Spring naar bijdragen

Religiestudies (Nijmegen)


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mogelijk ga ik volgend jaar de studie religiestudies in Nijmegen volgen. Ik zit nu in een tussenjaar, vorig jaar eindexamen gymnasium gedaan.

Ik vraag me af of er hier mensen zijn die deze studie gedaan hebben (of misschien een soortgelijke studie elders, bijv. godsdienstwetenschappen in Groningen) of er zelfs nu mee bezig zijn.

Deel je ervaringen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag DenkZelf,

Ik heb Religiestudies in Nijmegen gedaan in het jaar dat de studie van start ging, in 1990. Ik was dus zeg maar 'proefkonijn'. In de studierichtingscommissie als auditor heb ik geklaagd dat er te weinig aandacht was voor andere godsdiensten, dat hebben ze verbeterd voor de studenten in het curriculum ná mij. Tegenwoordig zal dat wel goed zitten.

Maar het blijft een studie vanúit christelijk perspectief als de fundamentele insteek nog hetzelfde is. Voor mij was het tè christelijk toen ik eenmaal al studerende van mijn geloof was gevallen. Dus ik ben benieuwd hoe het jou als atheïst bevalt, als je er inderdaad voor kiest. Zelf zou ik eerder kiezen voor Godsdienstwetenschappen in Groningen of Leiden, dat ervoor kiest een neutraal standpunt in te nemen (voorzover mogelijk over religie smile.gif ).

Zelf ben ik ermee gestopt zodra ik het laatste propedeusevak binnen had, zodat ik in ieder geval een (propedeuse)diploma op zak had, waarmee ik verder kon in de bovenbouw van filosofie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een relatief grote nadruk op het Christendom zul je altijd wel houden hier in West Europa. Tot voor kort was heel Europa nog overwegend christelijk, wat ook weer de reden is dat er aangaande die religie gewoonweg de meeste expertise te vinden is. Je kunt zeggen wat je wilt over bijvoorbeeld het Hindoeïsme, maar daar weten we als Europeaantjes gewoon veel minder vanaf. Mocht je daar echt meer vanaf willen weten, zoek dan een universiteit in India op zou ik zeggen. Stel je het omgekeerde eens voor, dat het Christendom gedoceerd wordt in India. Met 100% zekerheid durf ik dan te stellen dat dat onderwijs op een veel lager niveau staat dan in Europa.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Geen idee of je hier nog leest, DenkZelf, maar ik zie dit topic nu pas (ben een paar maandjes weg geweest, een beetje irl-religiestudie gaan doen bij hindoeïstische vrienden in India knipoog_dicht.gif). Ik heb godgeleerdheid en godsdienstwetenschappen gestudeerd aan de KULeuven. In tegenstelling tot wat bij vele universiteiten gebruikelijk is, heeft onze universiteit geen aparte opleidingen theologie en godsdienstwetenschap, je behaalt gewoon een diploma in beide vakgebieden en krijgt ook colleges uit beide vakgebieden. Je hebt op bachelorniveau wel ruimte voor keuzevakken en je kan natuurlijk paper- en scriptieonderwerpen kiezen in de lijn die je het meeste ligt, bij mij was dat altijd meer de godsdienstwetenschappelijke kant (concreet religiestudie), hoewel het Oude Testament (door een meer mythologisch-literaire bril bekeken) me ook altijd sterk interesseerde. Op masterniveau had je de keuze voor een major, met een thesisonderwerp dat bij die major aan moest leunen. Ik heb de major religiestudie gekozen, met als thesis een vergelijking tussen de schepping in Genesis en scheppingsverhalen bij Sudanese volkeren. Mijn onderzoeksperspectief was voornamelijk godsdienstantropologisch. Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik hoop vooral dat er in Nijmegen, ondanks het nog steeds aanwezige katholieke karakter van de universiteit, genoeg ruimte is voor discussies met de docenten.

Die is er. Waar op de meeste universiteiten vrij weinig ruimte voor is, is dit soort hokjesdenken en tunnelvisie. Maar dat leer je snel genoeg af als je eenmaal begonnen bent smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Een vriend van mij studeert geschiedenis in Nijmegen. Van hem hoor ik wel eens wat over de verschillende karakters van zijn docenten
puh2.gif
Hij heeft als ik het me goed herinner een katholieke hooglerares die niet zo houdt van tegenspraak. Maar wat zou de wereld zijn zonder verschillende mensen?

In sommige gevallen: een stuk prettiger.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een vriend van mij studeert geschiedenis in Nijmegen. Van hem hoor ik wel eens wat over de verschillende karakters van zijn docenten
puh2.gif
Hij heeft als ik het me goed herinner een katholieke hooglerares die niet zo houdt van tegenspraak. Maar wat zou de wereld zijn zonder verschillende mensen?

Ach ja, je hebt ze overal. yes.gif Zo hoor ik wel de verhalen van docenten hier in Utrecht dat ze het leuk vinden om de eerstejaars studenten te vragen of ze geloven (en dan hun hand op te steken). Om ze vervolgens te vertellen 'dat ze dat nog wel kwijt zullen raken'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ach ja, je hebt ze overal.
yes.gif
Zo hoor ik wel de verhalen van docenten hier in Utrecht dat ze het leuk vinden om de eerstejaars studenten te vragen of ze geloven (en dan hun hand op te steken). Om ze vervolgens te vertellen 'dat ze dat nog wel kwijt zullen raken'.

Ik vermoed dat dat statistisch een correcte uitspraak is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een vriend van mij studeert geschiedenis in Nijmegen. Van hem hoor ik wel eens wat over de verschillende karakters van zijn docenten
puh2.gif
Hij heeft als ik het me goed herinner een katholieke hooglerares die niet zo houdt van tegenspraak. Maar wat zou de wereld zijn zonder verschillende mensen?

Oh ja, want "niet houden van tegenspraak" en "katholiek zijn" horen natuurlijk per definitie samen. Wacht, wie hoopte er ook weer op openmindedheid? puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit noem ik nou een typisch gevalletje West-Indisch blind zijn. Lezen wat je wil lezen. Ik zeg helemaal niet dat "niet houden van tegenspraak" en "katholiek zijn" bij elkaar horen. Ik noem alleen de geloofsovertuiging van de docente omdat dat in dit geval relevant is. (Nijmegen, katholieke universiteit enzo..?)

Dus de volgende keer graag even goed lezen voor je reageert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vermoed dat dat statistisch een correcte uitspraak is.

Er zijn drie soorten leugen: grote leugens, kleine leugens en statistiek. smile.gif

Verder is het vooral het half badinerende toontje waarop ze het zeggen, dat maakt dat het een beetje jammer is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Dit noem ik nou een typisch gevalletje West-Indisch blind zijn. Lezen wat je wil lezen. Ik zeg helemaal niet dat "niet houden van tegenspraak" en "katholiek zijn" bij elkaar horen. Ik noem alleen de geloofsovertuiging van de docente omdat dat in dit geval relevant is. (Nijmegen, katholieke universiteit enzo..?)

Dus de volgende keer graag even goed lezen voor je reageert.

Beter formuleren dan, want je uitspraak was volstrekt duidelijk.


Samengevoegd:

Quote:

Ik hoop vooral dat er in Nijmegen,
ondanks het nog steeds aanwezige katholieke karakter
van de universiteit, genoeg ruimte is voor discussies met de docenten. In dat geval kan het een machtig mooie tijd worden
big-smile.gif

Dit schrijven, en dan achteraf beweren dat je geen verband legt tussen het katholieke karakter van de universiteit en een gebrek aan ruimte voor discussie, is ofwel een teken dat je zelf niet weet wat je schrijft, of gewoon een extreem goedkope manier om weg te lopen voor je eigen kortzichtigheid, die nogal belachelijk is voor iemand die zich voorstaat op "open minded" zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit schrijven, en dan achteraf beweren dat je geen verband legt tussen het katholieke karakter van de universiteit en een gebrek aan ruimte voor discussie, is ofwel een teken dat je zelf niet weet wat je schrijft, of gewoon een extreem goedkope manier om weg te lopen voor je eigen kortzichtigheid, die nogal belachelijk is voor iemand die zich voorstaat op "open minded" zijn.

Nogmaals, ik beweer niet dat "katholiek" en "gebrek aan ruimte voor discussie" onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het kán zo zijn, maar omdat dat zeker niet in alle gevallen zo is, laat ik het in het midden.

Niet nee is nog niet meteen ja.

Stellen dat ik niet weet wat ik schrijf is onzin. Ik hoor geen stemmen in mijn hoofd en mijn geheugen is ook verre van slecht. Waar je die kortzichtigheid vandaan haalt is me een raadsel, dus óf onderbouw je standpunt, of houd hem voor je.

@Machiavelli: dit heeft wel degelijk betrekking tot het onderwerp van deze thread. "Schoppen naar geloofsovertuigingen" zie ik hier trouwens nergens. Alleen schoppen naar de wiskunde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Nogmaals, ik beweer niet dat "katholiek" en "gebrek aan ruimte voor discussie" onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het kán zo zijn, maar omdat dat zeker niet in alle gevallen zo is, laat ik het in het midden.

Niet nee is nog niet meteen ja.

Stellen dat ik niet weet wat ik schrijf is onzin. Ik hoor geen stemmen in mijn hoofd en mijn geheugen is ook verre van slecht. Waar je die kortzichtigheid vandaan haalt is me een raadsel, dus óf onderbouw je standpunt, of houd hem voor je.

Wat je schreef was volstrekt helder, zo te zien niet alleen voor mij. Alleen loop je er zelf vervolgens voor weg. Dan moet je of eens leren schrijven, of wat minder laf weglopen voor wat je zelf schrijft.

Verder meen ik dat er door de crew was gevraagd on topic te blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de eerste en tweede klas wist ik het echt helemaal nog niet. Frans kon ik heel goed maar dat was nou niet meteen wat me boeide. In de derde en vierde bleek ik in alle talen vrij goed te zijn (Latijn, Grieks, Frans, Duits, Engels en Nederlands). Vooral de klassieke talen, of eigenlijk de culturen daarachter boeiden me. Geschiedenis vond ik altijd al geweldig, maar dat is me toch iets te veel feiten en iets te weinig gedragsstudie.

Vorig jaar in mijn examenjaar raakte ik geïnteresseerd in (culturele) antropologie en deels in sociologie. Toen ik begin dit jaar op een voorlichtingsdag van de RUG was, hoorde ik bij de voorlichting Godsdienstwetenschappen dat daar zowel het historische als het sociale en psychologische samenkomen.

Ook het feit dat mijn vriendin gelovig is en ik met dat feit graag vrede wil stichten ten behoeve van onze relatie heeft geholpen deze interesse brandende te houden.

Dat is een beetje het verhaal... Met toekomstperspectieven heb ik me nog niet heel erg bezig gehouden. Ik wil wel een goede boterham kunnen verdienen, maar ik hoef niet elke maand een nieuwe wagen voor de deur. Religie is een actualiteit, het is een belangrijke leidraad voor het handelen van miljarden mensen en het zorgt hoe dan ook voor conflicten. Wat dat betreft ben ik niet bang voor een beperkte professionele toekomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid