Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Daardoor is de oecumene via evangelicale weg in mijn ogen weinig verschillend van de oecumene via vrijzinnige weg: in beide gevallen wordt de kerk van binnenuit veranderd, worden onderscheidende elementen vergeten waardoor men naar elkaar toe trekt. Er is een groot grijs gebied tussen 'jezelf blijven' en 'water bij de wijn' en mijn indruk is dat oecumene hoe dan ook eerder een 'vaststellen' van eenheid is die al bestaat, dan een 'onderhandelen' over bepaalde punten.

Bij evangelicaal komt dat ook omdat het een trans denominale oecumenische beweging is. In principe zou het niet hoeven te leiden tot een 'water in de wijn' iets, omdat het compatibele is met iig het orthodoxe protestantisme (evangelicalisme bestond al voordat er kerken bestonden die we in Nederland 'evangelische gemeenten' noemen. Als ik bepaalde mensen moet geloven zou er zelfs al voor de reformatie een pre-evangelicale stroming in de RKK zelfs zijn geweest). Waar mensen vooral bang voor zijn is dat met dat evangelicale ook andere aspecten meeliften, die in principe niet deel uitmaken van wat evangelicaal is, maar in gemeentes aanwezig is die in essentie ook evangelicaal zijn.

Das de eerste kwestie: Dat pinkstergemeenten evangelsich of 'evangelical' zijn, maakt nog niet de pinkstertheologie nog geen evangelcale theologie. Net zoiets als dat protestantisme christelijk is, de vijf sola's van Luther geen algemeen christelijk iets is.

En idd, ik vind dat oecumene vooral dat vaststellen is. Vaak samen ontdekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoeken naar de wortels van hedendaagse bewegingen in het verleden is boeiend, maar tegelijk heb ik er altijd mijn vraagtekens bij. De evangelicals kwamen in Groot-Brittannië en de VS op in de tweede helft van de 19e eeuw en hebben hun wortels in allerlei bewegingen, o.a. het methodisme, piëtisme, de Reveilbeweging. De Nederlandse Vrije Evangelische Gemeenten die ook in die tijd ontstonden komen net als de CGK rechtstreeks uit Het Reveil voort. Natuurlijk zijn er ook vóor die tijd al bewegingen geweest die de Heilige Geest en een persoonlijke relatie met Christus sterk benadrukten, maar het gaat wat ver om die anno nu nog even tot evangelicals te bombarderen. De nadruk op het lezen van de bijbel door de gelovige is niet per se verkeerd, maar leidt er heel makkelijk toe dat iemand een loopje neemt met de bijbel. Dat verschijnsel zie je vaak bij evangelicals, en dat zorgt denk ik voor scepsis aan katholieke zijde.

Wat je zegt over pinkstertheologie komt op mij wat geforceerd over. Natuurlijk heb je diverse theologische stromingen binnen de evangelicale wereld, soms afhankelijk van na welke charismatische golf je de grens trekt, of van of je het geloof binnen of buiten de 'traditionele' kerken wilt beleven. Pinkstertheologie is wel degelijk 'een' evangelicale theologie, niet 'algemeen evangelicaal', dat ben ik met je eens en in zoverre gaat je vergelijking met Luther ook op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat je zegt over pinkstertheologie komt op mij wat geforceerd over. Natuurlijk heb je diverse theologische stromingen binnen de evangelicale wereld, soms afhankelijk van na welke charismatische golf je de grens trekt, of van of je het geloof binnen of buiten de 'traditionele' kerken wilt beleven. Pinkstertheologie is wel degelijk 'een' evangelicale theologie, niet 'algemeen evangelicaal', dat ben ik met je eens en in zoverre gaat je vergelijking met Luther ook op.

Niet geforceerd, want je lijkt het hier gewoon met me eens te zijn. Voor er een pinkserbeweging bestond, was het evangelicalisme er al. Dat de pinksterbeweging evangelisch is, is dan weer logisch omdat die weer uit 't methodisme voort komt. Het punt wat ik trachtte te maken is dat niet alles evangelisch is, in die zelfde zin. Om het concreet te maken: De pinksterbeweging is wel evangelisch, maar dat maakt bijvoorbeeld de geloofsdoop niet iets wat inherent aan evangelicalisme gekoppeld is. Het is weer wel aan de pinksterbeweging gekoppeld. Op die manier bedoel ik dat. En op die manier zijn er nog wel meer dingen.

Quote:
De nadruk op het lezen van de bijbel door de gelovige is niet per se verkeerd,

Nee, ik wou al zeggen. Volgens mij is er officieel katholiek beleid voor geweest dit te bevorderen. Ik kwam het zelfs laatst nog in een lijst tegen waar je er volle aflaat mee kunt krijgen.

Quote:
maar leidt er heel makkelijk toe dat iemand een loopje neemt met de bijbel. Dat verschijnsel zie je vaak bij evangelicals, en dat zorgt denk ik voor scepsis aan katholieke zijde.

Als iemand niet kan lopen zal die ook geen misstap begaan.

De vraag is of dat nu zo typisch evangelisch is of ook iets te maken heeft met de massacommunicatie dat mensen rare ideeën opdoen op internet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid