Spring naar bijdragen

Michael is bang voor de duivel??


Aanbevolen berichten

Dit kwam ik net tegen. Ik snap het stukje niet, want het lijkt met of Michael bang is voor de duivel.

Judas vers 9:

'Wat een verschil met Michael, een van de voornaamsten engelen! Toen die met de duivel streed om het lichaam van Mozes, durfde hij de duivel niet te veroordelen of te beledigen.'

-iemand enig idee?? Hoe dat zit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wellicht, omdat de duivel eens de hoogste engel Gods is geweest? Maar omdat hij dacht beter te zijn dan God uit de hemel verbannen is door God.

Quote:

Judas 9:

Maar Michaël, de aartsengel, durfde, toen hij met de duivel in twist gewikkeld was over het lichaam van Mozes, geen smadelijk oordeel uitbrengen, doch hij zeide: De Here straffe u!

Ik denk niet dat Michael bang is voor de duivel, maar omwille van de vete tussen de duivel en God geen oordeel velt. Mag de aartsengel wel oordelen over hetgeen niet is op de aarde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als eerste: "veroordelen of beledigen"

De andere vertalingen spreken van "oordeel van lastering" (SVV), "railing accusation" (KJV), "abusive condemnation" (HNV), "Verdammungsurteil" (GerLut1984). Ik denk dus dat het woord belediging verkeerd is.

Wat er in mij opkomt, maar ik weet niet in hoeverre dat klopt:

Het is bekend dat lucifer de hoogste engel was (verleden tijd). Misschien is hij nog steeds de machtigste op De Almachtige God zelf na.

Een andere optie is de toekenning van de eer/rechten. Als Michael wel een veroordeling had uitgesproken, had hij het recht tot oordeel naar zich toe getrokken. God alleen heeft het recht om een oordeel over alle levenden en doden uit te spreken. Michael wijst hier dus niet op zichzelf, maar op God.

Hmmz, Mike was het blijkbaar al met me eens voordat ik op de submit knop had gedrukt. Kreeg een telefoongesprek tussendoor. Maar toch wel grappig om te zien dat we eigenlijk hetzelfde zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Michael bang om de duivel te veroordelen of te beledigen (lasteren)... weet je wat dat betekent? Dat iemand veroordelen of beledigen blijkbaar zo zwaar weegt, dat wij dat beter ook maar niet kunnen doen.

Ik bedoel: als zelfs de engel Michael Satan al niet durft te veroordelen, terwijl Satan zo duidelijk het kwaad zelf is, dan zegt dat wel wat over wanneer jij als gewoon mens een ander gewoon mens kunt veroordelen... nooit dus. Ook al lijkt die andere zo slecht.

Wat hebben sommige mensen dan eigenlijk veel lef he? Je zou bijna gaan denken dat het met hen nooit goed af kan lopen...nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat angs de reden was waarom Michael niet oordeelde over de duivel. Het gaat meer om de bevoegdheid om te oordelen. Deze bevoegdheid ligt enkel bij God die op dat gebied soeverein is. Engelen zullen niet over Satan oordelen, noch over de mensen. Wel zullen de engelen het oordeel uitvoeren, maar de rechtspraak ligt bij God die het oordeel zal uitspreken!

mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 years later...
Gast Anon_phpbb

Interessant punt.

Als Michael dus Jezus is, volgens sommigen, zou Jezus wel het oordeel mogen uitspreken.

Johannes 5

22 Want het is niet de Vader die alle mensen oordeelt, maar hij heeft het gehele oordeel gegeven aan de Zoon.

27 En hij heeft hem ook de autoriteit gegeven om het oordeel te uit te voeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is een vers waar ik mij het hoofd ook over breek, maar vooralsnog geen sluitende verklaring voor heb. Volgens de sv77 heeft 2 pet 2,11 ook wat met Judas 1,9 te maken.

Quote:

Interessant punt.

Als Michael dus Jezus is, volgens sommigen, zou Jezus wel het oordeel mogen uitspreken.

Johannes 5

22 Want het is niet de Vader die alle mensen oordeelt, maar hij heeft het gehele oordeel gegeven aan de Zoon.

27 En hij heeft hem ook de autoriteit gegeven om het oordeel te uit te voeren.

Zoals je het hier uiteenzet klopt volgens mij wel, alleen we lezen elders duidelijk dat Michael wel zou oordelen (Op 12,7) en een voorafbeelding van Jezus (Dan 10,13+12,1) was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op 12,7 Michael gaat de strijd aan met de draak...nergens staat iets over oordelen. Hij heeft blijkbaar als "soldaat" van God de opdracht gekregen te gaan strijden. God heeft het oordeel geveld en Michael voert het uit.

Tsk, ik vind het erg creatief om dat er uit te lezen. Er staat alleen dat Michael een actieve rol zal spelen als strijder in de eindtijd. LIjkt mij dan niet onwaarschijnlijk om dat te lezen als "in dienst van" God en zijn Zoon. Om daar een voorafspiegeling in te lezen, vind ik pretentieus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op 12,7 Michael gaat de strijd aan met de draak...nergens staat iets over oordelen. Hij heeft blijkbaar als "soldaat" van God de opdracht gekregen te gaan strijden. God heeft het oordeel geveld en Michael voert het uit.

Tsk, ik vind het erg creatief om dat er uit te lezen. Er staat alleen dat Michael een actieve rol zal spelen als strijder in de eindtijd. LIjkt mij dan niet onwaarschijnlijk om dat te lezen als "in dienst van" God en zijn Zoon. Om daar een voorafspiegeling in te lezen, vind ik pretentieus.

Van creatief zomaar naar pretentieus, sla je dan niet een aantal stappen over?

'Te dien tijde zal Michaël opstaan, de grote vorst...' (dan 12,1)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor mezelf ja, dat zou ik pretentieus vinden...Michael is toch ook een groot leider, logisch dat ie zich in die tijd zal laten zien in al zijn glorie. Vergeet niet dat er aan het einde van het visioen meerdere figuren te zien zijn.

De schriftplaatsen die ik genoemd heb zijn afkomstig van het SV77 team en zoals ik in mijn eerste reactie al zei, ik heb er nog geen sluitende verklaring voor. Ik snap niet waarom je dat als pretentieus wilt kwalificeren, maar goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

NOu ik snap niet hoe je uit de laatste verwijzingen in die tekst kunt lezen dat Michael een voorafspiegeling van Jezus is en hoe je kunt lezen dat hij wel zou oordelen. Dat hij zou oordelen vind ik creatief lezen, dat hij een voorafspiegeling is van Jezus vind ik pretenteieus in de zin van vol inbeelding, waanwijs. En inbeelding dan in de zin van lezen wat je graag zou willen dat er staat. Waanwijs, in de zin van je gelooft dat het waar is,maar voor mij is het waan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

NOu ik snap niet hoe je uit de laatste verwijzingen in die tekst kunt lezen dat Michael een voorafspiegeling van Jezus is en hoe je kunt lezen dat hij wel zou oordelen. Dat hij zou oordelen vind ik creatief lezen, dat hij een voorafspiegeling is van Jezus vind ik pretenteieus in de zin van vol inbeelding, waanwijs. En inbeelding dan in de zin van lezen wat je graag zou willen dat er staat. Waanwijs, in de zin van je gelooft dat het waar is,maar voor mij is het waan.

Dat is je goed recht, maar nogmaals, de vertalers van de grondtekst hebben de verwijzingen erbij gezet. Het lijkt me sterk dat ze die zonder gegronde redenen plaatsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Duivel kent God beter dan wie dan ook.

De duivel kent onze gedachten en zwakheden en door onze zwakheden te raken denkt hij het te kunnen winnen van ons maar we moeten sterk zijn.

Job 4

17 “Kan een mens zich gedragen zoals God het wil,

kan iemand zonder smet zijn voor zijn schepper?â€

18 Zelfs in zijn dienaren stelt God geen vertrouwen,

ook bij zijn engelen bespeurt hij nog gebreken.

De duivel probeert iedereen te verslinden en te strikken in zijn sluwe plannen, zo ook wist hij Adam te pakken te krijgen door eerst Eva te benaderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Menlikboy, vergeet vooral niet dat Eva een onderdeel van Adam was. Eigenlijk gaat het al mis op het moment dat Adam van mening is dat hij als gehele mens niet voldoet en net als de andere wezens ook gesplitst in man/vrouw wil zijn. Als Adam tevreden was geweest met wat hij was, dan hadden we wellicht dat boom probleem met die vrucht niet gehad puh2.gif als we dan al iemand de schuld geven, dan Adam graag, die niet tevreden was met hoe hij geschapen was. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De duivel kan niet eens dichtbij Michael komen, laat staan met hem strijden.

Speciaal voor jou heb ik me er nog even in verdiept en nog wat gevonden! widegrin.gif

Laten we het vers nog een aandachtig lezen:

Jud 1,9

Maar Michaël, de aartsengel, durfde, toen hij met de duivel in twist gewikkeld was over het lichaam van Mozes, geen smadelijk oordeel uitbrengen, doch hij zeide: De Here straffe u!

Allereerst valt op dat evangelist Judas natuurlijk verwees naar het OT, want in zijn tijd, was het lichaam van Mozes al lang vergaan. Het blijkt een verwijzing naar dit vers:

Zach 3,2

De HERE echter zeide tot de satan: De HERE bestraffe u, satan, ja de HERE, die Jeruzalem verkiest, bestraffe u; is deze niet een brandhout uit het vuur gerukt?

We kunnen dus inderdaad concluderen dat Michael een van de pseudoniemen van God en Jezus is!

En zou het ook verband houden met deze dialoog? Ik denk het niet he! knipoog_dicht.gif

Mat 4

3 En de verzoeker kwam en zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, zeg dan, dat deze stenen broden worden. 4 Maar Hij antwoordde en zeide: Er staat geschreven: Niet alleen van brood zal de mens leven, maar van alle woord, dat uit de mond Gods uitgaat.

5 Toen nam de duivel Hem mede naar de heilige stad en hij stelde Hem op de rand van het dak des tempels, 6 en zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, werp Uzelf dan naar beneden,(de duivel verzocht God) er staat immers geschreven:

Aan zijn engelen zal Hij opdracht geven aangaande u,

en op de handen zullen zij u dragen, opdat gij uw voet niet aan een steen stoot.

7 Jezus zeide tot hem: Er staat ook geschreven: Gij zult de Here, uw God, niet verzoeken. (God liet Zich niet verzoeken)

8 Wederom nam de duivel Hem mede naar een zeer hoge berg en hij toonde Hem al de koninkrijken der wereld en hun heerlijkheid, 9 en zeide tot Hem: Dit alles zal ik U geven, indien Gij U nederwerpt en mij aanbidt. 10 Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan! (Het Koninkrijk is geest) Er staat immers geschreven: De Here, uw God, zult gij aanbidden (de ware aanbidders aanbidden God in geest Joh 4,23) en Hem alleen dienen. 11 Toen liet de duivel Hem met rust (weigerde God te aanbidden) en zie, engelen kwamen en dienden Hem.

(Toevoegingen staan tussen haakjes)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid