Spring naar bijdragen

Wraak (Ira)


Aanbevolen berichten

Alweer een tijd geleden maakte ik eens een topic over de zeven hoofdzonden: link

Ik had toen het idee om ze eens individueel te bespreken, maar dat is er niet van gekomen. Maar dat ga ik dan nu maar eens doen.

Superbia (hoogmoed), Avaritia (hebzucht), Luxuria ( lust), (jaloezie), Gula (gulzigheid), Ira (wraak) en Acedia (gemakzucht).

Andere vertalingen zijn ook mogelijk, maar ik koos uit gemakzucht maar voor deze. knipoog_dicht.gif

Ik ben het met Augustiunus eens dat het kwaad geen substantie is, maar een ‘bederving’ van het goede. Die lijn wil ik graag doortrekken naar de zonden. Daarbij denk ik dat ‘zonden’ vooral je ‘ik’ als uitgangspunt nemen en de rest er onder geschikt aan stellen.

Wraak zou ik dan interpreteren als een corruptie van ‘rechtvaardigheid’. Maar waar rechtvaardigheid iemand geeft wat hij verdient en vaak ook als doel heeft een les te zijn, draait Ira om haat. Je behoefte om iemand pijn te doen en terug te pakken om daar bevrediging uit te willen scheppen. Iets waar de liefde van de mede mens uit verdwenen is en draait om jezelf en wat jou is aangedaan.

Ik heb verder geen concrete stelling of vraag.

Alleen in dit geval roept bij mij een vraag op: Waar ligt de grens tussen rechtvaardigheid (een deugd) en wraak?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De grens ligt tussen of je "de vergelding" uitvoert omdat je uiteindelijk het beste voor de ander wil, of dat je gewoon je woede op de ander wil uiten. In het ene geval hoop je dat hij zijn gedrag hierna verbetert en zo uiteindelijk weer in het reine met zichzelf, jou en God kan samenleven, in het andere geval wil je hem gedeeltelijk of totaal vernietigen en gun je hem niets goeds toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Het lijkt me voor een correct verstaan goed te bedenken dat wraak, ira, in zichzelf niet slecht is. In tegendeel, er komt een dag, Dies Irae, de Dag der Wrake, dat wraak een tamelijk centraal thema in ons bestaan zal zijn, en de wraaknemer is nu niet direct gekend om Zijn slechtheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me af of het in de grondtekst wel om dezelfde woorden gaat. Ik heb wel eens begrepen dat in het Hebreeuws het woord voor 'wraak' betrekking heeft op 'rechtvaardigheid'.

Ook denk ik inderdaad aan het woord 'vergelding' oftewel 'beloning', het verdiende loon geven, ten goede of ten kwade.

Ik denk ook aan:

Rom 12,19

Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here.

Heb 10,30

Want wij weten, wie gezegd heeft: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden! En wederom: De Here zal zijn volk oordelen.

In het Grieks zie ik het woord 'orgé' staan voor toorn, 'ekdikésis' voor wraak en antapodidómi voor 'vergelden' (Rom. 12:19) .

Ik denk dat de zonde het 'voor eigen rechter spelen' is en dat volgens het recht alleen God de rechtvaardige vergelding mag uitvoeren (ten goede of ten slechte) ten aanzien van de menselijke daden.

God zondigt nooit wanneer Hij (rechtvaardig) wraak neemt, want Hij voert alleen uit wat de mens zichzelf aandoet. De mens is verantwoordelijk voor de eigen daden. De mens plukt zijn/haar eigen vruchten, ten goede of ten kwade.

('Oordelen', Heb. 10:30, is overigens weer een ander woord, nl. 'krinei', dat weer verband heeft met het woord 'kríseos', oftewel 'crisis'.)


Samengevoegd:

Edit: @CvW: Ik heb even gereageerd in m'n eigen profiel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid