Spring naar bijdragen

Vragen - de Protestantse liturgie


Aanbevolen berichten

Ik, als R.Katholiek, vraag me nu al een tijdje af wat de Protestanten in de kerk een straat verder allemaal uithalen op zondagochtend. big-smile.gif

Ik heb een aantal vragen, zoals:

- Hoe ziet jullie dienst eruit? Stap voor stap? yes.gif

- Ik begrijp dat jullie eens in de maand een ' laatste avondmaal-viering' hebben, hoe ziet deze viering eruit? Bestaat er een protestants missaal? smile.gif

Andere informatie is natuurlijk ook zeer welkom! thumbsup.gif

Bedankt! widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Protestants is alles wat niet RK is puh2.gif

En aangezien die honderden verschillende antwoorden kunnen geven is dat (waarschijnlijk) ook welkom smile.gifyes.gif

Wellicht is het voor mensen die hun liturgie beschrijven een idee om er bij te vertellen welke stroming/kerk ze beschrijven, wel zo overzichtelijk smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

O.k. mijn stroming is 'christelijk', maar door anderen word ik vaak ingedeeld onder 'evangelischen', 'pinkstergelovigen' en/of 'charismatischen'.

De liturgie in mijn gemeente is zoals de Heilige Geest dat bepaalt.

Normaal gesproken bestaat de dienst uit bijvoorbeeld twee delen: eerst de zangdienst waaronder 'lofprijs' en 'aanbidding'. Daarna de prediking uit de Bijbel.

Maar als de Heilige Geest het anders bepaalt, zal het anders gebeuren.

Tussendoor kan er tijd zijn voor genezingen, wonderen, tekenen, werking van de gaven van de Heilige Geest, het geven van een getuigenis enz.; maar net zoals de Heilige Geest het ingeeft.

Avondmaal vieren gebeurt ook maar net wanneer de Heilige Geest daartoe aandringt. In de praktijk is dat vaak enkele malen per jaar en niet maandelijks, maar minder dan 12 keer per jaar. Dit houdt in een eten van brood en drinken van druivesap, vaak samen met het lezen van een gedeelte uit de Bijbel. Dit gaat samen met een krachtige werking van de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Er is geen gebedenboek. Er is wel kort beschreven in ongeveer 2 A4-tjes hoe zo'n avondmaaldienst er uit zou kunnen zien, zodat elke leek na een beetje onderwijs zo'n dienst zal kunnen houden (of een doop- of trouwdienst). Elke keer kan het inderdaad anders zijn, maar het ligt regelmatig voor de hand dat een Bijbelgedeelte wordt gelezen die gaat over het vieren van het verbond zoals het beschreven staat in de Bijbel zoals Jezus en Paulus erover sprak/schreef.)

Inderdaad is het elke week weer afwachten wat de Heilige Geest gaat doen tijdens de dienst. Dat is mooi omdat Hij elke keer weer nieuwe dingen wil toevoegen aan de gemeente en de gemeente wil opbouwen, bemoedigen, vermanen, onderwijzen en bekrachtigen smile.gif

Je zou kunnen zeggen dat de liturgie deels bestaat uit de volgende tekst (en overige zaken uit 1 Kor. 12 en 14):

1 Kor 14,26

Hoe staat het dan, broeders? Telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging; dat alles moet tot stichting geschieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

een protestantse dienst ziet er ongeveer zo uit (vervang gezang willekeurig door psalm. Dat varieert nog al hoe zwaar een protestantse kerk is. De zware gemeentes zullen alleen maar / het merendeel psalmen zingen terwijl dat bij de lichtere gemeentes gemengd is, alsmede het tempo, zwaardere gemeentes zingen langzamer dan lichtere gemeentes)

de kerkenraad komt binnen

- openingszang

- dominee loopt naar de kansel begeleid door de ouderling van dienst waar de dominee de zegen van krijgt

- stil gebed

- votum + groet

- gezang

- tien geboden ('s ochtends) / apostolicum ('s middags)

- gezang

- gebed bij opening van de Schrift

- schriftlezing

- gezang

- preek

- gezang

- gebed + voorbede

- collecte

- gezang

- zegen

Dominee komt van kansel begeleid door de ouderling van dienst en loopt naar de deur om iedereen een hand te geven.

Dit is de meest standaard strakke vorm van liturgie. Vaak zingen wij als we meerdere schriftlezingen hebben ook nog een gezang tussen de verschillende lezingen door.... Bij liturgische hoogtijdagen mag wel van de liturgie worden afgeweken (maar ik weet niet of dat in alle gemeentes mag).

Voor het avondmaal ziet een dienst er als volgt uit:

de kerkenraad komt binnen

- openingszang

- dominee loopt naar de kansel begeleid door de ouderling van dienst waar de dominee de zegen van krijgt

- stil gebed

- votum + groet

- gezang

- tien geboden ('s ochtends) / apostolicum ('s middags)

- gezang

- gebed bij opening van de Schrift

- schriftlezing

- gezang

- preek

- tafel wordt klaar gemaakt

- mensen worden genodigd tot de tafel

- viering van het Heilig Avondmaal

- gezang

- tweede tafel (afhankelijk van wie er aan mogen en de grootte van de gemeente)

- gezang

- gebed + voorbede

- collecte

- gezang

- zegen

Dominee komt van kansel begeleid door de ouderling van dienst en loopt naar de deur om iedereen een hand te geven.

Tijdens de viering van het avondmaal zitten mensen aan tafel en wordt het brood en wijn rondgedeeld. Dit gaat op zeer sobere wijze.

Evangelische eredienst ziet er uit zoals Barbapapa al beschreef maar schematisch gezien:

- zangdienst (meerdere liederen achter elkaar ongeveer een half uur tot 3 kwartier)

- preek

(- tijd voor gebed)

- slotzang

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is lastig daar een éénduidend antwoord op te geven, maar een aantal elementen die je in de meeste kerken van gereformeerd of hervormd karakter zult zien terugkomen zijn er wel, al zal soms de volgorde en de invulling anders zijn.

Als eerste zal de kerkeraad binnenkomen, deze bestaat uit diakenen, ouderlingen en de predikant. Vaak (in de traditionelere gemeentes) zal deze slechts uit mannen bestaan, netjes in pak lopen en voor in de kerk plaatsnemen.

Meestal door de ouderling van dienst zal de gemeente nu welkom worden geheten en een aantal huishoudelijke mededelingen worden gedaan.

Dit wordt gevolgd door een stil gebed door de gehele gemeente om op die manier ons voor te bereiden op de dienst.

Dan zal de predikant een handdruk van de ouderling van dienst krijgen en de preekstoel oplopen. (Met de handdruk wordt het vertrouwen van de kerkeraad in de predikant uitgedrukt)

Nu begint de dienst pas echt met het uitspreken van het votum en groet door de predikant. Met bijvoorbeeld de volgende tekst: "Onze hulp is in de Naam van de Here, Die hemel en aarde gemaakt heeft, Die trouw houdt tot in eeuwigheid, en nooit laat varen het werk van zijn handen."(Votum) en "Genade zij u en vrede van God de Vader en van onze Heer Jezus Christus." (Groet)

Hoe het volgende deel van de dienst eruitziet hangt af van de plaatselijke gemeente, maar de volgende elementen zullen er in terugkomen:

- Wetslezing: Dat kan uit Exodus 20, Deuteronomium 5 of een andere tekst zijn.

-Zang: Afhankelijk van gemeente zullen hier iig. Psalmen en mogelijk andere (geestelijke) liederen worden gezongen. Psalmen worden berijmd gezongen.

-Schriftlezing: Over het algemeen een tekst uit het Oude en het Nieuwe Testament.

-Preek: Uitlegging en toepassing van de tekst en de verkondiging van het evangelie aan de hand van de schriftlezing.

-Voorbede: Spreekt voor zich denk ik.

-Dankgebed: Idem.

-Inzameling gaven/collecte: Er komt een (of twee) collectezakken langs waarin je een financiele bijdrage kunt doen. Waar dit voor bestemd is zal verschillen. Diakonie, zending, onderhoud kerkgebouw of iets anders.

Na deze elementen nadert de dienst haar einde en krijgen we de heenzinding "Gaat nu heen in vrede, verheft uw harten tot God en ontvangt zijn zegen." gevolgd door een moment stilte waarin we ons kunnen voorbereiden op de zegen. Ook daar zijn verscheidene (bijbelse) formuleringen voor. Een vaak gebruikte is de hogepriesterlijke zegen "De HERE zegene u en behoede u; de HERE doe Zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig; de HERE verheffe Zijn aangezicht over u en geve u vrede."

Hiermee is de dienst beeindigt. Predikant zal van de preekstoel naar de kerkeraad lopen en nogmaals een hand krijgen van de ouderling van dienst (tenzij hij zich schuldig heeft gemaakt aan het prediken van een vals evangelie) en zij zullen als eersten de kerkzaal verlaten waarna de gemeente (vaak onder naspel van de organist) volgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

- Hoe ziet jullie dienst eruit? Stap voor stap?
yes.gif

- Ik begrijp dat jullie eens in de maand een ' laatste avondmaal-viering' hebben, hoe ziet deze viering eruit? Bestaat er een protestants missaal?
smile.gif

Avondmaalviering hebben wij in de regel op de eerste zondag van de maand.

Ik heb geen mooie uitdraai bij de hand, dus ik moet het ff doen met wat ik me uit het hoofd herinner.

Liederen liggen niet vast, maar horen wel aan te sluiten bij het 'onderdeel' van de dienst.

Oja, ik ga naar een evangelische gemeente die aangesloten is bij de VPE.

Ennuh, foutjes voorbehouden. knipoog_dicht.gif

Zangdienst:

- paar liederen

- Zangleider gaat voor in gebed

- liederen

- collecte

- (aanbiddings)liederen

- prediking

[avondmaalviering]

- lied

- schriftlezing (mbt het avondmaal)

- De zegen wordt uitgesproken over het brood en de wijn

- lied (uitdelen van het brood)

- brood

- lied (uitdelen van de wijn)

- wijn

- lied

- dankstond

- lied

- de zegen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij gebruiken veel PKN-kerken het dienstboek tijdens de erediensten. Dit dienstboek wordt nu 'ter proeve' gebruikt, dat wil zeggen dat hij officieel nog in de testfase is. Maar... deel 1 van het dienstboek is al in 1998 uitgegeven en wordt dus al ruim 10 jaar gebruikt.

Dit is wat men zelf zegt over het dienstboek: "Een dienstboek is een uitgave waarin de orde en inhoud van de erediensten in de Protestantse Kerk in Nederland beschreven staan. Het is bundeling van gebruikte orden van dienst, formulieren, gebeden, enz. voorzien van een toelichting. De in de Protestantse Kerk in Nederland bestaande verscheidenheid en eenheid worden daarin ten volle gewaardeerd. Het Dienstboek is in twee delen verschenen, resp. in 1998 en 2004. Die worden nu in de kerken beproefd." (bron)

In het dienstboek kun je oa allerlei voorbeeldteksten vinden voor alle mogelijke onderdelen van een dienst zoals die in de PKN wordt gehouden. Zoals gezegd, bij het samenstellen hebben ze zoveel mogelijk rekening gehouden met het pluriforme karakter van de PKN.

Op de site van het dienstboek kan je beide dienstboeken volledig inzien. Aansluitend bij je vraag is in het bijzonder deel 1 en dan hoofdstuk 10a interessant.

Voor mijn eigen gemeente geldt:

- Voor de dienst orgelspel

- Kerkenraad en voorganger komen binnen

- Ouderling van dienst heet iedereen welkom en doet afkondigingen

- Tafelkaarsen worden aangestoken aan licht paaskaars

- Ouderling draagt dienst over aan voorganger dmv handschudden

- Gemeente gaat staan, dienst begint

- Voorganger groet met bemoediging (Onze hulp is in de naam van de Heer/die hemel een aarde gemaakt heeft)

- Drempelgebed

- Intochtspsalm

- gemeente gaat zitten

- Gebed om ontferming

- Glorialied

- Voorganger is ondertussen verhuisd van avondmaalstafel naar kansel

- Gebedsgroet (de Heer zij met u/ook met u zij de Heer)

- Gebed van de zondag (gebed bij de opening van de schrift)

- Kindergesprek, waarna kinderen naar de nevendienst gaan, soms na het kindergesprek nog een lied

- 1e lezing

- lied

- 2e lezing

- lied

- verkondiging

- lied

- dienst der gebeden (dankgebeden, voorbeden, stil gebed en afsluitend het Onze Vader)

- collecte, kinderen komen nu terug uit de nevendienst en de jongsten kunnen nu uit oppas worden gehaald

- slotlied

- wegzending en zegen

- gezongen Amen

- ouderling van dienst neemt dienst weer terug van voorganger dmv handdruk

- orgelspel, waarbij kerkenraad en voorganger als 1e de kerk verlaten, gemeente volgt. Bij de deur staat de voorganger om iedereen een handje te geven en goede zondag te wensen.

De liturgie tijdens een eredienst waarin we het avondmaal vieren, is anders, maar die weet ik zo even niet uit m'n hoofd. Is daar ook nog interesse in? Wij vieren ongeveer 1x per 6 weken avondmaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik maak het grotendeels mee zoals Machiavelli het beschreef, alleen wordt eerst gezongen 'Onze hulp is in de naam van de Here die hemel en aarde gemaakt heeft'. Waarna de predikant hetzelfde bidt alleen de gemeente dit weer zingend beaamt door Amen te zingen. Ook na de afsluitende zegenbede wordt er amen gezongen. Oja, en de stiltes komen niet voor, of ze worden heel kort toegepast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor mijn eigen gemeente geldt:

- Voor de dienst orgelspel

- Kerkenraad en voorganger komen binnen

- Ouderling van dienst heet iedereen welkom en doet afkondigingen

- Tafelkaarsen worden aangestoken aan licht paaskaars

- Ouderling draagt dienst over aan voorganger dmv handschudden

- Gemeente gaat staan, dienst begint

- Voorganger groet met bemoediging (Onze hulp is in de naam van de Heer/die hemel een aarde gemaakt heeft)

- Drempelgebed

- Intochtspsalm

- gemeente gaat zitten

- Gebed om ontferming

- Glorialied

- Voorganger is ondertussen verhuisd van avondmaalstafel naar kansel

- Gebedsgroet (de Heer zij met u/ook met u zij de Heer)

- Gebed van de zondag (gebed bij de opening van de schrift)

- Kindergesprek, waarna kinderen naar de nevendienst gaan, soms na het kindergesprek nog een lied

- 1e lezing

- lied

- 2e lezing

- lied

- verkondiging

- lied

- dienst der gebeden (dankgebeden, voorbeden, stil gebed en afsluitend het Onze Vader)

- collecte, kinderen komen nu terug uit de nevendienst en de jongsten kunnen nu uit oppas worden gehaald

- slotlied

- wegzending en zegen

- gezongen Amen

- ouderling van dienst neemt dienst weer terug van voorganger dmv handdruk

- orgelspel, waarbij kerkenraad en voorganger als 1e de kerk verlaten, gemeente volgt. Bij de deur staat de voorganger om iedereen een handje te geven en goede zondag te wensen.

Deze dienst lijkt eigenaardig veel op een Katholieke dienst! yes.gif (als je de euchrastie weg zou laten... Een woorddienst bedoel ik dus.smile.gif)

(Had ik het dus toch mis dat protestanten een en al ketters waren. bloos.gif )

- Ik heb even gegoogelt wat de 'kerkenraad' precies inhoud binnen het protestantisme; en deze bestaat dus uit Ouderlingen en Diakens.

Maar wat zijn hun taken binnen te protestantse kerk? pray.gif

- Welk zegen gebruiken jullie trouwens? Het Paulus-zegen? Aäronitische zegen? Of een simpele: "zegene jullie de almachtige God; vader, zoon, en Heilige geest?" candle-smiley.gif

Heel erg bedankt iedereen voor jullie antwoorden overigens. big-smile.gif Ik heb nu al een veel uitgebreider beeld van het protestantisme dan voorheen. worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

- Ik heb even gegoogelt wat de 'kerkenraad' precies inhoud binnen het protestantisme; en deze bestaat dus uit Ouderlingen en Diakens.

Maar wat zijn hun taken binnen te protestantse kerk?

En nog een paar vragen van mij erbij...

- is er ook aandacht voor het gebruik van symboliek in de dienst (liturgische kleuren, liturgische kleding van de predikant, kaarsen e.d.)

- wie is er (eind)verantwoordelijk voor de inhoud van de prediking? Als de kerkeraad (?) de dominee 'te zwaar' of 'te licht' bevindt, kan hij dan worden 'afgezet' als alle andere middelen niet gebaat hebben? Zo ja, wat kan de dominee in dat geval nog doen?

- is er een bepaald (voorgeschreven?) lezingenrooster aan de hand waarvan de dominee preekt, of mag hij naar eigen inzicht vaststellen welke Schriftlezingen aan bod zullen komen en dus ook waarover hij preekt? Als dat het geval is: bestaat dan niet het gevaar op een eenzijdige prediking?

- hoe lang duurt een 'gemiddelde' dienst?

- welke bijbelvertaling wordt gebruikt? Klopt het dat bij de 'strengste' stromingen nog steeds de Statenvertaling wordt gebruikt?

- klopt het dat er bij bepaalde stromingen 'kledingeisen' zijn voor de gelovigen die de dienst bijwonen (ieder in het zwart, dames met hoedje op) of zijn dat meer 'richtlijnen'?

- in mijn woonplaats is een gereformeerde gemeente die 2x/zondag naar de kerk gaat. Hangt het aantal kerkdiensten op een zondag van de stroming af, is dit naar eigen inzicht van de gemeente ter plaatse, waarin onderscheidt zich een ochtenddienst van een middagdienst?

En nu nog een paar die maar zijdelings te maken hebben met de liturgie:

- Ik lees wel eens over een 'kandidaat'. Is dat iemand die in de leer is voor dominee?

- Wat houdt precies het 'beroepen' van een dominee in, een soort 'omgekeerde' sollicitatie waarbij de gemeente een dominee uitnodigt om er te komen werken? En andersom: hoe komt een afgestudeerde dominee aan een gemeente?

Ik heb (even heel goed nadenken...) maar eenmaal in mijn leven een protestantse dienst bijgewoond, in de tijd dat ik nog dienstplichtig militair was (ja, zo oud ben ik dus...) Ik kan me nog herinneren dat de preek erg lang duurde. (Maar dat kwam natuurlijk vanwege mijn katholieke referentiekader qua preeklengte.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Deze dienst lijkt eigenaardig veel op een Katholieke dienst!
yes.gif
(als je de euchrastie weg zou laten... Een woorddienst bedoel ik dus.
smile.gif
)

Mij was het n.a.v. het RKK-topic ook al opgevallen hoeveel overeenkomsten er zijn tussen de RKK en het protestantisme.

Quote:
(Had ik het dus toch mis dat protestanten een en al ketters waren.
bloos.gif
)

Klopt smile.gif

Quote:
- Ik heb even gegoogelt wat de 'kerkenraad' precies inhoud binnen het protestantisme; en deze bestaat dus uit Ouderlingen en Diakens.

Maar wat zijn hun taken binnen te protestantse kerk?
pray.gif

Ik denk dat hiervoor kan worden verwezen naar 1 Tim. 3, maar andere protestanten zullen er vast wel meer over kunnen schrijven.

Quote:

[...]

En nog een paar vragen van mij erbij...

Antwoorden volgen van mijn stroming. Anderen zullen waarschijnlijk andere antwoorden geven.

Quote:
- is er ook aandacht voor het gebruik van symboliek in de dienst (liturgische kleuren, liturgische kleding van de predikant, kaarsen e.d.)

Nee.

Quote:
- wie is er (eind)verantwoordelijk voor de inhoud van de prediking? Als de kerkeraad (?) de dominee 'te zwaar' of 'te licht' bevindt, kan hij dan worden 'afgezet' als alle andere middelen niet gebaat hebben? Zo ja, wat kan de dominee in dat geval nog doen?

De betreffende oudste, daarna de gezamenlijke oudsten zijn verantwoordelijk en uiteindelijk de oudste die eindverantwoordelijk is (en vergelijkbaar is met de paus smile.gif )

De prediker kan worden afgezet of voorlopig worden afgezet. Als de prediker zich bekeert en dit heeft bewezen over langere tijd (wat te zien is aan de vrucht) kan de prediker weer worden aangesteld.

1 Tim 5:19 speelt bij de afzetting onder meer een rol. (Gij moet geen klacht tegen een oudste aannemen, tenzij er twee of drie getuigen zijn.)

Quote:
- is er een bepaald (voorgeschreven?) lezingenrooster aan de hand waarvan de dominee preekt, of mag hij naar eigen inzicht vaststellen welke Schriftlezingen aan bod zullen komen en dus ook waarover hij preekt? Als dat het geval is: bestaat dan niet het gevaar op een eenzijdige prediking?

Ik weet niet precies hoe dit gebeurt. Maar het hele spectrum uit de Bijbel wordt behandeld; alles wat tot christenleven behoort, het fundament en overig onderwijs waarmee een christen opgroeit tot volwassenheid en wordt toegerust.

Quote:
- hoe lang duurt een 'gemiddelde' dienst?

Varieert van 3 tot bv. 5 uur, afhankelijk van het werk van de Heilige Geest.

Quote:
- welke bijbelvertaling wordt gebruikt? Klopt het dat bij de 'strengste' stromingen nog steeds de Statenvertaling wordt gebruikt?

Meerdere vertalingen worden gebruikt: NBG, (Herziene)Statenvertaling, N-KJV, Amplified Bible enz.

Quote:
- klopt het dat er bij bepaalde stromingen 'kledingeisen' zijn voor de gelovigen (ieder in het zwart, dames met hoedje op) of zijn dat meer 'richtlijnen'?

In principe zijn er geen richtlijnen, maar het kan dat de Heilige Geest mensen doet besluiten zich netjes te kleden uit eerbied voor God.

Quote:
- in mijn woonplaats is een gereformeerde gemeente die 2x/zondag naar de kerk gaat. Hangt het aantal kerkdiensten op een zondag van de stroming af, is dit naar eigen inzicht van de gemeente ter plaatse, waarin onderscheidt zich een ochtenddienst van een middagdienst?

Het is afhankelijk van de stroming. In mijn gemeente is er één dienst op zondag (maar het kan ook een andere dag zijn) en soms ook een of meer dagen door de week waarin aanvullend onderwijs wordt gegeven.

Quote:
Ik heb (even heel goed nadenken...) maar eenmaal in mijn leven een protestantse dienst bijgewoond, in de tijd dat ik nog dienstplichtig militair was (ja, zo oud ben ik dus...) Ik kan me nog herinneren dat de preek erg lang duurde. (Maar dat kwam natuurlijk vanwege mijn katholieke referentiekader qua preeklengte.)

Alles is zó afgelopen. De zangdienst is in no-time afgelopen en de prediking is ook in no-time afgelopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En nog een paar vragen van mij erbij...

- is er ook aandacht voor het gebruik van symboliek in de dienst (liturgische kleuren, liturgische kleding van de predikant, kaarsen e.d.)

in sommige SoW-gemeentes is wel aandacht voor liturgische kleding en kaarsen

Quote:
- wie is er (eind)verantwoordelijk voor de inhoud van de prediking? Als de kerkeraad (?) de dominee 'te zwaar' of 'te licht' bevindt, kan hij dan worden 'afgezet' als alle andere middelen niet gebaat hebben? Zo ja, wat kan de dominee in dat geval nog doen?

de dominee staat onder verantwoording van de kerkenraad.

Van dominees is meestal wel van te voren bekend of ze zwaar of licht zijn. Een gemeente die vacant is (zonder dominee zit) zal alleen kandidaten beroepen die passen bij de gemeente. Dominees maar ook kerkenraadsleden kunnen worden afgezet als ze iets doen wat niet door de beugel kan, maar daar moeten Michiel of Harmjan maar een keer een lange post over schrijven, want die zal ongetwijfeld kunnen vertellen hoe het met de protestantse tucht en het toezicht van de verschillende synodes zit.

Quote:
- is er een bepaald (voorgeschreven?) lezingenrooster aan de hand waarvan de dominee preekt, of mag hij naar eigen inzicht vaststellen welke Schriftlezingen aan bod zullen komen en dus ook waarover hij preekt? Als dat het geval is: bestaat dan niet het gevaar op een eenzijdige prediking?

ook het protestantisme maakt gebruik van het liturgisch jaar, al is deze ongetwijfeld kaal vergeleken bij de protestantse. In strenge kerken is het gebruikelijk dat men in de tweede dienst een leerdienst heeft over een onderwerp uit de Heidelbergse Catechismus. Volgens mij heeft een dominee wel enigszins vrijheid om een onderwerp uit te zoeken al zal hij altijd van de kerkenraad staan. Het zal bijvoorbeeld niet gebeuren dat een dominee een heel jaar alleen maar uit het Nieuwe Testament preekt. Maar hoe dat exact zit....

Quote:
- hoe lang duurt een 'gemiddelde' dienst?

anderhalf uur en een enkele keer 2 uur

Quote:
- welke bijbelvertaling wordt gebruikt? Klopt het dat bij de 'strengste' stromingen nog steeds de Statenvertaling wordt gebruikt?

klopt helemaal. In de meest rechterflank van de gereformeerde gezindte maakt men nog steeds gebruik van de statenvertaling. In de linkerkant van de rechterflank zal men tegenwoordig ook gebruik maken van de herziene statenvertaling (die nog niet helemaal af is). Het GKV daarentegen maakt gebruik van de NBV en de GKV zit in het midden van de Gereformeerde Gezindte.

Quote:
- klopt het dat er bij bepaalde stromingen 'kledingeisen' zijn voor de gelovigen die de dienst bijwonen (ieder in het zwart, dames met hoedje op) of zijn dat meer 'richtlijnen'?

klopt. In de rechterflank van de Gereformeerde gezindte dien je als vrouw een rok te dragen en een hoed (en liggen er hoedjes bij de ingang voor eventuele gasten zonder hoed). Hoe meer je naar het midden opschuift, hoe losser de kledingeisen worden.

Quote:
- in mijn woonplaats is een gereformeerde gemeente die 2x/zondag naar de kerk gaat. Hangt het aantal kerkdiensten op een zondag van de stroming af, is dit naar eigen inzicht van de gemeente ter plaatse, waarin onderscheidt zich een ochtenddienst van een middagdienst?

De strengere gemeentes ofwel de rechterflank van de gereformeerde gezindte gaat twee keer per zondag naar de kerk. De middagdienst was meer een leerdienst waarbij 's middags de thema's uit de heidelbergse Catechismus behandeld worden, terwijl 's ochtends echt een eredienst wordt gehouden.

Quote:
En nu nog een paar die maar zijdelings te maken hebben met de liturgie:

- Ik lees wel eens over een 'kandidaat'. Is dat iemand die in de leer is voor dominee?

een kandidaat is iemand die de predikantenopleiding doet met een preekbevoegheid, maar nog niet met een eigen gemeente.

Quote:
- Wat houdt precies het 'beroepen' van een dominee in, een soort 'omgekeerde' sollicitatie waarbij de gemeente een dominee uitnodigt om er te komen werken? En andersom: hoe komt een afgestudeerde dominee aan een gemeente?

met het uitbrengen van een beroep nodigt een gemeente een dominee uit om te komen werken. Dat klopt. Andersom heb ik nog nooit van gehoord.

nb. ik ben nog maar 2,5 jaar hervormd, dus ik zal vast niet alles goed hebben

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Bij de antwoorden die ik geef ga ik uit van gereformeerde en hervormde gemeenten met een behoorlijk orthodoxe signatuur.)

Quote:

[...]

- is er ook aandacht voor het gebruik van symboliek in de dienst (liturgische kleuren, liturgische kleding van de predikant, kaarsen e.d.)

Nauwelijks, binnen de PKN zie je predikanten nog wel toga's dragen, maar die zijn (binnen de Gereformeerde Bond en zwaardere confessionele gemeentes) simpel zwart gehouden.

Ook wil je met Kerst, Pasen en andere kerkelijke feestdagen nog wel eens bloemstukken in de kerk zien met allerlei betekenissen en kaarsen aangestoken, maar daar houdt het zo'n beetje wel op.

De gereformeerde eredienst is er één van Woord en Sacrament en daar ligt dan ook sterk de nadruk op.

Quote:

- wie is er (eind)verantwoordelijk voor de inhoud van de prediking? Als de kerkeraad (?) de dominee 'te zwaar' of 'te licht' bevindt, kan hij dan worden 'afgezet' als alle andere middelen niet gebaat hebben? Zo ja, wat kan de dominee in dat geval nog doen?

De precieze procedure zou ik even voor je moeten nazoeken. Wil ik morgen wel doensmile.gif.

Quote:

- is er een bepaald (voorgeschreven?) lezingenrooster aan de hand waarvan de dominee preekt, of mag hij naar eigen inzicht vaststellen welke Schriftlezingen aan bod zullen komen en dus ook waarover hij preekt? Als dat het geval is: bestaat dan niet het gevaar op een eenzijdige prediking?

Er is geen verplicht lezingenrooster, hoewel er binnen de PKN wel lezingenroosters zijn vanuit de div. modaliteiten (http://nl.wikipedia.org/wiki/Modaliteit_(kerkelijk)) waar een predikant uit kan putten.

Wel is het in principe zo dat er in een dienst zowel uit het Oude als het Nieuwe Testament wordt gepreekt en van oudsher wordt er 's avonds een Catechismus of leerpreek gehouden waarbij er een vraag of zondag uit de Heidelbergse Catechismus wordt gepreekt. Helaas is dit een gewoonte die her en der in het slop zit.

En ja, het gevaar van eenzijdige prediking dreigt, maar ook met een lezingenrooster en catechismusprediking dreigt die. Daar heeft de kerkeraad ook een (eerste) verantwoordelijkheid in.

Quote:

- hoe lang duurt een 'gemiddelde' dienst?

Hangt af van de zwaarte. In orthodoxe hoek kan dat varieren van een uur en kwartier tot tweeeneenhalf uur. In dat laatste geval zit je in een behoorlijk 'zwartekousenkerk' en zul je waarschijnlijk ook een tussenzang hebben in de preek.

Quote:

- welke bijbelvertaling wordt gebruikt? Klopt het dat bij de 'strengste' stromingen nog steeds de Statenvertaling wordt gebruikt?

In de strengste sowieso, daarbuiten soms ook nog, maar de meesten gebruiken de NBG'51 en her en der soms de NBV, maar dat zijn echt uitzonderingen.

Quote:

- klopt het dat er bij bepaalde stromingen 'kledingeisen' zijn voor de gelovigen die de dienst bijwonen (ieder in het zwart, dames met hoedje op) of zijn dat meer 'richtlijnen'?

Beiden. Binnen veel zwaardere gemeentes wordt van vrouwen verwacht dat ze met rok en hoedje komen en enigzins stemmig gekleed en als een lid zich daar niets van aantrekt zal daar wel wat van gezegd worden. Zeker in de echt zware zgn. 'bevindelijke' kerken (Gereformeerde Gemeenten, Gereformeerde Gemeenten buiten verband), daar zou het zelfs tot tuchtuitoefening kunnen leiden. In andere kerken zal men daar iets minder krampachtig mee omgaan, maar zijn de richtlijnen wel iets meer dan slechts richtlijnen.

Als gast ben je overigens ook in korte broek enzo welkom, al zul je als vrouw wellicht een hoedje aangeboden krijgen.

Quote:

- in mijn woonplaats is een gereformeerde gemeente die 2x/zondag naar de kerk gaat. Hangt het aantal kerkdiensten op een zondag van de stroming af, is dit naar eigen inzicht van de gemeente ter plaatse, waarin onderscheidt zich een ochtenddienst van een middagdienst?

Twee diensten is vrij standaard en in principe is de tweede dienst een leerdienst waarbij er een zondag van de Catechismus wordt behandeld.

Quote:

- Wat houdt precies het 'beroepen' van een dominee in, een soort 'omgekeerde' sollicitatie waarbij de gemeente een dominee uitnodigt om er te komen werken? En andersom: hoe komt een afgestudeerde dominee aan een gemeente?

Het beroepen is inderdaad een soort omgekeerde sollicitatie, al heeft dat woord een bijklank die ik niet echt geslaagd vind voor een dienaar van het Woord en in principe gaat het beroep altijd uit van een gemeente en heeft een predikant niet de mogelijkheid om zelf gemeentes aan te schrijven voor een 'baan'.

Quote:

Ik heb (even heel goed nadenken...) maar eenmaal in mijn leven een protestantse dienst bijgewoond, in de tijd dat ik nog dienstplichtig militair was (ja, zo oud ben ik dus...) Ik kan me nog herinneren dat de preek erg lang duurde. (Maar dat kwam natuurlijk vanwege mijn katholieke referentiekader qua preeklengte.)

widegrin.gif I can imagine. Houdt overigens in de gaten als je dit topic leest dat gereformeerde kerken niet dezelfde strakke top-down structuur kennen van de RKK en dat gemeentes van dezelfde kerk in verschillende plaatsen sommige zaken heel anders kunnen aanpakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier ook nog even mijn antwoorden op een aantal vragen. Dit alles vanuit een PKN-perspectief. Een deel is gelijk aan wat er al is verteld, maar sommige dingen zijn aanvullend of toch wel weer anders.

Altijd leuk om de pluriformiteit van de prot. kerk weer te geven big-smile.gif

Disclaimer: ik ben nooit kort van stof, dus ja, dit is een heeeeele lange post geworden. Sorry bloos.gifengel.gif!

Quote:

Deze dienst lijkt eigenaardig veel op een Katholieke dienst!
yes.gif
(als je de euchrastie weg zou laten... Een woorddienst bedoel ik dus.
smile.gif
)

(Had ik het dus toch mis dat protestanten een en al ketters waren.
bloos.gif
)

Ik wist al dat er grote overeenkomsten waren, maar niet verwonderlijk natuurlijk. Ik denk dat er uiteindelijk meer behouden is van de Katholieke Kerk dan dat er is weggedaan, alleen de verschillen vallen natuurlijk meer op dan de overeenkomsten (en de verschillen waren natuurlijk ook de twistpunten dus logisch dat dat meer aandacht krijgt widegrin.gif)

Quote:

- Ik heb even gegoogelt wat de 'kerkenraad' precies inhoud binnen het protestantisme; en deze bestaat dus uit Ouderlingen en Diakens.

Maar wat zijn hun taken binnen te protestantse kerk?

Heel kort door de bocht gezegd, is elke wijkgemeente binnen de PKN een eigen cluppie. Vergelijk het met voetbalverenigingen, allemaal apart, maar wel verenigd in districten en divisies en uiteindelijk allemaal aangesloten bij de KNVB.

Elke wijkgemeente heeft dus een eigen 'bestuur', de kerkenraad. De predikant is in dienst van de kerkenraad en deel van de kerkenraad, maar dus geen uiteindelijke 'baas' van de gemeente. Alle beslissingsbevoegdheden liggen bij de kerkenraad.

De kerkenraad kent drie soorten leden: ouderlingen, diakenen en kerkrentmeesters. De ouderlingen zorgen voor het pastoraat, doen bijv. huisbezoeken, hebben de verantwoordelijkeheid over de dienst en doen allerhande praktische gemeente-zaken. Zie ze zeg maar als de secretarissen van de vereniging. De kerkrentmeesters zijn de penningsmeesters van de club, ze zorgen voor het financiele plaatje, doen het onderhoud, zorgen dat de voorgangers salaris krijgen etc. De diakenen zijn de 'dienende' gemeenteleden. Zij doen in de erediensten de collectes, bij avondmaalsvieringen zijn zij het die de mede het avondmaal uitreiken en daar alles omheen verzorgen en doen het 'goede doelen-werk' van de gemeente. Dat is op allerlei niveaus: omzien naar de wereld, projecten voor de stad, maar ook omzien naar eigen gemeenteleden die wel een steuntje kunnen gebruiken. Zo mag ik als diaken elk jaar met kerst een aantal grote tassen voedsel als kerstpakket bij gemeenteleden brengen die dat wel kunnen gebruiken.

Kerkenraadsleden worden verkozen door de gemeente. Natuurlijk worden mensen actief benaderd bij vacatures (ik ben ook gevraagd). Als iemand positief tegen het ambstwerk staat, wordt deze persoon eerst in de kerkenraad voorgedragen. Als de kerkenraad geen probleem voorziet, wordt deze persoon voorgesteld als kandidaat aan de gemeente. De gemeente krijgt dan de tijd om te protesteren tegen de benoeming, als men redenen heeft om de persoon niet voor het ambt geschikt te achten. Als er geen bezwaren zijn, dan wordt de persoon in een eredienst op zondag in het ambt bevestigd.

In principe ga je een ambt aan voor 4 jaar. Na die 4 jaar kan je stoppen of kan je ambt worden verlengd voor weer 4 jaar. Uitzonderingen zijn natuurlijk altijd mogelijk. Met gegronde redenen kan je eerder stoppen, een kortere verleninging krijgen of kunnen er andere 'aanpassingen' worden gedaan. Maar over het algemeen dus 4 jaar of een veelvoud daarvan. Er is een officieel maximum van termijnen dat iemand in het ambt mag zijn, maar ook daar kan weer dispensatie voor worden aangevraagd. Bij ons in de gemeente zijn er ondertussen mensen die al 20 jaar in ambt zijn en we zijn nog steeds blij met dat zij dat willen doen.

Per gemeente verschilt het of vrouwen wel of niet worden toegelaten in het ambt. Vooral in de meer orthodoxe gemeentes zijn vrouwen 'niet welkom' in het ambt. Bij mij in de gemeente is dat echter geen probleem (anders was ik geen diaken natuurlijk), we hebben zelfs meer vrouwelijke ambtsdragers dan mannelijke.

Quote:

- Welk zegen gebruiken jullie trouwens? Het Paulus-zegen? Aäronitische zegen? Of een simpele: "zegene jullie de almachtige God; vader, zoon, en Heilige geest?"

Geen idee welke precies welke is, maar bij ons wordt over het algemeen de zegen uit Numeri 6:24-26 gebruikt (de priesterlijke zegen zegt het kopje boven dit stukje tekst, maar ik heb altijd geleerd dat die 'niet mee tellen'):

De HERE zegene u en behoede u; de HERE doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig; de HERE verheffe zijn aangezicht over u en geve u vrede.

Quote:

Heel erg bedankt iedereen voor jullie antwoorden overigens.
big-smile.gif
Ik heb nu al een veel uitgebreider beeld van het protestantisme dan voorheen.

Geen probleem, fijn juist dat zo'n topic kan bijdragen aan wederzijds begrip! party.gif

Quote:

En nog een paar vragen van mij erbij...

- is er ook aandacht voor het gebruik van symboliek in de dienst (liturgische kleuren, liturgische kleding van de predikant, kaarsen e.d.)

Bij ons in de gemeente wel (ik geloof in tegenstelling tot veel anderen die hier reageerden). Wij volgen in de avondmaalstafel, preekstoel (heel hip beiden uitgerust met verschillende kleuren lampen) en stola van de predikant de liturgische kleuren van het jaar. Ook in de nevendienst wordt een kaars aangestoken en op de tafel ligt dan een kleed in de kleur van de zondag.

Elke zondag steken we twee tafelkaarsen aan aan het licht van de paaskaars. De tafelkaarsen zijn de kaarsen op de avondmaalstafel. Verder wordt er bij doop en huwelijk ook een kaars aangestoken aan de paaskaars. Tijdens de laatste zondag van het kerkelijk jaar, wanneer in de prot. kerk de overledenen van dat jaar bij naam worden genoemd, brand er bij ons op die zondag voor elke overledenen een kaarsje. In de advent en in de 40-dagentijd worden er ook kaarsen gebruikt, elke zondag komt er dan één bij die wordt aangestoken.

Bij bijzondere diensten kennen wij ook het gebruik van een liturgisch bloemstuk, deze worden bijvoorbeeld gemaakt voor de oogstdienst (de zondag na de dankdag voor gewas en arbeid), voor de laatste zondag van het kerkelijk jaar, in de advent en 40-dagentijd, bij hemelvaart en pinksteren.

Quote:

- wie is er (eind)verantwoordelijk voor de inhoud van de prediking? Als de kerkeraad (?) de dominee 'te zwaar' of 'te licht' bevindt, kan hij dan worden 'afgezet' als alle andere middelen niet gebaat hebben? Zo ja, wat kan de dominee in dat geval nog doen?

De kerkdienst valt onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad. Op zondag krijgt dat vorm via de ouderling van dienst. Deze ouderling geeft aan het begin van de dienst de voorganger en hand en geeft daarmee de dienst in handen van de voorganger. Tegelijk geldt de handdruk als teken dat de voorganger zich gesteund mag weten in zijn taak. Aan het eind van de dienst wordt er weer handen geschud tussen voorganger en ouderling. Op dat moment neemt de kerkenraad de verantwoordelijkheid over de dienst terug. Een soort teken dus dat men instemt met de inhoud van de dienst.

Echter, wanneer een voorganger echt zijn boekje te buiten gaat in een dienst (hij moet het dan wel heel extreem maken, bijvoorbeeld verkondigen dat God niet bestaat, of dat de Jodenvervolging een goed iets was in WOII (vergelijk met die rel toen in Wassenaar), dan kan het zijn dat er geen hand geschud wordt aan het einde van de dienst. Dan geeft de kerkenraad op die manier aan dat ze niet achter de inhoud van de dienst staat. De voorganger blijft dan verantwoordelijk (wanneer er wel handen worden geschud is de kerkenraad verantwoordelijk geworden namelijk). Hierop volgen natuurlijk de nodige gesprekken en eventueel zelfs sancties. Echter, een voorganger moet het op zo’n moment echt heel bont hebben gemaakt in de dienst. Hoe dit precies in z’n werk gaat weet ik verder ook niet, gelukkig nooit meegemaakt of zelfs maar van gehoord.

Wanneer er ‘kleine’ problemen zijn, dan zal de predikant daar op worden aangesproken na afloop van de dienst. En natuurlijk kan ook dat dan een proces zijn waarbij de voorganger wordt gestimuleerd om een andere gemeente te gaan zoeken.

Quote:

- is er een bepaald (voorgeschreven?) lezingenrooster aan de hand waarvan de dominee preekt, of mag hij naar eigen inzicht vaststellen welke Schriftlezingen aan bod zullen komen en dus ook waarover hij preekt? Als dat het geval is: bestaat dan niet het gevaar op een eenzijdige prediking?

In principe volgen we bij ons in de kerk het Oecumenisch Leesrooster van de Raad van Kerken. Dat wil zeggen dat we volgens dit rooster lezen. Er ontstaat dan vanzelf een variatie aan lezingen. Ook de kinderen in de nevendienst horen een vertelling volgens dit rooster.

Hoe een voorganger uiteindelijk zijn preek vormgeeft bij deze lezingen, is naar eigen invulling.

Tegelijk staat het voorgangers bij ons in de gemeente ook vrij om zelf lezingen aan te dragen en daar een preek bij te vormen. Vaak zijn het gastvoorgangers of leervicarissen (predikanten in opleiding, nog zonder preekbevoegdheid) die afwijken (bijvoorbeeld omdat ze dan al een preek op de plank hebben liggen). Maar soms kan het ook onze eigen voorganger zijn, die om wat voor reden dan ook voor een zondag afwijkt van het leesrooster. Maar dat gebeurd bijna nooit.

Quote:

- hoe lang duurt een 'gemiddelde' dienst?

Bij ons streven we naar 5 kwartier voor een gewone zondagse eredienst, avondmaalsdiensten duren anderhalf uur.

Quote:

- welke bijbelvertaling wordt gebruikt?

Bij ons in de gemeente wordt gebruik gemaakt van de Nieuwe Bijbelvertaling, maar deze is officieel nog niet goedgekeurd voor gebruik in de eredienst. De NBV is nog in de testfase voor gebruik in de eredienst, ik weet dat het gebruik van deze vertaling in de eredienst op dit moment binnen de PKN wordt geëvalueerd.

Quote:

- klopt het dat er bij bepaalde stromingen 'kledingeisen' zijn voor de gelovigen die de dienst bijwonen (ieder in het zwart, dames met hoedje op) of zijn dat meer 'richtlijnen'?

Bij ons is iedereen welkom in wat voor kloffie dan ook, maar dat geldt niet voor alle stromingen. Voor mij persoonlijk geldt dat ik in ieder geval nooit in een hempje (zonder mouwtjes) en een broek of rok boven de knieen in de kerk zal zitten, maar als mijn ‘buurvrouw’ dat wel wil doen, heb ik daar geen commentaar op.

Quote:

- in mijn woonplaats is een gereformeerde gemeente die 2x/zondag naar de kerk gaat. Hangt het aantal kerkdiensten op een zondag van de stroming af, is dit naar eigen inzicht van de gemeente ter plaatse, waarin onderscheidt zich een ochtenddienst van een middagdienst??

Wij kennen nog maar één dienst per zondag. Dat is puur uit nood ontstaan: te lage opkomst en te hoge belasting voor de predikanten. Besloten is dat het zinvoller is om meer tijd te besteden aan bezoekwerk dan voor een handje vol mensen een 2e dienst op zondag te houden.

Quote:

- Ik lees wel eens over een 'kandidaat'. Is dat iemand die in de leer is voor dominee?

Een kandidaat is iemand die afgestudeerd predikant is, dus niet alleen afgestudeerd theoloog, maar ook met een volledig afgeronde predikants-opleiding. Iemand die dus aan het begin van z’n carriere als predikant staat en op zoek is naar z’n eerste gemeente.

Quote:

- Wat houdt precies het 'beroepen' van een dominee in, een soort 'omgekeerde' sollicitatie waarbij de gemeente een dominee uitnodigt om er te komen werken? En andersom: hoe komt een afgestudeerde dominee aan een gemeente?

Beroepen is de offieciele benaming van een aanstellingsprocedure. Dat kan eigenlijk op twee manieren.

Wanneer er in een gemeente een vacature ontstaat voor een voorganger, dan zal men een profiel opstellen van de soort voorganger die ze zoeken. Net zoals bij een ‘gewone’ sollicitatie dus. Dan kan het zo zijn dan men zelf een voorkeur heeft voor een bepaalde predikant. Deze kan dan persoonlijk worden benaderd: “Hoi, wij hebben een vacature en zouden jou graag willen hebben. Zin om te komen?†(naja, zoiets dus). Dit is hoe het vroeger veelal ging. Mensen werden door de gemeente zelf gevraagd om bij hen te komen. Er wordt dan dus een beroep op iemand gedaan.

Wanneer er geen predikant is die men graag zou willen hebben, of wanneer die predikant liever blijft zitten waar ‘ie zit, dan gaat er een gewone sollicitatieprocedure van start. Er wordt een vacaturetekst geplaats (er zijn een aantal kerkelijke tijdschriften waarin deze vooral komen te staan, maar misschien ook wel in kranten enzo hoor). Daarop kan iedereen die dat wil solliciteren. Gewoon door een brief te schrijven met CV erbij. En verder volgt er dan ook gewoon een procedure als in het bedrijfsleven. Uiteindelijk, als er dan een predikant is gekozen en deze zal worden benoemd, dan noemt met dat nog steeds beroepen.

Het predikantwereldje is klein, dus het zal vaak ook voorkomen dat men onderling elkaar tipt over vacatures en dat bijv. ook pas afgestudeerden worden getipt over vacatures die gaan ontstaan etc.

Zo… ik hoop dat ik alle vragen heb beantwoord yes.gif .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geen idee welke precies welke is, maar bij ons wordt over het algemeen de zegen uit Numeri 6:24-26 gebruikt (de priesterlijke zegen zegt het kopje boven dit stukje tekst, maar ik heb altijd geleerd dat die 'niet mee tellen'):

De HERE zegene u en behoede u; de HERE doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig; de HERE verheffe zijn aangezicht over u en geve u vrede.

Dat is het Aäronitische zegen. widegrin.gif Erg mooi. smile.gif

Wie heeft overigens (de richtlijnen van) de protestantse dienst, zoals ik het bij de meeste van jullie lees, in elkaar gezet? Natuurlijk stamt deze af van de R.Katholieke dienst; maar wie heeft deze 'Hervormd'puh2.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hartelijk dank aan allen voor de gegeven antwoorden!

De topic heet 'de protestantse liturgie' maar eigenlijk -zo is mijn gedachte die ik bevestigd zie - is er niet zoiets als 'dé' protestantse liturgie. Een 'pinkstergemeenteachtige' viering is toch heel wat anders dan een viering in de Gereformeerde Gemeente.

Dat de preek (voor katholieke begrippen) lang is, was mij bekend maar dat de viering als geheel ook een behoorlijke lengte heeft (tot meer dan 1 1/2 uur) wist ik niet. Langer dan een uur duurt de eucharistieviering meestal niet. Uitzonderingen vormen de Paaswake, de viering van het Vormsel (beetje afhankelijk van het aantal vormelingen) en de priesterwijding (ergens tussen de 1 1/2 en 2 uur).

Protestants vond ik ook dat de gemeente een predikant zoekt die bij die gemeente past qua theologie.

Protestantse begrippen (de 'kandidaat', het 'beroepen', 'kerkenraad', 'ouderling') hebben voor mij wat meer inhoud gekregen. Vond het interessant om te lezen.

Ten slotte: ik ken 'de protestantse liturgie' vrijwel uitsluitend van de televisie. En dan valt mij op, dat de mensen in de kerk altijd uit volle borst meezingen. Soms zelfs 'traag voortslepend' in enigszins sombere liederen met veel zonde en schuld erin. Maar op andere plaatsen op internet lees je ook wel over 'praisebands' en 'beamers' met de highlights van de preek. Hoe verschillend kan het zijn.

Als 'de He(e)re Jezus' genoemd wordt, ja, dan heb ik al meteen een beeld van de omroep die de uitzending heeft. Ik moet ook bekennen, dat ik (voor ik 's zondagsmorgens ga kosteren) wel eens de tv aanzet waar dan iedere zondag een wat oudere Amerikaanse dominee voor een volle kerk aan het preken is. Ja, die weet zijn (en mijn) gehoor wel even vast te houden, tot ik weg moet. Maar ik heb uiteraard geen idee van welke stroming die 'televisiekerk' is...

Dat waren zo wat bespiegelingen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een 'pinkstergemeenteachtige' viering is toch heel wat anders dan een viering in de Gereformeerde Gemeente.

Ik kan het nog erger maken: Ook binnen dat is de één de ander niet. knipoog_dicht.gif

Bij de ene pinkstergemeente ligt de liturgie stap voor stap erg strak ingepland en mocht er al iets niet volgens plan gegaan zijn dan staan er na afloop gelijk een stel gemeente leden in paniek bij de voorganger.

Terwijl er weer andere pinkstergemeenten zijn waarin de kerkdientst er heel spontaan aan toe lijkt te gaan en er praktisch geen liturgie bestaat.

widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als 'de He(e)re Jezus' genoemd wordt, ja, dan heb ik al meteen een beeld van de omroep die de uitzending heeft. Ik moet ook bekennen, dat ik (voor ik 's zondagsmorgens ga kosteren) wel eens de tv aanzet waar dan iedere zondag een wat oudere Amerikaanse dominee voor een volle kerk aan het preken is. Ja, die weet zijn (en mijn) gehoor wel even vast te houden, tot ik weg moet. Maar ik heb uiteraard geen idee van welke stroming die 'televisiekerk' is...

Ik heb het zelf nog nooit gezien, maar ik heb wel eens gehoord van het volgende. Misschien dat je dat wel eens hebt gezien: link (Hour Of Power)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben voor vaste punten, herkenning en vorm in de liturgie.

Ik heb veel meer met: "Onze hulp en onze enige verwachting sta in de Naam des Heeren HEEREN, Die hemel en aarde geschapen heeft. Die trouw houdt en eeuwig leeft en Die nooit laat varen enig werk dat Zijn hand

begonnen is. Genade zij u en vrede, van Hem Die is, en Die was en Die komen zal. En van de zeven geesten die voor Zijn troon zijn. En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is. De Eerstgeborene uit de doden en de Overste van al de koningen der aarde. Amen.

Ik heb echt niet zoveel tegen blije Christenen, maar ik hecht ook waarde aan traditie. God heeft feesten ingesteld, God heeft voorschriften en wetten gegeven. Traditie is dus geen vies woord.

Een dikke vette praise-band kan (door de Heilige Geest geleid) enorm helend werken voor mijn ziel, maar dat kunnen Psalm 36, 25, 119, 72 en 134 gespeeld op een kerkorgel net zo goed. Immers: de organist die speelt en de ds die de psalmen heeft uitgekozen, worden evenzeer door Gods geest geleid.

Edit Dagmar: Met terugwerkende kracht wat onnodig kwetsende zinsneden weggehaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid