Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hoihoi,

Ik ben nu sinds september dit jaar bezig met het Christenlijk geloof. Ik volg een soort Alpha cursus en ga regelmatig naar de kerk. Ik lees iedere dag wel iets over de bijbel of luister naar studies op mijn mp3 speler. De laatste tijd vraag ik mezelf wel eens af of het een goed idee is om lid te worden. Dat speelt zich dan zo in mijn hoofd af. Als ik erover begin tegen andere mensen krijg ik continu dezelfde vraag: waarom? Wat is de meerwaarde van het lidmaatschap?

Ik kan er tot mijn eigen verbazing geen goed antwoord op geven. Als ik een antwoord geef krijg ik een weerwoord dat veel sterker is. Ik moet het vooral zelf weten maar wordt voor mijn gevoel wel veroordeelt. Waarom kunnen mensen niet gewoon 'blij' zijn voor mij.

Waarom zijn jullie lid van een gemeente? Wat is voor jullie de meerwaarde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je bent niet alleen kind van God, maar je bent onderdeel van de velen andere. Ik denk dat dat ook de bedoeling is van de bijbel, in gemeenschappen samenkomen.

Daarnaast kan je in een gemeente samen leren en kan je gestuurd worden zodat je geen: "ik vind dit wel leuk en dat wel leuk en maak mijn eigen geloof"-geloof krijgt. Een gemeente kan je opbouwen en die kan jij ook opbouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Precies. Bedenk dat we met zijn alleen het lichaam van Christus vormen. We hebben elkaar dus nodig.

Daarnaast riep Paulus ons op om "de bijeenkomsten niet te verzuimen".

In de kerk wordt je in je geloof versterkt, dus dat is wel degelijk belangrijk. Daarmee zeg ik niet dat je geen christen kunt zijn zonder kerk, maar dat is gewoon lastig vol te houden.

Verder leer je misschien andere leuke mensen kennen smile.gif

Kortom: do it!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, dat snap ik zover. Maar waarom dan lid worden? Je kunt namelijk ook bij elkaar komen zonder lid te zijn. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het aannemen van je verantwoordelijkheden en het aannemen van de gedahcten van een gemeente?

Ja en voor toelating tot het avondmaal. Een belangrijk punt, door Jezus persoonlijk aangesteld. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Heeft Jezus ooit gezegd dat alleen leden mochten deelnemen? Volgens mij at Jezus met allerlei mensen van alle soorten.

Nee nee, zeker niet. Ik ga hier niet te diep op in, omdat dat niet in dit topic behoort.

In zekere zin zou iedereen aan het avondmaal mogen. Maar ter bescherming van jezelf, dat je jezelf geen "oordeel aan eet", wordt in de meeste kerken verwacht dat je openlijk belijdenis doet en je aansluit bij de gemeente.

De vraag of dit bijbels is is een discussiepunt op zich en wil ik hier dus niet verdedigen/bekritiseren. Ik vertel alleen hoe het werkt en waarom smile.gif


Samengevoegd:

Ik bedoelde met die zin dat Jezus zelf het avondmaal had aangesteld, wat dus een belangrijk punt is (sacrament). Niet dat Jezus heeft bepaald dat alleen leden mogen deelnemen puh2.gif Ik wat duidelijker kunnen zijn misschien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]Nee nee, zeker niet. Ik ga hier niet te diep op in, omdat dat niet in dit topic behoort.In zekere zin zou iedereen aan het avondmaal mogen. Maar ter bescherming van jezelf, dat je jezelf geen "oordeel aan eet", wordt in de meeste kerken verwacht dat je openlijk belijdenis doet en je aansluit bij de gemeente.De vraag of dit bijbels is is een discussiepunt op zich en wil ik hier dus niet verdedigen/bekritiseren. Ik vertel alleen hoe het werkt en waarom
smile.gif

Deels waar. Het ligt er aan wat voor gemeente de TS bezoekt of waar zij zich zou 'moeten' aansluiten. In veel evangelische gemeentes is het voldoende om je 'voor te stellen' en op die manier te belijden dat je een kind van God bent. Daarvoor hoef je geen lid te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Can. 912 - Iedere gedoopte, die hiervan door het recht niet wordt uitgesloten, kan en moet tot de heilige communie toegelaten worden.

Can. 913 - § 1 Opdat de allerheiligste Eucharistie aan kinderen bediend kan worden, wordt vereist dat ze over voldoende kennis beschikken en nauwkeurig voorbereid zijn, zodat ze, overeenkomstig hun bevattingsvermogen, besef hebben van het mysterie van Christus en het Lichaam van de Heer gelovig en vroom kunnen ontvangen.

§ 2 Aan kinderen echter, in stervensgevaar verkerend, mag de allerheiligste Eucharistie bediend worden, als ze het Lichaam van Christus van gewoon voedsel kunnen onderscheiden en de communie met eerbied kunnen ontvangen.

Can. 914 - De ouders eerst en vooral, maar ook diegenen die hun plaats innemen alsook de pastoors, hebben de plicht ervoor te zorgen dat kinderen die tot het gebruik van het verstand gekomen zijn, behoorlijk voorbereid en, na een sacramentele belijdenis, zo spoedig mogelijk met dit goddelijk voedsel gesterkt worden; de pastoor moet er ook op toezien dat geen kinderen tot de heilige Eucharistie naderen die niet tot het gebruik van het verstand gekomen zijn, of van wie hij oordeelt dat ze er nog niet voldoende voor gereed zijn.

Can. 915 - Tot de heilige communie mogen niet toegelaten worden geëxcommuniceerden en degenen die door een interdict getroffen zijn, na het opleggen of verklaren van hun straf, alsook anderen die halsstarrig volharden in een zware zonde die bekend is.

Can. 916 - Wie zich van zware zonde bewust is, mag zonder voorafgaande sacramentele belijdenis niet de Mis celebreren of het Lichaam van de Heer ontvangen, tenzij een ernstige reden aanwezig is en een gelegenheid tot belijdenis ontbreekt; hij dient in dit geval te bedenken dat hij verplicht is een akte van volmaakt berouw te verwekken, die het voornemen insluit om zo spoedig mogelijk te biechten.

Can. 917 - Wie de allerheiligste Eucharistie reeds ontvangen heeft, kan haar op dezelfde dag opnieuw ontvangen alleen binnen de viering van de eucharistie waaraan hij deelneemt, behoudens het voorschrift van can. 921, § 2.

Can. 918 - Het wordt ten zeerste aanbevolen dat de gelovigen de heilige communie binnen de eucharistieviering zelf ontvangen; maar, met inachtneming van de liturgische riten, moet hun ook buiten de Mis de communie gegeven worden als zij er met goede reden om vragen.

Can. 919 - § 1 Wie de allerheiligste Eucharistie gaat ontvangen, moet zich ten minste één uur vóór de communie onthouden van elke spijs of drank, slechts met uitzondering van water en geneesmiddelen.

§ 2 De priester die dezelfde dag twee of drie keer de allerheiligste Eucharistie celebreert, kan iets nemen vóór de tweede of derde viering, ook al ligt er niet een tijd van één uur tussen.

§ 3 Bejaarden, zieken en ook zij die hen verzorgen, kunnen de allerheiligste Eucharistie ontvangen, ook al hebben zij binnen het voorafgaande uur iets gebruikt.

Can. 920 - § 1 Iedere gelovige is verplicht, nadat hij tot de eerste communie is toegelaten, ten minste éénmaal per jaar de heilige communie te ontvangen.

§ 2 Dit voorschrift moet vervuld worden in de paastijd, tenzij het om een goede reden in een andere tijd van het jaar vervuld wordt.

Can. 921 - § 1 Christengelovigen die in stervensgevaar verkeren, op grond van welke oorzaak ook, moeten met de heilige communie als Viaticum gesterkt worden.

§ 2 Ook al zijn zij dezelfde dag door de heilige communie gesterkt, toch wordt het zeer aanbevolen dat degenen die in levensgevaar gekomen zijn, opnieuw communiceren.

§ 3 Als het stervensgevaar voortduurt, wordt aanbevolen de heilige communie meermalen te geven, op onderscheiden dagen.

Can. 922 - Het heilig Viaticum voor de zieken mag niet te lang uitgesteld worden; de zielzorgers moeten er met zorg over waken dat de zieken hiermee gesterkt worden wanneer ze nog volledig bij kennis zijn.

Can. 923 - De christengelovigen kunnen aan het Eucharistisch Offer deelnemen en de heilige communie ontvangen volgens iedere katholieke ritus, met inachtneming van het voorschrift van can. 844.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Can. 912 - Iedere gedoopte, die hiervan door het recht niet wordt uitgesloten, kan en moet tot de heilige communie toegelaten worden.

Can. 913 - § 1 Opdat de allerheiligste Eucharistie aan kinderen bediend kan worden, wordt vereist dat ze over voldoende kennis beschikken en nauwkeurig voorbereid zijn, zodat ze, overeenkomstig hun bevattingsvermogen, besef hebben van het mysterie van Christus en het Lichaam van de Heer gelovig en vroom kunnen ontvangen.

§ 2 Aan kinderen echter, in stervensgevaar verkerend, mag de allerheiligste Eucharistie bediend worden, als ze het Lichaam van Christus van gewoon voedsel kunnen onderscheiden en de communie met eerbied kunnen ontvangen.

Can. 914 - De ouders eerst en vooral, maar ook diegenen die hun plaats innemen alsook de pastoors, hebben de plicht ervoor te zorgen dat kinderen die tot het gebruik van het verstand gekomen zijn, behoorlijk voorbereid en, na een sacramentele belijdenis, zo spoedig mogelijk met dit goddelijk voedsel gesterkt worden; de pastoor moet er ook op toezien dat geen kinderen tot de heilige Eucharistie naderen die niet tot het gebruik van het verstand gekomen zijn, of van wie hij oordeelt dat ze er nog niet voldoende voor gereed zijn.

Can. 915 - Tot de heilige communie mogen niet toegelaten worden geëxcommuniceerden en degenen die door een interdict getroffen zijn, na het opleggen of verklaren van hun straf, alsook anderen die halsstarrig volharden in een zware zonde die bekend is.

Can. 916 - Wie zich van zware zonde bewust is, mag zonder voorafgaande sacramentele belijdenis niet de Mis celebreren of het Lichaam van de Heer ontvangen, tenzij een ernstige reden aanwezig is en een gelegenheid tot belijdenis ontbreekt; hij dient in dit geval te bedenken dat hij verplicht is een akte van volmaakt berouw te verwekken, die het voornemen insluit om zo spoedig mogelijk te biechten.

Can. 917 - Wie de allerheiligste Eucharistie reeds ontvangen heeft, kan haar op dezelfde dag opnieuw ontvangen alleen binnen de viering van de eucharistie waaraan hij deelneemt, behoudens het voorschrift van can. 921, § 2.

Can. 918 - Het wordt ten zeerste aanbevolen dat de gelovigen de heilige communie binnen de eucharistieviering zelf ontvangen; maar, met inachtneming van de liturgische riten, moet hun ook buiten de Mis de communie gegeven worden als zij er met goede reden om vragen.

Can. 919 - § 1 Wie de allerheiligste Eucharistie gaat ontvangen, moet zich ten minste één uur vóór de communie onthouden van elke spijs of drank, slechts met uitzondering van water en geneesmiddelen.

§ 2 De priester die dezelfde dag twee of drie keer de allerheiligste Eucharistie celebreert, kan iets nemen vóór de tweede of derde viering, ook al ligt er niet een tijd van één uur tussen.

§ 3 Bejaarden, zieken en ook zij die hen verzorgen, kunnen de allerheiligste Eucharistie ontvangen, ook al hebben zij binnen het voorafgaande uur iets gebruikt.

Can. 920 - § 1 Iedere gelovige is verplicht, nadat hij tot de eerste communie is toegelaten, ten minste éénmaal per jaar de heilige communie te ontvangen.

§ 2 Dit voorschrift moet vervuld worden in de paastijd, tenzij het om een goede reden in een andere tijd van het jaar vervuld wordt.

Can. 921 - § 1 Christengelovigen die in stervensgevaar verkeren, op grond van welke oorzaak ook, moeten met de heilige communie als Viaticum gesterkt worden.

§ 2 Ook al zijn zij dezelfde dag door de heilige communie gesterkt, toch wordt het zeer aanbevolen dat degenen die in levensgevaar gekomen zijn, opnieuw communiceren.

§ 3 Als het stervensgevaar voortduurt, wordt aanbevolen de heilige communie meermalen te geven, op onderscheiden dagen.

Can. 922 - Het heilig Viaticum voor de zieken mag niet te lang uitgesteld worden; de zielzorgers moeten er met zorg over waken dat de zieken hiermee gesterkt worden wanneer ze nog volledig bij kennis zijn.

Can. 923 - De christengelovigen kunnen aan het Eucharistisch Offer deelnemen en de heilige communie ontvangen volgens iedere katholieke ritus, met inachtneming van het voorschrift van can. 844.

Maakt het uit waar je gedoopt bent? Kan bijvoorbeeld een vrijzinnig hervormd iemand deelnemen aan het avondmaal?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Maakt het uit waar je gedoopt bent? Kan bijvoorbeeld een vrijzinnig hervormd iemand deelnemen aan het avondmaal?

Het is geen avondmaal, maar los daarvan: in theorie wel, er is immers wederzijdse dooperkenning. Alleen, er is ook de eis niet in staat van zware zonde te verkeren, en dat zal je toch eerst moeten oplossen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat maak ik allemaal los knipoog_dicht.gif .

Ik ben gedoopt, heb mijn communie gedaan en vormsel in de tijd dat ik aangesloten was bij de RKK. Vanaf mijn tiende (communie)liep ik netjes mee met voor het avondmaal. Na mijn basisschool (RK) ben ik naar een openbare school gegaan en is het lichtje bij mij uitgegaan (om maar even kort door de bocht te zijn).

Sinds ruim een jaar ben ik weer in aanraking gekomen met geloof. Sinds september volg ik een fundamentencursus. Ik voel mij erg thuis bij de gemeente die ik nu bezoek. Het is een behoorlijk vrije gemeente als ik dat zo kan omschrijven. De kerk van de Nazarener. Ik ben afgelopen zondag nog aan het avondmaal meegedaan toen de voordrager er op aandrong dat het avondmaal ook voor gasten en niet-leden is omdat Jezus dat ook zo heeft bedoelt.

Ergens voel ik de behoefte om lid te worden maar ik kan het voor mijzelf dus niet goed onderbouwen. Het enige dat ik kan bedenken is dat ik laat zien dat ik sta voor hetzelfde gedachtengoed van de gemeente....maar doe i kdat voor mijzelf of voor anderen? En in de tijd van Jezus werd je toch ook niet lid? (Of wel? verbaasd.gif ) Ik heb nu niet het gevoel dat ik er echt bij hoor. Maar ik weet niet of dat een legitieme rede is voor 'mijzelf' om dan maar te zeggen: ik word lid want dan hoor ik erbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je wat geduld had, had je je de boosheid kunnen besparen.

Oh, maar ik ben niet boos. Alleen als ik onwaarheden verkondig dan haal ik deze weg zodat de persoon die er daadwerkelijk iets van weet uitleg kan geven. Dat mijn reactie wat bot was komt wellicht doordat 'niet waar' wat summier overkomt in deze informatievoorziening flower.gif

Maar goed, dat was toch al offtopic..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou dat vraag ik mezelf dus af doordat anderen mensen zo kritisch reageren op mijn nieuwsberichtje knipoog_dicht.gif .

Als ik zeg dat ik er over nadenk om lid te worden dan krijg ik van bijna iedereen in mijn omgeving een reactie van: waarom dan?

En daardoor ben ik erover na gaan dneken en kan ik met niet anders komen dan: "omdat het zo goed voelt".

Maar dat is een beetje een vreemde opmerking als ik dat antwoord geef. Niet dat het me iets zou moeten uitmaken wat anderen denken...maar toch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid