Spring naar bijdragen

Bijgeloof of Geloof


Aanbevolen berichten

Hoihoi,

Ik blijf ermee zitten en dus wilde ik het even opschrijven. Bijgeloof of geloof.

Afgelopen vrijdag was het de dertiende. Voor veel mensen heeft dit met bijgeloof te maken en niet zozeer geloof. Al lees je op wikipedia dat het te maken zou kunnen hebben met de dag dat Jezus gekruisigd is (vrijdag). Ik ben benieuwd wat jullie van dit soort bijgeloof vinden?

Voor mij persoonlijk: voordat ik zelf christen was had ik helemaal niks met bijgeloof. Ik geloofde niet in vrijdag de dertiende en liep gewoon onder een ladder door, aaide de zwarte kat van de buurvrouw en was er totaal niet mee bezig.

Nu dat ik christen ben eigenlijk ook niet.....tot afgelopen week. Ik heb namelijk afgelopen vrijdag de 13de gevlogen (ik was op reis) met vluchtnummer 666. Ik heb het niet zo heel erg op vliegen (sta liever met beide benen op de grond) en ook al weet ik dat de kans heel klein is dat er iets gebeurt...ik heb wel even gebeden. Gekker kan het toch niet? Vrijdag de 13de en vluchtnummer 666? Het blijft door mijn hoofd spoken dat er niks is gebeurd...terwijl ik voor afgelopen vrijdag helemaal niet zo bezig was met bijgeloof blijft het nu maar door mijn hoofd spoken...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals je hebt gemerkt, is er niets gebeurd. De getallen en het bijgeloof hebben dus geen enkele kracht. De enige invloed die het op je kan hebben, is dat het je angst zou bezorgen. Als je de angst kan weerstaan, zal het dus geen enkele invloed op je leven hebben. Het is dus belangrijk geen angst toe te laten en te beseffen dat bijgeloof onzin is.

Het getal '13' komt in de Bijbel niet voor als 'ongeluksnummer'. Beter kun je de Bijbel lezen dan Wikipedia. In de Bijbel staat de waarheid. De waarheid maakt je vrij.

Joh 8,32

en gij zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken.

God is liefde en meer van God in je leven, verdrijft elke angst.

1 Joh 4,8b

want God is liefde.

1 Joh 4,18a

Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik denk zeker dat jullie gelijk hebben.

Waarom ik me toch angstig voelde komt denk ik doordat ik nog 'jong' ben in mijn geloof. Ik moet nog zo ontzettend veel groeien. Ik denk dat ik me nog niet voor 100% aan God durf te geven. Ik wil hem wel helemaal toelaten in mijn leven maar weet eigenlijk nieteens wat mij tegenhoud...ik heb alleen het idee dat er 'iets' is dat zorgt voor twijfels. Die ik helemaal niet wil hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je 'jong' bent in het geloof, is dat helemaal niet raar. Wil je sterker worden in het geloof, dan is het elke dag verblijven in de Bijbel erg goed.

Joz. 1:8

8 Dit wetboek mag niet wijken uit uw mond, maar overpeins het dag en nacht, opdat gij nauwgezet handelt overeenkomstig alles wat daarin geschreven is, want dan zult gij op uw wegen uw doel bereiken en zult gij voorspoedig zijn.

Misschien heb je wel eens gehoord van een kinderliedje dat gaat over het groeien in het geloof:

Lees je bijbel, bid elke dag, dat je groeien mag

Het is dan wel een kinderliedje, maar ontzettend waar smile.gif

Lees ook maar eens Nehemia 3 en 4. Hierin wordt de muur van Jeruzalem gebouwd, maar ondertussen proberen vijanden nog de bouw tegen te houden. Zo is het ook in het leven van een 'jonge' christen. De geloofsmuren moeten nog sterker worden opgebouwd, door het lezen van de Bijbel en gebed, maar ondertussen probeert de vijand de bouw van de muren tegen te houden. Maar de muren worden steeds groter, hoger en sterker en de vijand krijgt dan steeds minder mogelijkheden om je geloofsleven aan te vallen. Uiteindelijk maakt de tegenstander geen enkele kans meer, als je daarna dagelijks je geloofsmuren blijft onderhouden en er 'wachters' op je muren staan smile.gif

Mar 13,37

Wat Ik u zeg, zeg Ik allen: Waakt!

Hoe sterker je geloofsmuren zijn gebouwd, hoe harder je lacht om bijgeloof en leugens van de vijand.

Tot slot zal in de muur een sterke poort moeten zijn die gesloten kan worden voor de vijand. De poort van je hart zijn je ogen en oren. Het is goed om daar geen slechte invloeden in door te laten.

Mar 4,24a

En Hij zeide tot hen: Ziet toe, wat gij hoort.

Ps 26,3

Want uw goedertierenheid houd ik voor ogen, en ik wandel in uw waarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het woord geeft al aan dat het iets met elkaar te maken heeft, maar niet hetzelfde is.

Maar atheïsten hebben er ook wel eens last van. Ik ken een boel mensen die heel rationeel ingesteld zijn en toch wel eens een andere dobbelsteen pakken bij een spelletje omdat ie steeds laag gooit*. Of toch weer denken dat als je 3 keer 6 hebt gegooid, dat de volgende keer dat je gooit de kans op 6 lager dan normaal, ook een vorm van bijgeloof.

* Het kan natuurlijk zo zijn dat een dobbelsteen onzuiver is, maar dan zou de rationele mens dat moeten gaan testen door een significant groot aantal worpen te noteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, en ik vergat nog een ding te vermelden over de geestelijke oorlogsvoering. Zoals ook al in Joz. 1:8 staat, is het belangrijk welk(e) belijdenis/getuigenis je hebt. Dit staat ook in Jakobus 3.

Er staat in Jacobus 3:2

Want wij struikelen allen in velerlei opzicht; wie in zijn spreken niet struikelt, is een volmaakt man, in staat zelfs zijn gehele lichaam in toom te houden.

Op 12,11

En zij hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam en door het woord van hun getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad, tot in de dood.

Tot slot:

Ef. 6

10 Voorts, weest krachtig in de Here en in de sterkte zijner macht. 11 Doet de wapenrusting Gods aan, om te kunnen standhouden tegen de verleidingen des duivels; 12 want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten. 13 Neemt daarom de wapenrusting Gods, om weerstand te kunnen bieden in de boze dag en om, uw taak geheel vervuld hebbende, stand te houden. 14 Stelt u dan op, uw lendenen omgord met de waarheid, bekleed met het pantser der gerechtigheid, 15 de voeten geschoeid met de bereidvaardigheid van het evangelie des vredes; 16 neemt bij dit alles het schild des geloofs ter hand, waarmede gij al de brandende pijlen van de boze zult kunnen doven; 17 en neemt de helm des heils aan en het zwaard des Geestes, dat is het woord van God. 18 En bidt daarbij met aanhoudend bidden en smeken bij elke gelegenheid in de Geest, daartoe wakende met alle volharding en smeking voor alle heiligen; 19 ook voor mij, dat mij bij het openen van mijn mond het woord geschonken worde, om vrijmoedig het geheimenis van het evangelie bekend te maken, 20 waarvoor ik een gezant ben in ketenen. Dan zal ik daartoe vrijmoedig kunnen optreden, zoals ik behoor te spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het juist van liefde getuigen voor medegelovigen die zich (nog) wel storen aan het getal 666 in een christelijke liedbundel. De redactie van Opwekking heeft dat ook duidelijk in hun bundel verwoord. Verdeeldheid zaaien is niet zo moeilijk. De eenheid bewaren, dat is de Kunst. Bad Jezus zoiets niet in Johannes 17?

Link naar bericht
Deel via andere websites

En Manjafiek, hoe is het met je 'angst' en twijfel? Misschien helpt het om te bedenken waarom je wel in Jezus wilt geloven als je weer last krijgt van twijfel of angst. Ik zou wel willen weten waarom je in Jezus gelooft. Lijkt me ook geen off-topic uitstapje, want je topic heet bijgeloof of geloof. Nou, vertel maar eens over je geloof, als je wilt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het juist van liefde getuigen voor medegelovigen die zich (nog) wel storen aan het getal 666 in een christelijke liedbundel. De redactie van Opwekking heeft dat ook duidelijk in hun bundel verwoord. Verdeeldheid zaaien is niet zo moeilijk. De eenheid bewaren, dat is de Kunst. Bad Jezus zoiets niet in Johannes 17?

Mja, zo kun je het ook idd. zien. Althans, Opwekking geeft zelf aan dat ze het nummer hebben overgeslagen om rekening met anderen te houden.

Maar persoonlijk vind ik het een verkeerde keuze. Dat die mensen problemen hebben met een liednummer 666 komt voort uit bijgeloof. Zelf vind ik het niet zo verstandig om christelijk bijgeloof (al dan niet onopzettelijk) te voeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar persoonlijk vind ik het een verkeerde keuze. Dat die mensen problemen hebben met een liednummer 666 komt voort uit bijgeloof. Zelf vind ik het niet zo verstandig om christelijk bijgeloof (al dan niet onopzettelijk) te voeden.

Mee eens. Het is niet zo dat de duivel ineens invloed uit kan(/mag) oefenen zodra ergens toevallig het getal 666 opduikt, zeker in een christelijke liedbundel niet.

Hiermee zeg ik natuurlijk niet dat het getal 666 niets betekent en dat je er niet voor 'op hoeft te passen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is niet zo dat de duivel ineens invloed uit kan(/mag) oefenen zodra ergens toevallig het getal 666 opduikt, zeker in een christelijke liedbundel niet.


Samengevoegd:

Maar dat zegt Opwekking toch ook niet? Ik denk dat die redactie daar ook geen sikkepit van gelooft. Maar om rekening te houden met .... hebben ze het nummer overgeslagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedemorgen bye.gif iedereen.

Ik had eigenlijk nooit last van bijgeloof omdat ik niet over het leven nadacht. Sinds dat ik met het geloof bezig ben en de bijbel lees heb ik er last van gekregen. Eigenlijk heel vreemd...of niet...daar ben ik nog niet uit. Wat ik wel weet is dat ik met de dag leer en ook steeds minder angstig wordt...dus dat is een goed teken. Ik snap nu ook dat ik het boek Openbaringen, in mijn ogen tenminste, niet letterlijk moet lezen maar spiritueel. Daar ging ik in eerste instantie al de mist mee in. De eerste keer dat ik het boek las dacht ik dat het voor ons bedoelt was in deze tijd. Nu weet ik dat het geschreven is voor Christenen in de eerste eeuw in een situatie waarin ze vervolgd/onderdrukt werden. Dat er wellicht een tweede betekenis (voor ons) ook in zit verwacht ik wel...maar die betekenis moet ik nog achterhalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijgeloof is volgens mij een exponent van afgoderij. Afgoderij heeft een groot verschil met het dienen van de God van de Bijbel. Dat verschil is het 'voor wat, hoort wat-principe. Dat je eigen handelen effect heeft op het handelen van de afgod: 'Loop ik onder een ladder door, dan geeft de afgod mij ongeluk' of: 'Als ik maar genoeg offer, geeft de afgod waar ik om vraag'.

Het verschil met de God van de Bijbel is dat zijn handelen effect heeft op ons mensen. Hij nam het initiatief door voor onze zonden te sterven. Mijn handelen hier op aarde heeft geen effect op geluk dat God zou geven. God zegent wie Hij wil. Niks te 'voor wat hoort wat'.


Samengevoegd:

Hopelijk wordt het verschil tussen geloof en bijgeloof duidelijker voor je.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Goedemorgen
bye.gif
iedereen.

Ik had eigenlijk nooit last van bijgeloof omdat ik niet over het leven nadacht. Sinds dat ik met het geloof bezig ben en de bijbel lees heb ik er last van gekregen. Eigenlijk heel vreemd...of niet...daar ben ik nog niet uit. Wat ik wel weet is dat ik met de dag leer en ook steeds minder angstig wordt...dus dat is een goed teken. Ik snap nu ook dat ik het boek Openbaringen, in mijn ogen tenminste, niet letterlijk moet lezen maar spiritueel. Daar ging ik in eerste instantie al de mist mee in. De eerste keer dat ik het boek las dacht ik dat het voor ons bedoelt was in deze tijd. Nu weet ik dat het geschreven is voor Christenen in de eerste eeuw in een situatie waarin ze vervolgd/onderdrukt werden. Dat er wellicht een tweede betekenis (voor ons) ook in zit verwacht ik wel...maar die betekenis moet ik nog achterhalen.

Verstandig sjoerule.gif. Sowieso is het slim om, wanneer je dingen tegenkomt die je niet begrijpt of je vreemd voorkomen, te praten met anderen. De Bijbel kan soms een behoorlijk pittig en lastig boek zijn en dat sommige delen duizenden jaren geleden geschreven zijn in zeer specifieke omstandigheden helpt dan nietknipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Goedemorgen
bye.gif
iedereen.

Ik had eigenlijk nooit last van bijgeloof omdat ik niet over het leven nadacht. Sinds dat ik met het geloof bezig ben en de bijbel lees heb ik er last van gekregen. Eigenlijk heel vreemd...of niet...daar ben ik nog niet uit. Wat ik wel weet is dat ik met de dag leer en ook steeds minder angstig wordt...dus dat is een goed teken. Ik snap nu ook dat ik het boek Openbaringen, in mijn ogen tenminste, niet letterlijk moet lezen maar spiritueel. Daar ging ik in eerste instantie al de mist mee in. De eerste keer dat ik het boek las dacht ik dat het voor ons bedoelt was in deze tijd. Nu weet ik dat het geschreven is voor Christenen in de eerste eeuw in een situatie waarin ze vervolgd/onderdrukt werden. Dat er wellicht een tweede betekenis (voor ons) ook in zit verwacht ik wel...maar die betekenis moet ik nog achterhalen.

Hallo Manjafiek,

Nu je christen bent, is de tegenstander (satan) er helemaal niet blij mee dat je christen bent en de tegenstander probeert je lastig te vallen met dingen als bijgeloof. Maar zoals ik eerder schreef, kan de tegenstander weinig doen, als je heel regelmatig de Bijbel leest en bidt. Naar verloop van tijd zullen ideeën over bijgeloof steeds meer vervagen en verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid