en muziek kunnen ook een belemmering zijn in een goede relatie met Jezus.

Naast het laat naar bed gaan drink je meestel ook nog een paar biertjes. De volgende ochtend, meestal de zondag, heb je weinig zin om vroeg op te staan. Dan maar niet naar de kerk.

Als het je wel gelukt is om je bed uit te komen dan gaat de preek vaak langs je heen.

Hoe ga je hier als christen mee om?

Willen we wel dat God op de hoogste plaats in ons leven komt te staan?

Wat mag het ons kosten?

Je hebt op zich natuurlijk gelijk dat het nodig is om je leven serieus op God te richten, een houding van "ja hoor, ik geloof het allemaal best wel, maar het mag vooral niet te veel tijd en moeite kosten" lijkt me weinig zinvol. Maar ik denk ook niet dat je dat zomaar voor anderen kan beoordelen. Iemand met een druk leven kan toch erg veel met God bezig zijn, ook al werkt/studeert die persoon de hele dag en gaat hij om twaalf uur slapen. Iemand kan graag en lang uitgaan en toch actief kerkbetrokken zijn. Je leven op God richten is iets wat op zovele manieren kan, de manier die jou het juiste lijkt hoeft niet voor iedereen het beste te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

... Wat verstaan we onder het koninkrijk van God? ...

Het is een wereldregering.

Dan.2:44 ...Maar ten tijde van die koninkrijken zal de God van de hemel een rijk laten opkomen dat nooit te gronde zal gaan en dat nooit op een ander volk zal overgaan. Het zal al die koninkrijken verbrijzelen en vernietigen, maar zelf zal het eeuwig bestaan –

Een wereldregering,met natuurlijk ook wetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, dat van die taal vind ik een flauw voorbeeld. volkomen normale Nederlanders spreken in de familie ook Gronings en Fries en Limburgs en wat voor dialecten dan ook. En geloof me, dat is onverstaanbaar voor buitenlanders. Laatst was ik in een grote stad in het westen van het land met mijn nicht uit Friesland. Komen we in gesprek met andere mensen, blijkt daarvan er ook 2 uit Friesland te komen en ja hoor, binnen 5 minuten ging het gesprek bijna automatisch in het Fries. En niet om mij buiten te sluiten, want toen ik er wat van zei, toen was het "oeps, sorrie, hadden we niet eens in de gaten"

En als de taal van God zo verschilt van die van ons, dat we hem moeten leren, dan moeten we ook weten, dat we onze gevoelens en emoties opeeens niet meer goed kunnen uitdrukken. Dat is één van de nadelen van het leren van een andere taal, je kunt je er zelden zo goed in uitdrukken als ik je moerstaal. Ik denk dus dat de Taal van God niet een andere taal is die we moeten leren, maar dat god wel degelijk onze taal spreekt, maar dat we niet kunnen vatten dat "zoiets groots en heiligs als God en zijn Wereld zo simpel kan zijn"en dat we zelf erg moeilijk lopen te doen en overal iets achter zoeken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat van die taal is inderdaad niet zo'n geweldig voorbeeld. Als ik in een dienst kom waar in tongen gesproken wordt begrijp ik daar ook niets van. De meeste mensen niet trouwens, maar om nu te zeggen dat ze niet ingeburgerd zijn in Gods koninkrijk neem ik niet voor mijn rekening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Elk land heeft zijn eigen regels en wetten. Dit is ook het geval met het koninkrijk van God.

Jij zegt het.

Quote:
Wat verstaan we onder het koninkrijk van God? Het is erg makkelijk om te zeggen dat het de gelovige mensen zijn.

Jij zegt het.

Quote:
Als een buitenlander geen Nederlands praat vinden we dat erg vervelend. God vind het op zijn beurt vervelend als wij niet zijn taal spreken.

Jij zegt het.

Quote:
Geld kan je stemming bepalen en hoe meer geld we hebben hoe beter.

Jij zegt het.

Quote:
Naast het laat naar bed gaan drink je meestel ook nog een paar biertjes. De volgende ochtend, meestal de zondag, heb je weinig zin om vroeg op te staan. Dan maar niet naar de kerk.

Als het je wel gelukt is om je bed uit te komen dan gaat de preek vaak langs je heen.

Jij zegt het.

Je OP staat vol met persoonlijke aannames waar ik me niet in kan vinden. Daarna vraag je hoe je daar als christen mee om moet gaan. Die vraag kan ik dus niet beantwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Met het taal voorbeeld heb ik geprobeerd om duidelijk te maken dat er een verschil in cultuur is. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik een hekel aan andere culturen of talen heb. Verder heb idd veel persoonlijke aannames gemaakt om voor mij persoonlijk aan te geven welke dingen er tussen ons en God in kunnen staan. Zaken die een relatie met Jezus kunnen belemmeren. Dit is niet bij iedereen het geval. Zolang je verantwoording bij God af kan leggen kan je best stappen of naar een voetbalwedstrijd. Is ben ook benieuwd of het herkenbaar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat van op zaterdag laat uitgaan en dan niet graag de volgende dag vroeg opstaan herken ik wel hoor. Ik ben er zelf best makkelijk in, als ik zo'n late plannen voorzie ga ik gewoon zaterdagavond naar de kerk, bij ons kan dat en daar maak ik soms wel handig gebruik van. Ik heb echter ook al na een paar uur slaap toch in de kerk gezeten en dan zit ik daar niet noodzakelijk te suffen, ik heb al op drie uur slaap vol aandacht de kerkdienst gevolgd. Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat ik altijd heel aandachtig ben hoor, alleen komt dat bij mij dan eerder door gepieker over allerlei zaken waar ik op dat moment mee zit dan dat het door slaapgebrek komt. Maar ja, ik ken het dus wel een beetje, het is soms zo lekker makkelijk om God even wat lager te zetten in je prioriteitenlijstje en het is goed om je voor jezelf af te vragen op welke momenten je dat doet en hoe je daarmee om kan gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid