Spring naar bijdragen

Bijbelstudie Onze Vader 5&6/6


Aanbevolen berichten

Sorry voor de vertraging engel.gif

Dit is het laatste topic van de Bijbelstudiereeks over het Onze Vader. De andere topics (deel 1 t/m 4) zijn te vinden in het subforum 'bijbelstudie'. Daar is ook een topic te vinden met uitleg over deze bijbelstudiereeks, link .

Ik bedacht dat er wel iets grotere stukken in een topic kunnen smile.gif

Deel 5: Vergeven

Lees Matteus 6: 12 en Matteus 18 : 21 -35.

Is het vergeven van anderen een voorwaarde die God stelt voordat Hij ons vergeeft? Waarom wel/niet? Kun je dat wat je denkt ook onderbouwen?

Deel 6: Verzoeking

Lees Matteus 6: 13 en 1 Johannes 2: 12-17.

Wat betekent het wanneer wij bidden of God ons niet in verzoeking wil leiden? Doet God dat normaal gesproken soms wel en vragen we Hem daarmee te stoppen ? Wat wordt er hier bedoelt ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lees Matteus 6: 12 en Matteus 18 : 21 -35.

Is het vergeven van anderen een voorwaarde die God stelt voordat Hij ons vergeeft? Waarom wel/niet? Kun je dat wat je denkt ook onderbouwen?

Het doet mij denken aan een verhaaltje over een koning (Matteüs 18). Iemand kon zijn schulden niet aan de koning afbetalen, maar hij smeekte aan de koning om uitstel. De koning schold hem de complete schuld kwijt. Vervolgens ging die zelfde man naar iemand toe die bij hem in de schuld stond en ging hem vervolgens gevangen zetten tot die z'n schuld had betaalt. De koning vernam dit en werd zo boos dat hij die kerel overleverde aan zijn beulen.

Jezus zegt vervolgens ook '(35) Zo zal mijn hemelse Vader ook ieder van jullie behandelen die zijn broeder of zuster niet van harte vergeeft.'

Quote:

Deel 6: Verzoeking

Lees Matteus 6: 13 en 1 Johannes 2: 12-17.

Wat betekent het wanneer wij bidden of God ons niet in verzoeking wil leiden? Doet God dat normaal gesproken soms wel en vragen we Hem daarmee te stoppen ? Wat wordt er hier bedoelt ?

Wat ik begreep is het zo dat God wel mensen beproeft, maar verzoeken is volgens mij aanzetten tot zonde, dat is iets wat de duivel probeerde te doen, in de woestijn bij Jezus, of bij Adem en Eva in het paradijs.

Ik kan me voorstellen dat het iets 'taal-achtigs' is. Niet dat je ermee suggereert dat God ons wilt verzoeking wilt brengen ofzo (ff vanuit gaande dat het iets anders is dan 'beproeving'), maar om juist nadruk te leggen op wat je aan God vraagt; verlossing van het kwade.

Althans, die indruk krijg ik. Maar ik heb er natuurlijk ook geen studie naar gedaan ofzo...

Link naar bericht
Deel via andere websites

God brengt niemand in verzoeking.

Jakobus schreef onder inspiratie: „Laat niemand, wanneer hij wordt beproefd, zeggen: ’Ik word door God beproefd.’ Want met kwade dingen kan God niet worden beproefd, noch beproeft hij zelf iemand†(Jakobus 1:13).

Degene die wel pogingen doet om ons erin te laten lopen, ons ten val te brengen met listige daden en ons zelfs te verslinden, is Satan (Efeziërs 6:11.).

Hij is de grote Verzoeker (1 Thessalonicenzen 3:5).

Als we erom bidden niet in verzoeking gebracht te worden, vragen we Jehovah of hij niet wil toelaten dat we vallen wanneer we verzocht worden. We vragen hem ons te helpen ’ons niet door Satan te laten overmeesteren’, niet te bezwijken voor verzoekingen (2 Korinthiërs 2:11).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Lees Matteus 6: 12 en Matteus 18 : 21 -35.

Is het vergeven van anderen een voorwaarde die God stelt voordat Hij ons vergeeft? Waarom wel/niet? Kun je dat wat je denkt ook onderbouwen?

Deel 6: Verzoeking

Lees Matteus 6: 13 en 1 Johannes 2: 12-17.

Wat betekent het wanneer wij bidden of God ons niet in verzoeking wil leiden? Doet God dat normaal gesproken soms wel en vragen we Hem daarmee te stoppen ? Wat wordt er hier bedoelt ?

Uit de illustratie begrijp ik dat God ons iets heeft vergeven, wat we niet kunnen voorstellen, onvoorwaardelijk. Maar als wij dan zelf op onze beurt anderen niet kunnen vergeven, zal God ons ook niet vergeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid