Spring naar bijdragen

Godsbeeld


Aanbevolen berichten

Eigenlijk al vanaf ik kind ben ben ik opgevoed met in mijn achterhoofd de zin \"Onbewaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad\". Dat gaf en geeft mij het gevoel dat we als mensen niets kunnen, en dat bij iedere fout de genade van God niet meer voor mij aanwezig is.

Dit is voor mij ook reden geweest om lange tijd niet meer naar de kerk te gaan. Hoe minder ik naar de kerk ging, hoe moeilijker ik het vond om weer te gaan. Dit heeft er uiteindelijk tot geleid dat ik ruim een jaar niet ben geweest.

Tegenwoordig ga ik onregelmatig met familie mee naar een PKN-kerk, maar echt thuis voel ik me niet echt. De Ger. Gem. voel ik me echt niet meer in thuis, maar ik weet eigenlijk geen betere kerk die bij me past.

Recentelijk kwam ik er achter op een bijbelkring dat het gebrek aan kerkgaan eigenlijk kwam door mijn opvatting over God. Doordat ik God zie als een Wezen dat alleen maar veroordelend naar me kijkt, zonder genade, en alleen beschuldigend, voel ik me erg onprettig bij de kerkgang.

Eerlijk gezegd weet ik alleen niet hoe ik mijn godsbeeld moet veranderen. Daarnaast denk ik ook dat het risico groot is dat ik God ga zien zoals ik hem eigenlijk wil zien. Dus zonder enige vorm van veroordeling, geen zonde, alleen genade. Zegmaar het tegenovergestelde zoals ik Hem nu zie.

Heeft iemand hier misschien hetzelfde meegemaakt, en hoe ben je daar door gekomen?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik heb dit min of meer rechtstreeks uit m'n gedachten getikt, dus het kan wat warrig over komen puh2.gif Mocht het niet duidelijk zijn kan ik het altijd verder toelichten smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 62
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Het komt duidelijk over.

Voor mij is het herkenbaar. In het verleden zag ik God ook als een veroordelende en beschuldigende God, door mijn religieuze achtergrond, maar tegenwoordig zie ik Hem als een genadige, genezende en overvloedige God.

Het is vooral goed om zelf in de Bijbel te ontdekken Wie God is. Daarbij is het altijd goed om de balans in ogen te houden dat Hij:

1. zowel veel genadiger en overvloediger is dan mensen zich vaak kunnen voorstellen;

Jesaja 61

Ef. 3

20 Hem nu, die blijkens de kracht, welke in ons werkt, bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen, 21 Hem zij de heerlijkheid in de gemeente en in Christus Jezus tot in alle geslachten, van eeuwigheid tot eeuwigheid! Amen.

Joh 1,14

Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid.

Joh 10,10b

Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed.

2. als dat Hij rechtvaardig is en objectief en mensen gelijk behandeld, dat Hij het kwade haat en opkomt voor de zwakke.

Spr 8,13

De vreze des HEREN is het kwade te haten; hoogmoed en trots en boze wandel en een mond vol draaierijen haat ik.

Ps 10,14

Gij ziet het, want Gij aanschouwt moeite en verdriet, om het in uw hand te leggen. Op U verlaat zich de zwakke, voor de wees zijt Gij een helper.

Rom 2,11

Want er is geen aanzien des persoons bij God.

Deut 1,17a

Gij zult in de rechtspraak de persoon niet aanzien; gij zult de onaanzienlijke evenzeer horen als de aanzienlijke; gij zult voor niemand vrezen, want de rechtspraak is Godes.

Jes. 61

8 Want Ik, de HERE, heb het recht lief. Ik haat onrechtmatige roof, Ik zal hun stipt hun loon geven en een eeuwig verbond met hen sluiten. [...]10 Ik verblijd mij zeer in de HERE, mijn ziel juicht in mijn God, want Hij heeft mij bekleed met de klederen des heils, met de mantel der gerechtigheid heeft Hij mij omhuld, gelijk een bruidegom, die zich als een priester het hoofdsieraad ombindt, en gelijk een bruid, die zich met haar versierselen tooit. 11 Want zoals de aarde haar gewas voortbrengt en een hof zijn zaaisel doet uitspruiten, zo zal de Here HERE gerechtigheid en lof doen uitspruiten voor het oog van alle volken.

---

God is een Vader Die het beste wil voor Zijn kinderen. Omdat Hij het beste wil, zal Hij ook corrigeren, zodat het ook op de langere termijn goed gaat met Zijn kinderen.

Gal 4,6

En, dat gij zonen zijt - God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader.

Heb 12,6

want wie Hij liefheeft, tuchtigt de Here, en Hij kastijdt iedere zoon, die Hij aanneemt.

Mat 7,11

Indien dan gij, hoewel gij slecht zijt, goede gaven weet te geven aan uw kinderen, hoeveel te meer zal uw Vader in de hemelen het goede geven aan hen, die Hem daarom bidden.

1 Joh 4,8b

want God is liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk al vanaf ik kind ben ben ik opgevoed met in mijn achterhoofd de zin \"Onbewaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad\". Dat gaf en geeft mij het gevoel dat we als mensen niets kunnen, en dat bij iedere fout de genade van God niet meer voor mij aanwezig is.Iets wat men vaak vergeet in onze gemeenten is er bij te vertellen dat het Onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad niet betekend dat wij geen goede dingen doen. Ik zal even een misschien wat kunstmatig aandoend onderscheid maken:

a) goede daden > daden 'gewoon' goed. Zoals het helpen oversteken van een oud vrouwtje. Dat is alleen Goed wanneer dit gebeurd uit geloof. Dat wil niet zeggen dat het een zonde is. Nee, het is alleen geen daad waarmee we de genade kunnen 'verdienen'. In die optiek zijn er geen goede daden en zijn wij geneig tot alle kwaad. Dat is een God-Mens perspectief. Genade is niet te verdienen knipoog_dicht.gif

B) Goede daden > daden uit en door het geloof.

Quote:
Dit is voor mij ook reden geweest om lange tijd niet meer naar de kerk te gaan. Hoe minder ik naar de kerk ging, hoe moeilijker ik het vond om weer te gaan. Dit heeft er uiteindelijk tot geleid dat ik ruim een jaar niet ben geweest.

Tegenwoordig ga ik onregelmatig met familie mee naar een PKN-kerk, maar echt thuis voel ik me niet echt. De Ger. Gem. voel ik me echt niet meer in thuis, maar ik weet eigenlijk geen betere kerk die bij me past.

Ik heb een zelfde soort probleem. Met de kerst was ik thuis/samen met familie naar de kerk geweest. 1e kerstdag in Zeist 2e kerstdag thuis in Rijssen. In Zeist waren het prettige diensten, goede diensten met een gezonde verdeling van nadrukken. 2e kerstdag niet, ik ga daar niet verder op in, het was slechts niet goed. Die zondag ben ik alleen 's avonds naar de kerk geweest (Opstandingskerk te Utrecht, GKv). Momenteel voel ik me vaak dusdanig gefrustreerd t.o.v kerkdiensten (gereformeerd algemeen) niets deugt genoeg dat ik een enkele keer niet ga (alleen 's avonds).

Quote:
Recentelijk kwam ik er achter op een bijbelkring dat het gebrek aan kerkgaan eigenlijk kwam door mijn opvatting over God. Doordat ik God zie als een Wezen dat alleen maar veroordelend naar me kijkt, zonder genade, en alleen beschuldigend, voel ik me erg onprettig bij de kerkgang.

Eerlijk gezegd weet ik alleen niet hoe ik mijn godsbeeld moet veranderen. Daarnaast denk ik ook dat het risico groot is dat ik God ga zien zoals ik hem eigenlijk wil zien. Dus zonder enige vorm van veroordeling, geen zonde, alleen genade. Zegmaar het tegenovergestelde zoals ik Hem nu zie.

Dat gevaar is wezenlijk. God is geen Lieve Knuffelbeer, Hij is ook de Rechter van Hemel en Aarde. Ik weet/geloof dat elke zonde die ik doe Hem pijn doet. Dat ik in mijzelf een slecht mens ben, dat ik neig naar het kwaad (niet gedoemd ben tot). Het enige wat blijft is dat wij een welwillende God hebben. Het kan zo zijn dat we opgegroeid zijn waar in sommige gemeenten van dat kerkverband de nadrukken scheef liggen, waar alleen de slechtheid van de mens het belangrijkste is (en de Grootheid Gods).

Quote:

Heeft iemand hier misschien hetzelfde meegemaakt, en hoe ben je daar door gekomen?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik heb dit min of meer rechtstreeks uit m'n gedachten getikt, dus het kan wat warrig over komen Mocht het niet duidelijk zijn kan ik het altijd verder toelichten

Ik kan weinig zeggen eigenlijk. Ik hoop dat je blijft verwachten en hopen voor jezelf, voor 'onze' kerk, voor de mensen in die kerk. Verwacht God in je hart, vraag Hem om te komen in jou. Hij is niet alleen de Rechter, ook de Zaligmaker. Hij is gekomen voor zondaren, niet voor lieve schatjes smile.gif

Dat meen ik. Al zie ik het geloof mij steeds meer door de vingers glippen.

P.S. Lees het doopformulier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@camel: Het is wel herkenbaar wat je zegt daarom wil ik een stukje uit de Dordtse Leerregels citeren wat in sommige kerken wel eens onderbelicht blijft:

Artikel 6

Wat dan het licht der natuur en de wet niet tot stand kunnen brengen, dat doet God door de kracht van de Heilige Geest en door het woord of de bediening van de verzoening: het evangelie van de Messias (1. Het heeft God behaagd de gelovigen zowel onder het oude als onder het nieuwe verbond daardoor te behouden (2.

1)2Kor. 5:18, 19. 2) 1Kor. 1:21.

Het punt is dat God dat ook doen wil en daarvoor de Heilige Geest ook in ons werkt. Daar word je niet ineens volmaakt van maar je mag wel al struikelend de eerste schreden zetten op de weg naar volmaaktheid.

God's genade is zo groot en wij mensen zijn zo klein dat we dat niet kunnen bevatten. Dat is het mooiste van het christelijke geloof: het is allemaal genade, er zit geen greintje eigen verdienste bij, je mag het zo in ontvangst nemen.Zeg nu zelf is dat de boze, bestraffende boeman van jou Godsbeeld?

Je hoeft niet naar je eigen zondige staat te blijven kijken, dat doet God ook niet.

Wat je kerkkeuze betreft, waarschijnlijk is een kerk uit de middengroep van de Christelijk Gereformeerde Kerk wel wat voor je.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

"Onbewaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad".

Ik herken me wel in jouw verhaal. Ik heb me best lang echt een mislukkeling gevoeld door deze benadering, ook omdat ik op meer persoonlijk vlak niet aan bepaalde normen kon voldoen die binnen de gemeente gesteld werden. Ik vond dat ik een nog grotere mislukkeling was dan de rest.

Wat ze me echter niet verteld hadden, was dat tegenover onze tekortkomingen een welwillende en liefdevolle God staat, eentje die ons behoud ondanks dat wil. Wat niet wil zeggen dat iedereen automatisch behouden is, maar wat voor mensen onmogelijk is, is mogelijk voor God.

In antwoord op je vraag. Uiteindelijk ben ik er, na best een tijdje niet meer geloofd te hebben, denk ik overheen gekomen door bekeerd te worden, puur door genade dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu net lees ik ineens de tekst die volgt op de overbekende Joh. 3:16:

Quote:
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.

Wat gek dat die tekst me nooit opgevallen is!

Wat me verder opgevallen is, is dat ik me de laatste tijd dichter bij God voel. Hoe meer ik me afvraag hoe mijn Godsbeeld in elkaar steekt, hoe meer er teksten van genade boven komen, meer het tegenovergestelde van de veroordeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu net lees ik ineens de tekst die volgt op de overbekende Joh. 3:16:

[...]

Wat gek dat die tekst me nooit opgevallen is!

Wat me verder opgevallen is, is dat ik me de laatste tijd dichter bij God voel. Hoe meer ik me afvraag hoe mijn Godsbeeld in elkaar steekt, hoe meer er teksten van genade boven komen, meer het tegenovergestelde van de veroordeling.

Ik geloof dat dat met openbaring te maken heeft en dat God elke gelovige steeds meer uit Zijn woord wil laten zien.

Nu laat Hij je dit zien en later zal de Heilige Geest nog meer van Gods grootheid en liefde laten zien op andere terreinen, als je daarvoor openstaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb niet zo meteen door waar het topic naartoe wil, maar dat zal wel aan mij liggen als ik zo naar de reacties kijk. smile.gif

Ik lees dagelijks de Bijbel, ik droom er zelfs van. Maar mijn Godsbeeld haal ik hoegenaamd niet uit dat boek. Ik ben gestopt met me Iets of Iemand voor te stellen bij God.

God is een spirituele Macht, die het menselijk besef te boven gaat. Hij kent geen einde en geen begin, verwekt niet en is niet verwekt. God is één, zonder deelgenoten, die Hij overigens niet nodig heeft. Immers, God zegt "wees" en het is.

Wanneer we de Bijbel openslaan, en we beginnen met Genesis, lezen we dat God o.a verkoeling nodig heeft, aan het zoeken is naar Adam en Eva, een beetje moet rusten etc... Kan natuurlijk niet.

Het wordt nog sterker: God wordt in Ezechiël 1:26-28 haarfijn beschreven! Bovendien is God soms gewoon onmachtig, lezen we maar Richteren 1:19. Zo kan ik natuurlijk nog even doorgaan, maar dat is niet de bedoeling.

Mijn punt is louter: dat ik geen enkele beschrijving aanvaard van God, want die is er niet (die beschrijving). God is Verheven, ook boven wat ze Hem toeschrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God is één, zonder deelgenoten, die Hij overigens niet nodig heeft. Immers, God zegt "wees" en het is.

Interessant dat je zegt dat je je godsbeeld niet op boeken baseert maar je post wel doorspekt is met citaten uit de Koran. Deze quote uit is de soera "Maria" als ik me niet vergis.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wanneer we de Bijbel openslaan, en we beginnen met Genesis, lezen we dat God o.a verkoeling nodig heeft, aan het zoeken is naar Adam en Eva, een beetje moet rusten etc... Kan natuurlijk niet.

Kanttekening: er staat in Gen. 2:2-3 en Gen. 3:8 niet dat God rust en koelte nodig had. Er staat gewoon dat Hij in de koelte was en dat Hij rustte. Ik geloof dat God gewoon genoot van de schepping, van de avondkoelte en van rust om te bekijken wat Hij gemaakt had en daarvan te genieten. God is geen God Die alleen maar werkt. Hij geniet ook van wat Hij zelf maakt en Hij geniet van de mens en de relatie met de mens. In Richteren 1:19 is God niet onmachtig (integendeel) maar Juda was onmachtig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eulogía, ik wist wel dat je met dit weerwoord ging komen. Vooral over het Richterengedeelte. knipoog_dicht.gif

Maar over Genesis. Je kan niet ontkennen dat er nog steeds staat (de Bijbel durft wel al eens veranderen, zo blijkt):

Genesis 2:2

"Op de zevende dag bracht God het werk dat Hij verricht had tot voltooiing. Hij rustte op de zevende dag van al Zijn werk dat Hij verricht had."

God rust hier uit. Nu goed, je zal zeker zeggen dat ik dit figuurlijk moet opvatten, en zo blijven we bezig. Al die onduidelijkheid over wat al dan niet figuurlijk mioet opgevat worden en de logische discussies tot gevolg, wijzen er opnieuw op hoe feilbaar de Schrift is. Is God ook feilbaar dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie de schrift niet als feilbaar en God is ook onfeilbaar. Ik geloof wel dat het woord van God zo in elkaar zit, dat je een nederig hart moet hebben om het te kunnen accepteren. Als iemand een hoogmoedig hart heeft, zal diegene overal aanstoot aan kunnen nemen en alles willen verwerpen. Ik vind het juist prachtig dat God rust. Ik denk dat Hij zo'n periode gebruikt om nieuwe plannen te maken. God doet niet zomaar iets, maar doet dingen doelbewust en met wijsheid en beleid. Hij is geen machine, maar heeft een toekomstvisie voor het heelal waar Hij aan werkt. De mens was gemaakt naar het beeld van God en de mens was in de ongevallen staat bijna goddelijk. In de ongevallen staat was de status van de mens veel hoger en was bijna zo hoog als God. Van oorsprong lijkt de mens dus veel meer op God dan mensen vaak beseffen. De mens staat in hiërarchie boven alle planten, dieren en zelfs engelen. (Alleen de duivel wil doen geloven dat mensen onder engelen zouden staan en gelijk aan dieren zouden zijn.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eulogía, dat nederig hart waar je het over hebt, is dat toevallig niet de Heilge geest? Want dat hoor ik wel eens in discussies met Christenen. Wanneer zij het met iets moeilijk krijgen, vooral rond de drie-eenheid en het vermeende Vaderschap van God, zeggen ze wel eens: "Je moet vervuld zijn van de Heilige geest om dit te snappen."

Een dooddoener van formaat dus.

Dit is geen hoogmoed, Eulogía, wel integendeel. Ik wil alle eigenschappen die me doen denken aan een mens verwerpen, idd. Want God is geen Schepsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een nederig hart staat niet gelijk aan de Heilige Geest. Wel wil de Heilige Geest het hart bewerken zodat het nederiger wordt. Vanaf de zondeval was het menselijk hart hoogmoedig, door de invloed van de duivel, omdat de duivel de hoogmoedige bij uitstek is. Door te verblijven in het woord van God kan de mens ook toenemen in nederigheid. God is inderdaad geen schepsel, maar de Schepper. Daarom staat God ook boven de mens en de rest van de schepping. Dat God veel hoger staat, blijkt ook uit de hele Bijbel. De mens kan alleen maar iets bij de gratie van God. En alle wijsheid, inzicht, kennis, openbaring, raad, gezondheid, voorspoed, liefde, genade, kracht, macht, leven enz. enz. komt ook van God, dus er is geen enkele reden om kleiner over God te denken. Hij heerst over het weer, de seizoenen, de zwaartekracht enz. enz. . Alles is in Zijn hand. Het is niet zo dat God kleiner is, maar God wil de mens op een hoger plan brengen, het plan waarvoor Hij de mens oorspronkelijk maakte. Het is juist ook God Die Zich vaak verlaagd tot het lage niveau van de mens, om met de mens contact te hebben. Dat Hij Zich bewust verlaagt, zegt niet dat Hij ook op dat niveau thuishoort. Nee, Zijn niveau is veel hoger, maar Hij past Zich aan. Het is te vergelijken met president Obama die zich verlaagd op het niveau van zijn kinderen, om zo een goede band met zijn kinderen te kunnen hebben. Zo laag als Obama zich dan gedraagt, gedraagt hij zich niet als hij met Sarkozy praat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Behalve het stuk over de Heilige geest, kan ik niet anders dan je bijtreden.

Toch is God niet altijd Almachtig, laat staan consequent IN DE BIJBEL. Diverse verzen die elkaar tegenspreken, tonen dit mooi aan.

Bv. op vlak van 'op de proef' stellen, alles vergeven (eventueel door Jezus Christus als Lam Gods) en zeker rond Zijn Eénheid.

Dus, om de link te behouden met het topic, stel ik wederom dat de Bijbel wat betreft het vormen van een Godsbeeld (wat onmogelijk is voor ons) zowaar nog meer verwarring sticht.

Ik lees de Bijbel graag, want geen boek is meer te bestuderen en te interpreteren als de Bijbel. Het extrageren van de Goddelijkheid uit wat ik noem 'menselijke meningen/overleveringen/interpretaties', is een wetenschap op zich.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oei, er is een stukje bijgekomen...

Geloof jij dat God zich moet vernederen om tot de mens te komen? Zo lijkt het wel in het Christendom, inderdaad. Het mooiste voorbeeld is dat Zijn zoon (of was het nu God zélf?) zou moeten sterven aan het kruis. De vernedering kan niet groter zijn.

Nee, dat geloof ik dus weer niet. God past zich aan lijkt me kantjeboord Godslasterlijk.

(oh wat is het fijn om weer vervuld te zijn door Allah, moge Hij deze labiele zondaar (ik) vergeven)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Behalve het stuk over de Heilige geest, kan ik niet anders dan je bijtreden.

Toch is God niet altijd Almachtig, laat staan consequent IN DE BIJBEL. Diverse verzen die elkaar tegenspreken, tonen dit mooi aan.

Bv. op vlak van 'op de proef' stellen, alles vergeven (eventueel door Jezus Christus als Lam Gods) en zeker rond Zijn Eénheid.

Dus, om de link te behouden met het topic, stel ik wederom dat de Bijbel wat betreft het vormen van een Godsbeeld (wat onmogelijk is voor ons) zowaar nog meer verwarring sticht.

Ik lees de Bijbel graag, want geen boek is meer te bestuderen en te interpreteren als de Bijbel. Het extrageren van de Goddelijkheid uit wat ik noem 'menselijke meningen/overleveringen/interpretaties', is een wetenschap op zich.

Hij is wel Almachtig, maar gedraagt Zich vaak niet als almachtig. Hij toont niet altijd Zijn macht, net zoals Obama niet zijn macht als opperbevelhebber van het leger hoeft te tonen aan zijn dochters.

Inderdaad zijn mensen ook heel beperkt in het begrijpen van God. God is maar ten dele te begrijpen. Hij is veel groter dan te beseffen is. Een mens is al niet te begrijpen, laat staan God. Er is nog nooit een mens geweest die mij begreep en er is nog nooit een mens geweest die ik volkomen begreep. Mensen zijn voor elkaar al onbegrijpelijk, zelfs na 50 jaar huwelijk. Laat staan dat God te begrijpen zou zijn.

Quote:
Ef. 3

14 Om die reden buig ik mijn knieën voor de Vader,

15 naar wie alle geslacht in de hemelen en op de aarde genoemd wordt,

16 opdat Hij u geve, naar de rijkdom zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door zijn Geest in de inwendige mens,

17 opdat Christus door het geloof in uw harten woning make. Geworteld en gegrond in de liefde,

18 zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is,

19 en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja... Wat je daar zegt over dat onbegrip kan ik wel bevestigen. Maar God wordt opnieuw op een menselijk voetstukje geplaatst, wat ik idd niet kan vatten.

Oh ja, als kanttekeningetje wil ik wijzen op vers 14 van het geciteerde stuk uit Efezeërs: welke Christene doet dat nog? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mja... Wat je daar zegt over dat onbegrip kan ik wel bevestigen. Maar God wordt opnieuw op een menselijk voetstukje geplaatst, wat ik idd niet kan vatten.

Oh ja, als kanttekeningetje wil ik wijzen op vers 14 van het geciteerde stuk uit Efezeërs: welke Christene doet dat nog?
knipoog_dicht.gif

Zover ik weet doen katholieken en charismatischen dat. Als protestant deed ik dat als kind ook. Ik weet niet in hoeverre andere protestanten dat doen. Dat is denk ik afhankelijk van de gelovige en de relatie tussen God en de gelovige.

Dat ik een vergelijking maak met een mens doe ik alleen maar om iets te proberen duidelijk te maken. Obama lijkt in de verste verte niet op God, maar ik geef er alleen een beeld mee weer. Misschien moet je het voorbeeld wel vermenigvuldigen met 1 miljard. Maar ook Jezus maakt zulke vergelijkingen, waarbij Hij God bijvoorbeeld vergelijkt met een landbouwer of een zakenman enz. . Zulke vergelijkingen moet je wel maken, anders kunnen mensen niets van Hem leren en snappen en is er geen relatie tussen God en de mensen. Als een volwassene in grote-mensen-taal spreekt tegen hele kleine kinderen, snappen die er niets van. Terwijl er toch communicatie moet zijn, zodat de kinderen kunnen worden opgevoed. Juist door de opvoeding groeien de kinderen waardoor ze op een hoger niveau komen, waardoor in de toekomst minder hoeft te worden aangepast aan de kinderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook na de laatste dag zullen mensen nog veel dichter bij God zijn, maar dan zullen mensen ook nóg beter zien hoe groot en machtig Hij is en zullen mensen waarschijnlijk juist plat op hun gezicht vallen als mensen Hem zien. Hoe dichter mensen bij God Zijn, hoe beter mensen zien hoe groot Zijn heerlijkheid is.

Op 7,11

En al de engelen stonden rondom de troon en de oudsten en de vier dieren, en zij wierpen zich op hun aangezicht voor de troon en aanbaden God

Ex. 20

18 En het gehele volk was getuige van de donderslagen, de bliksemstralen, het geluid van de bazuin en de rokende berg. Toen het volk het zag, beefde het en bleef van verre staan. 19 En zij zeiden tot Mozes: Spreek gij met ons, dan zullen wij horen; maar God spreke niet met ons, opdat wij niet sterven. 20 Maar Mozes zeide tot het volk: Vreest niet, want God is gekomen om u op de proef te stellen, en opdat er vrees voor Hem over u kome, dat gij niet zondigt. 21 Het volk nu bleef van verre staan, maar Mozes naderde tot de donkerheid waarin God was.

2 Kron 5,14

zodat de priesters vanwege de wolk niet konden blijven staan om dienst te doen, want de heerlijkheid des HEREN had het huis Gods vervuld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog iets wat zeker heeft bijgedragen tot een menselijk Godsbeeld, is volgend vers:

Matteüs 26:64

"Jezus antwoordde: ‘U zegt het. Maar ik zeg tegen u allen hier: vanaf nu zult u de Mensenzoon zien zitten aan de rechterhand van de Machtige en hem zien komen op de wolken van de hemel.’

Laten we aannemen dat dit inderdaad de woorden waren van Jezus bij zijn ondervraging. Dan wil ik eerst fijn wijzen op de woorden: "Mensenzoon", maar vooral op de plastische beschrijving van twee personen(!). Als er nu eens iets wat Christenen figuurlijk zouden moeten opvatten, als het al waar is, dan is het wel dàt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad is Jezus een zoon van mensen. Hij werd geboren uit een menselijke vrouw en Hij stamde af van Adam. Overigens wordt van Adam geschreven dat hij een zoon van God is (Luc. 3:38), dus stamde Jezus ook af van God (naar het vlees). Naar de geest is Jezus echter de/een Zoon van God en stamt Hij rechtstreeks af van God. Elke christen stamt overigens naar het vlees af van Adam en naar de geest van God. Daarnaast is Jezus God. Christenen nemen overigens ook deel aan de goddelijke natuur van God.

Jezus toonde Zijn nederigheid door niet op te scheppen over Zijn God-zijn. Hij was er niet arrogant over en laat liever de Heilige Geest en de Vader en mensen Hem die eer toekennen. Overigens zie je in de versen erna dat dit toch godslasterlijk genoeg was voor de religieuze mensen en dat Hij Zich daarmee toch gelijkstelde aan God volgens hen.

Wat is volgens jou 'plastisch'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid