Spring naar bijdragen

Kinderdoop, geheiligd in ouders?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 95
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]Dat zeggen geloofsdopers niet.

Net zo goed zouden geloofsdopers kunnen zeggen dat 'kinderdopers' baby's laten dopen uit angst, bijgeloof of gewoonte. ('Snel dopen voordat ze sterven, zodat ze in ieder geval gered zijn', terwijl de Bijbel zegt dat ze geheiligd zijn in hun ouders.)

Uiteraard zeggen geloofsdopers dat niet maar het is wel de uiterste consequentie van de geloofsdoop. Als een kind in de ouders geheiligd is kan het ook de doop ontvangen. Dat het nadien een andere keuze kan maken geldt ook voor volwassenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Gaan geloofsdopers er vanuit dat dit hetzelfde geestelijke verbond is? Volgens mij niet. Het NT verbond is een 'vernieuwd' verbond. Sommigen gaan er vanuit dat het een heel nieuw verbond is.

kortom, in het NT verbond kunnen we toch pas gedoop worden als we geloven, want in het NT staat: eerst geloof, dan doop.

Aantal opmerkingen daarover:

-Dat er staat 'Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden' betekent niet per se dat dat de juiste volgorde is. Als ik tegen iemand zeg dat hij mag gaan zitten en koffie pakken betekent dat niet dat hij eerst moet gaan zitten en dan pas koffie pakken.

- In het Nieuwe Testament hebben we te maken met ongedoopte volwassenen, dan is geloof en daarna doop de logische volgorde. Een andere situatie dan met kinderen.

- Ook in het NT is er sprake van dat iemand met zijn huis gedoopt wordt. Dat impliceert kinderen en impliceert dat er niet gedoopt wordt op basis van de individuele bekering van een persoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De doop om het geloof in Christus wordt in het Nieuwe testament ingesteld, het is dan toch ook logisch dat mensen eerst gingen geloven, voordat ze het doopritueel ondergingen, ze waren namelijk nog niet gedoopt. Maar het is denk ik interessant voor je om eenst te bekijken wie er allemaal gedoopt werden zodra de heer des huizes tot geloof kwam. Je zult ontdekken dat hij met heel zijn huis gedoopt werd, dit betekent dus dat ook vrouw, kinderen en zelfs hun slaven gedoopt werden. Het hele gezin werd opgenomen in het verbond.

Kinderen van 12 of 13 jaar werden misschien gedoopt als ze kozen voor Jezus, maar baby's kunnen niet kiezen, dus die werden niet gedoopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

- Ook in het NT is er sprake van dat iemand met zijn huis gedoopt wordt. Dat impliceert kinderen en impliceert dat er niet gedoopt wordt op basis van de individuele bekering van een persoon.

Maar, er staat meestal bij dat degene tot wie (petrus) het woord richtte, zich lieten dopen. Tot baby's richt je het woord toch niet? Kunnen zij het begrijpen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Kinderen van 12 of 13 jaar werden misschien gedoopt als ze kozen voor Jezus, maar baby's kunnen niet kiezen, dus die werden niet gedoopt.

Maar de Bijbel lijkt, zoals al aangegeven, niet altijd de individuele keuze van de persoon al maatgevend te zien voor het al dan niet dopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Interessante vraag.

Stel dat dat het laatste is. Dan moet ik mezelf dus nog een keer laten dopen. Omdat de doop van mij als baby niet geldig was. Ik kon immers niet zelf geloven. Maar ja, had ik dan in de hel gekomen als ik gestorven was als kind? Of zou ik dan geheiligd zijn in mijn ouders?

Zo ja, dan 'geloven' mijn ouders toch voor mij? Dus had ik toch gedoopt kunnen worden?

Stel dat ik mezelf nog een keer zou willen laten dopen, kan dit niet in mijn eigen gemeente. Moet ik dan een 'uitstapje' maken? Dat zal mij niet in dank afgenomen worden. Ik voel me best thuis in mijn eigen gemeente!

Inderdaad zal je dat niet in dank worden afgenomen. En daar ligt ook een heel belangrijk aspect: mensen laten zich niet dopen uit angst voor meningen van mensen. Het is belangrijk Gods wil hierover te weten te komen, zodat je niet de wil van mensen doet, maar dat je Gods wil weet en zeker weet dat je zijn wil doet. Er zal geestelijke weerstand komen als je God in alles wil volgen en mensen zullen je er op aankijken. Dat heeft te maken met je kruis opnemen en je familie en bekenden en vrienden minder belangrijk te vinden dan God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Kinderen van 12 of 13 jaar werden misschien gedoopt als ze kozen voor Jezus, maar baby's kunnen niet kiezen, dus die werden niet gedoopt.

Dit is dus maar de vraag...

Kun je wel kiezen voor God? Of kiest God voor jou?

Als je zegt: God kiest voor jou, kiest hij dan niet voor jou dóór je ouders heen? Omdat je dus geheiligd bent in je ouders?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Inderdaad zal je dat niet in dank worden afgenomen. En daar ligt ook een heel belangrijk aspect: mensen laten zich niet dopen uit angst voor meningen van mensen. Het is belangrijk Gods wil hierover te weten te komen, zodat je niet de wil van mensen doet, maar dat je Gods wil weet en zeker weet dat je zijn wil doet. Er zal geestelijke weerstand komen als je God in alles wil volgen en mensen zullen je er op aankijken. Dat heeft te maken met je kruis opnemen en je familie en bekenden en vrienden minder belangrijk te vinden dan God.

Een kennis van mij heeft zich als volwassene nogmaals laten dopen. Dit heeft hij gedaan omdat God dit van hem vroeg.

Hoe moet ik dit interpreteren? Dus vraagt God dit ook van mij? Als geloofsdoop de juiste manier blijkt te zijn zal hij dit dan ook ongetwijfeld van mij gaan vragen?!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Inderdaad zal je dat niet in dank worden afgenomen. En daar ligt ook een heel belangrijk aspect: mensen laten zich niet dopen uit angst voor meningen van mensen. Het is belangrijk Gods wil hierover te weten te komen, zodat je niet de wil van mensen doet, maar dat je Gods wil weet en zeker weet dat je zijn wil doet. Er zal geestelijke weerstand komen als je God in alles wil volgen en mensen zullen je er op aankijken. Dat heeft te maken met je kruis opnemen en je familie en bekenden en vrienden minder belangrijk te vinden dan God.

Het omgekeerde kun je je ook zeggen: als je om lid te mogen worden van een gemeente je eerst overgedoopt moet worden dan moet je je afvragen of het God's wil is of dat van de mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar, er staat meestal bij dat degene tot wie (petrus) het woord richtte, zich lieten dopen. Tot baby's richt je het woord toch niet? Kunnen zij het begrijpen?

Dat klopt en in een aantal gevallen ook hun huis. Dus vrouw, kinderen en slaven. Omdat de heer van het huis zich bekeerde werd het gehele huis gedoopt.

Geloof is nodig voor de doop, maar dat hoeft niet per se het geloof van de persoon zelf te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God heeft al voor de mensen gekozen. Na Zijn keuze kunnen mensen antwoorden op Zijn keuze.

Een baby is al geheiligd door het geloof van de ouders en daardoor behouden. Een baby kan alleen op latere leeftijd bewust reageren op Gods keuze door te worden gedoopt.

Als je het zo stelt hebben we een verkeerde definitie van 'dopen'. Wat is volgens jou 'de doop'.

Zoals je het hierboven beschrijft is het een 'geloofsteken' i.p.v. een teken voor de afwassing van de zonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

De volwassendoop heeft de oudste papieren in de kerk. En de doop in de kerk van 20 eeuwen is altijd een geloofsdoop geweest, tot op de dag van vandaag. De gedachte van een verbondsdoop heeft overigens óók een Bijbelse basis (Kol 1:11-12), maar is veel zwakker Bijbels gefundeerd dan de geloofsdoop.

Jezus zegt niet "laat de kinderen tot mij komen, zodat Ik ze kan dopen", en het is Bijbels niet eenduidig te onderbouwen dat de doop noodzakelijk is om toe te treden tot het verbond van Abraham.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Eulogia: Nou, dan is het aan jou om aan te tonen dat 'met het gehele huis' bedoelt wordt: 'Met iedereen van het huis die de keuze op dat moment maakte'. Het lijkt mij een in het geheel onlogische conclusie namelijk.

Hand. 16

31 En zij zeiden: Stel uw vertrouwen op de Here Jezus en gij zult behouden worden, gij en uw huis. 32 En zij spraken het woord Gods tot hem in tegenwoordigheid van allen, die in zijn huis waren. 33 En in datzelfde uur van de nacht nam hij hen mede om hun striemen af te wassen, en hij liet zichzelf en al de zijnen terstond dopen; 34 en hij bracht hen naar boven in zijn huis en richtte een tafel aan, en hij verheugde zich, dat hij met zijn gehele huis tot het geloof in God gekomen was.

De mensen moesten hun vertrouwen op Jezus stellen en geloven in God. Baby's kunnen helemaal niet kiezen om hun vertrouwen op Jezus te stellen en Hem te geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De volwassendoop heeft de oudste papieren in de kerk. En de doop in de kerk van 20 eeuwen is altijd een geloofsdoop geweest, tot op de dag van vandaag. De gedachte van een verbondsdoop heeft overigens óók een Bijbelse basis (Kol 1:11-12), maar is veel zwakker Bijbels gefundeerd dan de geloofsdoop.

Over de oudste papieren kan ik niet mee eens zijn.

Ik heb (niet bij de hand) voorbeelden van ong. 200 na Christus. Iemand die meld de kinderdoop te praktiseren en dat als 'goed' aanhoud, want hij wilde niet afwijken van de praktijk van de apostelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je het zo stelt hebben we een verkeerde definitie van 'dopen'. Wat is volgens jou 'de doop'.

Zoals je het hierboven beschrijft is het een 'geloofsteken' i.p.v. een teken voor de afwassing van de zonden.

Daar is geen discussie over, want het staat in de Bijbel.

Hand 22,16

En nu, wat aarzelt gij nog? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen, onder aanroeping van zijn naam.

(Kan trouwens een baby aarzelen, opstaan, zich laten dopen en Zijn naam aanroepen?)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Maar, er staat meestal bij dat degene tot wie (petrus) het woord richtte, zich lieten dopen. Tot baby's richt je het woord toch niet? Kunnen zij het begrijpen?

Nee, het is juist die passage die je als kernpassage zou kunnen zien om de geloofsdoop van kinderen te begrijpen. De Schrift spreekt vaak vanuit grotere sociale eenheden dan het individu. Het individualisme is een vrij recente uitvinding, diep geworteld in de reformatie en de 19e en 20e eeuwse christelijke stromingen, maar ook daar zeker niet de (enige) maat der dingen.

Als "een huis" zich bekeert, dan bekeren allen zich, en worden allen gedoopt. De kinderen kunnen de (geloofs!) doop ontvangen, omdat hun huis gelooft, omdat hun huis garant is voor hun geloofsopvoeding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Hand. 16

31 En zij zeiden: Stel uw vertrouwen op de Here Jezus en gij zult behouden worden, gij en uw huis. 32 En zij spraken het woord Gods tot hem in tegenwoordigheid van allen, die in zijn huis waren. 33 En in datzelfde uur van de nacht nam hij hen mede om hun striemen af te wassen, en hij liet zichzelf en al de zijnen terstond dopen; 34 en hij bracht hen naar boven in zijn huis en richtte een tafel aan, en hij verheugde zich, dat hij met zijn gehele huis tot het geloof in God gekomen was.

De mensen moesten hun vertrouwen op Jezus stellen en geloven in God. Baby's kunnen helemaal niet kiezen om hun vertrouwen op Jezus te stellen en Hem te geloven.

Nu spreek je jezelf tegen. Er staat: "Stel uw vertrouwen op de Here Jezus" ... en gij zult behouden worden gij en uw huis. waar staat hier dat de rest ook vertrouwen moet hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het omgekeerde kun je je ook zeggen: als je om lid te mogen worden van een gemeente je eerst overgedoopt moet worden dan moet je je afvragen of het God's wil is of dat van de mensen.

Klopt. Dat kan en mag dus ook nooit een reden zijn voor de doop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Hand. 16

31 En zij zeiden: Stel uw vertrouwen op de Here Jezus en gij zult behouden worden, gij en uw huis. 32 En zij spraken het woord Gods tot hem in tegenwoordigheid van allen, die in zijn huis waren. 33 En in datzelfde uur van de nacht nam hij hen mede om hun striemen af te wassen, en hij liet zichzelf en al de zijnen terstond dopen; 34 en hij bracht hen naar boven in zijn huis en richtte een tafel aan, en hij verheugde zich, dat hij met zijn gehele huis tot het geloof in God gekomen was.

De mensen moesten hun vertrouwen op Jezus stellen en geloven in God. Baby's kunnen helemaal niet kiezen om hun vertrouwen op Jezus te stellen en Hem te geloven.

Dat verondersteld dat iemand eerst zouden moeten geloven om gedoopt te worden en wordt zo een cirkelredenering. Het punt is dus dat alleen geloofsdopers die geloofseis stellen. Om de parallel met Israel nog eens te trekken, iedereen werd besneden maar niet iedereen ging in God of alleen in God geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(Kan trouwens een baby aarzelen, opstaan, zich laten dopen en Zijn naam aanroepen?)

Zoals jij het suggereerd is het een geloofsteken?

"Een baby kan alleen op latere leeftijd bewust reageren op Gods keuze door te worden gedoopt."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu spreek je jezelf tegen. Er staat: "Stel uw vertrouwen op de Here Jezus" ... en gij zult behouden worden
gij en uw huis
. waar staat hier dat de rest ook vertrouwen moet hebben?

In vs. 34 staat dat iedereen tot geloof was gekomen. Het moesten dus mensen betreffen die tot geloof kunnen komen. Je kan jezelf afvragen of baby's tot geloof kunnen komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid