Spring naar bijdragen

Openbaring Toekomst of verleden?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Het boek openbaring is een boek met visioenen waaraan iedereen een andere betekenis geeft.

Naast de andere betekenis, geeft men er ook een andere tijdsvervulling aan.

Is het vóór 70 geschreven of erna?

Is het vóór 70 vervuld of komt alles erna

Of is het deels vóór vervuld, deels na?

Lees de standpunten:

Preterisme (engels! Het NL artikel heeft gebroken links, voor vertaling gebruik translate.google.com)

futurisme

Zelf geloof ik dat het deels een 'joodse biografie' is, vanaf Jakob (Israël) tot de 1e eeuw, maar dat er ook een deel toekomstvisie in staat. Met name Openbaring 17 en verder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jouw standpunt noemen ze ook wel inconsequent pretersime! knipoog_dicht.gif

Ik ben van mening dat het voor en tijdens de eerste eeuw vervuld is en ik baseer mij daarbij voornamelijk op Dan 9:26,27. Matt 24:15. Mark 13:14 en Lukas 21,22-22.

'Alsdan die in Judéa zijn, dat zij vluchten naar de bergen; en die in het midden er van zijn, dat zij daaruit trekken; en die op de velden zijn, dat zij er niet in komen. Want deze zijn dagen der wraak, opdat alles vervuld worde, dat geschreven is.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Leg dan of uit wat er inconsequent is, of maak zo'n opmerking niet. Zomaar een bewering doen over iemands post zonder nadere uitleg vind ik een beetje jammer.

Een inconsequente preterist is iemand die niet gelooft dat alles vervuld is. Verder vind ik het vervelend dat je mijn knipoog over het hoofd ziet, want ik bedoelde het slechts als een onschuldig grapje. Ik heb Egbert hoog zitten, dat mag je gerust weten. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Piebe,

Te laat, je hebt het al verstierd bij mij! widegrin.gif

Het is wederzijds hoor, het respect.

Wat ik mis in de vervulling is dit; (diverse keren wordt het woord 'aarde' gebruikt, niet Judea of Jeruzalem)

Openbaring 16

En ik hoorde een luide stem uit de tempel die tot de zeven engelen zei: "Ga en giet de zeven vaten van woede van God uit over de aarde!"

2 De eerste ging en goot zijn vat over de aarde uit en er waren ernstige pijnlijke gezwellen over de mensen die het teken van het beest hadden en over degenen die zijn beeld aanbaden.

3 De tweede engel goot zijn vat in de zee en de zee werd als de dood omdat elke levende ziel in de zee, stierf.

4 De derde engel goot zijn vat uit in de rivieren en in de waterbronnen en ze werden bloed.

5 Ik hoorde de engel van het water zeggen: "U bent rechtvaardig. U bent en hebt bestaan en u die deze dingen hebt uitgevaardigd, bent heilig.

6 Vanwege het bloed van de profeten en van de heiligen dat ze hebben vergoten; daarom hebt u hen bloed te drinken gegeven. Ze verdienen het."

En zo verder. Dit zie ik niet als 'vervuld'.

De heiligen, zijn ook niet allemaal 'gedood' door Nero (of zo) er zijn daarna namelijk nog ontelbare heiligen gedood.

[knip]

Admod note: anti-christelijke opmerking weg gehaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Piebe,

Te laat, je hebt het al verstierd bij mij!
widegrin.gif

Stomme ome Willem, rappapaaa, rappapaaaa hamer.gif

Quote:

Het is wederzijds hoor, het respect.

smile.gif

Quote:

Wat ik mis in de vervulling is dit; (diverse keren wordt het woord 'aarde' gebruikt, niet Judea of Jeruzalem)

Openbaring 16

En ik hoorde een luide stem uit de tempel die tot de zeven engelen zei: "Ga en giet de zeven vaten van woede van God uit over de aarde!"

2 De eerste ging en goot zijn vat over de aarde uit en er waren ernstige pijnlijke gezwellen over de mensen die het teken van het beest hadden en over degenen die zijn beeld aanbaden.

3 De tweede engel goot zijn vat in de zee en de zee werd als de dood omdat elke levende ziel in de zee, stierf.

4 De derde engel goot zijn vat uit in de rivieren en in de waterbronnen en ze werden bloed.

5 Ik hoorde de engel van het water zeggen: "U bent rechtvaardig. U bent en hebt bestaan en u die deze dingen hebt uitgevaardigd, bent heilig.

6 Vanwege het bloed van de profeten en van de heiligen dat ze hebben vergoten; daarom hebt u hen bloed te drinken gegeven. Ze verdienen het."

En zo verder. Dit zie ik niet als 'vervuld'.

De heiligen, zijn ook niet allemaal 'gedood' door Nero (of zo) er zijn daarna namelijk nog ontelbare heiligen gedood.

Het woord aarde wordt inderdaad vaak gebruikt, maar ik denk dat daarmee niet de gehele planeet bedoeld wordt. Vergelijk deze verzen maar eens met elkaar:

Ez 7,2       

Verder, gij mensenkind, zo zegt de Heere HEERE, van het land Israëls: Het einde is er, het einde is gekomen over de vier hoeken des lands.

Op 20,8

En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, de Gog en de Magog, om hen te vergaderen tot de krijg; welker getal is als het zand aan de zee.

Het oordeel beschreven in Openbaring was een straf, ik denk dat we het daar over eens zijn en dat is volgens mij nog een reden dat het geen globaal oordeel was, want Paulus schreef:

Rom 5,13

Want tot de wet was de zonde in de wereld; maar de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is.

De volken die niet onder de wet waren werd de zonde niet toegerekend, dus waarom zouden zij geoordeeld moeten worden vanwege de zonden van een ander?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid