Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

hebben jullie een website?

of is
van jullie?

Willen jullie net als TRIN bijvoorbeeld een opwekking creëren?

Of is het fenomeen van de
meer iets waar jullie bij aan zouden sluiten?

Om heel eerlijk klinkt het meer als de zoveelste poging uit charismatische hoek om een opwekking te creëren. Maar ik kan er naast zitten.

Een opwekking kan je niet creëren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Laat ik het duidelijker maken met een concreet voorbeeld:

In Helmond zijn we gestart met het organiseren van een voetbaltoernooi in een sporthal waarbij teams uit de wijken van Helmond mee kunnen doen.

Zo krijgen we contact met vooral jongeren en hun ouders en zo bouw je vriendschappen en respect op.

Want iedereen kan wel mensen opnoemen waar je een hekel aan hebt, maar de bijbel roept je op om juist deze mensen lief te hebben.

Wees die verandering in je stad!

Tja, zoiets doet onze gemeente eigenlijk zelf al: sportdagen opzetten en andere 'straatacties' om het zo maar even te noemen. En wat al gezegd is: er zijn al zoveel instanties en organisaties... Waarom de boel nog moeilijker maken? Niet als kritiek bedoeld hoor, ik vind het best een nobel streven enzo.

Maar mijn mening is dat je binnen je eigen gemeente al zoet genoeg bent met alles op orde te krijgen, activiteiten te organiseren etc. dat die organisaties die al bestaan wel genoeg zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tip: een uitspraak als "katholiek/christelijk/evangelisch" is Geen Goed Plan. Katholieken zijn ook gewoon christenen. Zélfs evangelischen zijn dat. knipoog_dicht.gif

Bedoelde je vast niks vervelends mee, maar net wanneer je een hoop sterk verschillende gelovigen wilt samenbrengen, ga je moeten leren iets zorgvuldiger te communiceren. smile.gif

Verder is het me nog steeds niet echt concreet duidelijk wat jullie met dit initiatief willen bereiken. Het klinkt mooi, meer samenwerking enzo, maar het blijft naar mijn idee erg vaag.

Je moet je bovendien niet gelijk aangevallen voelen als mensen vragen in hoeverre dit verschilt van TRIN (of andere organisaties), ik vind het een legitieme vraag hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Tja, zoiets doet onze gemeente eigenlijk zelf al: sportdagen opzetten en andere 'straatacties' om het zo maar even te noemen. En wat al gezegd is: er zijn al zoveel instanties en organisaties... Waarom de boel nog moeilijker maken? Niet als kritiek bedoeld hoor, ik vind het best een nobel streven enzo.

Maar mijn mening is dat je binnen je eigen gemeente al zoet genoeg bent met alles op orde te krijgen, activiteiten te organiseren etc. dat die organisaties die al bestaan wel genoeg zijn.

helemaal mee eens

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wij zijn zeker geen TRIN!

Ik wil hier absoluut niet mee vergeleken worden!

Daarom die opmerkingen aub voor je houden, als je mee wilt werken werk dan mee. Wil je dit niet zeg dan aub niets. Ik kan daar namelijk niets mee. Maar zoals het spreekwoord zegt: De beste stuurlui staan aan wal
knipoog_dicht.gif

Dus TRIN mag geen deel uitmaken van jullie "eenheid"?

Ik snap je wel hoor, je vind eenheid belangrijk. Dat we samen als christenen ongeacht onze kerkelijke achtergrond God willen dienen en elkaar erkennen als volwaardige broeders en zusters. Dat we niet elkaar afwijzen omdat we over bepaalde dingen misschien iets anders denken, maar vooral kijken naar wat we gemeen hebben.

Maar waar iedereen over valt is dat je dat op zo'n typisch evangelische manier vormgeeft dat de boodschap uiteindelijk is "Als je er net zo over denkt als wij en op onze manier mee wil doen, kunnen we één zijn". En dat is in wezen dezelfde benadering als die je ziet bij de meeste andere christenen. Misschien interessant om te bedenken of je ook je verbonden kan voelen met christenen die helemaal niets zien in jullie plannen en de eenheid die jullie nastreven maar kunstmatig vinden en zich ergeren aan het evangelische "sausje" dat er vanaf druipt.

Als het antwoord nee is, ben je namelijk in wezen precies zoals zij. Bij hun mag je er namelijk waarschijnlijk ook wel bij horen als je zo denkt als zij. Dat is niets unieks. En omdat je tot nu toe nog niet dat niveau voorbijkomt in je postings zijn we nog niet massaal enthousiast over jullie initiatief...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een aantal evangelische aspecten die ik al uit je posts haal:

-De Engelse naam: Evangelischen lijken een voorkeur voor Engelse namen en titels te hebben. Klinkt lekker, maar wordt door veel traditionelere christenen eerder onnodig geacht. We leven in Nederland, het gaat over Nederland. Doe dan ook een degelijke Nederlandse naam, die poespas hoeft van hen niet zo.

-De wat ondoordachte uitspraken in je posts

Er zijn al een aantal mensen gevallen over uitspraken als "katholiek/christelijk/evangelisch". Daarmee geef je er geen blijk van op de hoogte te zijn van de verschillende denominaties. Anderen hebben terecht opgemerkt dat zowel Katholieken als evangelischen als het goed is onder de grotere noemer "christelijk" vallen. Tegelijkertijd laat je de grote groep reformatorische kerken in al hun soorten en maten er zo buiten door ze niet te noemen. Je niet goed verdiepen in de kerkgeschiedenis en de verschillende denominaties is typisch iets evangelisch en schrikt die andere denominaties af omdat ze niet het idee hebben serieus te worden genomen.

-Korte, onafgeronde en incomplete berichtgeving.

Je posts zeggen een paar dingen, maar laten heel erg veel vragen onbeantwoord, die daarom nu in dit topic worden gesteld. Over het algemeen zullen reformatorischen en Rooms Katholieken die een beweging of organisatie opstarten eerst een helder en duidelijk visie- en beleidsplan schrijven, een heldere website opzetten en achter de schermen allerlei contacten leggen voor ze naar buiten treden met hun communicatie. Jij plaatst hier een berichtje waarin een hoop onduidelijk blijft. Je roept wel op om het bespreekbaar te maken in je kerk, maar we hebben nog maar een heel vaag idee wát we nou eigenlijk bespreekbaar zouden moeten maken. Ook typisch evangelisch: spontaan en enthousiast dingen roepen die je nog niet helemaal doordacht hebt.

-Onverifieerbare en ononderbouwde beweringen.

Je stelt "De tijd van praten is voorbij". Waar die opmerking vandaan komt weet niemand hier. Waarom de tijd van praten voorbij is leg je niet uit. We moeten er maar op jouw woord vanuit gaan dat het zo is, maar op geen enkele manier onderbouw je die uitspraak. Hetzelfde geldt voor je opmerking over de beste stuurlui die aan wal staan. Dat is een uitgekauwd cliché, dat je dat gezegde kent en hier neerzet, is geen bewijs dat degenen die kritische kanttekeningen plaatsen ook werkelijk die "beste stuurlui aan wal" zijn. Op een discussieforum is dat funest. Door op deze manier te communiceren raak je gewoon een hoop mensen kwijt. Dat is wat onprofessioneel en kom je vooral bij evangelischen tegen.

Deze lijst is niet uitputtend, maar geeft alvast een indruk van een aantal zaken die je posts sterk evangelisch kleuren en afschrikwekkend kunnen zijn voor christenen uit andere denominaties

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap niet wat allemaal het probleem moet zijn, zoals ik al heb vermeld is het een idee, dat in de startfase zit. Wat kennelijk hier niet begrepen wordt is dat als er genoeg animo in een bepaalde woonplaats is, daar een bijeenkomst kan worden gehouden.

Maar dit is weer duidelijk een vorm van ''de beste stuurlui staan aan wal''.

Ik vraag nogmaals, wil je eraan meewerken graag, maar ik verspil geen tijd aan eindeloze discussies waar we in Nederland goed in zijn.

Meteen een stempel evangelisch erop zetten, terwijl ik duidelijk etc. erbij vermeld. Dit wil zeggen iedereen die WILT. In Noord-brabant werken katholieken in sommige steden samen met evangelische maar ook baptisten, dat is de samenwerking die ik bedoel maar duidelijk niet gesnapt kan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Ferox01

Wat mij een beetje ergert aan je posts (en misschien dat meer mensen hetzelfde gevoel hebben), is dat je een nogal hoogdravende toon aanslaat. Je zegt dat Holland United kerken en gemeenten wil "verenigen" en dat de organisatie "hierdoor een verandering te maken in Nederland, misschien zelfs Europa!" En nog erger: "Het is tijd voor actie en wat ik merk is dat jeugd zoals ik vooruit willen en de bestaande organisaties het allemaal wel goed vinden zoals het nu is."

Met andere woorden: je suggereert dat alle bestaande organisaties op hun luie gat zitten en alleen maar aan het kletsen zijn. En jullie als Holland United willen nu ineens verandering in Europa brengen.

Je doet op deze manier geen recht aan al die mensen die al jarenlang keihard hun best doen voor hun omgeving, en die al lang samenwerken met andere kerken. Er zijn een heleboel bestaande organisaties die veel meer doen dan alleen praten.

Vervolgens wordt er gevraagd wat Holland United dan concreet doet (want als je Nederland wil veranderen, moet je wel een spectaculair plan hebben), maar daar krijgen we alleen een vaag antwoord op. Wat ik opmaak uit je posts is:

1. Holland United organiseert informatiebijeenkomsten. Maar dat is alleen praten. Terwijl je zegt dat je juist niet wil praten, maar wil dóen!

2. De bedoeling is dat dingen door kerken worden georganiseerd om contact te maken met de buitenwereld, maar dat wordt door veel kerken al gedaan.

In de plaats waar mijn evangelische gemeente staat, worden al dingen georganiseerd door samenwerkende kerken. Kerken van verschillende denominaties (evangelisch & traditionele kerken) slaan dus de handen ineen en organiseren activiteiten. Zoiets als Holland United is dus overbodig voor onze woonplaats, als ik het goed begrijp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik snap niet wat allemaal het probleem moet zijn, zoals ik al heb vermeld is het een idee, dat in de startfase zit. Wat kennelijk hier niet begrepen wordt is dat als er genoeg animo in een bepaalde woonplaats is, daar een bijeenkomst kan worden gehouden.

Maar dit is weer duidelijk een vorm van ''de beste stuurlui staan aan wal''.

Ik vraag nogmaals, wil je eraan meewerken graag, maar ik verspil geen tijd aan eindeloze discussies waar we in Nederland goed in zijn.

Meteen een stempel evangelisch erop zetten, terwijl ik duidelijk etc. erbij vermeld. Dit wil zeggen iedereen die WILT. In Noord-brabant werken katholieken in sommige steden samen met evangelische maar ook baptisten, dat is de samenwerking die ik bedoel maar duidelijk niet gesnapt kan worden.

Misschien moet je dan maar eens duidelijker maken waarvoor je animo wilt en kritische bedenkingen gebruiken als kans om jullie idee beter en duidelijker vorm te geven, in plaats van gelijk negatief te worden wanneer mensen niet meteen staan te springen. Ik snap dat het leuker is wanneer iedereen gelijk superenthousiast is, maar wees ook een beetje realistisch. Als je echt een gigantische verandering teweeg wilt brengen in Nederland, zal je ook moeten leren omgaan met kritiek en met vragen. Wanneer je je daardoor meteen uit het lood laat slaan, denk ik niet dat je erg ver komt. En dat zeg ik oprecht met de beste bedoelingen. Mensen zoals Timon stoppen best veel tijd en moeite in posts in dit topic, dat doen ze niet omdat ze jou en je plan niets waard vinden, dan zouden ze wel gewoon wegklikken lijkt me. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Die jongen vraagt iets, en het enige wat hij krijgt is constante zinloze discussie en kritiek; precies de twee dingen waar hij aangaf dat hij NIET op zat te wachten.

Als je je ergens aan ergert, post dan gewoon niet. Hij vraagt je niet om kritiek.

Veel vragen zijn trouwens ook allang beantwoord. Dat hij niet hetzelfde is als TRIN bijvoorbeeld, en dat hij een Engelse naam gebruikt omdat bedrijven de Nederlandse al hebben.

En ik vat die post van die vooroordelen over de evangelische beweging van Timon als een belediging op. Ik kan ze allemaal individueel onderuit gaan halen maar het slaat gewoon nergens op. Hij heeft het over de TS als een individu maar hij gebruikt en daarme beledigt hij de hele evangelische stroming. Voortaan niet over 1 kam scheren aub.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid