Spring naar bijdragen

Bijbel en relatie met ongelovige.


Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje, wat zegt de bijbel precies over een relatie met een ongelovige. Ik heb op internet zitten zoeken maar dan kom je alleen teksten uit bijbel tegen en niet de uitleg. Zou iemand mij daarmee kunnen helpen? De teksten staan hieronder:

1 Kor 14

Verder geef ik zelf nog – niet de Heer – het volgende voorschrift: wanneer een broeder een ongelovige vrouw heeft die bij hem wil blijven, mag hij niet van haar scheiden. 13 Dit geldt ook voor een zuster: wanneer ze een ongelovige man heeft die bij haar wil blijven, mag ze niet van hem scheiden. 14 Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens.

Zijn er meer teksten die daarover gaan?

Zou je die dan misschien willen sturen, met uitleg?

Groetjes

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een tekst die ook vaak gegeven wordt is:

14 Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen. Wat is de verwantschap tussen gerechtigheid en wetteloosheid? Wat heeft licht met duisternis te maken? 15 Waarin lijken Christus en Beliar op elkaar? Wat hebben een gelovige en een ongelovige gemeen? 16 Wat heeft de tempel van God met afgoden te maken? Wijzelf zijn de tempel van de levende God, zoals God heeft gezegd: ‘Ik zal bij hen wonen en in hun midden verkeren, ik zal hun God zijn en zij mijn volk. 17 Daarom zegt de Heer: Ga weg bij de ongelovigen, zonder je van hen af en raak niets aan dat onrein is. Dan zal ik jullie aannemen 18 en jullie vader zijn, en jullie mijn zonen en dochters – zegt de almachtige Heer.’2 Kor. 6

De precieze uitleg zou ik niet aandurven, maar dit is de tekst waar volgens de meeste mensen staat dat je geen relatie aan moet gaan met een ongelovige omdat het span ongelijk is. Als 2 ossen die onder hetzelfde span moeten lopen: ze moeten wel in dezelfde richting lopen. Als er eentje wel op Gods weg wil lopen, maar de ander niet, dan kan het span niet goed werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb een vraagje, wat zegt de bijbel precies over een relatie met een ongelovige. Ik heb op internet zitten zoeken maar dan kom je alleen teksten uit bijbel tegen en niet de uitleg. Zou iemand mij daarmee kunnen helpen? De teksten staan hieronder:

1 Kor 14

Verder geef ik zelf nog – niet de Heer – het volgende voorschrift: wanneer een broeder een ongelovige vrouw heeft die bij hem wil blijven, mag hij niet van haar scheiden. 13 Dit geldt ook voor een zuster: wanneer ze een ongelovige man heeft die bij haar wil blijven, mag ze niet van hem scheiden. 14 Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens.

Zijn er meer teksten die daarover gaan?

Zou je die dan misschien willen sturen, met uitleg?

Groetjes

die tekst die jij gebruikt gaat volgens mij over mensen die tot bekering komen.. en die dus al samen waren met iemand die (ook) niet geloofde..

Link naar bericht
Deel via andere websites

12 Verder geef ik zelf nog ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>? niet de Heer ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>? het volgende voorschrift: wanneer een broeder een ongelovige vrouw heeft die bij hem wil blijven, mag hij niet van haar scheiden. 13 Dit geldt ook voor een zuster: wanneer ze een ongelovige man heeft die bij haar wil blijven, mag ze niet van hem scheiden. 14 Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens. Zou dat niet zo zijn, dan zouden uw kinderen onrein zijn. Maar nu zijn ze geheiligd. 15 Maar als de ongelovige partij wil scheiden, moet dat maar gebeuren; in dat geval is de broeder of zuster niet gebonden. Bedenk echter dat u door God geroepen bent om in vrede te leven. 16 Wie weet, u zou uw man toch kunnen redden? En wie weet, u kunt uw vrouw toch redden?

1 Kor. 7:12-16

Dat doet bij mij het vermoeden rijzen dat Paulus een gemengde relatie niet onmogelijk en afkeurenswaardig acht, maar in combinatie met andere teksten moet je dan wel concluderen dat hij er aan toevoegt: het is niet gemakkelijk, dus weet waar je aan begint!

Ik denk dat je dit soort teksten wel echt zorgvuldig en in de context moet lezen. De aangehaalde tekst in 2 Kor. 6 gaat bijvoorbeeld niet specifiek over het huwelijk, maar heeft een veel ruimere betekenis. Waar gaat het over? Voor wie is het geschreven, wanneer en waarom? Is het bedoeld als "wet", of advies? En hoe verhoudt deze tekst zich tot andere vergelijkbare teksten, de perikoop en het hele boek?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je uit deze teksten de conclusie mag trekken: als je nog met een relatie moet beginnen, doe dat dan niet met iemand die niet gelooft, omdat je dan niet samen dezelfde weg kunt gaan. Ben je eenmaal al getrouwd en kom je tot geloof, ga dan niet weg bij je man, maar blijf bij hem, wellicht komt hij daardoor nog tot geloof. Je zou kunnen zeggen dat Paulus redelijk pragmatisch was. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid