Spring naar bijdragen

Affectieve breuken en internet


Aanbevolen berichten

Frére Roger heeft eens iets gezegd in de trant van dat affectieve breuken in menselijke banden hét grote drama zijn van onze tijd, in onze 'westerse' maatschappijen. Ik kan me daar volledig bij aansluiten.

Voorzover ik Jezus en waar Hij voor staat, goed interpreteer, draait het in de hele schepping maar om één ding: verzoening. Natuurlijk in de eerste plaats met Hem. Maar ook met de medemens, de natuur, jezelf en trek de lijnen maar door. Ik weet niet meer of het rechtstreeks uit de Bijbel komt of dat het zo'n gevleugeld gezegde is uit het vroege Christendom, maar het kwam hierop neer, dat voor je de Eucharistie tot je nam, je je eerst moest verzoenen met je broeder als je daarmee onmin had. In de biecht komt het in feite ook weer terug, naast verzoening met God in de penintentie niet zelden ook een verzoening met de gemeenschap.

Ik weet eigenlijk niet helemaal zeker waarom Fr. Roger juist deze tijd zo uitzonderde. Affectieve breuken lijken me immers van alle tijden. Maar wat ik me wél zou kunnen voorstellen is dat er wat mechanismen in deze tijd/samenleving aan het werk zijn die het je makkelijker maken om niet te verzoenen. De boel de boel te laten, te vergeten en door te gaan. De samenleving is grootschaliger. Eigenlijk heeft dat wel raakvlakken met dit:

klik

In een dorp, een oude volkswijk, de plaatselijke kerk was er vaak veel sociale controle. Dat had z'n nadelen, maar aan de andere kant had je het maar met elkaar te doen en hoewel daar natuurlijk óók schijnbaar onoplosbare conflicten voorkwamen, had je het in de meeste gevallen toch maar met elkaar te doen, in eerste instantie heel pragmatisch omdat je elkaar nu eenmaal elke dag tegen kwam. Maar ook vanuit zo'n startpunt konden er qua verzoening toch hele mooie dingen ontstaan.

Nu even een sprong naar het hier en nu. Heben jullie enig idee hoe het internet hier een rol in speelt?

Ik merk zelf dat het enerzijds een hoop contacten oplevert met broeders en zusters IRL. Maar het levert ook weer nieuwe moeilijkheden op. Schriftelijk communiceren blijft erg moeilijk. Hoevaak heb ik wel niet een topic geopend of een mail geschreven waarvan ik aan de reacties kon merken dat niet overkwam wat ik bedoelde, wat dan weer IRL communicatie bemoeilijkte. Ik heb het idee dat breuken daardoor sneller ontstaan. Maar aan de andere kant kom je elkaar toch weer tegen, het Christelijke wereldje is niet zo heel groot, zeker niet als het internetgerelateerd is. Als je breekt met iemand, en vooropgesteld dat je dan niet meteen wil breken met alle 'omgevingen' op het net waar jullie je samen bevonden, dan zie je toch de posts van diegene steeds weer langs komen.

Nuja, een bult tekst. Ook wel weer een goed voorbeeld trouwens. Als ik de woorden nog allemaal eens langs ga en ik ga er over nadenken, dan overvallen je bijna de schier eindeloze mogelijkheden van hoe het uitgelegd kan worden of wat onduidelijk kan, wat als onderhandse steken kan worden opgevat enz.

Dus ja, kom maar met ideëen aanvullingen enz. Is een forum/online community een katalysator voor menselijke breuken of hoeft het niet persé. Hoe ga je om met breuken terwijl je elkaar elke dag 'virtueel' tegenkomt en niet zelden heel wat zieleroerselen van elkaar te zien krijgt?

En wie nog meer consequenties van dit fenomeen kan bedenken; shoot.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ook hier speelt weer het probleem van projectie. Mensen die geneigd zijn betekenis in de woorden van een ander leggen, zullen snel tegen dit soort breuken aanlopen. Als je niet bereid bent te vragen wat iemand precies bedoelt, maar bijvoorbeeld meteen klachten over iemand gaat indienen, dan krijg je een breuk.

Bijvoorbeeld, iemand schrijft op internet, zonder een persoon aan te duiden, over een ervaring met een familielid. Een ander leest dat, en denkt "he, dat gaat over mij" en schrijft op hoge poten een klacht aan, pakweg, de werkgever van de eerste persoon, doet daarin allerlei aannames en beschuldigingen, zonder zich een seconde te realiseren dat hij niet reageert op wat de eerste persoon schreef, maar op zijn eigen projectie, dan krijg je breuken.

De meeste mensen zijn gelukkig wijs genoeg om niet allerlei nogal vergaande oordelen over anderen te schrijven, of misinterpretaties door slecht lezen om te zetten in klachten met het kennelijke doel een ander te beschadigen. En een enkeling die dat wel doet, realiseert zich na een tijdje dat hij/zij zich bijzonder ernstig heeft misdragen en biedt zijn excuses aan. En ook dáár geldt dat de meeste mensen wijs genoeg zijn om excuses te aanvaarden.

Of internet hieraan bijdraagt? Ik denk het niet. Mensen zijn online niet anders dan offline.


Samengevoegd:

Verder denkend, ik vermoed dat internet wel een ander gevolg heeft: mensen die irl forse moeite hebben met het onderhouden van contacten, hebben door internet ineens veel méér mogelijkheden. Hun onvermogen nemen ze echter mee, maar is dankzij de beperkingen van het medium mogelijk beter te verbergen. Tenminste een tijdje.

Als het dan alsnog mis gaat zou je kunnen denken: dat komt door internet. Maar de werkelijkheid is dan dat het ondanks internet gebeurt. Zonder internet zou er geen breuk zijn, om de simpele reden dat er ook geen contact zou zijn geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk wel dat internet meer problemen in communicatie kan opleveren, maar dat mensen na verloop van tijd erachter komen in hoeverre deze problemen bestaan en mensen kunnen hun communicatie erop aanpassen.

Mensen ontdekken dat je soms wat langer moet wachten voordat je conclusies kan trekken (omdat een ander het anders bedoeld kan hebben) en mensen ontdekken dat het soms handiger kan zijn om meer smileys te gebruiken smile.gif enz. .

Mensen houden al rekening met de problemen en willen misschien zelfs al eerder de ander vergeven, juist omdat ze al weten dat het nu eenmaal lastiger te communiceren is via internet en dat het kan leiden tot onbedoelde misverstanden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is een forum/online community een katalysator voor menselijke breuken of hoeft het niet persé. Hoe ga je om met breuken terwijl je elkaar elke dag 'virtueel' tegenkomt en niet zelden heel wat zieleroerselen van elkaar te zien krijgt?

Als je contacten hebt, maak je kans op breuken. Iemand die geen contacten maakt zal ook geen breuken kennen. Aangezien de meeste mensen hun internetcontacten waarschijnlijk in de eerste plaats dankzij internet kennen (afgezien van email ed.) lijkt me dat met elkaar samen te hangen. Zonder contact te scheppen ook geen breuk. En met internet leg je sneller contact, wellicht daarom ook dat het contact eveneens weer wat sneller weg ebt, omdat internet contacten ook wat oppervlakkig blijft, op het inter-persoonlijk vlak.

Wat betreft je dorp: Mensen lossen conflicten op door een dorpeling weg te pesten, elkaar te negeren (in de zin van dat de ander lucht is), of mooie vetes die een dorp in tweeën splitst. Oja, vrede sluiten is natuurlijk ook altijd een optie...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ook hier speelt weer het probleem van projectie. Mensen die geneigd zijn betekenis in de woorden van een ander leggen, zullen snel tegen dit soort breuken aanlopen.

Ja dat is nu juist het hele probleem met taal he? Zeker als het alleen maar geschreven is. Je kunt nooit zeker weten wat iemand nu eigenlijk bedoeld heeft. Die zekerheid kán wat toenemen naarmate je wat doorvraagt, maar toch.

Dat is een kwestie waar ik me bewust van ben, maar dan komt er nog een ander probleem bij; als je zo weinig mogelijk projecteert ('lezen wat er staat' is m.i. een hardnekkige mythe), en met sommige mensen waar je qua beleving wat meer op een afstand staat, pas ik dat maar toe, dan krijg je al gauw weer het verwijt dat je 'stommetje' speelt om dat je een impliciete boodschap niet oppikt juist omdat je er niet teveel in wilt lezen. Of dat mensen horendol worden omdat je alles navraagt. Al verkies ik dan nog liever dat laatste.

Quote:

Als je niet bereid bent te vragen wat iemand precies bedoelt, maar bijvoorbeeld meteen klachten over iemand gaat indienen, dan krijg je een breuk.

Dus je bent het met me eens dat het vooralles vrij noodzakelijk is om communicatielijnen open te houden?

Daarnaast; ik denk dat het óók een kwestie van opstelling is. Ik heb juist via het net afgelopen jaar veel stront over me heen gehad en helemaal geen zin gehad om toch te verzoenen terwijl ik wist dat men een scheef beeld van me had. Toch probeerde ik dan de communicatielijnen open te houden.

Quote:

Of internet hieraan bijdraagt? Ik denk het niet. Mensen zijn online niet anders dan offline.

Ligt eraan hoe je dat ziet. In principe zit er dezelfde mens achter, maar ik heb vaak genoeg meegemaakt dat mensen IRL anders overkomen dan de (noodzakelijk beperkte) 'internetversie'. Je hoort het ook vaak op meets he? Of omgekeerd, als je mailtjes krijgt van iemand waar je normaal gesproken vooral mee IRL praat of over de telefoon, dat je dan denkt: "wat schrijf jij bot zeg!". Ik heb het hier meegemaakt met een maatje. Die mailde haar moeder iets wat helemaal verkeerd was overgekomen, die was helemaal overstuur, ze praatten eventjes en he was weer goed, normaal hadden ze nooit ruzie.

Quote:

Verder denkend, ik vermoed dat internet wel een ander gevolg heeft: mensen die irl forse moeite hebben met het onderhouden van contacten, hebben door internet ineens veel méér mogelijkheden. Hun onvermogen nemen ze echter mee, maar is dankzij de beperkingen van het medium mogelijk beter te verbergen. Tenminste een tijdje.

Als het dan alsnog mis gaat zou je kunnen denken: dat komt door internet. Maar de werkelijkheid is dan dat het ondanks internet gebeurt. Zonder internet zou er geen breuk zijn, om de simpele reden dat er ook geen contact zou zijn geweest.

Ik heb zelf erg last van het tegenovergestelde; ik leg vlug en makkelijk contacten als ik daar zin in heb en heb IRL nooit ruzie. Dat is voor een autist wellicht misschien een uitzondering, alhoewel m'n vader en m'n opa het eigenlijk ook gewoon hadden. Ik praat ook veel sneller dan dat ik schrijf, dat is erg langzaam. De weinige keren dat er kans is om een internetbreuk IRL of zelfs maar via de telefoon te bespreken, dan is het vaak zó opgelost.

Maar in het type wat jij beschrijft herken ik wel iets, juist in de types waar het met mij wel eens misgaat. Dat zijn niet zelden mensen die IRL vaak ten onrechte van allerlei minderwaardigheidsgevoelens hebben, maar zich 'op papier' veel beter kunnen uitten. Als er dan iets is, dan wil de één bellen en de ander juist schrijven. Daar heb je het dan al he?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je contacten hebt, maak je kans op breuken. Iemand die geen contacten maakt zal ook geen breuken kennen. Aangezien de meeste mensen hun internetcontacten waarschijnlijk in de eerste plaats dankzij internet kennen (afgezien van email ed.) lijkt me dat met elkaar samen te hangen. Zonder contact te scheppen ook geen breuk. En met internet leg je sneller contact, wellicht daarom ook dat het contact eveneens weer wat sneller weg ebt, omdat internet contacten ook wat oppervlakkig blijft, op het inter-persoonlijk vlak.

Hmmmm... Natuurlijk, je hoort ook vaak de uitspraak 'dat het maar internet' is. Maar ik weet het niet hoor, misschien dat dit voor Christenen toch anders zou moeten zijn...

Quote:
Wat betreft je dorp: Mensen lossen conflicten op door een dorpeling weg te pesten, elkaar te negeren (in de zin van dat de ander lucht is), of mooie vetes die een dorp in tweeën splitst. Oja, vrede sluiten is natuurlijk ook altijd een optie...

I know i know. widegrin.gif

Maar ik weet het niet hoor, het is slechts een gevoel wat ik heb, maar zelfs als dit fenomeen is inbegrepen, dan nog denk ik dat het 'verzoeningspercentage' door noodzakelijkheid wat hoger ligt. Maar goed, daar kan ik het mis mee hebben.


Samengevoegd:

Quote:

Wat bedoel je?
smile.gif

Verbeterd. yes.gif

Quote:
P.s. door je openinxpost moet ik telkens denken aan René Froger
widegrin.gif

(vertel maar in m'n profiel, nu wordt ik nieuwsgierig widegrin.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry als ik een beetje de spelbreker uithang he, maar euh, doet het er zo veel toe? Ok, je kan gaan zeggen dat verzoening meer een noodzaak was in het pre-globalisatie-tijdperk waar sociale contacten zich allemaal binnen één dorp afspeelden (wat natuurlijk nog maar de vraag is), maar wat heb je daaraan? We leven nu eenmaal in de tijd van vandaag, waar sociale contacten door allerlei nieuwe media en een veel grotere mobiliteit een pak meer op afstand verlopen. Je kan dat goed of slecht vinden, maar het is wel zo. Het lijkt me veel zinvoller om samen te zoeken naar zinvolle communicatiestrategieën voor onze huidige situatie zoals die is, in plaats van vergelijkingen te maken met een situatie die er niet meer is, die er ook niet zomaar terug gaat zijn, en waarvan het risico ook nog eens groot is dat onze vergelijking eerder gebaseerd is op een soort naïef-nostalgisch ideaalbeeld dan op de historische werkelijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sorry als ik een beetje de spelbreker uithang he, maar euh, doet het er zo veel toe? Ok, je kan gaan zeggen dat verzoening meer een noodzaak was in het pre-globalisatie-tijdperk waar sociale contacten zich allemaal binnen één dorp afspeelden (wat natuurlijk nog maar de vraag is), maar wat heb je daaraan? We leven nu eenmaal in de tijd van vandaag, waar sociale contacten door allerlei nieuwe media en een veel grotere mobiliteit een pak meer op afstand verlopen. Je kan dat goed of slecht vinden, maar het is wel zo. Het lijkt me veel zinvoller om samen te zoeken naar zinvolle communicatiestrategieën voor onze huidige situatie zoals die is, in plaats van vergelijkingen te maken met een situatie die er niet meer is, die er ook niet zomaar terug gaat zijn, en waarvan het risico ook nog eens groot is dat onze vergelijking eerder gebaseerd is op een soort naïef-nostalgisch ideaalbeeld dan op de historische werkelijkheid.

rofl.gif ok voor als het nog niet duidelijk was, ik gaf iets van een analyse, maar ben vooral inderdaad nieuwsgierig naar oplossingen. widegrin.gif


Samengevoegd:

Quote:

Internet is zeker een katalysator. Maar alle richtingen op. Met de hele wereld binnen handbereik kan je opeens in 1 klap die hele wereld bereiken, waar je vroeger met eenzelfde portie gemak misschien 30 mensen bereikte.

Spijker op de kop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

rofl.gif
ok voor als het nog niet duidelijk was, ik gaf iets van een analyse, maar ben vooral inderdaad nieuwsgierig naar oplossingen.
widegrin.gif

Ja, dan nog, ik denk eigenlijk niet dat die hele vergelijking tussen vroegah en nu heel relevant is. Vroeger kunnen we niet echt reconstrueren, deels omdat we ons moeilijk kunnen voorstellen hoe een leven zonder moderne communicatiemiddelen er echt uit zag, deels omdat mensen op die manier enorm makkelijk vervallen in geïdealiseerde nostalgie. Ik denk echt niet dat je communicatie en conflict toen kan vergelijken met communicatie en conflict nu. Dus ja, in mijn ogen stel je de verkeerde vraag, wat het vinden van oplossingen moeilijk maakt. knipoog_dicht.gif

(Maar ik ben ook in een zeurbui hoor, dat wel. widegrin.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

voorbeeld?

Goed, ik zal het eens proberen; in andere landstreken, in andere sociale milieus, kan een bepaalde manier van je uitten, óók op papier, bot overkomen terwijl dat ergens anders weer niet zo is.

Stel; in het kooktopic heb je foto's neergezet van wat schijnbaar een heerlijck bakseltje is. Ik zeg dan (op z'n Gronings en zonder smiley) "Het kon minder". Op hoeveel manieren zou dat op te vatten zijn? knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

Ja, dan nog, ik denk eigenlijk niet dat die hele vergelijking tussen vroegah en nu heel relevant is. Vroeger kunnen we niet echt reconstrueren, deels omdat we ons moeilijk kunnen voorstellen hoe een leven zonder moderne communicatiemiddelen er echt uit zag, deels omdat mensen op die manier enorm makkelijk vervallen in geïdealiseerde nostalgie. Ik denk echt niet dat je communicatie en conflict toen kan vergelijken met communicatie en conflict nu. Dus ja, in mijn ogen stel je de verkeerde vraag, wat het vinden van oplossingen moeilijk maakt.
knipoog_dicht.gif

(Maar ik ben ook in een zeurbui hoor, dat wel.
widegrin.gif
)

Ok, maar dan zeg ik, geschiedenis is enerzijds verandering, maar anderzijds óók continuiteit, zij het in nieuwe vormen (Braudel meen ik). Dus misschien valt er wel iets van te leren. smile.gif Bijv. fora hebben dan wel weer wat overeenkomsten met een dorp, zeker dit soort fora. Ook al heb je een forse breuk; je komt elkaar toch weer tegen, virtueel gezien. Dat is weer een verschil met (veulsteruimgezegd) de periode tussen 1960 en de komst van netcommunitys.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vroeger kunnen we niet echt reconstrueren, deels omdat we ons moeilijk kunnen voorstellen hoe een leven zonder moderne communicatiemiddelen er echt uit zag, deels omdat mensen op die manier enorm makkelijk vervallen in geïdealiseerde nostalgie.

noparty.gifcry.gifcry.gifcry.gifcry.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ok, maar dan zeg ik, geschiedenis is enerzijds verandering, maar anderzijds óók continuiteit, zij het in nieuwe vormen (Braudel meen ik). Dus misschien valt er wel iets van te leren.
smile.gif
Bijv. fora hebben dan wel weer wat overeenkomsten met een dorp, zeker dit soort fora. Ook al heb je een forse breuk; je komt elkaar toch weer tegen, virtueel gezien. Dat is weer een verschil met (veulsteruimgezegd) de periode tussen 1960 en de komst van netcommunitys.

Mua, valt wel mee hoor. Ook in steden heb je gemeenschappen. Denk bijvoorbeeld aan de volksbuurten (Jordaan bijv.), of verenigingen, subculturen, kerken en meer van dat soort dingen.

(BTW, die 'sociale controle' dorpen bestonden ook na de jaren 60 nog steeds hoor. knipoog_dicht.gif )

Anderzijds biedt internet een zekere mate van anonimiteit en afstandelijkheid. Het is veel makkelijker weg te lopen van een virtuele wereld dan de echte wereld. Internet is ook veel veiliger, je zit immers achter een beeldscherm.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik plof maar even een losse gedachte tussendoor

Heeft niet iedere revolutionaire uitvinding op het gebied van communicatie de wereld drastisch veranderd? Al sinds de uitvinding van het schrift oid? Internet is gewoon de volgende stap.

Ik weet niet in hoeverre dit off-topic is, maar het leek me wel relevant. De ouderwetse liefdesbrief zou een prehistorisch mens misschien beschouwen als een vreselijk kille manier van communicatie.

Zoiets

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mua, valt wel mee hoor. Ook in steden heb je gemeenschappen. Denk bijvoorbeeld aan de volksbuurten (Jordaan bijv.), of verenigingen, subculturen, kerken en meer van dat soort dingen.

(BTW, die 'sociale controle' dorpen bestonden ook na de jaren 60 nog steeds hoor.
knipoog_dicht.gif
)

Vandaar ook de disclaimer. puh2.gif Maar zou het teveel gezegd zijn dat dat vanaf de ontzuiling tot aan het internet toch minder is geworden?

Quote:
Anderzijds biedt internet een zekere mate van anonimiteit en afstandelijkheid. Het is veel makkelijker weg te lopen van een virtuele wereld dan de echte wereld. Internet is ook veel veiliger, je zit immers achter een beeldscherm.

Ik hoor het veel zeggen, en kan ook wel lachen om het fenomeen 'internetwarrior'. Maar ik heb dus he-le-maal niet he? Ik vind dat hele internetgebeuren vaak veel 'enger' dan IRL gesprekken, waar ik vel minder moeite mee heb.


Samengevoegd:

Quote:

Ik plof maar even een losse gedachte tussendoor

Heeft niet iedere revolutionaire uitvinding op het gebied van communicatie de wereld drastisch veranderd? Al sinds de uitvinding van het schrift oid? Internet is gewoon de volgende stap.

Ik weet niet in hoeverre dit off-topic is, maar het leek me wel relevant. De ouderwetse liefdesbrief zou een prehistorisch mens misschien beschouwen als een vreselijk kille manier van communicatie.

Zoiets

Mee eens hoor.

Maar goed, heb je ook iets van oplossingen? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Vandaar ook de disclaimer.
puh2.gif
Maar zou het teveel gezegd zijn dat dat vanaf de ontzuiling tot aan het internet toch minder is geworden?

Nou ja, iig heb je een bevolkingstoename gehad en een verstedelijking. Tegelijkertijd ook een verdere individualisering.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

In dit geval toch, lijkt mij. Maar goed, ik ben dan ook geen historicus he. Ik heb trouwens ook het idee dat ik niet helemaal goed verwoord wat ik bedoel, denk ik.

Doormiddel van een geschiedwetenschappelijke analyse (dus op grond van empirisch bewijs) is m.i. er wel wat over het verleden te zeggen. Vanuit het bronnenmateriaal is het één en ander uit een dergelijke cultuur impliciet en expliciet waar te nemen. Op grond hiervan is de situatie iig wel ten dele te reconstrueren. Juist door grondig bronnenonderzoek en je primair te berusten op het empirisch bewijs en andere methodologische aanpakken met als doel een zo objectief mogelijke benadering, kun je lijkt me toch achter het één en ander komen.

Daarnaast zou een leuke antropologische insteek kunnen zijn door het met hedendaagse culturen te vergelijken waar de moderne communicatie vormen niet tot nauwelijks voor handen zijn.

Dan ben je natuurlijk afhankelijk van het bewijs wat voor handen is en geheel waardevrij onderzoek is wel aangetoond wat naïef te zijn. Maar, ik denk dat je toch het één en ander te weten kunt komen. En als je grondig onderzoek doet, je toch een redelijk beeld kunt schetsen wat de werkelijkheid iig wel benaderd.

Onderzoek wat er volgens mij ook wel ruim voor handen is.

Dat veel mensen een veel te romantisch beeld van het verleden hebben is natuurlijk wel erg waar!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat wel he, maar dit is geen congres van historici, maar doodgewoon een topic op credible waar we dat soort informatie niet echt hebben (noch de vaardigheden om die informatie uit te zoeken). En onder die omstandigheden zie ik dus weinig meer gebeuren dan een beetje romantisch gezwets over hoe communicatie veel mooier en echter was voor we allemaal collectief achter een scherm kropen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou ja, iig heb je een bevolkingstoename gehad en een verstedelijking. Tegelijkertijd ook een verdere individualisering.

Nou dat laatste, dát bedoel ik dus. yes.gif


Samengevoegd:

Quote:

Ja, dat wel he, maar dit is geen congres van historici, maar doodgewoon een topic op credible waar we dat soort informatie niet echt hebben (noch de vaardigheden om die informatie uit te zoeken). En onder die omstandigheden zie ik dus weinig meer gebeuren dan een beetje romantisch gezwets over hoe communicatie veel mooier en echter was voor we allemaal collectief achter een scherm kropen.
knipoog_dicht.gif

Gekke melancholische Belg! Endlösungen wil ik zien, und schnell! copper2.gifclown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar goed, heb je ook iets van oplossingen?
smile.gif

Nee.

Internet is een oplossing voor bepaalde problemen en veroorzaakt op zijn beurt weer andere problemen.

Een van de problemen van bijvoorbeeld dit forum zit hem ook in het feit dat de communicatie vrij beperkt is. Je ziet eigenlijk enkel tekst en dus mis je dan 90% van de werkelijke communicatie oid.

Het gebrek aan met name nonverbale communicatie maakt het contact vrijblijvender. Ik scheld bijv. makkelijker een lap tekst uit dan een mens van vlees en bloed. De nederige smileys zijn mi een oplossinkje omdat die de non-verbale communicatie wel een beetje overbrengen.

Het zou me niet bijzonder verbazen als de smiley uiteindelijk daadwerkelijk deel word van de geschreven taal. Misschien is er over 100 jaar naast het alphabeth zoiets als het emotibeth.

Als dat niet allang het geval is natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het zou me niet bijzonder verbazen als de smiley uiteindelijk daadwerkelijk deel word van de geschreven taal. Misschien is er over 100 jaar naast het alphabeth zoiets als het emotibeth.

Als dat niet allang het geval is natuurlijk.

Dat sluit ik inderdaad niet uit smile.gif Ik heb tegenwoordig steeds vaker de neiging om zelfs een zakelijke tekst te vergezellen van smileys smile.gif Al weet ik die neiging over het algemeen nog te onderdrukken mondhouden.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid