Spring naar bijdragen

De eerste opstanding uit de dood


Aanbevolen berichten

Openbaringen 20

5 De andere doden kwamen niet tot leven voordat de duizend jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding. 6 Gelukkig en heilig zijn zij die deelhebben aan de eerste opstanding.

Waarom mogen deze mensen niet deelnemen aan de 1e opstanding uit de dood? En waarom mogen ze niet deel nemen aan het duizend jarig rijk van Christus. Wie zijn deze mensen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit zijn de 'Geestelijke Israelieten' die priesters en koningen zijn in Gods Koninkrijk en zullen regeren over de aarde.

Pas na Armageddon ,wanneer de aarde tot een paradijs veranderd wordt zal door Jezus Christus de aardse opstanding der doden plaats vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit zijn de 'Geestelijke Israelieten' die priesters en koningen zijn in Gods Koninkrijk en zullen regeren over de aarde.

Pas na Armageddon ,wanneer de aarde tot een paradijs veranderd wordt zal door Jezus Christus de aardse opstanding der doden plaats vinden.

Na armageddon je bedoelt dus de "eindtijd" zal er de de wederkomst komen en de aardse opstanding. Oke, leuk dat weten we maar de bijbel praat ook over een tweede opstanding. Waarom zijn die mensen niet bij de 1e opstanding opgenomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als de bijbel over een eerste of tweede opstanding spreekt, gaat het niet over een
volgorde,
maar over de gééstelijke en/of lichamelijke opstanding.De geestelijke opstanding is de
eerste
opstanding en de lichamelijke opstanding is de tweede opstanding!

Interresant dat je dat zegt. Jezus zei toch dat wanneer hij terugkomt de doden uit hun graven zullen opstaan. Ook zei hij meerdere malen dat telkens wanneer hij iemand opwekte uit de dood het op die wijze precies zo zal gebeuren wanneer hij terugkomt.. Jezus verscheen aan zijn discipelen in een fysieke lichaam maar net voordat hij wegging leek het net alsof hij een geestelijke lichaam heeft want hij vaagde telkens weg voor zijn discipelen en werd opgenomen in de hemel..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Interresant dat je dat zegt. Jezus zei toch dat wanneer hij terugkomt de doden uit hun graven zullen opstaan. Ook zei hij meerdere malen dat telkens wanneer hij iemand opwekte uit de dood het op die wijze precies zo zal gebeuren wanneer hij terugkomt.. Jezus verscheen aan zijn discipelen in een fysieke lichaam maar net voordat hij wegging leek het net alsof hij een geestelijke lichaam heeft want hij vaagde telkens weg voor zijn discipelen en werd opgenomen in de hemel..

Lees Johannes 4.25:

'Voorwaar, voor waar, Ik zeg u: Wie Mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, hééft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want Hij is overgegaan uit de dood in het leven'

Dat is dus een opstanding, die plaats moet vinden vóór dat de lichamelijke dood intreedt!

Laat het verhaal over Jezus beter voor de Joden, want dat is niet aan ons gericht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Lees Johannes 4.25:

'Voorwaar, voor waar, Ik zeg u: Wie Mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, hééft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want Hij is overgegaan uit de dood in het leven'

Dat is dus een opstanding, die plaats moet vinden vóór dat de lichamelijke dood intreedt!

Laat het verhaal over Jezus beter voor de Joden, want dat is niet aan ons gericht.

Dus wie de boodschap van Jezus hoort die leeft en is niet meer spiritueel dood maar opgewekt is en leeft. Je zou dus eigenlijk net zo goed kunnen zeggen dat je dan wedergeboren bent, spiritueel dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Het duizendjarig vrederijk behoort de Christenen toe, pas daarna (en na de tweede opstand van Satan trouwens, en nadat hij in de poel des vuurs wordt gegooid) worden ALLE levenden opgewekt, om te verschijnen voor de grote Witte Troon waar God iedereen zal oordelen.

Zo staat het in openbaringen, en dat is ook de mening van de meeste christelijke schrijvers die zich erin verdiepen. Heb zelf veel boeken erover gelezen en naar van die avonden gegaan over eindtijdstudie enzo. Blijft vaag en ver weg maar je kunt wel zeggen dat je op deze manier openbaringen correct uitlegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de gereformeerde traditie is de eerste opstanding de wedergeboorte. Waarin je een wordt met Christus, bekering of hoe je het ook noemt in de verschillende theologische constructies.

Dat is namelijk het moment waarin de mens 'van dood levend wordt', het ook wel de 'levendmaking' het 'sterven en opstaan met Christus', het 'Met hem gekruisigd worden'.

Het duizend jarige rijk is de periode tussen de uitstorting van de Heilige Geest tot de Wederkomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En ik dacht dat ook de katholieke traditie zoiets leerde, Raido. We belijden één wederkomst, één opstanding der doden en één Laatste Oordeel, zo had ik begrepen. Met voorafgaand, direct na je dood het bijzondere oordeel (maar dat is denk ik weer iets typisch katholieks
knipoog_dicht.gif
).

Ligt er aan wat je daarmee bedoeld. Ook wij belijden dat je na je dood direct geoordeeld zult worden. Dit op grond van de tekst "éénmaal te sterven en daarna het oordeel" (Hebreeën 9:27).

Volgens ons (naar mijn weten) is het oordeel er voor jou persoonlijk op het moment van overlijden. Dit heeft overigens niets te maken met het feit dat je van de tijd overgaat in de eeuwigheid en het dan dus direct oordeel is omdat de tijd 'er niet is'.

74)      daarna het oordeel;

      Namelijk van elk een in het bijzonder terstond na den dood, en van allen in het algemeen hier namaals ten uitersten dage.

We hebben geen lange wachtkamer voor de doden en geen zieleslaap (uitgezonderd de Nederlands-Gereformeerden, niet dat het daar een leerstuk is geloof ik).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Klopt Raido, maar wij belijden dat na dat persoonlijke oordeel bij de wederkomst van Christus en de opstanding der doden nog een Laatste Oordeel komt, die ik dacht een meer openbaar karakter heeft. Maar daar kunnen users als Bonaventura of Cornelius van Wijck meer over vertellen dan ik.

Dat leren wij dus ook smile.gif

Tenslotte geloven wij in overeenstemming met Gods Woord, dat als de door de Here bepaalde tijd - die aan alle schepselen onbekend is - gekomen en het getal van de uitverkorenen vol zal zijn, onze Here Jezus Christus uit de hemel zal komen, lichamelijk en zichtbaar, op dezelfde wijze als Hij naar de hemel is opgevaren (Handelingen1 : 11), met grote heerlijkheid en majesteit. Hij zal Zich openbaren als Rechter over levenden en doden, terwijl Hij deze oude wereld in vuur en vlam zet om haar te zuiveren.

Dan zullen voor deze grote Rechter persoonlijk verschijnen alle mensen die ooit geleefd hebben: mannen, vrouwen en kinderen, gedagvaard door de stem van een aartsengel en het geklank van een goddelijke bazuin (1 Tess. 4 : 16). Want al de gestorvenen zullen uit de aarde verrijzen en de zielen zullen verenigd worden met het eigen lichaam waarin zij geleefd hebben. Zij die dan nog leven zullen niet sterven zoals de anderen, maar in één ogenblik veranderd worden en van vergankelijk onvergankelijk worden. Dan zullen de boeken geopend en de doden geoordeeld worden (Openb. 20 :12) naar wat zij in deze wereld gedaan hebben, hetzij goed hetzij kwaad (2 Kor. 5 : 10). Ja, de mensen zullen rekenschap moeten geven van elk ijdel woord dat zij gesproken hebben (Matt.12 : 36), al vindt de wereld zulk spreken slechts spel en tijdverdrijf. Dan zal wat door de mensen in het verborgen bedreven is, ook hun huichelarij, openlijk voor allen aan het licht gebracht worden.

Terecht is daarom de gedachte aan dit oordeel schrikwekkend en angstaanjagend voor de slechte en goddeloze mensen, maar de rechtvaardigen en uitverkorenen verlangen er vurig naar en putten er rijke troost uit. Hun verlossing zal dan immers helemaal voltooid worden en zij zullen dan de vruchten van hun moeitevolle arbeid ontvangen. Hun onschuld zal dan door allen worden erkend en zij zullen zien de verschrikkelijke manier waarop God Zich wreekt op de goddelozen, die hen in deze wereld getiranniseerd, verdrukt en gekweld hebben. Die zullen tot erkenning van hun schuld gebracht worden, maar alleen om gepijnigd te worden in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is (Matt. 25 : 41).

De gelovigen en uitverkorenen daarentegen zullen gekroond worden met heerlijkheid en eer. De van God zal hun naam belijden voor God, zijn Vader (Matt.10 : 32), en zijn uitverkoren engelen, en God zal alle tranen van hun ogen afwissen (Openb. 21 : 4). Dan zal blijken dat hun zaak, die nu door veel rechters en overheden als ketters en goddeloos veroordeeld wordt, de zaak van de Zoon van God is. En als een genadige beloning zal de Here hun zo'n heerlijkheid doen bezitten als in het hart van een mens nooit zou kunnen opkomen.

Daarom verwachten wij die grote dag met sterk verlangen, om ten volle te genieten de beloften van God in Jezus Christus, onze Here.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid