Spring naar bijdragen

Medische zaken


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hallo allemaal,

De laatste tijd probeer ik me wat te verdiepen in het christendom en ik heb een vraag. Hoe denken jullie over sommige medische zaken als inentingen of orgaandonatie? Als je bijvoorbeeld ziek bent en je hebt een orgaan nodig en die is beschikbaar en je laat hem transplanteren in je eigen lichaam dan rommel je toch met Gods werk? Of zit ik nu helemaal fout en zit de stelling vol met vooroordelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je maakt gebruik van de talenten van dokters en wetenschappers die God aan hun gegeven heeft.

Het gaat me trouwens wat ver om nou een polio besmetting of een een hartinfarct Gods werk te noemen.

Inentingen maken trouwens van een immuunsysteem gebruik wat er ook ingeschapen zit. Verschil alleen dat je op een veilige manier het lichaam kennis laat maken met de ziekte ipv oop een nogal gevaarlijke manier zoals bij een besmetting.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

maar God heeft je toch dat hart gegeven?


Samengevoegd:

Quote:

Inentingen maken trouwens van een immuunsysteem gebruik wat er ook ingeschapen zit. Verschil alleen dat je op een veilige manier het lichaam kennis laat maken met de ziekte ipv oop een nogal gevaarlijke manier zoals bij een besmetting.

dat is ook wel weer waar, bedankt voor je comment smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En bijvoorbeeld als je je laat inenten tegen de mazelen? Ik zeg niet dat God jouw de mazelen geeft maar kan hij je daarvoor dan niet anders behoeden?

Doet Hij ook, door dokters hun verstand te geven. knipoog_dicht.gif

Hij kan het wel, maar doet dat niet. Nou ja, afgezien van misschien een enkeling die door een wonder geneest ofzo.

Ik denk oa. dat het komt omdat we in een wereld van na de zondeval leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een zeer lastige discussie, die al zeer snel op een ethisch vlak komt.

Wat Olorin zegt over inentingen ben ik het mee eens, net als orgaandonoren. Het wordt een lastiger discussie als je het hebt over "bouwstenen" van het lichaam, zoals dna, genmanipulatie en stamcelgebruik.

Die dingen zijn ook door mensen met verstand uitgevonden, maar hoever kun je daar in gaan dat het nog te verantwoorden is aan God?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Het is een zeer lastige discussie, die al zeer snel op een ethisch vlak komt.

Wat Olorin zegt over inentingen ben ik het mee eens, net als orgaandonoren. Het wordt een lastiger discussie als je het hebt over "bouwstenen" van het lichaam, zoals dna, genmanipulatie en stamcelgebruik.

Die dingen zijn ook door mensen met verstand uitgevonden, maar hoever kun je daar in gaan dat het nog te verantwoorden is aan God?

Sjaloom _Tijn,

Het wordt pas discutabel tot verwerpelijk als er met leven en dood wordt gespeeld. Als er voor stamcelonderzoek embryo's worden "gekweekt" en daarna vernietigd, dan worden er dus kinderen, hoe pril ook, omgebracht. Daarom is de katholieke Kerk daar fel tegen. Ook zaken als abortus en euthanasie "spelen" met leven en dood en worden daarom afgewezen.

God gebruikt de natuurlijke orde om mensen te genezen als Hij wil. Slechts af en toe zal Hij een bovennatuurlijk wonder toepassen, om twijfelende of lauwe zondaars weer tot geloof te brengen. Maar de schepping is juist goed zoals zij is, ook met alle beschadigingen die ze aan de mens kan toebrengen en met alle natuurverschijnselen.

De mens is kwetsbaar, omdat je enkel pure Liefde kunt ontvangen als je op je kwetsbaarst bent. De zondeval was ook niet meer dan die kwetsbaarheid willen verwerpen en net zo onkwetsbaar als een god willen zijn. We mogen die kwetsbaarheid, die broosheid van lichaam en geest, daarom niet afwijzen, ook al brengt ze zoveel lijden. Want het lijden kan juist haar betekenis terugkrijgen in Christus, net zoals de dood door Christus weer hervonden kan worden tot wat ze is: de eeuwige vereniging met God na het werk op aarde.

Het is goed dat we artsen hebben die ons kunnen helpen bij het herstellen of het in alle rust dragen van een ziekte of een zware wond. Maar we moeten de medische geneeskunde niet gebruiken om onze kwetsbaarheid te willen vermijden, omdat God ons immers zo goed heeft geschapen. Ook mag het leven van de één nooit belangrijker zijn dan van de ander, al zou die ander nog ongeboren zijn of zwaar lijden.

Op deze manier mogen we op Gods voorzienigheid blijven vertrouwen en ons naar een arts wenden als we een bepaalde ziekte willen voorkomen, genezen of draaglijker willen maken. Onderwijl wel beseffend dat uiteindelijk alles in Gods hand ligt en uiteindelijk alleen God de échte genezing kan geven, al zou je de rest van je leven ziek blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het wordt pas discutabel tot verwerpelijk als er met leven en dood wordt gespeeld. Als er voor stamcelonderzoek embryo's worden "gekweekt" en daarna vernietigd, dan worden er dus kinderen, hoe pril ook, omgebracht. Daarom is de katholieke Kerk daar fel tegen. Ook zaken als abortus en euthanasie "spelen" met leven en dood en worden daarom afgewezen.

Helemaal mee eens.

Quote:
God gebruikt de natuurlijke orde om mensen te genezen als Hij wil. Slechts af en toe zal Hij een bovennatuurlijk wonder toepassen, om twijfelende of lauwe zondaars weer tot geloof te brengen. Maar de schepping is juist goed zoals zij is, ook met alle beschadigingen die ze aan de mens kan toebrengen en met alle natuurverschijnselen.

Hartgrondig mee oneens.

Dag in dag uit doet Jezus Christus grote genezende wonderen. De reden waarom Hij dat doet is niet de reden die jij schrijft, maar de reden die in Gods woord staat, namelijk tot eer van God.

Mat 9,8

Toen de scharen dit zagen, vreesden zij en zij verheerlijkten God, die zulk een macht aan de mensen gegeven had.

Mat 15,31

En Hij genas hen, zodat de schare zich verwonderde, want zij zagen stommen spreken, kreupelen gezond, lammen lopen en blinden zien. En zij verheerlijkten de God van Israël.

Mar 2,12

En hij stond op, nam terstond zijn matras op en ging voor aller oog naar buiten, zodat zij allen ontzet waren en God verheerlijkten, zeggende: Zo iets hebben wij nog nooit gezien!

Luc 5,26

En ontzetting beving allen en zij verheerlijkten God, en werden met vrees vervuld, zeggende: Wij hebben heden ongelooflijke dingen gezien.

Luc 7,16

En vrees beving hen allen en zij verheerlijkten God, zeggende: Een groot profeet is onder ons opgestaan, en: God heeft naar zijn volk omgezien.

De wil van God over genezing staat in de Bijbel, dus Zijn wil over genezing is bekend. Beschadigingen aan de mens en schadelijke natuurverschijnselen zijn van de duivel en zijn niet goed.

Quote:
De mens is kwetsbaar, omdat je enkel pure Liefde kunt ontvangen als je op je kwetsbaarst bent. De zondeval was ook niet meer dan die kwetsbaarheid willen verwerpen en net zo onkwetsbaar als een god willen zijn. We mogen die kwetsbaarheid, die broosheid van lichaam en geest, daarom niet afwijzen, ook al brengt ze zoveel lijden. Want het lijden kan juist haar betekenis terugkrijgen in Christus, net zoals de dood door Christus weer hervonden kan worden tot wat ze is: de eeuwige vereniging met God na het werk op aarde.

Jezus Christus heeft elke vloek gedragen, dus de macht van kwetsbaarheid, broosheid, lijden en dood zijn tenietgedaan. Na de dood worden mensen niet verenigd met God, maar nu worden mensen verenigd met God.

Quote:
Het is goed dat we artsen hebben die ons kunnen helpen bij het herstellen of het in alle rust dragen van een ziekte of een zware wond. Maar we moeten de medische geneeskunde niet gebruiken om onze kwetsbaarheid te willen vermijden, omdat God ons immers zo goed heeft geschapen. Ook mag het leven van de één nooit belangrijker zijn dan van de ander, al zou die ander nog ongeboren zijn of zwaar lijden.

De duivel wil dat je ziekte draagt, maar God wil je verlossen van ziekte. Ethische kwesties hoeven dus helemaal niet meer te spelen, want daar heeft God al een oplossing voor. Stamcelonderzoek, abortus en euthenasie zijn overbodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal,

De laatste tijd probeer ik me wat te verdiepen in het christendom en ik heb een vraag. Hoe denken jullie over sommige medische zaken als inentingen of orgaandonatie? Als je bijvoorbeeld ziek bent en je hebt een orgaan nodig en die is beschikbaar en je laat hem transplanteren in je eigen lichaam dan rommel je toch met Gods werk? Of zit ik nu helemaal fout en zit de stelling vol met vooroordelen?

Sommige lijken te vergeten dat de (medische) wetenschap ook van God komt. Als iemand geneest na een bezoek aan een genezingsdienst dan krijgt God alle eer, maar als iemand geneest van leukemie in het ziekenhuis is het plots geen wonder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Sjaloom _Tijn,

Het wordt pas discutabel tot verwerpelijk als er met leven en dood wordt gespeeld. Als er voor stamcelonderzoek embryo's worden "gekweekt" en daarna vernietigd, dan worden er dus kinderen, hoe pril ook, omgebracht. Daarom is de katholieke Kerk daar fel tegen. Ook zaken als abortus en euthanasie "spelen" met leven en dood en worden daarom afgewezen.

hoe denk je er dan over als bv een meisje verkracht wordt en zwanger raakt, "mag" ze dan geen abortus plegen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou gewoon me laten behandelen door de medische wetenschap. Als dat betekent dat ze me een nieuw hart moeten geven of inenten ergens voor dan doe ik dat gewoon.

Daarnaast heb ik ook al meerdere getuigenissen gehoord van mensen die wachten op een transplantatie, of die wel een nieuw orgaan nodig hadden maar in een arm land woonde en daar geen geld en middelen voor had, waarbij God die personen een nieuw orgaan gaf, meestal door gebed en handoplegging door mensen. Zo'n orgaan is altijd in perfecte staat en de persoon kan weer door met leven alsof er nooit iets gebeurd is.

Dat laatste gebeurt in de realiteit helaas minder vaak. De reden daarvoor kun je over speculeren, maar ik weet ook niet exact hoe dat komt. Als mij dus ooit iets overkomt waardoor ik een nieuw orgaan nodig heb dan vind ik het prima als ik dat van iemand anders kan krijgen. Ik zal het echter allereerst bij God zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
hoe denk je er dan over als bv een meisje verkracht wordt en zwanger raakt, "mag" ze dan geen abortus plegen?

Sjaloom miss-tanja,

Dat blijft natuurlijk altijd een moeilijke, pastorale kwestie. Maar hoe verschrikkelijk dat ook is, ook in dát geval is het ongeboren kind volkomen onschuldig en verdient het de dood niet. Het kind kan er namelijk volstrekt niets aan doen dat het in de "verkeerde schoot" verwekt is. Ongetwijfeld zal het kind anders gekozen hebben als het kon, maar dat kan het dus niet.

Zo'n meisje heeft daarom veel (professionele) hulp en pastorale steun nodig tijdens en na de zwangerschap. Er zijn ook mogelijkheden om het kind ter adoptie aan te bieden. De VBOK is een organisatie die zich met zulke zaken op rustige, professionele wijze bezighoudt, zonder te oordelen. Maar nogmaals: het kind is onschuldig en verdient de dood daarom niet. De dáder is schuldig en níémand anders.

Ik ben en blijf er dan ook van overtuigd dat er geen enkel probleem is dat enkel met de dood van jezelf of een ander opgelost kan worden. Hoe moeilijk en zwaar een alternatieve oplossing kan zijn, soms is de moeilijkste oplossing wel (uiteindelijk) de beste oplossing. En ik weet zeker dat ook God het meisje alle zegen, genade en bijstand wil geven als ze de goede keuze doorzet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid