Spring naar bijdragen

Reis naar Rome of Israël?


Aanbevolen berichten

In de Katholieke kerk waar ik kwam werd gesproken over reizen naar Rome. Op zich erg leuk en leerzaam. Maar wat ik jammer vind is dat reizen naar Israël niet zoveel over gesproken wordt. Ik vind dan ook dat daar wel veel meer aandacht voor mag zijn. Israël is het per slot van rekening het beloofde land! Het land wat Yeshua (Jezus) heeft geleefd! Persoonlijk durf ik reis naar Israël niet zo snel te maken gezien het terrorisme. Of mogen we op God vertrouwen als we daar naar toe gaan? Of is het je eigen leven in risico brengen? In de Bijbel staat wel een tekst als je niet welkom in een land bent of gevaarlijk dan in dat geval mag vluchten.

Gaarne uw reacties.

Link naar bericht
Deel via andere websites

onze dominee is inmiddels een aantal keren in Israël geweest, hij heeft zich daar geen moment onveilig gevoeld, wel kunnen sommige dingen misschien een beetje intimiderend overkomen, namelijk de gewapende beveiliging die op veel plaatsen aanwezig is... zelf in bv een restaurant...

volgens hem zeer zeker de moeite waard...

wat betreft Rome... daar heb ik persoonlijk helemaal niks mee, ik zie mijzelf daar dan ook niet naartoe gaan, Israël lijkt mij dan veel interessanter...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rome is een belangrijke stad omdat het de stad van de martelaren in. In Rome hebben de eerste christenen hun leven gegeven en hun bloed vergoten. Door hun offer is het christendom blijven bestaan en door hun voorbeeld hebben ze laten zien wat navolging kan betekenen. Op hun graven (ook de graven van Petrus en Paulus) zijn de basilieken gebouwd en daarmee symbolisch de hele kerk. De beenderen van Petrus liggen onder de Sint-Pieter en kunnen gezien worden als je erin slaagt om de Scavi te bezoeken en af te dalen onder de crypten van de Sint-Pieter. Het is een bijzondere ervaring om bij deze beenderen de Geloofsbelijdenis te bidden.

Het H. Land is het land waar Jezus tijdens Zijn aardse leven heeft gewoond en gewerkt. Er is weinig concreets te zien van dit leven maar het is geweldig om op het meer van Galilea te varen en de berg van de Zaligsprekingen te beklimmen. Op de meest hoogheilige plaatsen van het christendom, de Geboortekerk en de H. Grafkerk, staan basilieken waar veel pelgrims komen om te bidden. Men kan ook de plaats van de Geboorte en de Verrijzenis bezoeken en deze vereren. Dit gaat er soms zeer intensief aan toe met mensen die deze plaatsen kussen en huilen. Voor katholieken en orthodoxen is dit vaak aangrijpend.

Protestanten zullen er denk ik moeite mee hebben doordat het ver afstaat van de manier waarop zij het geloof beleven. De ervaring leert dat het bezoek aan deze basilieken vaak erg vervreemdend werkt voor protestantse pelgrims. Ze zullen denk ik meer beleven aan de rustige ervaring van het meer van Galilea. Er is ook een alternatief Golgotha gemaakt voor protestanten in een parkje buiten Jeruzalem. Uit onderzoek blijkt dat dit parkje zeker niet het echte Golgotha kan zijn maar voor hun gevoel sluit het beter aan bij hun verwachtingen.

Ik ben een aantal keer in Rome geweest en een keer in het H. Land. Ik kan het iedereen aanbevelen. Het is zeker een versterking van het persoonlijke geloof.


Samengevoegd:

Je kunt ondanks het conflict veilig door Israël reizen. Het is wel zo dat je een gids van de staat krijgt toegewezen en dat je niet zomaar op eigen houtje kunt gaan rondtoeren (tenzij je zelf een door Israël geaccrediteerde gids hebt). Mijn ervaring is dat deze gidsen erg goed zijn en veel verstand van zaken hebben. Ondanks het feit dat ze zelf vaak een duidelijk seculier-joodse achtergrond (blijkend uit de vaak geirriteerde reactie op het (wan)gedrag van hun ultra-orthodoxe landgenoten) hebben geven ze genoeg gelegenheid voor gebed en bezinning. Wel krijg je er gratis en voor niets de Israëlische kijk op het conflict bij en hoor je zo nu en dan over het grote lijden dat de Arabieren Israël aandoen. Maar dit hoort er nu eenmaal bij.

In de Palestijnse gebieden kun je niet komen tenzij je dat van te voren geregeld. In Bethlehem kun je relatief gemakkelijk komen en kun je zonder al teveel moeite een gids van de Palestijnse Autoriteit krijgen. Dit zijn meestal christelijke Palestijnen die je zonder al teveel problemen de Geboortekerk in kunnen krijgen. Het is ook mogelijk om bijv. een Palestijnse universiteit te bezoeken om daar met Palestijnse jongeren te spreken. Veel christelijke pelgrims hebben hier geen interesse in maar het is wel aan te traden. Het betekent ook veel voor de Palestijnse studenten omdat het voor hen zo ongeveer de enige manier is om met buitenlanders in contact te komen. Hier krijg je natuurlijk gratis de Palestijnse kijk op het conflict bijgeleverd.

Andere delen van het Palestijns gebied kun je simpelweg niet bezoeken. De berg Gerizim (met levende Samaritaanse gemeenschap), het graf van Rachel en Hebron(graf van de Patriarchen) zijn niet toegankelijk voor buitenlanders. De Gaza-strook is natuurlijk al helemaal niet te bezoeken. De bijbelse plaatsen van de Gaza-strook (graf van Simson) zijn waarschijnlijk verwoest in het conflict.

In Jeruzalem kun je overdag gewoon veilig komen. Het valt wel aan te raden om met een gids te gaan. S'nachts kun je de Arabische wijken beter vermijden vanwege criminaliteit. In de Armeense en Joodse wijken kun je gewoon komen maar hoef je geen vriendelijke blikken te verwachten. Deze gemeenschappen zijn zeer op zichzelf gericht. De Klaagmuur kun je gewoon vrij bezoeken maar je moet wel door de veiligeidscontrole. De Tempelberg kun je alleen op bepaalde tijden bezoeken waarbij je weer uitgebreid gecontroleerd wordt en eventuele religieuze objecten (bijbels, rozenkranzen, priesterstola's) worden afgenomen. Zelf heb ik mijn rozenkrans in mijn sok gestopt waardoor ik hem gewoon mee kon nemen. Ook bijbels zijn zo wel mee te smokkelen. Het is niet toegestaan om als niet-moslim de Rotskoepel of Al-Aqsamoskee te betreden.

Al met al zeer interessant om te bezoeken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Israel is niet ons beloofde land.

Voor de verandering ben ik het eens een keer met je eens smile.gif

Algemeen:

Rome en Israël zijn voor mij ongeveer net zo heilig als België en Ecuador. Als ik dan tóch ergens naartoe zou gaan, zou ik naar Israël gaan en niet naar Rome.

Maar je kan niet door God beschermd worden, omdat je als 'pelgrim' gaat of omdat het Israël betreft. De enige manier waardoor je door God beschermd kan worden, is door je geloof en door de beloften die in Gods Woord staan, zoals in psalm 91.

Het is niet slim om naar een plek te gaan als je niet weet dat God daar achter staat. Het is altijd goed om door Gods Geest te worden geleid. Ga niet zomaar naar Elburg, Zwijndrecht, Meppel of Alkmaar, of naar Zwitserland, Italië, Israël, Sri Lanka of Mexico, maar ga alleen ergens naartoe als je weet dat God daar achter staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Rome en Israël zijn voor mij ongeveer net zo heilig als België en Ecuador. Als ik dan tóch ergens naartoe zou gaan, zou ik naar Israël gaan en niet naar Rome.

Johannes 4:19-24

‘Heer,’ zei de vrouw, ‘ik zie dat U een profeet bent. Onze voorouders hebben op die berg daar God aanbeden, maar volgens jullie is Jeruzalem de plaats waar men moet aanbidden.’ ‘Geloof Me,’ zei Jezus, ‘er komt een uur dat men niet meer op die berg daar en ook niet in Jeruzalem de Vader zal aanbidden.- Jullie aanbidden wat je niet kent, wij aanbidden wat we wel kennen; de redding komt immers uit de Joden. – Er komt een uur, ja het is er al, dat de ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in geest en waarheid: dat zijn de aanbidders waar de Vader naar uitziet. God is geest, en zij die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.’

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

maar volgens jullie is Jeruzalem de plaats waar men moet aanbidden.’

Met jullie worden de Joden bedoeld.

Quote:
‘Geloof Me,’ zei Jezus, ‘er komt een uur dat men niet meer op die berg daar en ook niet in Jeruzalem de Vader zal aanbidden.- Jullie aanbidden wat je niet kent, wij aanbidden wat we wel kennen; de redding komt immers uit de Joden. – Er komt een uur, ja het is er al, dat de ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in geest en waarheid: dat zijn de aanbidders waar de Vader naar uitziet. God is geest, en zij die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.’

Hij zegt dat het juist niet uitmaakt waar je bid maar hoe


Samengevoegd:

of bedoelde je dat juist ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat vroeg ik me juist af, waarom zou je daar dan heen gaan ?

Omdat het natuurlijk prachtig is. Het sterkt het geloof en het is geweldig om naar de plaatsen te gaan waar belangrijke zaken zijn gebeurd voor het geloof. Het plaatst je in de traditie van het geloof en het geeft je de kans om je met tienduizenden medechristenen te verbinden.

Tegelijk moet je het ook niet overschatten. Het is en blijft slechts een plaats. Het is niet het belangrijkste.

Zoiets?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo zie ik het ook.

Het kan leuk zijn om naar Israël te gaan, maar aan een geloofsleven voegt het weinig toe. Ik ben vlak bij plekken geweest waar het schijnt dat Paulus is geweest (Malta) of waar hij is geweest (Efeze enz.), maar dat maakt me weinig uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zo zie ik het ook.

Het kan leuk zijn om naar Israël te gaan, maar aan een geloofsleven voegt het weinig toe. Ik ben vlak bij plekken geweest waar het schijnt dat Paulus is geweest (Malta) of waar hij is geweest (Efeze enz.), maar dat maakt me weinig uit.

Mag ik even zelf uitmaken wat het voor mij toevoegt?smile.gif Bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je mag altijd zelf uitmaken wat het voor jou toevoegt. Op een forum als Credible schrijft iedereen zijn eigen mening en een ander moet altijd zelf weten wat hij/zij met de mening van een ander doet. Ik weet dat het weinig toevoegt (, omdat het Woord en de Geest toevoegen), maar als iemand dat anders ziet, heeft hij/zij daar het recht toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je mag altijd zelf uitmaken wat het voor jou toevoegt. Op een forum als Credible schrijft iedereen zijn eigen mening en een ander moet altijd zelf weten wat hij/zij met de mening van een ander doet. Ik weet dat het weinig toevoegt (, omdat het Woord en de Geest toevoegen), maar als iemand dat anders ziet, heeft hij/zij daar het recht toe.

Ik weet dat jij 100% zeker ongelijk hebt en conclusies trekt die nergens op gebaseerd zijn (een veel te nauwe opvatting van de begrippen Woord en Geest) maar ik respecteer zeker dat jij dat vindt. Iedereen mag wat vinden.big-smile.gifbig-smile.gifbig-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als Romeinofiel zou ik zelf naar Rome gaan. Als ik de Romeinofiel in mezelf uitzet zou ik naar Rome gaan als ik een meer nieuw testamentische reis wil ondernemen en meer wil weten over het begin van de (katholieke) kerk.

Ik zou naar Israël gaan voor een meer Oud-testamentische reis wil maken, gewoon omdat er in Israel en omgeving veel meer plaatsen zijn waar oud testamentische gebeurtenissen hebben plaatsgevonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou naar Rome gaan, omdat ik al drie keer in Israël ben geweest. W.b. Israël kan ik me trouwens goed herkennen in de lange post die Bonaventura hierover heeft geschreven (minus de stukken uit de Palestijnse gebieden incl Bethlehem, want daar ben ik niet geweest; en dat de Armenen in Jeruzalem niet toegankelijk zouden zijn, want ik heb daar enkele heel mooie dingen meegemaakt).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik weet dat jij 100% zeker ongelijk hebt en conclusies trekt die nergens op gebaseerd zijn (een veel te nauwe opvatting van de begrippen Woord en Geest) maar ik respecteer zeker dat jij dat vindt. Iedereen mag wat vinden.
big-smile.gifbig-smile.gifbig-smile.gif

en ik vind dat je niet zo kattig hoeft te doen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mij lijkt isreal iig ook intressanter (zoals ik al zij voegt het zijn op die plaatsen zelf voor mij niet heel veel toe maar je krijg wel een duidenlijker beeld van waar het allemaal afspeelden enzo maar dat is idd off-T).

Zou het niet zo wezen dat Rome ook vaker bezocht wordt omdat het een stuk dichterbij is ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

en ik vind dat je niet zo kattig hoeft te doen
knipoog_dicht.gif

Ik ben volstrekt niet kattig. Hoe durf je zoiets te suggeren? not_happy.gif

Nu even serieus: mijn posts komen voort uit een zekere ergernis. Wellicht kunnen sommigen die ergernis begrijpen en anderen niet. Waarschijnlijk is het niet terecht. Maar belerende posts als die van Jippiej dragen in elk ook niets bij aan de goede orde in dit topic! Misschien kan Jippiej ook eens een inhoudelijk post plaaten (zoals ik wel degelijk heb proberen te doen al worden die vaak over het hoofd gezien ten faveure van meer flauwe post) i.p.v. oneliners tegen mij te posten.big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid