Spring naar bijdragen

de eindtijd, wat komt er straks?


Aanbevolen berichten

Het leek me wel aardig om eens wat verschillende visies op het bijbelboek openbaring hier neer te zetten.

Dus het doel van het topic, in de eerste plaats wat verschillende interpretaties te verzamelen, en dan in de tweede plaats je mening er over te geven.

Maar graag dus eerst zorgen dat er wat visies zijn, ipv gelijk op de eerste te reageren die er staat. Want ik wil er een algemeen topic van maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerste aftrap met een bekende:

Premileniaal dispensationalisme

(premileniaal = voor het duizendjarig rijk, dispensationalisme is de bedelingsleer van Darby link )

Premileniaal dispensationalisme is waarschijnlijk de meest hippe opvatting over de eindtijd in onze tijd. Ik denk dat een bepaalde mensen zelfs denken dat het dé opvatting over openbaring is, wat niet zo is, aangezien lang niet iedereen er in gelooft en daarbij het een vrij nieuwe visie is. De hipheid blijkt wel uit docu's, boeken en films, om maar niet te spreken van al die websites. Voorbeelden van films zijn bijv. Left behind (wat eigelijk boeken zijn) of films als Revelation. Die verhalen zijn natuurlijk romannen van een eind 20e eeuwse interpretatie op die 19e eeuwse visie. Dus left behind is niet 'de bijbel' van deze visie, maar een interpretatie in roman vorm ervan.

Wie geloven het: Het is vrij verspreid en je zult het ongetwijfeld op diverse plekken tegen komen., zelfs bij bepaalde mensen waar de kerk de leer expliciet verwerpt. Maar ik denk dat het tegenwoordig het meest aanwezig is bij evangelische gemeenten en daarbinnen sterk aanwezig bij pinkstergemeenten, waar veel kerken deze visie aanhangen. Wel zeg ik erbij, het is geen algemene evangelische leer. Er zijn ook evangelische kerken die het of maar slechts deels aanhangen of zelfs helemaal niet. En kerken die het wel aanhangen heb je kans dat ze vertellen dat men die visie wel aanhangen, maar dat het geen vastgestelde doctrine is.

Volgens het Premileniaal dispensationalisme leven we alweer zo'n paar duizend jaar in de eindtijd. Dat deden de apostelen al, dat doen we nog steeds. En zoals de apostelen en mensen duizend jaar geleden ook al deden, verwacht men de wederkomst van Christus en dat die wel spoedig zal komen. knipoog_dicht.gif Ook gelooft men dat het moment voor niemand bekend is, maar dat men wel tekenen ervan ziet.

Nu, hoe zal het dan gaan verlopen? Een hele kort-door-de-bocht samenvatting: Er zal eerst de opname van de gemeente gaan plaatsvinden. In het buitenland en hele hippe mensen ook wel bekend als 'the rapture'. Alle wedergeboren christenen zullen worden opgenomen waardoor de ongelovigen achter blijven. Dan komt de anti-christ (het beest, 666) aan de macht voor (ik dacht) zeven jaar. In die tijd zullen in het begin diverse lauwe christenen en ongelovigen het geloof vinden en zich bekeren. De antichrist zal de eerste paar jaar nog zoete broodjes bakken, maar dan zou deze satanische knakker dwingen iedereen het merkteken te gaan dragen. Zonder dat teken zul je niets meer kunnen kopen. Hij zal iedereen vervolgen die dit on-heilige satanische teken niet wilt. Er zal dus een enorme christenvervolging gaan uitbreken. Maar daarna zal Jezus terug komen op aarde en is het afgelopen met de antichrist. Hij wordt verslagen en de duivel zal voor duizend jaar gekend worden. Er zal nu een duizendjarig vrederijk aanbreken onder Christus. Na die duizend jaar zal nog één keer de duivel los gelaten worden. Dan zal hij een leger bij Armageddon verzamelen met mensen die eigenlijk niks met Jezus te maken willen hebben. Dit leger wordt weg gevaagd, het laatste oordeel zal plaats vinden, de duivel en ander gespuis zal de hel in worden gegooid en er zal een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Het leek me wel aardig om eens wat verschillende visies op het bijbelboek openbaring hier neer te zetten.

Dus het doel van het topic, in de eerste plaats wat verschillende interpretaties te verzamelen,

Het boek Openbaring is sterk gericht op de mensen uit de tijd waarin het geschreven werd. Het is een bemoediging voor vervolgde christenen, en het spreekt zeer beeldend over de gebeurtenissen van die tijd. Voorzover er "toekomstvoorspellingen" in zitten, zijn die direct relateerbaar aan de gebeurtenissen van die tijd. Het is een ernstige misvatting te denken dat het boek een soort "eindtijdprofetie" zou geven die nog volledig in vervulling moest gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het boek Openbaring is sterk gericht op de mensen uit de tijd waarin het geschreven werd. Het is een bemoediging voor vervolgde christenen, en het spreekt zeer beeldend over de gebeurtenissen van die tijd. Voorzover er "toekomstvoorspellingen" in zitten, zijn die direct relateerbaar aan de gebeurtenissen van die tijd. Het is een ernstige misvatting te denken dat het boek een soort "eindtijdprofetie" zou geven die nog volledig in vervulling moest gaan.

Zou jij wellicht de katholieke visie op de eindtijd kunnen geven, voorzover daar sprake is van één specifieke visie? Op die manier verzanden we niet meteen in een discussie over het prémilleniaal dispenationalisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zou jij wellicht de katholieke visie op de eindtijd kunnen geven, voorzover daar sprake is van één specifieke visie? Op die manier verzanden we niet meteen in een discussie over het prémilleniaal dispenationalisme.

yes.gif

Ik ben wel benieuwd welke waarde het document volgens de RKK heeft voor de christenen die nu leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wij leven sedert 1914 in de eindtijd die straks z'n climax kent in de grote verdrukking en verder in Armageddon.

Daarna wordt de aarde langzamerhand gezuiverd en veranderd in een paradijs,om dan de mensen uit de opstanding te kunnen verwelkomen.

Wellicht goed om erbij te vermelden dat dit de leer is van de Jehovah Getuigen en geen christelijke leersmile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Zou jij wellicht de katholieke visie op de eindtijd kunnen geven, voorzover daar sprake is van één specifieke visie?

Dat wilde ik eerst doen, maar bij goed lezen meende ik te begrijpen dat Olorin over de Apokalyps van Johannes wilde praten, en visies dáár op. Mijn reactie was precies dat: één van de mogelijke visies op het betreffende boek.

Het lijkt misschien voor de hand liggend om het boek en de eindtijd vanzelfsprekend aan elkaar te koppelen, maar zo vanzelfsprekend is dat niet.

Dus ja, ik wil met alle plezier wat opzoeken over de katholieke leer mbt de eindtijd, maar niet als Olorin dit topic echt specifiek bedoelde voor visies op het boek Apokalyps.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

yes.gif

Ik ben wel benieuwd welke waarde het document volgens de RKK heeft voor de christenen die nu leven.

Ja, dan doe je dus precies wat volgens mij niet kan: er automatisch van uit gaan dat "de eindtijd" en "het document" nogal innig verbonden zijn.

Ik heb hier wel wat werken over de Apokalyps van katholieke exegeten in de kast staan, en ik kan vrij makkelijk e.e.a. vinden over "de eindtijd". Maar dat is niet hetzelfde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus ja, ik wil met alle plezier wat opzoeken over de katholieke leer mbt de eindtijd, maar niet als Olorin dit topic echt specifiek bedoelde voor visies op het boek Apokalyps.

O, maar dat zou ik graag willen

Ik ben niet echt enorm goed in een pakkende titel dus dat maakt het wat vaag. Maar je moet dit meer zien als een idee wat ik kreeg toen ik het antichrist topic van Timon las. Toen bedacht ik me dat je enerzijds dat pre-mileniale dispensationalisme hebt, maar dat dit niet algemeen goed is. Daarom leek het me wel aardig er een topic over te maken. Omdat het volgens mij nooit echt uitgebreid ter sprake geweest is op dit forum, maar er wel sterke opvattingen over zijn.

Nu ken ik wel een beetje, maar a) voor de de discussie en b)omdat ik zelf vast aardig wat ervan kan leren heb ik dit topic aangemaakt.

Nu heb ik dus vanuit een bepaald uitgangspunt dit topic gemaakt, namelijk het 'er bestaat wel meer dan die kijk van Darby', dus dan is het wat lastig om het enerzijds de stelling algemeen te houden, anderzijds wel m'n uitgangspunt aan te houden.

Kortom, waar ik eigelijk in dit topic om vraag is andere visies dan die Darby mbt de eindtijd had. Dus wat mij betreft is zowel de andere kijk op de bron maar ook zeker een andere kijk op de eindtijd relevant. Maar volgens mij kent het wel overlapping, zei 't op andere manier.

Anyway, ben vooral benieuwd op kijk van eindtijd, wederkomst en laatste oordeel. Maar daarnaast is een visie voor wat Openbaring voor ons nu voor zin heeft ook wel boeiend vind ik, al was het maar dat dit boek in bepaalde visies er voor belang is.

(zijstapje: voor premileniaal dispenationalisme is die vraag ook wel boeiend, maar ik zal daar in mijn kritiek op die theorie nog wel op terug komen).

Maaruh, post gerust iets over katholieke visie, mijn 'disclaimer' was niet er niet om de angst dat het op die manier off-topic zou gaan, maar was er omdat ik het interessant vind verschillende visies te lezen, en niet wil dat dit topic in een Darby-only discussie veranderd. smile.gif

Wellicht dat ik te vaag ben in wat ik wil horen, maar als je ondanks dat wat wil posten, graag! widegrin.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ja, dan doe je dus precies wat volgens mij niet kan: er automatisch van uit gaan dat "de eindtijd" en "het document" nogal innig verbonden zijn.

Ik heb hier wel wat werken over de Apokalyps van katholieke exegeten in de kast staan, en ik kan vrij makkelijk e.e.a. vinden over "de eindtijd". Maar dat is
niet
hetzelfde.

yes.gif

Daar was ik oa. op uit. smile.gif En hoe dat dan vanuit de RKK dan wel in elkaar zit.

(Ik denk dat ik de formulatie teveel beschreven heb vanuit hoe ik het idee van dit topic kreeg, maar het dan wel algemeen heb willen houden, wat dus niet gelukt is. knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Wij leven sedert 1914 in de eindtijd die straks z'n climax kent in de grote verdrukking en verder in Armageddon.

Daarna wordt de aarde langzamerhand gezuiverd en veranderd in een paradijs,om dan de mensen uit de opstanding te kunnen verwelkomen.

Hoe weet je dit zo zeker (ik bedoel, sinds 1914?)

En wie overleven Armageddon eigenlijk precies?

(geef eens een schatting? Zal Jehovah 7 miljard mensen vermoorden minus de miljoenen JG?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
En hoe dat dan vanuit de RKK dan wel in elkaar zit.

(Ik denk dat ik de formulatie teveel beschreven heb vanuit hoe ik het idee van dit topic kreeg, maar het dan wel algemeen heb willen houden, wat dus niet gelukt is.
knipoog_dicht.gif
)

De oude Schoolcatechismus (1948) gaf als antwoord op de vraag 'wanneer zal het algemeen oordeel plaatsvinden?': 'het algemeen oordeel zal plaatshebben op het einde van de wereld maar de dag is onbekend.' De volgende vraag was: 'Wat zal aan het algemeen oordeel voorafgaan?' Het antwoord hierop luidde: '1. de geweldige vervolging door de antichrist; 2. de ondergang van de wereld; 3. de verrijzenis van de doden.'

Hiermee zijn we bij het begrip 'eindtijd' beland maar in het register van de Catechismus van de Katholieke Kerk volgt daar een verwijzing: 'zie Jezus, wederkomst van Christus'.

In samenvatting (CKK 680 t/m 682):

Christus de Heer regeert reeds door middel van zijn kerk, maar alles op deze wereld is nog niet aan Hem onderworpen. De triomf van het koninkrijk van Christus zal niet plaatshebben zonder een laatste aanval van de machten van het kwaad.

Op de dag van het oordeel, bij het einde van de wereld, zal Christus komen in heerlijkheid om de definitieve overwinning tot stand te brengen van het goede op het kwade, die zoals de tarwe en het onkruid, in de loop van de geschiedenis samen opgeschoten zullen zijn.

Wanneer de glorievolle Christus op het einde der tijden komt om de levenden en de doden te oordelen, zal Hij de verborgen gezindheid van de harten blootleggen en iedere mens zijn loon geven overeenkomstig zijn werken en overeenkomstig zijn aanvaarden of afwijzen van de genade.

Om even gedetailleerd in te gaan op die 'laatste aanval van de machten van het kwaad' kopieer ik hier de paragrafen 675 t/m 677 die daarover handelen:

Voorafgaand aan de komst van Christus moet de kerk een laatste beproeving doorstaan die het geloof van talrijke gelovigen zal doen wankelen. De vervolging waarmee haar pelgrimstocht op aarde vergezeld gaat, zal het 'mysterie van de ongerechtigheid' onthullen in de vorm van een godsdienstig bedrog dat de mensen een schijnoplossing biedt voor hun problemen. De prijs die zij daarvoor betalen is dat zij afvallen van de waarheid. De ergste godsdienstige dwaalleer is die van de Antichrist, d.w.z. die van een pseudo-messianisme waarin de mens zichzelf verheerlijkt in plaats van God en zijn Messias, die in het vlees gekomen is.

Deze dwaalleer van de Antichrist tekent zich reeds in de wereld af, telkens als men beweert de messiaanse verwachting in de geschiedenis in vervulling te doen gaan: deze verwachting kan alleen maar buiten de geschiedenis langs de weg van het eschatologisch oordeel in vervulling gaan: zelfs in haar gematigde vorm heeft de kerk deze vervalsing van het komende koninkrijk onder de naam van chiliasme verworpen, vooral in de politieke vorm van een geseculariseerd, 'intrinsiek verkeerd' messianisme.

De kerk zal de heerlijkheid van het koninkrijk alleen maar binnengaan door dit laatste Pasen heen, wanneer zij haar Heer in zijn dood en verrijzenis zal volgen. Het koninkrijk zal derhalve niet tot stand komen door een historische triomf van de kerk op grond van een steeds verdere vooruitgang, maar door een overwinning van God op het kwaad dat zich voor de laatste strijd heeft opgemaakt. Met die overwinning zal de bruid van Christus uit de hemel neerdalen. De triomf van God over de opstand van het kwaad zal de vorm aannemen van het laatste oordeel na de laatste kosmische beving van deze wereld, die voorbijgaat.

Wat het 'duizendjarig rijk' betreft (letterlijk genomen bij bepaalde protestantse eindtijdvisies), geeft de katholieke Willibordvertaling bij Apokalyps 20, 1-6 de volgende voetnoot:

'Het duizendjarige rijk gaat vooraf gaan het laatste oordeel en de algemene opstanding (20,5-11-15), alleen de martelaren hebben er deel aan (vs 4). Het gehele visioen en niet alleen het getal 1000 moet symbolisch worden verstaan. De betekenis is niet geheel zeker; waarschijnlijk wilde de schrijver de idee van een onmiddellijk en bijzonder hemels geluk van de martelaren tot uitdrukking brengen.'

In de inleiding op dit (moeilijke) bijbelboek zegt de Willibordvertaling-1978:

'Johannes heeft de antichristelijke tendentie die school in het Romeinse rijk met zijn toenemend staatsabsolutisme en zijn vooral in Klein-Azië welig tierende keizervergoding onderkend en de komende, onvermijdelijke strijd van 'Babylon' tegen de Bruid van het Lam voorspeld. Op de wijze van de apokalyptische ziener schouwt hij dit conflict tussen Rome en de Kerk in zijn diepste wezen en naar zijn uiteindelijke, eschatologische betekenis als het grote conflict tussen God en de anti-goddelijke, satanische macht, waarvan de uitslag voor de gelovige niet wijfelachtig kan zijn. Dit betekent dat wat in de Apok. concreet is, eigentijds is en dat de toekomst alleen symbolisch en volgens de conventies van het genre wordt weergegeven. Het betekent ook dat men in dat boek geen concrete voorspellingen mag zoeken omtrent de geschiedenis van de Kerk en allerminst chronologische gegevens. In het algemeen moet men de visioenen van de Apokalyps niet letterlijk, maar symbolisch trachten te verstaan. Om hun zin te achterhalen is een gedegen kennis van het Oude Testament, door de schrijver voortdurend met groot meesterschap benut, onontbeerlijk.'

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Het is al gezegd dat het boek openbaring misschien niet strikt als een roadmap van de eindtijd gelezen kan worden. Persoonlijk heb ik wel het idee dat de psychedelische beelden die dit boek oproept een soort algemeen patroon lijken uit te drukken van de geestelijke strijd tussen goed en kwaad dat toepasselijk is op allerlei gebeurtenissen die we waarnemen. Toch mis ik een paar opmerkelijke gebeurtenissen van onze tijd. Allereerst lijkt openbaring niet te reppen over de wonderlijke restauratie van God's volk in het land dat hun middels een eeuwig durend verbond beloofd was (al doen vele OT profetieën dat natuurlijk wel). Het jaartal 1914 werd al genoemd maar de gemeenschappelijke noemer van alle grote gebeurtenissen van de vorige eeuw (WO's, val van de muur, uitgroeien tot wereldmacht van de VS)) lijkt te zijn dat ze noodzakelijk waren voor het herstel en de opbloei van de staat Israel.

Een tweede opmerkelijk feit (waar ik minder zeker van ben) baseer ik op een krantenberichtje uit de categorie uit onderzoek blijkt dat ik jaren geleden las: het aantal mensen dat thans leeft is gelijk aan het totaal van het aantal mensen dat ooit op aarde heeft geleefd. Ik heb dat bericht nooit vergeten en op gegeven moment kwam de gedachte bij me op dat het een soort "gathering of the souls" patroon lijkt te vormen. De combinatie van deze twee gebeurtenissen geven mij vaak een indicatie dat we wellicht in het einde der eindtijd leven, maar openbaring geeft wat dat betreft dacht ik geen aanwijzingen dus ik kan verder weinig met deze gedachten. Iemand hier nog gedachten over?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Welke antwoorden geven de evangelische en Pinksterkerken?

Misschien is het een idee om een antwoord op mijn vraag te geven?

Je hebt toch niets te verbergen of wel?

Hoe ziet 'het einde' er volgens een JG uit? 7 miljard lijken minus de JG op aarde? Ja of nee?

(oftewel, zal Jehovah een genocide toepassen, op al die chinezen/indiërs/indonesiërs etc), omdat ze misschien wel of niet hun neus ophaalden voor de Wachttoren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoe ziet 'het einde' er volgens een JG uit? 7 miljard lijken minus de JG op aarde? Ja of nee?

Het antwoord is wellicht NEE.

(Genesis 18:23-25) . . . „Zult gij werkelijk de rechtvaardige met de goddeloze wegvagen? 24 Veronderstel dat er vijftig rechtvaardigen in het midden van de stad zijn. Zult gij hen dan wegvagen en de plaats geen vergiffenis schenken ter wille van de vijftig rechtvaardigen die erin zijn? 25 Het is van u niet denkbaar dat gij op deze wijze handelt, om de rechtvaardige met de goddeloze ter dood te brengen, zodat het de rechtvaardige moet vergaan als de goddeloze! Het is van u niet denkbaar. Zal de Rechter van de gehele aarde geen recht doen?â€â€ƒ

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toevallig ben ik de laatste tijd ook weer een beetje bezig met de eindtijd, en ik weet eigenlijk niet meer precies wat ik moet geloven. Ik heb er zelf nog geen diepgaande studie naar gedaan in de Bijbel, maar wel redelijk wat gehoord van de meningen van mensen die dat wel hebben gedaan. Voor zover ik kan opmaken zijn er in evangelische/pinksterkerken 2 populaire theorieën. In het engels genoemd Postmillennialism' en 'Premillennialism'. Allebei zijn Bijbels goed te onderbouwen.

De eerste variant heb ik tot kort geleden eigenlijk altijd geloofd. Dit leert dat we op het moment in de eindtijd zitten, dat we als Kerk door de verdrukking heen gaan en dat Jezus daarna terugkomt om een duizendjarig vrederijk te stichten op aarde. Na deze 1000 jaar komt dan het laatste oordeel.

Ik was laatst alleen op God TV wat aan het bladeren door de 'on demand' series, en daar stond ook een serie over de eindtijd, waarin verschillende mensen aan het woord werden gelaten die daar studie naar hadden gedaan, maar die ook middenin de gebeurtenissen staan die in de Bijbel door profeten letterlijk zijn voorspeld.

De leer van de 2e variant verschilt alleen van de 1e op het punt van de opname. De 1e variant leert dat de opname plaatsvindt op het moment dat Jezus terugkomt om het 1000 jarige vrederijk te stichten, dat de Kerk Jezus ontmoet in de lucht en daar een verheerlijkt lichaam verkrijgt. De 2e variant leert dat er een opname plaatsvindt vóór de grote verdrukking, zodat de Kerk dit niet meemaakt en op die manier aan Gods toorn ontsnapt. De 2 getuigen die staan beschreven in Openbaring zullen dan getuigen tegen de Joden, welke dan tot geloof komen en weer op hun beurt zullen getuigen etc.

Ik ben door de verhalen die in de bewuste serie werden verteld wel wat van de wijs gebracht, aangezien dit de eerste keer was dat ik een toch best bijbels onderbouwde mening hoorde hierover, terwijl ik eerst dacht dat dit alleen op de bekende tekst is gebaseerd dat 2 mensen werken op een veld, waarna 1 er opeens niet meer is. Het schijnt dat er zelfs een kerkvader is geweest rond 400 na Christus die deze leer al aanhangde, waardoor de theorie dat deze theorie uit de 19e eeuw stamt zou worden ontkracht.

Eén ding staat voor mij vast: we leven in de eindtijd, en er staan profetieën in de Bijbel die recentelijk zijn vervuld, of nog vervuld moeten worden. Een gedeelte daarvan staat in openbaringen, maar ook de profeten in het oude testament hebben dingen gezegd over de tijd waarin we leven.

Eén van de meest duidelijke tekenen van het feit dat we in de eindtijd leven is nog wel de herbouw van de tempel, die zeer snel een feit zal zijn. Een klasgenoot bij Christformation, de Bijbelschool die ik volg, is niet lang geleden naar Israël geweest, waar ze persoonlijk heeft gezien dat een aantal van de voorwerpen die in de tempel van salomo stonden opnieuw gemaakt zijn: het koperen wasvast, de tafel, de gouden kandelaar en de priesterkleding. Meerdere organisaties in Israël hebben zich gewijd aan het herbouwen van de tempel, en nemen dit erg serieus: er zijn ondertussen omgerekend al miljoenen euros aan uitgegeven.

Het schijnt zelfs dat de ark des verbonds is teruggevonden

De volgende link verwijst naar een pagina waar wordt aangetoond dat premillennialism ouders is dan de 19e eeuw. Er staan onderaan bronverwijzingen, dus als je wil kun je alles checken: link

De site is trouwens van Grant Jeffrey, 1 van de mensen die sprak in die serie over de eindtijd op God TV. De site ziet er wel wat twijfelachtig uit, maar aangezien hij alles kan staven met bronnen lijkt het me niet zomaar een broodje aap verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het schijnt dat er zelfs een kerkvader is geweest rond 400 na Christus die deze leer al aanhangde, waardoor de theorie dat deze theorie uit de 19e eeuw stamt zou worden ontkracht.

Daar moet je onderscheid maken tussen pre-milianialisme en het pre-mileniaal dispensationalisme. Die tweede omvat wel pre-milenialisme, maar plaatst dat in relatie met de bedelingsleer (het dispenationalisme) van Darby. Die leer en dus ook het "pre-mileniaal dispensationalisme" stamt uit de 19e eeuw. Dat is zeg maar het verhaal wat ze in films als 'left behind' schetsen. Waaronder dus ook het idee van 'de opname' voor de verdrukking.

Het pre-milenialisme is ouder, maar dat behelst gewoon dat het duizendjarig rijk nog moet komen, dat is alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar moet je onderscheid maken tussen pre-milianialisme en het pre-mileniaal dispensationalisme. Die tweede omvat wel pre-milenialisme, maar plaatst dat in relatie met de bedelingsleer (het dispenationalisme) van Darby. Die leer en dus ook het "pre-mileniaal dispensationalisme" stamt uit de 19e eeuw. Dat is zeg maar het verhaal wat ze in films als 'left behind' schetsen. Waaronder dus ook het idee van 'de opname' voor de verdrukking.

Het pre-milenialisme is ouder, maar dat behelst gewoon dat het duizendjarig rijk nog moet komen, dat is alles.

Ik ben benieuwd wat je dan van mijn link vindt. Een quote uit de eerste alinea:

All the saints and elect of God are gathered together before the tribulation, which is to come, and are taken to the Lord, in order that they may not see at any time the confusion which overwhelms the world because of our sins. -Pseudo-Ephraem (c. 374-627)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben benieuwd wat je dan van mijn link vindt. Een quote uit de eerste alinea:

All the saints and elect of God are gathered together before the tribulation, which is to come, and are taken to the Lord, in order that they may not see at any time the confusion which overwhelms the world because of our sins. -Pseudo-Ephraem (c. 374-627)

Dat mij dat niet overtuigt van dat daar het 19e eeuwse beeld van een rapture mee wordt bedoelt.

Ik snap dat je het er in leest en wie weet heeftie gelijk in dat iemand dat element toen ook al geloofde, maar op grond van wat citaten kun je dat niet vaststellen of wat je er in leest ook door de schrijver als zodanig mee wordt bedoelt. Dan zul je gedegen zijn gehele gedachtegoed voor moeten onderzoeken en dat haal ik niet uit een citaat of zelfs uit dat kleine stukje tekst van die link. Zeg maar het risico van anachronisme, dat overkomt zelfs vak mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Is het merkteken van de Boze niet de chip die binnenkort iedereen krijgt op zijn hoofd, en anders op zijn voorhoofd?

Er zijn vele mensen die denken dat de wereldleiders, zo'n chip in willen voeren, zogenaamd tegen het terrorisme. Maar dan willen ze ook nog, dat je zonder zo'n chip niks kan kopen, geen brood, melk of wat dan ook.

Merkteken kan van alles zijn, dus een chip is ook mogelijk.

En de wereld wordt ook vaak als de Boze aangeduid.

Als men dat echt wil invoeren (binnen een paar jaar) dan weiger ik gewoon. Je kunt nooit weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid