Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een gemeente in Zeeuws Vlaanderen.

Ik zit nu bij PKN en hij bij gereformeerd vrijgemaakt, maar we hebben beide niet echt een voorkeur. Het zou dus ook kunnen zijn dat we bij een heel andere gemeenschap terecht komen.

We wonen nu beide (nog) niet in Zeeland. Hij heeft daar wel vanaf april een baan en gaat er dan wonen. Ondertussen zijn we dus rustig aan op zoek naar een gemeente (liefst in Terneuzen). Maar het is erg lastig.

We hebben al een aantal gemeentes op internet opgezocht en zijn al bij één kerk (vrij evangelisch) geweest, maar dat pastte niet goed bij ons. Nu zoeken we weer verder maar we weten ook niet precies wat we willen.

We willen beide graag een gemeente waar we ons kunnen inzetten (mijn vriend evt. in een band en ik met kinderwerk) en dat we ons er 'thuis' voelen.

Zijn hier mensen die er ervaring mee hebben?

Graag hoor ik van anderen hoe jullie dat hebben aangepakt? Misschien dat hier mensen zijn die daar gemeentes kennen in die buurt? Of tips voor het zoeken van een gemeente?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zit nu bij PKN en hij bij gereformeerd vrijgemaakt, maar we hebben beide niet echt een voorkeur.

Laat me raden: als ik zeg, word katholiek, dan wordt dat niet echt als serieuze optie gezien ... enige voorkeur voor wat níet, is er in ieder geval al wel knipoog_dicht.gif

Maar serieus: mijn vriend is van huis uit synodaal-gereformeerd en hij is in zijn (toen) nieuwe woonplaats gewoon een aantal kerken afgegaan op de zondag. En de kerken die hem op zich aanspraken, ging hij meerdere zondagen heen. Uiteindelijk is hij bij een samen-op-weg-gemeente gekomen (PKN), waar hij een goede combinatie vond van blijmoedigheid en (openheid voor) orthodox geloof.

Doe je het zo, dan kom je al aardig goed te weten wat voor gemeente het is, zeker als je ook na de dienst even een praatje maakt met wat mensen. En als je dan echt serieus een gemeente gevonden denkt te hebben die voor jullie beiden wat is, maak dan een afspraak met de dominee om e.e.a. eens door te spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Katholiek zal niet onze eerste keus zijn inderdaad. knipoog_dicht.gif

Bedankt voor je reactie. Denk inderdaad dat het goed is met een dominee te spreken, maar dan zullen we wel eerst een gemeente moeten vinden waar we ons echt thuis voelen.

In de gemeente waar we waren geweest werden we niet aangesproken. Ik ben zelf niet echt verlegen, maar had toen ook niet echt de behoefte om anderen aan te gaan spreken met evt. vragen of iets dergelijks.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Katholiek zal niet onze eerste keus zijn inderdaad.
knipoog_dicht.gif

Troost je: het zou het in Zeeland bij mij ook niet zijn (al zou ik in gehoorzaamheid gewoon naar de plaatselijke katholieke kerk gaan daar en de vrijzinnige onzin aanhoren met pijn in het hart).

Quote:
Bedankt voor je reactie. Denk inderdaad dat het goed is met een dominee te spreken, maar dan zullen we wel eerst een gemeente moeten vinden waar we ons echt thuis voelen.

In de gemeente waar we waren geweest werden we niet aangesproken. Ik ben zelf niet echt verlegen, maar had toen ook niet echt de behoefte om anderen aan te gaan spreken met evt. vragen of iets dergelijks.

Niet in alle kerken wordt je aangesproken, heeft ook wel met de grootte van de gemeente te maken en het soort kerk. Ik zou dat niet per se als criterium laten wegen, maar ik ben natuurlijk niet jullie smile.gif Als je er vaker komt, ga je toch wel gezichten leren kennen, en is het misschien wel makkelijker om iemand aan te spreken. Allereerst zul je moeten zien of je in de dienst vindt wat je zoekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen idee hoe het in Zeeuws-Vlaanderen is maar in de omgeving waar ik woon zul je ook niet snel aangesproken worden. Anders dan om je de leenbijbels en kerkboeken aan te wijzen dan. Maar er zit een gereformeerd vrijgemaakte kerk in Terneuzen misschien dat je daar gewoon eens langs kan gaan, wie weet valt het mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar je hoeft toch niet gelijk aangesproken te worden? Ten minste, ik vind het juist wel fijn om ff de kat uit de boom te kijken en niet gelijk 'besprongen' te worden door één of meerdere enthousiaste gemeenteleden of parochianen. Praktische hulp is wel prettig indien nodig, maar aangezien TS' vriend GKv'er is, weet die prima hoe met 3 liedboeken en een Bijbel te goochelen widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha zo bedoelde ik het ook niet.

Maar achteraf was er in die gemeente koffie drinken en ik moest nog even naar de wc, maar het leek meer op 'genegeerd worden' dan dat ze ons de ruimte wilden geven om even de kat uit de boom te kijken. Nouja, in ieder geval niet dat je je gelijk welkom voelt. Kan me voorstellen dat ze niet ineens een heel verhaal gaan afsteken, maar gewoon de vraag 'goh, zijn jullie hier voor het eerst' of iets in die richting zou niet verkeerd zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou als ik in jullie schoenen stond kijken naar de sfeer en de leer. De sfeer kun je proeven door er gewoon naartoe te gaan, met de dominee te praten en met de gemeenteleden. De leer, dat hangt er ook vanaf hoezeer jullie hechten aan PKN/GKv, dus het traditionele calvinisme, en in hoeverre je afwijkingen van het aan jou bekende niet erg vindt. In alle kerken wordt over God en Jezus gesproken (hoewel...) maar er zijn bijvoorbeeld verschillen in hoe men het Avondmaal of de Eucharistie beschouwt, wat voor ethische normen men stelt, of men kinderen of volwassenen doopt. Dingen die toch best anders zijn, en dat moet wel bij jullie passen wil je het naar je zin krijgen denk ik. Als je eerst op grond van de leer een selectie maakt en dan eens gaat snuffelen aan de sfeer, is dat een idee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de opties Hongerige Wolf.

Het is inderdaad zo dat we hier wel onze ideeën bij hebben, ook al is dat nog breed (want vrouwen in het ambt is voor mij helemeaal prima, ook al is dat bij mijn vriend in de gemeente echt taboe). Waarschijnlijk word het wel een gemeente met de kinderdoop, omdat dat bij ons beide het beste ligt.

Dit scheelt natuurlijk al in de keuzes die we maken en welke gemeente we willen bezoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja hij heeft er geen problemen mee, al vind hij het wel 'even wennen'. Die gemeente zijn we nog niet geweest, maar staat inderdaad wel in ons lijstje van waar we nog een keer willen kijken. Op die site had ik inderdaad al eens gekeken, is wel één van de gemeenten die nog op ons lijstje staat zeg maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid