Spring naar bijdragen

Buiten de Kerk is geen heil


Aanbevolen berichten

In de catechismus staat het zo:

Quote:
KKK 846 Hoe dient men deze zo vaak door de Kerkvaders herhaalde uitspraak te interpreteren? In positieve zin geformuleerd betekent dit dat alle heil komt van Christus, het hoofd, via de kerk, die zijn lichaam is.              

Het concilie leert, daarbij steunend op de heilige Schrift en de Overlevering, dat deze pelgrimerende kerk noodzakelijk is voor het heil. Alleen Christus is immers de Middelaar en de weg van het heil en in zijn lichaam, de kerk, komt Hij onder ons tegenwoordig. Door ons uitdrukkelijk de noodzakelijkheid van geloof en doopsel in te scherpen heeft Hij tevens de noodzakelijkheid bevestigd van de kerk zelf, waarin de mensen door de deur van het doopsel binnengaan. Daarom kunnen die mensen niet gered worden die heel goed weten dat God door middel van Jezus Christus de katholieke kerk als noodzakelijk gesticht heeft, toch weigeren haar lid te worden of te blijven van deze kerk.

De kern van deze uitleg is te vinden in het NT (Rom. 12 zo uit het hoofd) en ook bij Kerkvaderen als Justinus de martelaar en Eusebius.

In 1953 werd de Jezuiet Leonard Feeney geexcommuniceerd omdat hij het dogma als zó opvatte dat niet-katholieken niet zalig konden worden en de Kerk één op één vereenzelvigde met wat we noemen de 'Rooms-katholieke Kerk'.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar meningen van crediblers over het feit dat de Kerk het theologisch zelfs noodzakelijk vond om deze uitleg af te wijzen.

Ik ben zelf van mening dat de strikte opvatting hiervan een open deur biedt naar de heilsopvatting van Luther, ook wel aangeduidt als 'forensische rechtvaardiging'. Waarom zou ik die koppeling leggen? (ik wil het later best wel toelichten, maar ik heb dit topic vooral geopend om de beredeneringen van anderen te lezen, en daar weer van te leren smile.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn mening is dat het niet zo bijster interessant is. Voor de Rooms-Katholiek niet omdat die toch niet weet of hij nu zalig wordt of niet en evenmin of de atheistische buurman dat wordt. En voor de rest van de christenen is de opvatting van de RKK wellicht amusant en een extra verzekering, maar verder van weinig waarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor de Rooms-Katholiek niet omdat die toch niet weet of hij nu zalig wordt of niet

Hmmm... zo eenduidig ligt dat niet. Heilsonzekerheid is een juridisch begrip, maar een individuele gelovige kan best zeker zijn van z'n bestemming.

maar goed, dan ga ik zelf dus offtopic. bloos.gif

Dit zijn de vragen die ik wil stellen:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar meningen van crediblers over het feit dat de Kerk het theologisch zelfs noodzakelijk vond om deze uitleg af te wijzen.

en

Ik ben zelf van mening dat de strikte opvatting hiervan een open deur biedt naar de heilsopvatting van Luther, ook wel aangeduidt als 'forensische rechtvaardiging'. Waarom zou ik die koppeling leggen? (ik wil het later best wel toelichten, maar ik heb dit topic vooral geopend om de beredeneringen van anderen te lezen, en daar weer van te leren )

(en wie dat niet interessant vind, staat het dus vrij om gewoon dit topic over te slaan smile.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Mij heb je er niet mee hoor. Dat sommige Katholieken hiermee denken Protestanten op de kast te krijgen...

Niet álles met smiley's is even serieus. knipoog_dicht.gif

Maar ik denk dat Machiavelli wel een aardig punt heeft. Alleen zij die een vrijzinnige oecumene nastreven zullen over deze uitspraak struikelen en de klassieke papenvreter zal deze uitspraak natuurlijk gráág uitkauwen om te bewijzen hoe verdorven de katholieke Kerk wel niet is. Maar beide groepen zijn denk ik niet erg interessant voor zowel de bewust gelovende katholiek als de bewust gelovende protestant.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid