Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hoeveel vriendschappen heb je? Wat waardeer je in een vriendschap?Wat mis je in je huidige vriendschappen?

Allemaal dingen om over na te denken. Na een eenzame puberteit heb ik, wonder boven wonder, toch wat vriendschappen kunnen ontwikkelen, maar ik kan me niet onttrekken aan het idee dat mensen mij eerder als een vriend zien dan andersom. Als mensen zich, bij het voorstellen, een vriend van me noemen, dan gebruik ik die benaming ook voor hen. Ik vind het soms moeilijk om te zien waar het 'een goede kennis zijn' eindigt en vriendschap begint. Over het algemeen ben ik vrij pessimistisch ingesteld wat mensen betreft. Ik zie iemand niet zo gauw als een vriend en soms worden vriendschappen sociale verplichtingen waar je niet op zit te wachten. Desondanks zijn er een stuk of 3, 4 mensen die ik als goede vrienden beschouw en dat vind ik al rijkdom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil mensen best 'vrienden' noemen. Maar je hebt mensen die na je een andere baan hebt of studie stopt, of na verhuizing, het gelijk verwaterd en zo.

Echte goede vrienden zijn mensen waar je een tijd daarna nog steeds contact mee heb. Ook daar heb je verschil in. Sommige mensen vind je het leuk elkaar weer op te zoeken, ook al reis je daar weer een paar uur voor en zal het wel weer overnachten worden ofzo. Maar ik heb zelf ook een paar vrienden die zowat broers voor me zijn.

En die dingen vallen bij mij ook een beetje samen met hoelang ik die mensen ken. Mijn beste vrienden ken ik ook al sinds ik een kleine Olorin was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik noem iemand niet snel een 'echte vriend'. Ik heb best een aantal maten, maar het zijn niet allemaal 'echte vrienden' van me. Wat is immers de waarde van het woord 'vriend' als je het gaat onderverdelen in allerlei gradaties als 'goed', 'redelijk', 'aardig', et cetera? Een vriend is een vriend en de rest, dat zijn gewoon maatjes, studiemaatjes, kennissen, et cetera.

Hoeveel ik er heb? Een aantal goede vrienden dus, die ik overigens niet noodzakelijkerwijs elke week hoef te zien (hetgeen ik wellicht wel zou willen, maar het is niet mogelijk). Verder heel veel contacten waarvan het ene contact wat intensiever is dan het andere. En een aantal van die mensen zijn wellicht potentiële vrienden zodra het contact zich verdiept.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb 3 vriendinnen. waarvan er 2 hier rondstruinen.

ze wonen allemaal ver weg, te ver om even zo heen te gaan in ieder geval.

heb ze alle drie leren kennen via internet. in 'het echte leven' kan ik niet zo goed contacten leggen en die heb ik hier dus in de buurt ook vrijwel niet. (alleen bart, mn ouders, broers en collega's)

bij mij moet er heel wat gebeuren voordat ik iemand een vriend noem. nouja, er moet iets speciaals zijn. het duurt vaak wel een tijd voordat ik iemand een vriend noem.

op een gegeven moment was ik opgenomen bij het ggz en toen besloten 2 meiden dat ze langs wouden komen bij mij. zomaar vanuit zuid-holland en overijssel even op en neer naar hoogeveen om een dagje bij mij te zijn. vanaf dat moment had ik er 2 vriendinnen bij, dat betekende heel veel voor me.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik heb weinig goede vriendschappen.. meer oppervlakkige vriendschappen zeg maar.. ik heb maar 2 goeie vriendinnen smile.gif en dat is voor mij ook genoeg.

En wat ik zoek in een vriendschap ik respect, een luisterend oor, gezelligheid, en vertrouwen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb niet veel echt goede vrienden, met wie ik al mijn problemen zou durven delen. Wel genoeg mensen waarmee ik het gewoon erg goed kan vinden en leuk mee kan kletsen en zo.

Ik ken gewoon best veel mensen, maar kan het natuurlijk(en gelukkig) niet met allemaal even goed vinden.

Ik heb twee echt goede vriendinnen bij mij in de buurt wonen. En een die wat verder weg woont. Veder beschouw ik mijn vriend ook als goede vriend, maar dat gaat wel veel dieper dan een gewone vriendschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als kind had ik een vriend waarmee ik alles deed

Als hij begon te vechten, dan vocht ik met hem mee

Als ik in het water sprong, dook hij er achteraan

Een mooiere vriendschap, kon er in m'n ogen niet bestaan

Totdat hij verhuisde naar een andere stad

Ik heb als ik het goed heb nog een kaart van hem gehad

Een keer trek je de conclusie

Vriendschap is een illusie

Vriendschap is een droom

Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom

Ik kreeg toen een vriendin waarmee ik alles deed

Als zij begon te zoenen, dan vree ik met haar mee

Als ik begon te janken, kwam ze naast me staan

Een mooiere vriendschap, kon er in m'n ogen niet bestaan

Tot het moment dat ze spontaan mijn naam vergaat

En bleek dat ze een ander vriendje had

Een keer trek je de conclusie

Vriendschap is een illusie

Vriendschap is een droom

Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom

Als het gaat om geld

Als het gaat om vrouwen

Als het gaat om alles wat je lief hebt

Wie kun je dan vertrouwen?

Een keer trek je de conclusie

Vriendschap is een illusie

Vriendschap is een droom

Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom

-Vriendschap

Een keer trek je de conclusie

-Gaat nooit voorbij

Vriendschap is een illusie

-Dat geldt voor mij

Vriendschap is een droom

Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom


Samengevoegd:

wat bepaalt wie wanneer een echt vriend is of wanneer niet meer?

Ik vind het lastig. Ik heb veel kennissen en vrienden, maar Echte vrienden? Echte vriendschap?

Nodig je vrienden uit voor je verjaardag en deel je je diepste geheimen met echte vrienden? Ik weet niet zo goed wat het verschil is...

Hoeveel echte vrienden kun je hebben en hoe erg is het en waardoor komt het als/dat ze verwateren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid