Spring naar bijdragen

Op de Bijbelstudie over woningen


Aanbevolen berichten

Een broeder op de Bijbelstudie gaf aan dat de huidige huizen te dicht op elkaar zitten (rijtjes huizen). Deze broeder spreek ik niet meer omdat hij hij niet meer in de kring zit en bij een andere kerk, en weet ook niet waar hij woont.

Maar hij gaf aan dat het niet Bijbels is dat mensen dichtbij elkaar wonen. Dit heb ik geprobeerd om na te zoeken. Maar ik kon dit niet vinden. Weet iemand hiermee waarop dit gegeven gebaseerd is? En uit welke Bijbeltekst zou dit dan staan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Woonde die broeder zelf in een mooie vrijstaande villa? Dan kan ik me zo voorstellen waar het vandaan kwam smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk persoonlijk dat dit onzinnig is. Voor zover ik bekend ben met stedelijke architectuur in Bijbelse tijden krijg ik sterk de indruk dat men veel dichter bij elkaar op de lip zat dan in bijvoorbeeld Nederlandse woonkernen.

Verder, als meneer mij (zoals Timon al zegt) mij een mooi vrijstaand huis met een flinke lap grond cadeau doet heb ik er geen problemen mee om me in dat opzicht bijbels te gedragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt me een typisch gevalletje welvaartsevangelie (@ Timon, @ MC: ik betwijfel ook of deze 'broeder' zelf in een flatje woont smile.gif). In de nieuw-testamentische steden waar brieven aan gestuurd werden door Paulus en consorten, woonde de lagere klasse in wat wij nu als sloppenwijken zouden typeren (of nog erger, namelijk vaak in meerdere verdiepingen in zeer gammele en gevaarlijke (lage) flatgebouwen). In Jeruzalem was het - zoals in alle ommuurde steden - ook 'best wel' druk. De socioloog Rodney Stark schrijft hierover zeer interessante dingen in 'The Rise of Christianity', o.a. hoofdstuk 7 over Antiochië.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een broeder op de Bijbelstudie gaf aan dat de huidige huizen te dicht op elkaar zitten (rijtjes huizen). Deze broeder spreek ik niet meer omdat hij hij niet meer in de kring zit en bij een andere kerk, en weet ook niet waar hij woont.

Maar hij gaf aan dat het niet Bijbels is dat mensen dichtbij elkaar wonen. Dit heb ik geprobeerd om na te zoeken. Maar ik kon dit niet vinden. Weet iemand hiermee waarop dit gegeven gebaseerd is? En uit welke Bijbeltekst zou dit dan staan?

Er is een Bijbeltekst in Bijbel waarin staat dat het huis van de Vader vele woningen heeft. Dat is dus een groot appartementen complex.. Ik kan het overigens goed voorstellen dat je in de Bijbel veel zult lezen over mensen die in tenten rondtrekken, in kleine dorpen wonen, in grotten, hutten en loofhutten. De sfeer van de Bijbel is ook niet echt grootstedelijk of iets dergelijks.

Wat niet gek is, omdat er in de tijd minder mensen waren. Het een agrarische samenleving was. Nu is dat anders. Verandering, niet direct Verbetering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tegenwoordig hebben we ook wel toren (nu wolkenkrabber) maar die is niet bedoeld om de hemel te bereiken. God heeft ons een vrije keuze gegeven maar toch blijkt hij bij de toren van Babel in te grijpen door mensen verschillende talen te laten spreken. Wie ben ik om dit te zeggen: De toren zou toch nooit de hemel doen bereiken. Zelfs in deze tijd niet met een spaceshuttle.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt mij erg sterk dat die theorie Bijbels wordt ondersteunt, volgens de redenen die hierboven ook al zijn genoemd smile.gif

Zou je die man daar nog een keer over kunnen vragen misschien? Ik (en ik denk ook wij puh2.gif) ben nu wel benieuwd waar hij dat op baseert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik kan me niet voorstellen dat de meneer het uit de Bijbel heeft gehaald.

Ik kan het me alleen voorstellen dat hij die mening heeft vanwege sociologische en psychologische redenen en dat hij doormee concludeert dat het beter voor mensen kan zijn om niet te dicht op elkaar te wonen (overlast enz.).

Omdat God altijd het allerbeste voor mensen voor heeft, geloof ik wel dat het in algemene zin Gods wens is voor mensen dat mensen leven in rust, vrede, blijdschap, gezondheid, voorspoed enz., dus in die zin kan je het doortrekken dat het Zijn wens is dat mensen prettig en ruim leven enz. . Maar ik kan het niet in directe zin uit de Bijbel halen.

Persoonlijk houd ik ervan om in de stad te wonen en zou het niet prettig vinden om ergens te wonen waar niets te beleven valt.

Heel misschien dat hij aan de volgende tekst dacht? (Of inderdaad aan de torenbouw van Babel.)

Gen. 10

8 En Kus verwekte Nimrod; deze was de eerste machthebber op de aarde; 9 hij was een geweldig jager voor het aangezicht des HEREN; daarom zegt men: Een geweldig jager voor het aangezicht des HEREN als Nimrod. 10 En het begin van zijn koninkrijk was Babel, Erek, Akkad en Kalne, in het land Sinear. 11 Uit dat land trok hij naar Assur en hij bouwde Nineve, Rechobot-Ir, Kalach 12 en Resen tussen Nineve en Kalach; dat is de grote stad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid