Spring naar bijdragen

Evangelie verkondigen


Aanbevolen berichten

Beste mensen,

De vraag die mij al een hele tijd bezig houd is als volgende, Jezus geeft ons de volgende opdracht:

Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’ Mat. 28.

Vrienden van mij geven aan dat je ook een getuige kunt zijn, door een goede voorbeeld voor je naaste te zijn. Maar hebben wij als christen niet allen de opdracht het Evangelie (goede nieuws) te verkondigen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beste mensen,

De vraag die mij al een hele tijd bezig houd is als volgende, Jezus geeft ons de volgende opdracht:

Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’ Mat. 28.

Vrienden van mij geven aan dat je ook een getuige kunt zijn, door een goede voorbeeld voor je naaste te zijn. Maar hebben wij als christen niet allen de opdracht het Evangelie (goede nieuws) te verkondigen?

Inderdaad. Jezus en de apostelen deden over het algemeen twee dingen:

1. Het Koninkrijk van God prediken.

2. Wonderen, tekenen en genezingen doen.

Mat 4,23

En Hij trok rond in geheel Galilea en leerde in hun synagogen en verkondigde het evangelie van het Koninkrijk en genas alle ziekte en alle kwaal onder het volk.

Mat 9,35

En Jezus ging alle steden en dorpen langs en leerde in hun synagogen en verkondigde het evangelie van het Koninkrijk en genas alle ziekte en alle kwaal.

Hand 8,4

Zij dan, die verstrooid werden, trokken het land door, het evangelie verkondigende.

Hand 2,43

En er kwam vrees over alle ziel en vele wonderen en tekenen geschiedden door de apostelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als wij aan deze opdracht gehoor moeten geven, alle volken tot mijn leerlingen maken dan hebben we het voorlopig druk. En wat wordt er verstaan onder alle volken? Ik kan moeilijk naar China gaan, omdat ik geen Chinees spreek! En daarnaast mag je ze ook nog eens gaan dopen... Of is dit specifieke opdracht voor de discipelen van Jezus op dat moment?


Samengevoegd:

@d Barbapapa

Als alle kerken in Nederland zouden gaan doen deze opdracht? Ik zie weinig mensen (waar onder ik zelf) dit NIET doe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad geldt de opdracht voor alle discipelen/volgelingen van Jezus, op dat moment en op dit moment, dus ook wat betreft dopen.

Hand 8,12

Toen zij echter geloof schonken aan Filippus, die het evangelie van het Koninkrijk Gods en van de naam van Jezus Christus predikte, lieten zij zich dopen, zowel mannen als vrouwen.

Alle volken zijn al in Nederland aanwezig, dus tenzij je een duidelijke opdracht van God hebt voor het buitenland, kun je gewoon in Nederland blijven voor Zijn opdracht die in de Bijbel staat. Predik het evangelie onder de Nederlanders en doe wonderen en als je nog meer talen kent, predik het evangelie dan onder meer volkeren (in Nederland of buitenland). Inderdaad zullen de gelovigen het de komende jaren nog druk hebben met het verkondigen van het evangelie en het doen van wonderen tot eer van God.

Quote:

@d Barbapapa

Als alle kerken in Nederland zouden gaan doen deze opdracht? Ik zie weinig mensen (waar onder ik zelf) dit NIET doe.

Inderdaad zouden alle gemeenten dit moeten doen. Er zijn wel gemeenten in Nederland die dit (deels) doen, maar als mensen meer gehoorzaam zouden zijn aan Gods opdracht, zou het er in Nederland en in de wereld anders uitzien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar volgens mij mag je het met twee aan twee gaan doen zodat je er niet alleen voor staat. Deze passage van onze heer Jezus (Yeshua) wordt niet vaak in kerken gelezen. Misschien laat ik mij enigszins negatief hier over uit maar ik heb wel eens prediking gehoord maar er werd wel snel overheen gelezen....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klopt helemaal en is een goed Bijbels principe. Op die manier kunnen gelovigen elkaar goed in wijsheid en praktijk aanvullen.

Mar 6,7

En Hij riep de twaalven tot Zich en begon hen uit te zenden, twee aan twee, en gaf hun macht over de onreine geesten.

Vaak zijn er minstens twee die het goede nieuws verkondigen.

Hand 15,35

En Paulus en Barnabas bleven te Antiochië en leerden en verkondigden met vele anderen het woord des Heren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pff, volgens mij staat er geen pasklare definitie. Misschien heb je wat aan zondag 48?

Welke is de tweede bede:

"Uw Koninkrijk kome." Dat is: Regeer ons door Uw Woord en Uw Geest, dat wij ons hoe langer hoe meer aan U onderwerpen; bewaar en vermeerder Uw Kerk; verstoor de werken des duivels en alle heerschappij, welke zich tegen U verheft, mitsgaders alle boze raadslagen, die tegen Uw Heilig Woord bedacht worden; totdt de volkomenheid Uws Rijks komme, waarin Gij alles zult zijn in allen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik dacht dat Jezus’ discipelen begrepen dat het koninkrijk een werkelijke regering van God was.

Nathanaël zei tot Jezus: „Rabbi, gij zijt de Zoon van God, gij zijt Koning van Israël†Jo 1:49.

Jezus beloofde zijn apostolische volgelingen rechtstreeks dat zij op „tronen†zouden zitten Mt 19:28.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even iets meer ontopic:

Quote:
Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’ Mat. 28.

[...] Maar hebben wij als christen niet allen de opdracht het Evangelie (goede nieuws) te verkondigen?

Naast "gewoon" een "goed christen" te zijn, hoe pak je in dit in de huidige maatschappij praktisch eigenlijk aan? Oftewel: we gaan het woord van God verkondigen, maar hoe doe je dat dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zendingsbevel dat Jezus aan het einde van Matteüs uitspreekt was tegen de apostelen gericht. Zij waren immers alleen met Hem en zij alleen kregen dus die opdracht. Het waren dan ook de apostelen die rondtrokken, gemeenten stichtten en zo het Woord verbreidden onder de volkeren.

Binnen de katholieke Kerk kennen we nog altijd bisschoppen en priesters die als missionarissen nieuwe kerken stichten in andere landen en aldaar het Evangelie verkondigen. Zij kunnen immers ook de sacramenten toedienen en zo de mensen in gemeenschap met Christus brengen. De vers gedoopte gelovigen kunnen dan in hun buurt ook weer van Christus blijven getuigen.

Als gelovige moet je daarom in je buurt getuigen van je geloof in je doen en laten en indien nodig ook met het woord. En als je in het buitenland wilt helpen bij het bouwen van bijvoorbeeld scholen, dan is daar ook niets mis mee. Maar je bent dus niet per se standaard geroepen om op missie te gaan, zoals de apostelen dat waren. Niet iedereen kan immers nieuwe gemeenten stichten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Idd. Juist de priesters en bisschoppen krijgen door hun wijding(en) een bijzondere bijstand van God. Het waren juist die eerste bisschoppen, de 12 Apostelen dus, over wie Jesus blies. Hij had ook níet over hen kunnen blazen, maar juist over hen heeft Hij geblazen, en niet over Maria Magdalena, niet over de Emmaüsgangers, of over andere mensen die Hij na zijn verrijzenis heeft ontmoet, maar waarvan wij geen verslag in de H. Schrift vinden, en die dus ook niet relevant zijn, anders had God er wel voor gezorgd, dat die getuigenissen in de Canon waren opgenomen. Dus dat zogenaamde 'priesterschap van de gelovigen' is duidelijk iets anders dan het gewijde priesterschap, waartoe God je roept, en waarin Hij je zijn zegen geeft doorheen de wijding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedacht mij nog dat ik niet helemaal volledig was geweest.

Naast dat het erg goed kan zijn om met z'n tweeën of met meerderen het evangelie te verkondigen, sluit dat niet uit dat dit ook alleen kan, zoals bijvoorbeeld Filippus deed in Hand. 8.

Hand 8,38

En hij liet de wagen stilhouden en beiden daalden af in het water, zowel Filippus als de kamerling, en hij doopte hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid