Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

ik zit met een vraagje...

Als die god van u almachtig is, dan heeft hij toch ook de macht om iets te scheppen wat nog almachtiger is (aja, ge zijt almachtig of ge zijt het niet), waardoor hij dus niet meer almachtig is.

Maak ik hier een foute redenering?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh ja, we moeten woordspelletjes doen met de nieuw relatheist.

Zijn stelling wijst op een enorm filosofisch vermogen. Een enorme vooruitgang op: "kan God (zie je gewoon met een hoofdletter) een steen scheppen die hij niet op kan tillen?"

Antwoord: du-uh, God is almachtig met ondoorgrondelijke wegen en zo en de dwaas zegt er is geen God ergo God kan alles, onwetende heiden.

Kunnen we nu weer verder met de vraag wat het geluid is van een (1) klappende hand is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee hoor, je redenering is correct. Je premissen zijn echter niet correct.

Premisse 1: "die god van u is almachtig". Je veronderstelt hier, kennelijk, een begrip van "almacht" dat niet klopt. Kennelijk denk je dat "almacht" tevens insluit de macht te doen wat niet kan. Dit is echter niet correct, "die god van u" is niet bij machte het onmogelijke te doen. Je moet daarbij niet denken aan zaken die naar menselijk verstaan onmogelijk zijn, maar denken aan zaken die logisch gezien onmogelijk zijn.

Premisse 2: "almachtig" is een schaal, waarbij alleen de top van die schaal de aanduiding "almachtig" heeft. Immers, je beweert dat als God iets zou scheppen dat "almachtiger" is dan God, God niet meer almachtig zou zijn. Almacht is echter absoluut, en "almachtiger dan almachtig" bestaat simpelweg niet. Verder, al zou God iets scheppen dat óók almachtig is, dan maakt dat niet dat de almacht van God zou verminderen.

Wauw smile.gifsjoerule.gif

Vooral bij premisse 2 heb ik er zo nog nooit over nagedacht smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook kun je er rekening mee houden dat de macht om te scheppen maar een onderdeel van almacht is.

God maakt bijvoorbveeld ook gebruik van de macht om te veranderen in het wezen dat gelijk is aan zijn schepselen.

Ergens kan ik de vraagstelling van Raptorman wel begrijpen... als God alles kan, kan Hij ook iemand boven zich stellen.

Als God almachtig is, heeft Hij ook macht om rangen te schikken. Alleen is het onlogisch om iemand boven jezelf te promoveren; net zoals wij onszelf ook niet zouden veroordelen, terwijl dat bij een ander super gemakkelijk is om te doen.

God leert bijvoorbeeld dat de kleinste op aarde, de grootste in de hemel zal zijn.

Raptorman, de truc is dat God van zichzelf de allerkleinste heeft gemaakt en van ons een diender is geworden door onze schuld op zich te nemen.

Daar waar de mens verantwoordelijk is, draagt God verantwoording en bespaart Hij ons een hoop gedoe.

Ik vind je redenering niet fout, maar het feit dat God iets kàn doen, laat Hem nog altijd vrij in de keuze òf Hij er ook gebruik van maakt en in zekere zin máákt God er ook gebruik van, maar dat is dan meer theorie (en minder praktijk), want God kan alles weten zonder het te hoeven meemaken.

Want wat is rechtvaardigheid?

God weet wat zondigen is, maar Hij zondigt nooit.

Rechtvaardig is als je aan je eigen principes kunt vasthouden en ze ook kunt naleven... niks wispelturigheid (of hypocritie/huichelarij is hetzelfde).

Aardbewoners zijn wezens die op de lange termijn niet kunnen blijven doen wat ze zeggen. En rechtvaardigheid hangt af van het feit dat je doet wat je zegt.

Wat ik wil zeggen, is dat God gewoon almachtig blijft, zolang niemand zijn kwaliteiten overtreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid