Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hey

Ik zal mij eerst even wat over mezelf vertellen, wel zo handig !

Ik ben Charlotte, bijna 16 en zit nu in mijn examenjaar voor vmbo-t(heorie). Nu is het zo dat ik (al) over 2 maandjes een vervolgopleiding uitgekozen moet hebben! En ik weet gewoon niet wat ik moet doen! Ik ben de laatste tijd er veel over na aan het denken, wat nou echt bij mij past, wat God wilt enz. Nu lijkt het mij ontzettend tof om ontwikkelingswerk te doen, alleen daar is geen specifieke opleiding voor. Heeft iemand daar tips of ideeën voor? Ook lijkt mij een christelijk tussenjaar wel wat, ik heb al ge-google'd, maar niet zo veel gevonden want ik zou wel gewoon graag thuis willen wonen. En nu is het al snel zo dat jij bij zo'n tussenjaar daar van maandag tot vrijdag blijft overnachten en dat je daar minimaal HBO niveau voor nodig hebt. Weet iemand nog een tussenjaar (christelijk )?

Alvast bedankt !

Charlotte

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey Charlotte,

Ik weet wel een tussenjaar, maar da's inderdaad ook intern wonen (wel soort van begeleid). Tenzij je in de plaats waar je nu woont aan het werk kunt, dan kun je thuis blijven wonen natuurlijk.

Het jaar waar ik het over heb is bij Youth for Christ. Daar zijn verschillende mogelijkheden. Je kunt bij de theatergroep, je kunt op het hoofdkantoor werken (receptie, bij een afdeling of bij de catering) of je kunt in een plaats jongerenwerk doen. Nu is ontwikkelingswerk geen jongerenwerk, maar het overlapt elkaar wel op sommige punten. Als jongerenwerker werk je in een jongerencentrum en trek je op met jongeren vanaf een jaar of 10.

Maar wat jouw grootste probleem is, is dat je wettelijk gezien waarschijnlijk geen tussenjaar mag doen, tenzij daar een erkende opleiding in zit. Je bent immers (bijna) 16 en hebt straks een VBMO diploma. Hoe lullig het ook klinkt, maar de overheid wil dat je minimaal MBO2, HAVO of VWO (de zgn startkwalificatie) hebt voordat je voor je 18e jaar mag stoppen met school voor een tussenjaar zonder opleiding/jaartje werken etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je bent nog maar 16, het is helemaal geen schande om nu nog niet te weten wat je voor de rest van je leven wilt doen. Niet te veel stressen, zoek gewoon rustig rond. Misschien vind je niet meteen de perfecte vervolgopleiding, maar dat is ook geen ramp he, je zal sowieso wel iéts leren, al is het maar dat je beter leert wat je dus niet wilt doen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jep, daar heb ik nog over na gedacht! Mijn ouders zijn daar opzich ook voorstander van, maar mijzelf lijkt het me niet echt leuk omdat ik zelf echt een 'doener' ben en nu al 4 jaar niet echt interesse gericht heb gewerkt, meer om jezelf te ontwikkelen. En de leraren adviseren mij ook om wat doelgerichts te doen, daar ben ik ook meer gemotiveerd voor. Dus het word toch een mbo'tje....

Maar wat....? puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Joëlle,

Dankjewel voor je reactie!

Maar is het niet zo dat je pas vanaf je 17e bij Youth for Christ kan?

Greetz!


Samengevoegd:

Eehm, ik ben erg creatief... fotograferen, designen etc. ook kan ik wel goed met mensen praten/omgaan die een soort van moeilijk te bereiken zijn, bijvoorbeeld mensen met problemen thuis of in de maatschappij. Ook ben ik nogal filosofisch ingesteld... dus veel nadenken over dingen vind ik erg gaaf!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had vorig jaar twee huisgenoten van 16, hoewel die redelijk snel in 't jaar 17 werden. Maar 't probleem blijft van de startkwalificatie, want de opleiding die YfC bood is er uit gehaald waardoor VMBO-ers wettelijk gezien ook niet meer mogen.. Dus ik weet het niet zeker. knipoog_dicht.gif

Maar een beroerde situatie is 't wel. knipoog_dicht.gif Ik wist na 6 jaar VWO ook niet wat ik wilde, alleen dat ik een tussenjaar wilde doen. Ik begrijp je situatie. knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

Eehm, ik ben erg creatief... fotograferen, designen etc. ook kan ik wel goed met mensen praten/omgaan die een soort van moeilijk te bereiken zijn, bijvoorbeeld mensen met problemen thuis of in de maatschappij. Ook ben ik nogal filosofisch ingesteld... dus veel nadenken over dingen vind ik erg gaaf!

Ik ben niet heel erg thuis in de MBO opleidingen (dat zijn er zó veel!) en ik ken je verder niet, maar misschien:

- grafische of audiovisuele vormgeving (of andere opleiding op een grafisch lyceum)

- spw (een daarna door voor je sph/mwd?)

- iets in de zorg (thuiszorgers praten natuurlijk ook een bult & werken lekker praktisch)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey thanks!

Oke, ga ik toch nog effe oriënteren bij YfC! Ik ben al bij wat open dagen geweest, alleen ik wil absoluut niet op kantoor eindigen. Vreselijk! Ik moet lekker buiten zijn en veel afwisseling hebben! En het Grafisch Lyseum is erg gericht op designen etc. erg leuk! Maar... de hele dag achter de computer, word ik doodongelukkig van! Maar wat is de SPW precies? Wel eens wat over gehoord maar niet veel.... knipoog_dicht.gif De zorg wil ik absoluut niet in, maar daar zijn verschillende sectors in natuurlijk... dat geprik, gebloed enzo dat wil ik echt niet. Maar psychologie bijvoorbeeld valt ook onder de zorg, en dat spreekt mij dan wel weer aan...

Sorry, ben behoorlijk veeleisend engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, hier een lijstje van wat ik zo snel kon vinden: (hopelijk krijg ik niet op mijn donder voor spammen)

Vormgeving, architectuur gebouwen

link

styliste

link

fotograaf (had je zelf al bedacht waarschijnlijk knipoog_dicht.gif)

link

Vormgeving, Kunst en Media

link

Gezondsheidszorg (zie links op die pagina)

link

Filosofie

link

Filosoferen lijkt me overigens niet zo'n goed idee, omdat ik verwacht dat je daar niet zoveel werk in kunt vinden. Maar misschien kun je dat gebruiken als opstapje voor een HBO opleiding?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn broer doet audiovisuele media en die is beslist niet de hele dag achter de computer bezig hoor. smile.gif Ook veel opdrachten dat ze zelf moeten filmen, fotograferen etc etc. Ik weet dat Anzie (hier op 't forum) graag MBO fotografie wil doen, zij weet er waarschijnlijk meer over. Een dagje meelopen met een opleiding geeft ook een hoop inzicht natuurlijk.

Zorg is inderdaad meer dan prikken en bloed. SPW staat voor sociaal pedagogisch werk, waarbij je bijvoorbeeld activiteiten- of woonbegeleider kunt worden. Zie ook deze site: link

Wat zegt een beroepentest over jouw interesses?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar wat is de SPW precies? Wel eens wat over gehoord maar niet veel....
knipoog_dicht.gif
De zorg wil ik absoluut niet in, maar daar zijn verschillende sectors in natuurlijk... dat geprik, gebloed enzo dat wil ik echt niet. Maar psychologie bijvoorbeeld valt ook onder de zorg, en dat spreekt mij dan wel weer aan...

Sociaal Pedagogisch Werker

nog een link

Quote:
Sorry, ben behoorlijk veeleisend
engel.gif

Dat mag smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey! thanks smile.gif

No spam, don't worrie big-smile.gif

wel tof, want je kiest wel opleidingen uit die mij opzich wel interesseren! Alleen fotografie mag niet van mijn ouders, dat is niet breed genoeg, 'want stel je voor dat ik het na 1 jaar niet meer leuk vind...' die gedachte hebben zij erbij. Styliste is erg mode gericht, daar ben ik niet zo goed in (A), maar architectuur lijkt me dan wel weer erg leuk, moet ik nog effies goed naar kijken smile.gif. Maar wat kan je later precies worden als je de opleiding filosofie heb gevolgd?


Samengevoegd:

Mijn beroepentest zegt varkenshouder hahaha clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hey! thanks
smile.gif

Hey no problemo! Daar zijn we (onder andere) voor knipoog_dicht.gif

Quote:
Maar wat kan je later precies worden als je de opleiding filosofie heb gevolgd?

Dat is een goede vraag die ik mezelf zo net ook al stelde. De beroepen die me te binnen schieten zijn: docente filosofie, schrijfster (lijkt mij). Ik zal nog eens wat researchen.


Samengevoegd:

Quote:

Mijn beroepentest zegt varkenshouder hahaha
clown.gif

Dan zijn we er uit! widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hey! thanks
smile.gif

No spam, don't worrie
big-smile.gif

wel tof, want je kiest wel opleidingen uit die mij opzich wel interesseren! Alleen fotografie mag niet van mijn ouders, dat is niet breed genoeg, 'want stel je voor dat ik het na 1 jaar niet meer leuk vind...' die gedachte hebben zij erbij. Styliste is erg mode gericht, daar ben ik niet zo goed in (A), maar architectuur lijkt me dan wel weer erg leuk, moet ik nog effies goed naar kijken
smile.gif
. Maar wat kan je later precies worden als je de opleiding filosofie heb gevolgd?


Samengevoegd:

Mijn beroepentest zegt varkenshouder hahaha
clown.gif

Een beroepentest zegt vaak wel meer dan één optie toch? Ik kreeg er ook als optie kleuterjuf uit, terwijl ik toch niet echt van kinderen houd... kwam door het creatieve aspect knipoog_dicht.gif Geeft je beroepentest ook opties die je wel leuk lijken of in ieder geval een richting?

Vind je de agrarische sector bijvoorbeeld wel leuk? Met een opleiding in die richting kun je ook in ontwikkelingslanden wel veel betekenen smile.gif Denk aan irrigatieprojecten en dergelijke.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Beste Étoile,

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Na een jaar Bouwkunde, een half jaar de hotelschool ben ik uiteindelijk overgestapt naar de opleiding Ondernemer detaihandel(BBL).

Bij deze opleiding is het de bedoeling dat je min. 20 uur per week werkt bij een onderneming in de detaihandel, denk hierbij aan een kledingwinkel, supermarkt enz. Deze opleiding heb ik met gemak binnen 2 jaar afgerond. Dit is in principe de ideale opleding aangezien je binnen no time een mbo opleiding niveau 4 heb afgerond. Na die 2 jaar ben je dan ook gemachtigd om een HBO opleiding te doen, of wat je al aan gaf bij YFC een tussenjaartje in te plannen aangezien je dan al een opleding binnen hebt, en dus iets hebt om op terug te vallen. Ook heb je als je niet te veel uitgeeft een leuk zak centje opgespaard waarmee je dit tussenjaartje ruimschoots door kan komen.

Sterkte met je keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je het ontwikkelingswerk in wilt, waarom informeer je dan niet eens bij instellingen aan wat voor soort mensen ze behoefte hebben en kijk dan of er een richting bij zit waar jij wat mee kunt. Ben je tenmiste bezig met een opleiding waarmee je goed terecht kunt bij het ontwikkelingswerk en dat motiveert misschien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid