Spring naar bijdragen

Katholiek protest tegen heiligschennis door NCRV


Aanbevolen berichten

Ik vind de hele actie van MBH wat smakeloos en ook weinig creatief. Satire word pas leuk of prikkelend als het op een creatieve wijze de vinger op de zere plek weet te leggen, dat is door naar buiten te lopen met een hostie en die bijna weg te gooien geenzins gebeurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 119
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Als je deze praktijken als protestant "absoluut niet voor kan stellen" vraag ik me af wat je visie is op het (protestantse) avondmaal.

Misschien bedoelde Eulogia, dat het nu evident was dat dit 'brood' nu als onderdeel van de 'Avondmaalsviering' (mijn aanhalingstekens) weggesnaaid werd en buiten - onder ook voor protestanten godslasterlijke woorden over de Drie-eenheid - opgegeten werd, in het kader van 'haha, lekker sliepuit, nu doe ik óók mee, al mag ik het van jullie niet!'. Dat is heel wat anders dan dat het in een Avondmaalsviering normaal is om het brood wat over is, voor andere doeleneinden te gebruiken.

Overigens een weetje over de katholieke eredienst en sacramenten: overgebleven Hosties wordt ook na de viering in de kerk bewaard, in het tabernakel (een soort kluis, brandveilig, die op een prominente plaats in het kerkgebouw aanwezig is). Dat is ter aanbidding en voor gebruik bij ziekencommunie. Alleen op Goede Vrijdag en Stille Zaterdag is het Lichaam van de Heer niet aanwezig en staat het tabernakel open. De kelk wordt altijd tijdens de Mis helemaal leeggedronken.


Samengevoegd:

Quote:

De vrijheid van meningsuiting is volkomen doorgeslagen naar de plicht tot kwetsen.

... en in Groningen zijn er weer enkele halve zolen geweest die zich goed hebben gekweten van die plicht hamer.gifMoskee besmeurd met bloed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

... en in Groningen zijn er weer enkele halve zolen geweest die zich goed hebben gekweten van die plicht
hamer.gif

Het is niet goed te praten maar verder wel te begrijpen. Het is immoreel om een moskee met bloed te besmeuren, maar het komt niet als een verrassing. Moslims roepen dat soort zaken over zichzelf af, en niet in de laatste plaats doordat ze zelf meestal totaal geen moeite hebben met het intrappen van andermans heilige huisjes. Ik hoor ze ook niet klagen als er een Amerikaanse vlag wordt verbrand of een homo het ziekenhuis in wordt getrapt. En mij hoor je ook niet klagen als er op een goede dag een karbonaatje in een moskee ligt. De gemiddelde moslims wil namelijk geen algemeen respect maar alleen respect voor de islam. Wederkerigheid in deze is vrijwel altijd ver te zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het probleem met heiligschennis is wel dat het begint met mensen die zaken als Heilig beschouwen.

Ik denk dat het iets ingewikkelder ligt. Ik denk dat wederkerigheid ook een grote rol speelt. Als iemand vraagt of ik niet wil vloeken dan zal ik dat verzoek respecteren, ongeacht mijn eigen mening over vloeken. Als iemand vraagt of ik niet wil vloeken en vervolgens zegt dat alle homo's dood moeten, dan zal ik zijn verzoek om niet te vloeken niet respecteren.

Het is voor mij geen verrassing dat de islam erg onder vuur ligt en het boeddhisme totaal niet. Dat is te verklaren door het principe van wederkerigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou... mijn schoonmoeder zei afgelopen zondag nog dat het brood dat na het avondmaal overblijft gewoon aan de eendjes wordt gevoerd. Ik neem aan dat die eenden niet de kerk in worden gebracht.
knipoog_dicht.gif

Dat klopt inderdaad. Er wordt respectvol mee omgegaan, maar als de dienst voorbij is, kan de wijn gewoon thuis worden opgedronken door iemand die dat lekker vindt en kan het brood buiten aan de eendjes worden gevoerd. Dat is wat anders dan er niet respectvol mee om te gaan. (Ik weet dat katholieken daar anders tegenaan kijken wat betreft de hostie.)

Quote:

In 'mijn' GKv werd vroeger na de dienst het overgebleven brood (in lange repen) aan de kinderen uitgedeeld, die er vrolijk buiten mee ronddartelden. De tegenwoordige koster neemt het mee voor 'de kippen'.

Als je deze praktijken als protestant "absoluut niet voor kan stellen" vraag ik me af wat je visie is op het (protestantse) avondmaal.

Maar dat is weer een heel andere discussie.

Het kan van kerk tot kerk verschillen. Zoals je het hierboven beschrijft, zie ik toch anders dan er doelbewust grappen mee uit te halen. Het wordt ook niet 'zomaar' mee naar buiten genomen. Tijdens de dienst zelf zijn alle mensen tijdens het avondmaal in traditionele protestantse kerken ook buitengewoon ernstig.

Quote:

Misschien bedoelde Eulogia, dat het nu evident was dat dit 'brood' nu als onderdeel van de 'Avondmaalsviering' (mijn aanhalingstekens) weggesnaaid werd en buiten - onder ook voor protestanten godslasterlijke woorden over de Drie-eenheid - opgegeten werd, in het kader van 'haha, lekker sliepuit, nu doe ik óók mee, al mag ik het van jullie niet!'. Dat is heel wat anders dan dat het in een Avondmaalsviering normaal is om het brood wat over is, voor andere doeleneinden te gebruiken.

Ow, jij schreef het al. Ja, jij begreep me weer smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is niet goed te praten maar verder wel te begrijpen. Het is immoreel om een moskee met bloed te besmeuren, maar het komt niet als een verrassing. Moslims roepen dat soort zaken over zichzelf af, en niet in de laatste plaats doordat ze zelf meestal totaal geen moeite hebben met het intrappen van andermans heilige huisjes. Ik hoor ze ook niet klagen als er een Amerikaanse vlag wordt verbrand of een homo het ziekenhuis in wordt getrapt. En mij hoor je ook niet klagen als er op een goede dag een karbonaatje in een moskee ligt. De gemiddelde moslims wil namelijk geen algemeen respect maar alleen respect voor de islam. Wederkerigheid in deze is vrijwel altijd ver te zoeken.

Het verbaast me toch telkens weer hoe bijbels jij als atheïst denkt. Oog om oog, tand om tand. Je bent alleen vergeten het Nieuwe Testament erbij te lezen, dat is jammer.

Ik vind het niet minder dan bespuuglijk, dat dit is gedaan bij die moskee. Ik geloof in de verantwoordelijkheid van iedereen voor zijn persoonlijke daden, niet voor de daden van zijn geloofsgenoten, landgenoten, seksegenoten of wat dan ook. Het overgrote deel (en waarschijnlijk zelfs iedereen) van de moskeegangers daar heeft ongetwijfeld niets met homobashing enz te maken. Wat moet dat dan met dat varkensbloed daar?! Je lijkt meneer Abbenhuis wel, die vindt het ook wel in orde om katholieken te schofferen, omdat praktiserende homo's volgens de kerkelijke leer de Hostie niet behoren te ontvangen.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Dat klopt inderdaad. Er wordt respectvol mee omgegaan, maar als de dienst voorbij is, kan de wijn gewoon thuis worden opgedronken door iemand die dat lekker vindt en kan het brood buiten aan de eendjes worden gevoerd. Dat is wat anders dan er niet respectvol mee om te gaan. (Ik weet dat katholieken daar anders tegenaan kijken wat betreft de hostie.)

Dus de overgebleven wijn wordt nooit aan de eendjes gevoerd? Gaan ze mooi van waggelen knipoog_dicht.gif

Quote:
Het kan van kerk tot kerk verschillen. Zoals je het hierboven beschrijft, zie ik toch anders dan er doelbewust grappen mee uit te halen. Het wordt ook niet 'zomaar' mee naar buiten genomen. Tijdens de dienst zelf zijn alle mensen tijdens het avondmaal in traditionele protestantse kerken ook buitengewoon ernstig.

Indeed ... Ook in de ogen van een protestant werd er met de eredienst zélf de spot gedreven in Man Bijt Hond.

Quote:
Ow, jij schreef het al. Ja, jij begreep me weer
smile.gif

smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oog om oog, tand om tand. Ik vind het niet per definitie een immoreel principe. Als je het niet middeleeuws aanpakt natuurlijk. Verder kan ik je er ook op wijzen dat ik zeg dat ik dat varkensbloed immoreel vind. Ik kan echter ook makkelijk begrijpen waar het sentiment vandaan komt. Verder voel ik weinig sympathie voor de slachtoffers in deze. Dat is niet perse verheven of zo, maar ik heb begrip voor mezelf in dit geval. Maar nogmaals het had niet moeten gebeuren, maar dat het gebeurt is is voor mij niet echt een verrassing.

En over homobashing: dat is het topje van de ijsberg natuurlijk. De meerderheid van de moslims heeft een schurfthekel aan homo's. In NL is dat al zo en op globale schaal is het nog veel erger. Het zou natuurlijk erg christelijk zijn als ik mijn vijanden lief zou hebben, maar ik ben niet christelijk. Ik streef er wel naar mijn vijanden menselijk te behandelen als dat je gerust stelt.

Verder reken ik de lieve knuffelige minderheid ook niet af op de rest, Maar gemiddeld genomen vind ik moslims een onaangename groep.

PS, hoor net dat er een heel wild zwijn is gedumpt, dat is wel heel lelijk....

En waar komt dat wilde zwijn vandaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus de overgebleven wijn wordt nooit aan de eendjes gevoerd? Gaan ze mooi van waggelen
knipoog_dicht.gif

Dat doet me denken aan vroeger...

We hadden jeugdvereniging op zondagmorgen na de dienst. Meestal dronken we dan een glas cola. Maar soms was er avondmaalswijn over, van die zoete spaanse smile.gif Geen leider die het verschil zag tussen een glas cola en een glas cola/wijn :o

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waar was de burgemeester van Den Bosch toen de St. Jan op zijn kop werd gezet door die "waardige smeekbede" van Henk Krol? Of toen Mark Wagemakers... nouja, dat dus. Als de PvdA (want Groningen is een PvdA-stad) nu eens haar principes consequent op álle religies zou toepassen en niet alleen op de islam...

Christenen wordt ook een handje boven het hoofd gehouden hoor. Bijvoorbeeld als het om homoseksuele leraren gaat. Dus als het niet erg vind bloedt mijn hartje niet te hard.

Maar goed, de PvdA. Ja, die doet tegenwoordig zijn dansje voor degene die het meest op ze stemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Katholieken vervolgen protestactie tegen NCRV

De opstellers van de protestbrief aan de NCRV nemen geen genoegen met het antwoord van de omroep en zetten hun actie voort. Dat maakten zij vrijdag bekend. De auteurs keren zich tegen een uitzending van het programma Man bijt Hond waarin "doelbewust de Eucharistie belachelijk werd gemaakt". Volgens de protesterende katholieken is de NCRV selectief in haar verdraagzaamheid.

De actievoerders reageren vandaag op het antwoord van algemeen directeur Coen Abbenhuis van de NCRV op hun open brief. Daarin stelde hij dat er in de gewraakte uitzending van Man bijt Hond sprake was van "lichte satire".

Volgens de opstellers van de open brief heeft de omroep zich echter schuldig gemaakt aan "respectloosheid" en “heiligschennisâ€. Ook verwijten zij Abbenhuis niet inhoudelijk in te gaan het protest. De auteurs zeggen dat de NCRV in haar reactie "op geen enkele manier laat blijken consideratie te hebben met haar katholieke broeders".

"Het respect en de verdraagzaamheid die bij deze omroep zo hoog in het vaandel staan, gelden blijkbaar niet voor het katholieke geloof", aldus de katholieke actievoerders.

De open brief is inmiddels door bijna tweehonderd mensen ondertekend, onder wie ongeveer twintig priesters en diakens en de volledige Rotterdamse parochie H.H. Michael & Clemens. Onder de ondertekenaars zouden zich ook sympathiserende protestanten bevinden.

In de Man bijt Hond-uitzending van 1 maart ging de homoseksuele columnist en theatermaker Mark Wagemakers in de Sint-Janskathedraal in Den Bosch te communie. Hij nam de geconsacreerde hostie mee naar buiten, waar hij hem na het slaan van een kruis en het aanroepen van enkele vrouwelijke popsterren tot zich nam.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Onder de ondertekenaars
zouden zich
ook sympathiserende protestanten
bevinden.

widegrin.gif

Openlijk voor iedereen na te lezen zijn er protestantse ondertekenaars, Ctrl-F op die site eens op 'Jos Strengholt', op 'hervormd' en op 'baptist'. Verder ook 'undercover-protestanten' (die het er op die site niet bijgezet hebben), maar ze zijn er wel degelijk knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid