Spring naar bijdragen

God OT anders


Aanbevolen berichten

Ik denk dat men zoiets zou zeggen als 'heilpedagogie'. Kortom, God die openbaarde zich aan het volk op de manier die toen nodig was. En door de tijd leerde men steeds meer over God tot Hij zelfs mens werd.

Maar de God in het OT is dezelfde als de God van het NT. En hoewel de toon wat anders lijkt te zijn (trouwens, die toon verschilt in het OT ook wel onderling), valt het verschil ook best wel mee.

In het nieuwe testament staan ook gebeurtenissen zoals die met Ananias en Saffira, die vielen alle twee dood neer omdat ze logen over de opbrengst. (Handelingen 5)

Een ander voorbeeld zijn de teksten in het bijbelboek Openbaring en andere bijbelteksten die over het laatste oordeel gaan.

Daar tegenover staan er in het Oude testament heel veel liefdevolle teksten. Sterker nog, Ook het oude testament wijst naar Jezus.

Alleen zijn mensen die graag het verschil willen aantonen tussen de God OT en NT, wel vaak geneigd de liefde uit het OT over te slaan en dergelijke 'harde dingen' in het NT ook over te slaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gods persoonlijkheid verandert niet. Hij zegt ons: „Ik ben Jehovah; ik ben niet veranderd†(Maleachi 3:6).

Hij uitte deze woorden ongeveer 3500 jaar nadat hij de mens had geschapen en zo’n 1500 jaar na het sluiten van het Abrahamitische verbond.

Over God zei de discipel Jakobus ook terecht: „Bij hem is geen verandering van het keren van de schaduw†(Jak 1:17).

De schijnbare verschillen in persoonlijkheid zijn in werkelijkheid slechts verschillende aspecten van dezelfde onveranderlijke persoonlijkheid.

Ze zijn toe te schrijven aan de verschillende omstandigheden en personen waarmee God te maken had; deze verschillen maakten een andere houding of andere betrekkingen tot de mensen noodzakelijk. (Vgl.ook eens Jes 59:1-4.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid