Spring naar bijdragen

Romeinen (heidenen) en Joden


Aanbevolen berichten

Ik wou de titel maar wat algemeen houden, maar gisteren bij cateschesatie kwam er iets aan het licht wat ik misschien wel wist maar nooit erg goed heb over heb nagedacht.

Nu gaat het over de kruisiging van Jezus, de kruisiging is een Romeinse straf. Dus uiteindeiljk hebben de Romeinen (heidenen) Jezus gekruisigd. Daarvoor af ging natuurlijk de verloochening van Judas, die overigens als enige echt berouw heeft getoon voor dit. Hij ging terug naar de hogepriesters om aan te geven dat dit niet moest gebeuren, Hij is echt de rechtvaardige zoon van God. En uiteindelijk zichzelf ophing hij kon het niet meer aan. (ik geef toe ik fiets er wat snel overheen maar hier ging het mij om)

Is het niet zo dat wij ook heidenen zijn en dat we niet buiten het offer van Jezus kunnen leven?.

Nu heb ik het idee dat menig mens denkt dat de Joden Jezus hebben gekruisigd.

Maar daar kan ik met mijn verstand niet bij hij was immers zelf Jood, en anders zou hij de joodse straf hebben gekregen.

En eigenlijk snap ik het dan ook waarom zij Jezus niet zien als redder, maar als redder die nog komen gaat. Bij Christenen is dat beide.

Waar ik heen wil is eigenlijk het feit dat de Joden altijd al achterna worden gezeten, heeft dat niet hier mee te maken ligt dat niet in de oorsprong van een verkeerde intepretatie dat de joden Jezus hebben gekruisigd.

En waarom hebben ontzettend veel Christenen ook de Joden vervolgd, terwijl Israël het volk van God is wij hoeven toch niet jaloers te zijn?

Dit sloeg erg op mijn borst, en eigenlijk kunnen we alleen maar dankbaar zijn dat Jezus ons redt wanneer wij hem volgen en danken hiervoor,

hoe denken jullie hierover? Ben benieuwd of ik misschien overdrijf of

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het niet zo dat wij ook heidenen zijn en dat we niet buiten het offer van Jezus kunnen leven?.

Vroeger waren we heidenen, maar door Jezus aan te nemen mogen wij bij Gods volk horen. En inderdaad, niemand kan zonder.

Quote:
Nu heb ik het idee dat menig mens denkt dat de Joden Jezus hebben gekruisigd.

Maar daar kan ik met mijn verstand niet bij hij was immers zelf Jood, en anders zou hij de joodse straf hebben gekregen.

De kruisiging van Jezus vond plaats op het Pascha (daarmee valt trouwens een puzzelstukje op zijn plaats: het Lam werd geslacht). Joden mochten op die dag niemand ter dood brengen (dacht ik ooit eens geleerd te hebben). En daarom lieten ze de Romeinen het vuile klusje opknappen door te roepen "kruisigt hem!". Uiteindelijk voerden de Romeinen het uit, daarom denk ik dat de schuld hiervan net zo groot is bij de Joden als bij de Romeinen. Waar het dan op neer komt is dat iedereen schuld heeft aan de dood van Jezus, met elke zonde die je doet.

Quote:
En eigenlijk snap ik het dan ook waarom zij Jezus niet zien als redder, maar als redder die nog komen gaat. Bij Christenen is dat beide.

Dat snap ik ook niet.

Quote:
Waar ik heen wil is eigenlijk het feit dat de Joden altijd al achterna worden gezeten, heeft dat niet hier mee te maken ligt dat niet in de oorsprong van een verkeerde intepretatie dat de joden Jezus hebben gekruisigd.

En waarom hebben ontzettend veel Christenen ook de Joden vervolgd, terwijl Israël het volk van God is wij hoeven toch niet jaloers te zijn?

Al sla je me dood. Christenen hebben soms moeite met het lezen van de bijbel, denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Joden hebben christenen vervolgd en de christenen weer de Joden. Kortom, beiden hebben minder goede dingen naar elkaar toe gedaan. Christenen zijn bepaald niet altijd positief over Joden geweest, maar dat is dan ook vaak genoeg wederzijds geweest. Die spanningen zullen altijd wel blijven.

De Evangelieën willen juist laten zien dat zowel Joden als heidenen schuld hebben aan de kruisiging. Onder het Romeinse bewind mochten de Joden geen doodstraf meer uitvoeren. Daarom sloegen ze Jezus waarschijnlijk ook nadat de hogepriester had vastgesteld dat Hij godslastering zou hebben gepleegd, als een soort vervanging voor de anders gebruikelijke steniging.

Daarna werd Jezus naar Pilatus gebracht en werd om zijn kruisiging geroepen. Vooral in het Evangelie volgens Johannes lijkt Pilatus Hem daadwerkelijk onschuldig te vinden en Hem niet te willen kruisigen. In bepaalde oosters-orthodoxe kerken wordt Pilatus dan ook als heilige vereerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad, joden en heidenen hebben beiden hun aandeel gehad.

Quote:

Daarna werd Jezus naar Pilatus gebracht en werd om zijn kruisiging geroepen. Vooral in het Evangelie volgens Johannes lijkt Pilatus Hem daadwerkelijk onschuldig te vinden en Hem niet te willen kruisigen. In bepaalde oosters-orthodoxe kerken wordt Pilatus dan ook als heilige vereerd.

Ik heb ook wel eens begrepen dat Pilatus een buitengewoon wrede heerser was in die regio en dat het misschien wel ongepast is als hij als heilige wordt vereerd smile.gif Maar het Romeinse recht probeerde toch onpartijdig en rechtvaardig te zijn en moest eigenlijk wel concluderen dat Jezus onschuldig was, dus er was eigenlijk niet eens zo iets vreemds aan de hand dat Pilatus Hem niet wilde kruisigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Joden hebben christenen vervolgd en de christenen weer de Joden. Kortom, beiden hebben minder goede dingen naar elkaar toe gedaan. Christenen zijn bepaald niet altijd positief over Joden geweest, maar dat is dan ook vaak genoeg wederzijds geweest. Die spanningen zullen altijd wel blijven.

De Evangelieën willen juist laten zien dat zowel Joden als heidenen schuld hebben aan de kruisiging. Onder het Romeinse bewind mochten de Joden geen doodstraf meer uitvoeren. Daarom sloegen ze Jezus waarschijnlijk ook nadat de hogepriester had vastgesteld dat Hij godslastering zou hebben gepleegd, als een soort vervanging voor de anders gebruikelijke steniging.

Daarna werd Jezus naar Pilatus gebracht en werd om zijn kruisiging geroepen. Vooral in het Evangelie volgens Johannes lijkt Pilatus Hem daadwerkelijk onschuldig te vinden en Hem niet te willen kruisigen. In bepaalde oosters-orthodoxe kerken wordt Pilatus dan ook als heilige vereerd.

hmm toch heb ik niet helemaal helder wanneer Joden christenen hebben vervolgd eigenlijk, kun je misschien verklaring geven.

Het is inderdaad wel dat de Joden kruisigt hem hebben geroepen, ik vind dit echt een lastig punt eigenlijk, maar dat kan er mee te maken hebben dat het moest gebeuren.


Samengevoegd:

Quote:

Inderdaad, joden en heidenen hebben beiden hun aandeel gehad.

[...]Ik heb ook wel eens begrepen dat Pilatus een buitengewoon wrede heerser was in die regio en dat het misschien wel ongepast is als hij als heilige wordt vereerd
smile.gif
Maar het Romeinse recht probeerde toch onpartijdig en rechtvaardig te zijn en moest eigenlijk wel concluderen dat Jezus onschuldig was, dus er was eigenlijk niet eens zo iets vreemds aan de hand dat Pilatus Hem niet wilde kruisigen.

Klopt inderdaad Pilatus was erg ruw, daarom is het ook apart dat juist hij niet wou dat Hij gekruisigd wordt, natuurlijk heeft dat raakvlakken met het feit dat het moest gebeuren, anders mogen/kunnen wij nooit bij God horen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het uitleveren van Jezus was een grotere zonde dan het voltrekken van het vonnis, dus de Joden hadden meer schuld.

Joh 19,11

Jezus antwoordde: Gij zoudt geen macht hebben tegen Mij, indien het u niet van boven gegeven ware; daarom die Mij aan u heeft overgeleverd, heeft groter zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat denk je van Saulus?

ja dat klopt wel alhoewel Saulus een Romeinse vader en een Joodse moeder had tenminste dat wordt vermoed.

Waar Paulus uiteindelijk voor stond, was dat christenen die voorheen niet tot het jodendom behoorden niet onderworpen hoefden te worden aan de wet van Mozes omdat Jezus op aarde kwam oms te verlossen.

Maar door de geschiedenis heen, menen de Christenen het vooraanstaande volk te zijn, terwijl God de wereld aan Israël vast heeft.

Komt dit ook niet voort uit jaloerzie ben bang van wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar door de geschiedenis heen, menen de Christenen het vooraanstaande volk te zijn, terwijl God de wereld aan Israël vast heeft.

Komt dit ook niet voort uit jaloerzie ben bang van wel.

Dit komt omdat ze niet goed lezen:

Rom 11:17-21

17 En als nu sommige takken van de edele olijfboom zijn afgebroken en u, loten van een wilde olijfboom, tussen de overgebleven takken bent geënt en mag delen in de vruchtbaarheid van de wortel, 18 dan moet u zich niet boven de takken verheffen. Als u dat doet, moet u goed bedenken dat niet u de wortel draagt, maar de wortel u. 19 Maar nu zult u tegenwerpen: ‘Die takken zijn toch afgebroken zodat ik geënt kon worden?’ 20 Zeker, ze zijn afgebroken vanwege hun ongeloof en u dankt uw plaats aan uw geloof. Wees daarom echter niet hoogmoedig, maar heb ontzag voor God: 21 als hij de oorspronkelijke takken al niet heeft gespaard, zou hij u dan wel sparen?


Samengevoegd:

Gods verbond met Israël is nog altijd van kracht en Israël is nog altijd Gods volk. Wij, als christenen, mogen daar bij horen als adoptie kinderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja het uitverkoren volk dat zoveel te verduren heeft wordt uiteindelijk ook bekeerd, iets waar Joden toch ook eigenlijk naar uit kijken, dat de Messias komt.

Bedankt voor dit Bijbel gedeelte, dat is eigenlijk het laatste stukje dat ik nodig had om het compleet te begrijpen. En daar waren we bij cateschesatie nog niet toegekomen, dat komt natuurlijk nog wel.

Het is eigenlijk belangrijk dat wij ons Christenen niet boven Joden, maar eigenijk ook niet boven andere religies verheffen. Denk dat dit toch best wel flink aangekaard mag worden of niet?

Want gezien de geschiedenis..... doen we het omgekeerde, gelukkig dat deze kant ook bestaat!


Samengevoegd:

Quote:

[...]Inderdaad (Rom. 11).

bedankt!

En naar mijn mening is dit wel een erg belangrijk gedeelte wat er in de geschiedenis fout is gegaan vindt u ook niet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is eigenlijk belangrijk dat wij ons Christenen niet boven Joden, maar eigenijk ook niet boven andere religies verheffen.

Christenen moeten zich boven helemaal niemand verheffen:

Rom 12:10

10 Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf.

Quote:
En naar mijn mening is dit wel een erg belangrijk gedeelte wat er in de geschiedenis fout is gegaan vindt u ook niet

Zeker. En het gaat vandaag de dag nog steeds fout hoor smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Christenen moeten zich boven helemaal niemand verheffen:

Rom 12:10

10 Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf.

[...]

Zeker. En het gaat vandaag de dag nog steeds fout hoor
smile.gif

inderdaad, er liggen nog veel meer van dit soort conflicten op de loer jammergenoeg, waarom nou niet gewoon vrede op aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Handelingen kun je over vervolgingen door Joden van christenen lezen, toen het christendom nog een redelijk kleine joodse sekte was. Eén der vervolgers bekeerde zich echter en die kennen we nu als de apostel Paulus. Bonaventura heeft al kort aangegeven wat de positie van de Kerk tegenover de Joden is.

Dat christenen niet hoogmoedig dienen te zijn is evident. Hoewel het christendom superieur is boven andere godsdiensten, omdat zij de Waarheid het meest volledig benadert, is het niet iets wat wij mensen zélf hebben bedacht, maar enkel door Christus' genade aan ons geopenbaard. Ook hebben christenen zich lang niet altijd naar de Waarheid gedragen.

Nochtans is er, zo ik begrijp, geen reden om extra nederig of eerbiediger tegenover het Joodse volk te willen zijn. Ze heeft onbetwistbaar een bijzondere rol gespeeld in de heilsgeschiedenis, maar door Christus is het onderscheid tussen "Jood en Griek" verdwenen. Het geeft daarom geen pas meer om het Joodse volk nog steeds als uitverkoren en extra bijzonder te kenmerken, enkel omdat ze uit Abraham geboren is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In Handelingen kun je over vervolgingen door Joden van christenen lezen, toen het christendom nog een redelijk kleine joodse sekte was. Eén der vervolgers bekeerde zich echter en die kennen we nu als de apostel Paulus. Bonaventura heeft al kort aangegeven wat de positie van de Kerk tegenover de Joden is.

Dat christenen niet hoogmoedig dienen te zijn is evident. Hoewel het christendom superieur is boven andere godsdiensten, omdat zij de Waarheid het meest volledig benadert, is het niet iets wat wij mensen zélf hebben bedacht, maar enkel door Christus' genade aan ons geopenbaard. Ook hebben christenen zich lang niet altijd naar de Waarheid gedragen.

Nochtans is er, zo ik begrijp, geen reden om extra nederig of eerbiediger tegenover het Joodse volk te willen zijn. Ze heeft onbetwistbaar een bijzondere rol gespeeld in de heilsgeschiedenis, maar door Christus is het onderscheid tussen "Jood en Griek" verdwenen. Het geeft daarom geen pas meer om het Joodse volk nog steeds als uitverkoren en extra bijzonder te kenmerken, enkel omdat ze uit Abraham geboren is.

Ben het behoorlijk eens, het gaat bij ons om Christus genade.

Ondanks dat het een bijzonderde heilsgeschiedenis bevat, en dat wij gelijk zijn nu, denk ik wel dat God Israël vast houdt en dat het ook te maken heeft met het nieuwe Jeruzalem dat Jezus zal stichten.

Het woord is wel uit het volk Israël naar ons gekomen.

En er staat ook een profeet in eigen stad wordt niet erkend, maar Jezus komt terug en hij wordt erkend

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid