Spring naar bijdragen

Je ziel aan de duivel verkopen


Aanbevolen berichten

Na de aardbeving in Haiti werd door Pat Robertson, een Amerikaanse televisieevangelist, beweerd dat dit een straf was omdat Haitiaanse slaven in het verleden hun ziel aan de duivel hadden verkocht.

In de beruchte documentaire 'They sold their souls..' werd deze bewering gedaan over diverse popmuzikanten.

Dit zijn twee voorbeelden waarin geclaimd wordt dat mensen hun ziel aan de duivel kunnen verkopen en andere voorbeelden zijn er te over, zoals bijv. in het literaire werk Faust.

Nu heb ik, met de bescheiden bijbelkennis die ik heb, hier geen Bijbelse grond voor kunnen vinden. Zijn hier mensen die wel een bijbelse grond hiervoor weten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naar mijn weten is het in het geheel geen bijbels motief, al probeert de duivel natuurlijk wel te verleiden. Ik heb een beetje een sprookjesfetisj, en ik ken het motief persoonlijk uit de Perzische cyclus rondom Kaveh, de smid. Het gaat over de strijd tussen goed en kwaad. In de legenden treedt ene Zahak op als personage die zijn ziel aan de duivel verkocht zou hebben.

Misschien heb je hier iets aan: link

Ik zal later ook nog eens in mijn boekenkast kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een beetje dubbelop, want sinds de zondeval had de mensheid zichzelf al als slaaf aan de duivel verkocht en moest de mensheid door het Offer van Jezus Christus worden teruggekocht.

Christenen zijn dus al teruggekocht, waardoor christenen weer recht hebben in het paradijs te leven waar alle zegeningen van God bij horen.

Niet-christenen die hun ziel verkopen, zíjn al in de handen van satan en hun ziel ís dus al verkocht. Misschien dat de duivel op die manier probeert nog wat extra grip te krijgen op die onbekeerde mensen, maar dat lees ik zo in de Bijbel ook niet terug.

De vloek die bijvoorbeeld Haïti heeft getroffen is eerder de vloek van het niet aannemen van Jezus Christus dan het 'verkopen van de ziel aan de duivel'.

Er is een verschil met de onstaansgeschiedenis van de VS. Naar ik heb begrepen sloten de stichters van het land (Founding Fathers) een verbond met God, zoals het joodse volk een verbond met God sloot. Dan krijg je al een heel ander begin van de ontstaansgeschiedenis, wat tot zegen leidt voor het land. Haïti heeft een heel andere start gemaakt, zonder God als Heer van het land.

Gelukkig dat het Haïtiaanse volk nu meer tot inkeer komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De rijkdom van de verenigde staten heeft als belangrijkste historische redenen:

- Een immens groot ongerept continent met veel natuurlijke rijkdommen zoals metalen, olie, hout, vruchtbare landbouwgrond

- Een grote import van immigranten met kennis en vaardigheden

- Een grote mate van vrijheid zowel op politiek als op religieus gebied. De meerderheid van de stichters was wel religieus, van diverse gezindten, maar er is juist toen al een opvallende nadruk gelegd op het scheiden van kerk en staat. Vrijheid om religie te beleven, maar absoluut geen staatsgodsdienst.

De natuurramp die Haiti getroffen heeft is het resultaat van spanningen in de aardkorst. De reden dat er zoveel slachtoffers zijn gevallen is niet omdat de duivel of god dat zo leuk vinden, maar omdat de bewoners van Haiti heel arm zijn en geen veilige huizen hebben en geen waarschuwing kregen.

De reden dat ze arm zijn heeft zijn oorsprong in het slavernij verleden. Haiti is het allereerste land ter wereld waren een zwarte slavenbevolking met succes in opstand kwam tegen de blanke (christelijke) overheersers en onafhankelijk werd. (1791) Dit was erg tegen het zere been van de Europese imperialistische landen, die bang waren dat dit een voorbeeld was voor de rest van de koloniën wereldwijd. Haitie heeft tot 1922 een herstelbetaling moeten doen aan Frankrijk. Dit zorgde voor veel spanningen en verarmde het land

- niet alles is de schuld van de vroegere overheersers. De Haïtiaanse machthebbers gedurende de 20ste eeuw zijn ook schuldig, want hebben zich keer op keer schuldig gemaakt een nepotisme, corruptie en zelfverrijking op grote schaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, het leuke is dat alles ook menselijk/wetenschappelijk kan worden verklaard, terwijl alles ook al in de Bijbel staat. De dingen spreken elkaar niet tegen. De wetenschap verhaalt wat al in de Bijbel is voorzegd.

- Christelijke landen (Europa) gaat het in alles goed, waardoor deze landen ook macht kunnen opbouwen en macht kunnen misbruiken. Koloniën worden overal gesticht en er worden goede dingen gedaan, maar ook slechte dingen gedaan. Christenen kennen veel kennis, vaardigheden en vrijheid.

- Niet-christelijke volken (Afrika) hebben weinig macht en kan de wil worden opgelegd door andere volken.

- Christenen gaan naar nieuwe gebieden waar veel rijkdommen zijn (o.a. VS).

- Niet-christelijke onderworpen volken hebben weinig geld om goede huizen te bouwen en hebben weinig informatievoorziening.

- Niet-christelijke volken kennen nepotisme, corruptie en zelfverrijking op grote schaal.

- Natuurrampen ontstaan als gevolg van (de) zonde(n) (zie: Bijbel) (net als oorlogen, hongersnoden, epidemiën enz.).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, het leuke is dat alles ook menselijk/wetenschappelijk kan worden verklaard, terwijl alles ook al in de Bijbel staat. De dingen spreken elkaar niet tegen. De wetenschap verhaalt wat al in de Bijbel is voorzegd.

- Christelijke landen (Europa) gaat het in alles goed, waardoor deze landen ook macht kunnen opbouwen en macht kunnen misbruiken. Koloniën worden overal gesticht en er worden goede dingen gedaan, maar ook slechte dingen gedaan. Christenen kennen veel kennis, vaardigheden en vrijheid.

- Niet-christelijke volken (Afrika) hebben weinig macht en kan de wil worden opgelegd door andere volken.

- Christenen gaan naar nieuwe gebieden waar veel rijkdommen zijn (o.a. VS).

- Niet-christelijke onderworpen volken hebben weinig geld om goede huizen te bouwen en hebben weinig informatievoorziening.

- Niet-christelijke volken kennen nepotisme, corruptie en zelfverrijking op grote schaal.

- Natuurrampen ontstaan als gevolg van (de) zonde(n) (zie: Bijbel) (net als oorlogen, hongersnoden, epidemiën enz.).

Ik vind niet dat je zo zwart-wit kunt stellen dat het met christelijke landen goed gaat en met niet-christelijke landen niet.

Je zegt dat het in het christelijke Europa in alles goed gaat. Maar het is pas in de laatste eeuwen dat de hele Europese bevolking rijk geworden is. In de geschiedenis van Europa (toen Europa christelijker was dan nu), ging het helemaal niet altijd goed:

1. Europa is niet altijd rijk geweest en heeft ook te maken gehad met grote rampen. Om maar een voorbeeld te noemen: in de Middeleeuwen stierf 1/3 van de Europese bevolking aan de pest.

2. Ook als Europese landen rijk waren, profiteerde de bevolking daar niet van. Koningshuizen waren weliswaar rijk en landen hadden grote legers, maar de bevolking was straatarm.

3. Bepaalde groepen mensen werden stelselmatig gediscrimineerd. Vrouwen en homo's, bijvoorbeeld. Om nog maar niet te spreken van zwarten die als slaaf werden verhandeld door het christelijke Europa. Volgens mij hebben veel mensen in Europa meer geleden dan mensen die deel uitmaakten van heidense stammen in Afrika (en die niet in aanraking kwamen met blanken).

4. Ook op dit moment zijn er veel christelijke landen waar veel ellende gebeurt. Denk aan Uganda, dat worstelt met rebellen (het zogenaamd christelijke Lord's Resistance Army). Sterker nog, er heersen sinds kort belachelijke wetten tegen homoseksualiteit. Ik vermoed dat die wetten deels zijn ontstaan doordat het land christelijk is.

5. Veel Afrikaanse landen zijn christelijk geworden, maar zijn straatarm en worstelen met burgeroorlogen.

6. Met Japan gaat het vrij goed, terwijl dat totaal geen christelijk land is. Het niet-christelijke Japan kan daarom ook veel beter met aardbevingen omgaan dan het veel meer christelijke Haïti.

7. Om nog maar niet te spreken van het feit dat twee van de meest verschrikkelijke oorlogen in de wereldgeschiedenis in het christelijke Europa plaatsvonden...

Natuurlijk zijn er wel wat verbanden tussen geloof en de welvaart en welzijn van een land. Het christelijk geloof (en met name het protestantisme) bevordert volgens veel wetenschappers democratie. En als een regering en bevolking zich houden aan de tien geboden, zal het land prettiger zijn om in te wonen dan als er op grote schaal verkrachting, moord en diefstal voorkomt.

Maar je kunt daaruit niet de conclusie trekken dat het dus beter gaat met een land, als het volk christen is. Het christendom heeft een beperkte invloed op de politiek en cultuur van een land, en heeft al helemaal geen invloed op de natuur. Dat we in Europa tegenwoordig minder last hebben van natuurrampen, heeft denk ik meer met toeval, rijkdom en het ontbreken van verschuivende aardplaten te maken, dan met ons geloof.


Samengevoegd:

Quote:

Na de aardbeving in Haiti werd door Pat Robertson, een Amerikaanse televisieevangelist, beweerd dat dit een straf was omdat Haitiaanse slaven in het verleden hun ziel aan de duivel hadden verkocht.

In de beruchte documentaire 'They sold their souls..' werd deze bewering gedaan over diverse popmuzikanten.

Dit zijn twee voorbeelden waarin geclaimd wordt dat mensen hun ziel aan de duivel kunnen verkopen en andere voorbeelden zijn er te over, zoals bijv. in het literaire werk Faust.

Nu heb ik, met de bescheiden bijbelkennis die ik heb, hier geen Bijbelse grond voor kunnen vinden. Zijn hier mensen die wel een bijbelse grond hiervoor weten?

Eerlijk gezegd vraag ik me af in hoeverre die verhalen kloppen. Zowel de docu 'They sold their souls...' als Pat Robertsen vind ik niet bepaald betrouwbare bronnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind niet dat je zo zwart-wit kunt stellen dat het met christelijke landen goed gaat en met niet-christelijke landen niet.

Je zegt dat het in het christelijke Europa in alles goed gaat. Maar het is pas in de laatste eeuwen dat de hele Europese bevolking rijk geworden is. In de geschiedenis van Europa (toen Europa christelijker was dan nu), ging het helemaal niet altijd goed:

1. Europa is niet altijd rijk geweest en heeft ook te maken gehad met grote rampen. Om maar een voorbeeld te noemen: in de Middeleeuwen stierf 1/3 van de Europese bevolking aan de pest.

2. Ook als Europese landen rijk waren, profiteerde de bevolking daar niet van. Koningshuizen waren weliswaar rijk en landen hadden grote legers, maar de bevolking was straatarm.

3. Bepaalde groepen mensen werden stelselmatig gediscrimineerd. Vrouwen en homo's, bijvoorbeeld. Om nog maar niet te spreken van zwarten die als slaaf werden verhandeld door het christelijke Europa. Volgens mij hebben veel mensen in Europa meer geleden dan mensen die deel uitmaakten van heidense stammen in Afrika (en die niet in aanraking kwamen met blanken).

4. Ook op dit moment zijn er veel christelijke landen waar veel ellende gebeurt. Denk aan Uganda, dat worstelt met rebellen (het zogenaamd christelijke Lord's Resistance Army). Sterker nog, er heersen sinds kort belachelijke wetten tegen homoseksualiteit. Ik vermoed dat die wetten deels zijn ontstaan doordat het land christelijk is.

5. Veel Afrikaanse landen zijn christelijk geworden, maar zijn straatarm en worstelen met burgeroorlogen.

6. Met Japan gaat het vrij goed, terwijl dat totaal geen christelijk land is. Het niet-christelijke Japan kan daarom ook veel beter met aardbevingen omgaan dan het veel meer christelijke Haïti.

7. Om nog maar niet te spreken van het feit dat twee van de meest verschrikkelijke oorlogen in de wereldgeschiedenis in het christelijke Europa plaatsvonden...

Natuurlijk zijn er wel wat verbanden tussen geloof en de welvaart en welzijn van een land. Het christelijk geloof (en met name het protestantisme) bevordert volgens veel wetenschappers democratie. En als een regering en bevolking zich houden aan de tien geboden, zal het land prettiger zijn om in te wonen dan als er op grote schaal verkrachting, moord en diefstal voorkomt.

Maar je kunt daaruit niet de conclusie trekken dat het dus beter gaat met een land, als het volk christen is. Het christendom heeft een beperkte invloed op de politiek en cultuur van een land, en heeft al helemaal geen invloed op de natuur. Dat we in Europa tegenwoordig minder last hebben van natuurrampen, heeft denk ik meer met toeval, rijkdom en het ontbreken van verschuivende aardplaten te maken, dan met ons geloof.

Het gaat er ook niet om wat ik zeg, maar wat in de Bijbel staat. Ik heb ditzelfde verhaal al vaker op Credible geschreven. In Deut. 28 staan de gevolgen van daden die zegen en vloek opleveren. Er zijn landen die christelijk beleid hebben gehad wat zegen opleverde, maar die ook onchristelijk beleid voerden wat vloek opleverde. Zo zijn christelijke landen rijk geworden, maar door hebzucht maken zulke landen crisissen mee. Japan is een land dat gezegend is doordat het door een 'christelijk' land als de VS op de knieën is gedwongen na WOII. Zo'n land deelde in de zegen van de christelijke volken. Inderdaad gingen in de Middeleeuwen ook veel dingen niet goed. Ik heb dan ook nogal wat kritiek op de kerk in de Middeleeuwen. Ook is er altijd progressie. Je kan altijd misstanden uit het verleden aandragen, maar naarmate de tijd dichterbij komt dat Jezus terug komt, zal het onder de christenen ook steeds beter gaan. Vroeger waren de omstandigheden inderdaad minder, maar de zegen neemt steeds meer toe. Afrikaanse landen zijn niet ineens helemaal gezegend. De gevolgen van de vloek moet nog voor een groot deel worden teruggedrongen. Ook zijn er in Afrika nog veel natuurgodsdiensten/heidendom en islam.

De Bijbel legt geeft zelf de oorzaak van rampen enz. aan. En lees ook Koningen en Kronieken over het beleid van koningen en volken en de gevolgen daarvan. Zie ook dit topic .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het verkopen van je ziel aan de duivel is meer een beproefd literair stijlmiddel om daarmee de hoogmoed of de zucht naar roem te personificeren, waarmee je dan in zee kunt gaan. De persoon in kwestie weet dan dat roem en hebzucht zo hun prijs kennen, maar heeft dat er voor over. In de literatuur of de film wordt dat dan letterlijk uitgebeeld als iemand die zijn (of haar) ziel aan de duivel verkoopt. Hij krijgt dan enorm veel succes en roem, maar uiteindelijk loopt het slecht met hem af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het gaat er ook niet om wat ik zeg, maar wat in de Bijbel staat.

Nee, over wat jij denkt dat in de Bijbel staat.

Quote:
Ik heb ditzelfde verhaal al vaker op Credible geschreven. In Deut. 28 staan de gevolgen van daden die zegen en vloek opleveren. Er zijn landen die christelijk beleid hebben gehad wat zegen opleverde, maar die ook onchristelijk beleid voerden wat vloek opleverde.

Ik zei ook al dat het goed is om christelijke regels te volgen. God gaf de tien geboden niet voor niets. Als een volk en een regering zich aan die regels houdt, zal het ook beter gaan met zo'n land dan als er corruptie, moord, enz. voorkomt.

Maar zelfs als een land zich helemaal aan de Bijbel houdt (wat geen enkel land en geen enkel mens doet), kan het nog last krijgen van A) landen die Gods regels niet volgen, en B) van natuurrampen.

Denk je dat Nederland zich beter heeft gehouden aan de Bijbel dan Haïti? Denk je dat wij Gods genade meer verdienen dan die mensen daar? Denk je dat wij beter contact hebben met Hem?

Quote:
Zo zijn christelijke landen rijk geworden, maar door hebzucht maken zulke landen crisissen mee. Japan is een land dat gezegend is doordat het door een 'christelijk' land als de VS op de knieën is gedwongen na WOII. Zo'n land deelde in de zegen van de christelijke volken.

Japan heeft misschien baat gehad bij Amerikaanse bezetting, maar hoe komt het dat het tot nu toe niet hetzelfde loopt in bijvoorbeeld Zuid-Vietnam, Afghanistan en Irak? Die landen zijn ook op de knieën gedwongen door de VS, maar hebben tot nu toe weinig zegen gehad.

En wat te denken van alle oud-koloniën van Europese landen. Waarom konden die niet deelnemen aan onze zegen?

Quote:
Inderdaad gingen in de Middeleeuwen ook veel dingen niet goed. Ik heb dan ook nogal wat kritiek op de kerk in de Middeleeuwen. Ook is er altijd progressie. Je kan altijd misstanden uit het verleden aandragen, maar naarmate de tijd dichterbij komt dat Jezus terug komt, zal het onder de christenen ook steeds beter gaan.

Vroeger waren de omstandigheden inderdaad minder, maar de zegen neemt steeds meer toe.

Waar baseer je dat op? Jezus leek juist het tegenovergestelde te zeggen: als zijn wederkomst nadert, zal de aarde zuchten onder 'weeën.' We zullen juist met ellende te maken krijgen, waarschuwde Hij (Matt 24)

Quote:
Afrikaanse landen zijn niet ineens helemaal gezegend. De gevolgen van de vloek moet nog voor een groot deel worden teruggedrongen.

Waarom dan in Japan en Zuid-Korea dan niet? Daar is ook veel heidendom.

Quote:
Ook zijn er in Afrika nog veel natuurgodsdiensten/heidendom en islam.

Ja, en in West-Europa is weer veel meer secularisering en atheïsme dan in Afrika. Wat is het verschil? Waarom zouden wij het dan beter krijgen dan zij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er is een verschil met de onstaansgeschiedenis van de VS. Naar ik heb begrepen sloten de stichters van het land (Founding Fathers) een verbond met God, zoals het joodse volk een verbond met God sloot. Dan krijg je al een heel ander begin van de ontstaansgeschiedenis, wat tot zegen leidt voor het land.

Dat fabeltje is, is net als bijvoorbeeld de Kerstman, in de tweede helft van de vorige eeuw bedacht. In dit geval als antwoord op het communistische staatsatheisme.

Het verhaal is tamelijk uitgebuit door confabulerenden amerikaanse ketters die ook bijvoorbeeld de pretrib rapture en het mormonisme uit hun mouw hebben geschud.

In werkelijkheid hadden de founding fathers grote kritiek op de, elkaar destijds uitmoordende, christenen in Europa. Dit had tot gevolg dat er juist in de US of A een voor westerse begrippen ongekende godsdienstvrijheid bestond.

Branden zullen ze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Admod note:
En graag weer ontopic.

Het hele concept "je ziel verkopen" komt niet voor. Zelfs niet in de verhalen waarin dat zou passen zoals het gouden kalf. Volgens mij vind het idee zijn oorsprong bij de "Heksenhamer". Daarin staat het eea over heksen die een verbond met Satan sloten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het verkopen van je ziel aan de duivel is meer een beproefd literair stijlmiddel om daarmee de hoogmoed of de zucht naar roem te personificeren, waarmee je dan in zee kunt gaan. De persoon in kwestie weet dan dat roem en hebzucht zo hun prijs kennen, maar heeft dat er voor over. In de literatuur of de film wordt dat dan letterlijk uitgebeeld als iemand die zijn (of haar) ziel aan de duivel verkoopt. Hij krijgt dan enorm veel succes en roem, maar uiteindelijk loopt het slecht met hem af.

Het komt ook voor dat mensen hun ziel aan de duivel verkopen om een ander te helpen, bijvoorbeeld om hun vader te doen genezen van longkanker, zoals Johnny Blaze deed in Ghost Rider.

ghost_rider_2_still.jpg

Met hem liep het uiteindelijk goed af. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid