Spring naar bijdragen

Gulzigheid (Gula)


Aanbevolen berichten

Quote:

Nou verzonnen, als je goed nadenkt over zonden en over de mensen zijn dit gewoon conclusies die je kan trekken over de door God geschapen schepping als mensheid. Het wordt in ieder geval niet tegengesproken door de bijbel. Dat het logische conclusies zijn over de mens is volgens mij ook het bruggetje naar de ondeugden die je in iedere klassiek mensbeeld of ander religieuze bron kan terugvinden. Het is niet zo dat je het aan de kant kan schuiven omdat de katholieken het hebben 'verzonnen', ik denk dat iedere christen, ongeacht welk kerkgenootschap hij in zit tot de conclusies kan komen van de hoofdzonden als hij gewoon goed gaat nadenken over wat goed en slecht is voor de mens in een wat algemener begrip.
smile.gif

Nou ik vind persoonlijk de fouten van de 10 geboden veel meer voorkomend dan de 7 hoofdzonden; bovendien zijn de geboden Goddelijke geinspireerd (als jij dat ook gelooft).

Hetzelfde als de zonden die Eulogia uit Spreuken citeert. Ik hecht daar meer waarde aan dan de 7 die later door mensen zijn gemaakt; ookal beweer jij dat dat de enige conclusie kan zijn door logisch nadenken. Dat is trouwens een beetje een arrogante statement; alsof je door logisch nadenken per sé tot 7 niet-bijbelse hoofdzonden komt, dan zijn de 10 geboden dus niet logisch? Omdat de mens zelf "betere" verzonnen heeft met haar "geweldige" verstand?

"Gulzigheid"; hoewel je er heel vaag over kan doen en meerdere betekennisen kan binden komen de fouten van de 10 geboden gewoon veel vaker voor in mijn mening. Stelen, liegen, God lasteren, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou ik vind persoonlijk de fouten van de 10 geboden veel meer voorkomend dan de 7 hoofdzonden; bovendien zijn de geboden Goddelijke geinspireerd (als jij dat ook gelooft).

Hetzelfde als de zonden die Eulogia uit Spreuken citeert. Ik hecht daar meer waarde aan dan de 7 die later door mensen zijn gemaakt; ookal beweer jij dat dat de enige conclusie kan zijn door logisch nadenken. Dat is trouwens een beetje een arrogante statement; alsof je door logisch nadenken per sé tot 7 niet-bijbelse hoofdzonden komt, dan zijn de 10 geboden dus niet logisch? Omdat de mens zelf "betere" verzonnen heeft met haar "geweldige" verstand?

Hoe verklaar je dan dat de heidenen van zichzelf de wet kennen in zekere mate? Dat wat in Romeinen staat? Daar gaat dit meer over. En de hoofdzonden worden niet door de bijbel uitgesloten, zoals ik nergens beweer concureen de tien geboden ook niet met de zeven hoofdzonden. Wat dat bestemd is het 'geweldige' verstand van de mensheid altijd een ongeleid projectiel, maar dit blijft binnen de kaders van de schrift, dus eigenlijk valt er naar mijn idee niet heel veel aan af te keuren, ook niet op de hoogste plaats te zetten trouwens.

Quote:
"Gulzigheid"; hoewel je er heel vaag over kan doen en meerdere betekennisen kan binden komen de fouten van de 10 geboden gewoon veel vaker voor in mijn mening. Stelen, liegen, God lasteren, etc.

Hoe denk je dan aan stelen omdat je gulzig bent, liegen omdat je gulzig bent? God lasteren kan ook vanuit gulzigheid, als je gulzigheid heel duidelijk boven God stelt in hedonisme of wild consumeren ofzo. Beetje in die richting moet je denken met de hoofdzonden, niet òf hoofdzonden-òf de Wet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoogmoed - Marcus 7,22

Hebzucht - Marcus 7,22

Lust - Jakobus 5,19

Afgunst - Marcus 7,22

Vraatzucht - Jakobus 5,21

Gramschap - Jakobus 5,20

Luiheid - 2 Tessalonicenzen 3,10

En zo zijn er nog veel meer gedeelten uit de Schrift die over deze hoofdzonden gaan. Kortom, een volkomen bijbelse lijst.

Iets dergelijks schreef ik ook:

Quote:

In een eerder topic gaf ik al eens aan dat ik het er niet per definitie mee oneens ben, maar dat het op mij alleen nog niet helemaal logisch overkomt en dat ik nog niet overtuigd ben, maar dat ik er wel open voor sta als daar voldoende onderbouwing voor is. Ook geef ik zelf in deze topics van Olorin Bijbelse voorbeelden waarmee deze zgn. 7 hoofdzonden te onderbouwen zijn. Er zijn best onderbouwingen te geven voor déze zonden, maar het is voor mij nog niet zonneklaar dat het per sé om deze typen zonden moet gaan en dat dit de hóofdzonden zijn.

Ik had er dus alleen wel een kanttekening bij.

Ik hecht meer waarde aan opsommingen die in de Bijbel staan, zoals Elmer al de tien woorden aanhaalde.

Andere opsommingen staan bijvoorbeeld hier:

Hand. 15

28 Want het heeft de heilige Geest en ons goed gedacht, u verder geen last op te leggen dan dit noodzakelijke: 29 onthouding van hetgeen de afgoden geofferd is, van bloed, van het verstikte en van hoererij; indien gij u hier voor wacht, zult gij wèl doen. Vaart wel!

Gal. 5

19 Het is duidelijk, wat de werken van het vlees zijn: hoererij, onreinheid, losbandigheid, 20 afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, 21 nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.

Kol. 3

5 Doodt dan de leden, die op de aarde zijn: hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht, die niet anders is dan afgoderij, 6 om welke dingen de toorn Gods komt. 7 Daarin hebt ook gij eertijds gewandeld, toen gij erin leefdet. 8 Maar thans moet ook gij dit alles wegdoen: toorn, heftigheid, kwaadaardigheid, laster en vuile taal uit uw mond. 9 Liegt niet meer tegen elkander, daar gij de oude mens met zijn praktijken afgelegd, 10 en de nieuwe aangedaan hebt, die vernieuwd wordt tot volle kennis naar het beeld van zijn Schepper, 11 waarbij geen onderscheid is tussen Griek en Jood, besneden of onbesneden, barbaar en Skyth, slaaf en vrije, maar alles en in allen is Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Iets dergelijks schreef ik ook:

[...]Ik had er dus alleen wel een kanttekening bij.

Ik hecht meer waarde aan opsommingen die in de Bijbel staan, zoals Elmer al de tien woorden aanhaalde.

Andere opsommingen staan bijvoorbeeld hier:

Hand. 15

28 Want het heeft de heilige Geest en ons goed gedacht, u verder geen last op te leggen dan dit noodzakelijke: 29 onthouding van hetgeen de afgoden geofferd is, van bloed, van het verstikte en van hoererij; indien gij u hier voor wacht, zult gij wèl doen. Vaart wel!

Gal. 5

19 Het is duidelijk, wat de werken van het vlees zijn: hoererij, onreinheid, losbandigheid, 20 afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, 21 nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.

Kol. 3

5 Doodt dan de leden, die op de aarde zijn: hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht, die niet anders is dan afgoderij, 6 om welke dingen de toorn Gods komt. 7 Daarin hebt ook gij eertijds gewandeld, toen gij erin leefdet. 8 Maar thans moet ook gij dit alles wegdoen: toorn, heftigheid, kwaadaardigheid, laster en vuile taal uit uw mond. 9 Liegt niet meer tegen elkander, daar gij de oude mens met zijn praktijken afgelegd, 10 en de nieuwe aangedaan hebt, die vernieuwd wordt tot volle kennis naar het beeld van zijn Schepper, 11 waarbij geen onderscheid is tussen Griek en Jood, besneden of onbesneden, barbaar en Skyth, slaaf en vrije, maar alles en in allen is Christus.

Zoals wel vaker verwoord jij mijn gedachten...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Allereerst wil ik Tharkûn hartelijk bedanken voor het openen van deze topicreeks. Goed om aandacht te schenken aan de zeven hoofdzonden.

In mijn geloofsbeleving nemen de hoofdzonden een zeer belangrijke plaats in. Ik ben dan ook zeer dankbaar dat ze door de kerk zijn geïndexeerd. Op die manier kan een ieder die niet dagelijks de Schrift leest en onthoud wat er zoal allemaal in staat komen tot een (tot op bepaalde hoogte) gezond geloofsleven op basis van zelfreflectie.

Het kan zeer nuttig zijn om aan de hand van deze zeven hoofdzonden zo nu en dan (of op vaste momenten) te reflecteren op je eigen handelen. Dat is niet enkel nuttig voor christenen, maar ook voor alle andere mensen. Zie het als een uitbreiding van een veelgehoord opvoedkundig zinnetje "alles waar 'te' voor staat is niet goed". Op zo'n manier van zelfreflectie (en hoe streng je daarbij bent ligt een beetje aan jezelf) kun je duidelijk en helder voor jezelf maken wat er goed en wat er fout ging in de dag/week/maand/jaar. En nog belangrijker wat je beter zou kunnen doen, of zou moeten doen. Op zo'n manier kan je een beter christen en/of mens worden voor God, jezelf maar vooral ook je medemens.

Wellicht zou het ook eens leuk zijn om de zeven deugden te behandelen. Net even een andere insteek voor de mensen die dit wat te zwaarmoedig vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid