Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Mede naar aanleiding van mijn andere topic, maar misschien ook wel leuk om gedachten over te wisselen.

Ik heb sterke vraagtekens bij IQ-testen. Ze zijn toegespitst op de gemiddelde mens, maar juist als je dat niet bent kan je soms op goede antwoorden komen, waar de opsteller van de test niet eens gedacht heeft. En dus wordt het fout gerekend.

Een voorbeeld:

Gegeven een eindig rijtje, geef het volgende getal:

1,2,3,4 ...

De opsteller bedoelt nu dat je 5 moet invullen. Maar wat is het leuke: je kan elk willekeurig getal x invullen. Maakt niet uit welk getal, ik kan een voorschrift voor een rijtje vinden zodat de eerste 4 getallen 1,2,3 en 4 zijn en het vijfde getal x. Maar waarom is dat voorschrift dan fout? Omdat het niet het simpelste voorschrift is? Maar hoe definieer je simpel? En waarom zou alleen het simpelste juiste antwoord goed zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Intelligentietesten die door diagnostici worden gebruikt, zijn op allerlei manieren onderzocht op betrouwbaarheid en validiteit (meet de test wat hij beoogt te meten?). Onder andere door te onderzoeken of een test hetzelfde resultaat geeft als je 'm vaker afneemt, of de uitslag van de test overeenkomt met uitslagen van andere testen, en of de uitslag van de test een voorspellende waarde heeft voor het functioneren in de praktijk (bijvoorbeeld op school).

Dat soort beoordelingen wordt uitgevoerd en gerapporteerd door de Commissie Testaangelegenheden Nederland (Cotan). De Cotan-beoordeling is een van de belangrijkste factoren waarop een diagnosticus de keuze voor een bepaalde test baseert. Je kunt er dus vanuit gaan dat intelligentietest zoals de WAIS (een van de meest gebruikte intelligentietests voor volwassenen in Nederland) het beste testmateriaal zijn wat er op dit moment is.

Verder bestaat een intelligentietest uit heel veel vragen. Ook al zitten er dus vragen bij waar je over zou kunnen discussieren (wat men uiteraard tracht te voorkomen), de kans is klein dat het de algehele uitslag van de test zodanig beïnvloedt dat de uitslag niet meer betrouwbaar is. Daarbij staat intelligentieonderzoek meestal niet op zichzelf, maar is het een onderdeel van een procedure waarbij ook observatie en andere testen horen. Het zal een onderzoeker zeker opvallen als jij, als intelligent ogend persoon, "afwijkende" antwoorden geeft waardoor je score niet representatief is voor je vermoedelijke intelligentie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een IQ-test zegt dan ook vooral iets over in hoeverre de proefpersoon beantwoordt aan wat de samensteller van de test "intelligent" vindt. Het zal ongetwijfeld een indicatie geven (kijk naar de relatie IQ-opleidingsniveau, dat klopt niet altijd maar vaak zie je wel verbanden natuurlijk), maar meer ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Verder bestaat een intelligentietest uit heel veel vragen. Ook al zitten er dus vragen bij waar je over zou kunnen discussieren (wat men uiteraard tracht te voorkomen), de kans is klein dat het de algehele uitslag van de test zodanig beïnvloedt dat de uitslag niet meer betrouwbaar is. [...]

Maar je kijkt naar het voorbeeld dat ik hierboven schets, hetgeen toch één van de meer "wiskundige" kanten van een IQ-test is, hoe groot is dan wel niet de ambiguïteit van andere vragen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar waarom is dat voorschrift dan fout? Omdat het niet het simpelste voorschrift is? Maar hoe definieer je simpel? En waarom zou alleen het simpelste juiste antwoord goed zijn?

Lastige. Ik heb ooit een keer met Natuurkunde de volgende vraag gehad: Je moet de hoogte van een gebouw meten en je hebt een barometer tot je beschikking. Ik heb het correcte antwoord wel gegeven, maar niet voordat ik de makkelijkste manier had benoemd: lazer de barometer van het gebouw en meet de tijd voordat het ding de grond raakt. Veel makkelijker dan de hoogte aflijden uit een verschil in luchtdruk en bovendien heb je wss een zuiverder resultaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@TBM: Daar kun je over speculeren, maar controleerbare "antwoorden" vind je in de statistische analyses van de test. En die zijn toch behoorlijk hoopvol.

Voor het beoordelen van de testresultaten van elk individueel persoon, is het belangrijk dat de diagnosticus rekening houdt met het feit dat sommige mensen de vragen wellicht anders opvatten dan "de gemiddelde mens". Of dat altijd gebeurt, is natuurlijk weer een ander punt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik heb ooit voor een nieuwe baan een assessment, inclusief IQ-test, moeten doen. Achteraf stevige ruzie gemaakt met de test-meneer over de antwoorden op een tweetal vragen. Ik heb aangegeven dat ik dacht dat antwoord X bedoeld werd, maar gemotiveerd waarom antwoord Y beter was.

Gek genoeg werd ik toch aangenomen widegrin.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Lastige. Ik heb ooit een keer met Natuurkunde de volgende vraag gehad: Je moet de hoogte van een gebouw meten en je hebt een barometer tot je beschikking. Ik heb het correcte antwoord wel gegeven, maar niet voordat ik de makkelijkste manier had benoemd: lazer de barometer van het gebouw en meet de tijd voordat het ding de grond raakt. Veel makkelijker dan de hoogte aflijden uit een verschil in luchtdruk en bovendien heb je wss een zuiverder resultaat.

Dat verhaal werd mij jaren gelden ook al eens verteld. Heb jij in Eindhoven gestudeerd toevallig?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Lastige. Ik heb ooit een keer met Natuurkunde de volgende vraag gehad: Je moet de hoogte van een gebouw meten en je hebt een barometer tot je beschikking. Ik heb het correcte antwoord wel gegeven, maar niet voordat ik de makkelijkste manier had benoemd: lazer de barometer van het gebouw en meet de tijd voordat het ding de grond raakt. Veel makkelijker dan de hoogte aflijden uit een verschil in luchtdruk en bovendien heb je wss een zuiverder resultaat.

Hier zou je leuke discussies over kunnen voeren knipoog_dicht.gif. Leuke methode trouwens. Ik zou alleen niet weten of het het meest zuivere resultaat oplevert, aangezien ook de reactietijd om je stopwatch in te drukken een rol speelt. Maar het is wel een grappig voorbeeld van de ambiguïteit van exacte vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat verhaal werd mij jaren gelden ook al eens verteld. Heb jij in Eindhoven gestudeerd toevallig?

Nee, maar ik had toen een voorliefde voor "dwarse" antwoorden. (Je kent dat wel, mag ik aannemen, uit persoonlijke ervaring zelfs) Overigens heb ik een dergelijk verhaal ook gehoord, maar dat was na mijn antwoord en ging ook niet over mij *). Die natuurkundevraag is vrij standaard denk ik. Onze (die van mij en die van de onbekende) reactie is ook niet overbijzonder. We gaven volgens mij niet hetzelfde antwoord, maar de situaties kwamen overeen. Ik was overigens berucht om mijn antwoorden op "wat vind jij?" vragen, niet om mijn loopjes met natuurkunde btw.

*) mag ik hopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo heb ik het eens voor elkaar gekregen om een score van 147 te halen voor een IQ-testje. Enige probleem is dan dat niemand met een iets hoger IQ die uitslag serieus nam. nosmile.gif Zelf ben ik het grotendeels eens met het idee dat voor veel van dergelijke IQ-testjes het het belangrijkste is om te kunnen doorgronden van de maker van de test voor antwoord zou hebben willen horen. Dat is ook de reden waarom ik een groot fan ben van multiple-choice tentamens, in het geval ik de docent(en) ken die de toets maakte(n). Daar scoor ik altijd significant hoger. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Nee, maar ik had toen een voorliefde voor "dwarse" antwoorden. (Je kent dat wel, mag ik aannemen, uit persoonlijke ervaring zelfs)

widegrin.gif zeker!

Maar het verhaal is me altijd bijgebeleven als erg grappig, dus ik dacht misschien dat we een gezamelijke kennis deelden, vandaar smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zo heb ik het eens voor elkaar gekregen om een score van 147 te halen voor een IQ-testje. Enige probleem is dan dat niemand met een iets hoger IQ die uitslag serieus nam.
nosmile.gif
Zelf ben ik het grotendeels eens met het idee dat voor veel van dergelijke IQ-testjes het het belangrijkste is om te kunnen doorgronden van de maker van de test voor antwoord zou hebben willen horen. Dat is ook de reden waarom ik een groot fan ben van multiple-choice tentamens, in het geval ik de docent(en) ken die de toets maakte(n). Daar scoor ik altijd significant hoger.
puh2.gif

Ik denk dat het wel nuttig is om een onderscheid te maken tussen "een IQ-testje" en een intelligentietest die door een deskundige wordt afgenomen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

overigens, op de TU/e ben ik ooit getest. Niet een IQ-score, maar in negen dimensies (analytisch vermogen, cijferinzicht, etc.), afgezet tegen de gemiddelde TU-bevolking. Dat leverde imho wel een redelijk zinvolle uitkomst. Alleen kan je er minder meer de show stelen natuurlijk. "Ja, ik scoorde de hoogste percentiel op de dimensie analytisch vermogen t.o.v. de TU/e-bevolking" bekt toch minder dan "ik heb een IQ van 350" widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@TBM: Daar kun je over speculeren, maar controleerbare "antwoorden" vind je in de statistische analyses van de test. En die zijn toch behoorlijk hoopvol.

Voor het beoordelen van de testresultaten van elk individueel persoon, is het belangrijk dat de diagnosticus rekening houdt met het feit dat sommige mensen de vragen wellicht anders opvatten dan "de gemiddelde mens". Of dat altijd gebeurt, is natuurlijk weer een ander punt.

Maar als je dus een diagnosticus nodig hebt om te bekijken wat de waarde van antwoorden zijn, waarom heb je dan de test nog nodig?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]
widegrin.gif
zeker!

Maar het verhaal is me altijd bijgebeleven als erg grappig, dus ik dacht misschien dat we een gezamelijke kennis deelden, vandaar
smile.gif

Ken je die mop over iemand die op de WC zit en denkt dat iemand in het hokje naast hem een gesprek probeert aan te knopen en dat later blijkt dat die iemand mobiel zit te bellen? Heb ik ook eens gehad.

Zelfde is het met dat antwoord. MC heeft dat soort dingen gewoon. Ik heb zo'n antwoord dus ook eens gegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar als je dus een diagnosticus nodig hebt om te bekijken wat de waarde van antwoorden zijn, waarom heb je dan de test nog nodig?

De onderzoeker kan de uitslag van de test niet veranderen of een andere score toekennen, dat gaat volgens een protocol. Voor verreweg de meeste mensen geeft dat een betrouwbaar beeld. Alleen als blijkt dat er bijzondere omstandigheden zijn die mogelijk van invloed zijn geweest op de testscore, dan moet de onderzoeker die rapporteren. De rapportage bevat namelijk niet alleen de scores, maar ook een toelichting daarop. Er kan in een bijzonder geval bijvoorbeeld gerapporteerd worden dat een bepaalde schaalscore niet geïnterpreteerd dient te worden omdat de persoon doodzenuwachtig was/de vragen niet begreep/van mening was dat een ander antwoord beter was/etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid