Spring naar bijdragen

Het Gezicht van Jezus


Aanbevolen berichten

Quote:

De openingspost verondersteld dat "we allemaal" wel een beeld van God hebben. En dat is dus niet zo.
knipoog_dicht.gif

Of jouw beeld van God is gewoon dat je geen beeld van Hem kunt vormen knipoog_dicht.gif

Verder vind ik het persoonlijk onzin dat je geen voorstelling van Jezus mag maken. Ik ben zelf geen fan van verering van beeldjes enzo, maar een film maken over het leven van Jezus waarin Hij wordt afgebeeld daar lijkt me niets mis mee.

Sowieso ging het in het 2e gebod meer om het feit dat God niet wilde dat de joden een afgodsbeeld gingen dienen. Dat staat daar ook duidelijk uitgelegd. Daarnaast leven we onder het nieuwe verbond en hoeven we niet meer naar de letter van de wet te leven. Sterker nog, de wet heeft zelfs nooit voor heidenen gegolden, dus waar maken we ons druk om?

Ik geloof dat zolang kunt zeggen dat je met wat je doet God eert, dat er helemaal niets mis mee is. Als ik bijvoorbeeld de passion of the Christ wil kijken omdat die film mij dieper doet beseffen wat Jezus voor mij heeft gedaan, dan geloof ik niet dat God met Zijn vingertje gaat wijzen naar mij omdat ik een film kijk waarin Jezus wordt afgebeeld. Ik geloof trouwens dat God sowieso niet met een vingertje wijst maar dat terzijde knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Gast Anon_phpbb

Jezus was een Palestijnse Jood een inwonner van Midden Oosten dus behoorde tot de categorie van de Semieten. De kleur van zijn haar als van zijn ogen waren donker en waarschijnlijk had hij een donkere huidskleur zijn.

Zijn gezicht moest fijn geweest zijn zoals wij dat tot de dag van vandaag nog vaak zien bij de Arabieren,Joden(Isrealieten), Perzen,,,,,,,,

En trouwens wat men bedoeld met het caucasische ras is niet enkel beperkt tot blond haar en blauw ogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ook dáár heb ik niet een eenduidig beeld van. Ik weet door de Kerk wie Hij is en wat Hij wil, ik weet van zijn barmhartigheid en rechtvaardigheid, maar heb er dus verder geen beeld bij.

[...]De openingspost verondersteld dat "we allemaal" wel een beeld van God hebben. En dat is dus niet zo.
knipoog_dicht.gif

Kun je duidelijk uitleggen waarom je geen beeld van God hebt?

Bedoel je dat omdat God zegt dat je geen gesneden beelden mag maken? (zie Exodus 20:4 Statenvertaling: link &l=nl&set=10&idp0=43&idp1=19&idp2=38)

Daarmee gaan agnosten als Freek de Jonge op de loop door te zeggen dat je God nooit in woorden kunt vatten. Dat klinkt wel heel vroom van zo'n domineeszoon, maar aan de andere kant is het zo agnostisch als het maar kan: God kun je nooit leren kennen.

Ik denk overigens niet dat jij dat daarmee bedoelt. Heb ik dat juist?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ode, we kunnen God wel degelijk leren kennen, maar nog altijd geen beeld van Hem vormen. Elk beeld dat mensen van Hem hebben, doet Hem per definitie tekort, hoe vroom het beeld ook. Ook de Schrift geeft bepaald geen eenduidig beeld van Hem, omdat de Schrift een religie in ontwikkeling omschrijft en geen vast, omlijnd geloof met harde leerstellingen.

Het is daarom goed om onderscheid te maken tussen kennen en een beeld vormen. We weten wie God is, wat Hij wil, dat Hij Mens is in Christus, wat Hij gedaan heeft, wat Hij nu doet en nog gáát doen. Maar hoe meer je je je relatie met Hem verdiept, hoe meer je ontdekt dat God nou nooit eens aan je beeld van Hem voldoet. Dan ontdek je dat zelfs als de Kerk honderdduizend dogma's zou hebben, ze nog geen dogmatische Kerk zou kunnen worden genoemd, omdat God zo onpeilbaar groot is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een beeld klinkt inderdaad definitief. Misschien kun je het begrip beeld opvatten als een beeldend kunstenaar die vindt dat zijn werk nooit af is?

Toch kun je daarin doorslaan, zoals ik al noemde met Freek de Jonge. Als je zegt dat Hij altijd meer is dan je denkt, zou Hij dan ook niet Allah zijn? Hebben alle godsdiensten dan niet (een beetje) gelijk? Als christen heb je toch wel een grens daarin?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch kun je daarin doorslaan, zoals ik al noemde met Freek de Jonge. Als je zegt dat Hij altijd meer is dan je denkt, zou Hij dan ook niet Allah zijn? Hebben alle godsdiensten dan niet (een beetje) gelijk? Als christen heb je toch wel een grens daarin?

Allah en God zijn inderdaad Dezelfde, ook dat is normale, katholieke Leer. Daar we immers maar één God aanbidden, is het logisch dat alle monotheïstische godsdiensten dus die éne God aanbidden. Ze kunnen dan wel (flink) dwalen in het belijden wie God is en wat Hij doet, maar God wordt daar niet minder God om.

Het houdt inderdaad ook in dat in elke godsdienst een spoor van Waarheid te vinden is, als het gaat om leerstellingen en geboden die niet strijdig zijn met het christelijk geloof, of daar zelfs bijzonder veel op lijken. De grens ligt uiteindelijk bij wat de Kerk leert, ofwel bij wat Christus leert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid