Spring naar bijdragen

Participatie in gemeente/parochie


Aanbevolen berichten

De meesten van jullie zullen lid zijn van een kerkelijke gemeente of parochie. Dat brengt in de meeste gevallen ook de plicht (al dan niet expliciet) mee om je voor die gemeente in te zetten en actief mee te leven.

Hoe brengen jullie dat in de praktijk(als dat gebeurt)?

In mijn eigen geval breng ik daar helaas niets van in de praktijk omdat ik op het moment geen eigen gemeente heb, hoewel ik wel bezig ben daar verandering in te brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een poosje de kindercrèche gedaan, maar ik heb niets met kinderen en ben er wisselvallig dus dat doe ik nu ook niet echt meer. Ik vervul momenteel geen taken dus in de kerk, vooral omdat ik er niet altijd ben omdat ik elders op kamers woon en/of vaak in de weekenden weg ben naar vrienden in bijvoorbeeld een andere provincie. Ik vind het ook wel moeilijk om taken aan te nemen, wat vinden m'n ouders daar dan van en krijg ik het niet te druk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In gemeentes zit met altijd te springen om mensen die iets willen doen! Althans.. in de gemeentes die ik ken, wordt je met open armen ontvangen als je aangeeft wel 'iets' te willen doen.

Wat daarin belangrijk is, is nagaan waar je eigen kwaliteiten liggen, wat jou dus leuk lijkt. Want men kan wel heel blij met je zijn en bedenken dat je wel in de creche kan gaan meedraaien, maar als je niets met kleine kinderen hebt, moet je dat dus niet gaan doen.

Bedenk voor jezelf wat je wilt, waar je goed in bent en ga met dat aanbod naar de mensen toe. Het hoeft niet altijd heel groots te zijn of veel tijd te kosten. Denk bijv. ook eens aan wat bezoekwerk. Er zijn vaak genoeg ouderen die weinig mensen zien en er zijn ook altijd te weinig bezoekers. Je kan dan worden gekoppeld aan zo iemand en dan eens in de zoveel tijd, als het jou uitkomt, een uurtje langs.

Of denk aan het verzorgen van de bloemen voor de eredienst. Ook niet veel werk, maar je draagt wel je steentje bij. Of is er misschien lectoraat in de gemeente waar je bij kan en wilt aansluiten.

Genoeg opties, vaak ook van dingen waar je niet eens van wist dat dat ook gedaan werd. Sommige dingen vrijblijvender dan anderen. Zoals ik al zei, denk na over wat je te bieden hebt, wat je wilt en ga daarmee 'de boer op'.

Verder ben ik er heel geleidelijk ingerold. Ik begon in de gemeente met zingen in het jeugdkoor. Kwam vaker op de zondag en toen ik mensen leerde kennen werd ik gevraagd om leiding in de kinderkerk te worden. Zo gezegd, zo gedaan. En langzaamaan ging ik meer doen, eerst in de kinderkerk en later flink meer. Ik ben nu nog een paar maanden jeugddiaken, daarna zit mijn termijn erop. En ik zou zo doorgegaan zijn, als ik niet verhuisd was naar de andere kant van het land. Ik ben er dus ingerold en ik zie het gebeuren dat ik tzt ook vanzelf wel weer in het 'werk' rol in mijn nieuwe gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben nu officieel een jaar lid van de Pinkstergemeente. Ik doe hier de zondagsschool een keer in de maand. Ook moet ik zo nu en dan een keertje in de keuken helpen (broodjes e.d. maken en verkopen). Mijn ouders hebben namelijk een keer in de maand keukendienst, maar als mijn moeder moet zingen met het muziekteam kan ze niet en dan moet ik haar overnemen.

Verder ben ik ook wel bereid om met andere dingen te helpen, mocht het een keer nodig zijn. Zo heb ik een tijdje geleden geholpen met de verbouwing van de kerk. Toen heb ik alle deuren en kozijnen geschuurd en geschilderd.

In mijn vorige kerk deed ik de crèche. En zette ik wel eens koffie, voor na de dienst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

uhm.....ik weet eigenlijk niet beter dan dat ik een taak heb gehad in de kerk. In mijn vorige gemeenten maakte ik deel uit van het muziekteam, maar in mijn huidige gemeente is dit natuurlijk onmogelijk.

Wat taken betreft ben ik er vanzelf ingerold. Omdat ik deel uit maak van een kleine gemeente die heel veel wil en waar heel veel moet gebeuren, zijn ze ontzettend makkelijk met het geven van verantwoordelijkheid. Zelfs toen ik mij nog aan het oriënteren was op de hervormde kerk was het prima dat ik koffie kwam schenken tijdens een activiteitenweek. Het maakte niet echt uit of je lid was of niet. Ze hadden zoiets van: doe lekker mee, gezellig, leer je ook weer mensen kennen en mocht het fout gaan dan lossen we het dan wel weer op. Toen ik mij eenmaal had aangesloten, werd mij al snel gevraagd om iets groters te doen, zoals een maaltijd regelen voor biddag en een kerstviering (die inderdaad gigantisch in de soep is gelopen). Na een jaar werd ik deel van de redactie van het kerkblad en die draai ik inmiddels bijna helemaal in mijn eentje (wel onder supervisie van een ouderling + het hele moderamen wat over mijn schouder meekijkt) en heb ik binnen bepaalde grenzen wel vrijheid eigen ideeën in te brengen. En ik vind het leuk. Af en toe moet ik wel de dominee manen dat hij wel zijn kopij inlevert, maar dat heeft ook wel weer z'n charmes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het begin heb ik heel lang niets gedaan in mijn gemeente, ik voelde me er niet in thuis en had geen behoefte om mee te helpen. Gaandeweg toen ik ook mijn eigen weg ik het geloof vond wilde ik wel wat gaan doen, maar ik wist niet wat. Veel jeugdleden deden kinderwerk, maar dat is praktisch mijn 'worst nightmare'... allemaal kinderen en ik versta er geen reet van puh2.gif

Ik heb uiteindelijk een eigen mime-groepje opgericht voor de jeugddiensten en schrijf vaak een toneelstukje. Ook doe ik wel eens de choreografie voor jeugddiensten. Binnen onze jeugdvereniging ben ik een coach en sinds kort zit ik in de evangelisatiecommisie.

Is het toch nog een beetje goed gekomen met mij, haha. party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid