Spring naar bijdragen

Alverzoening


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hoi

Wat vinden jullie van de alverzoeningsleer?

Zelf kán ik niet geloven in een God die mensen voor eeuwig pijn laat hebben in de hel.

Ik weet wel dat er dan wordt gezegd dat mensen er zelf voor kiezen, door God af te wijzen. Maar als ik naar mezelf kijk: wijs ik God niet af? Ik weet dat ik zelf slecht ben en egoïstisch. Verdien ik de hemel dan meer dan een 'ongelovige'??

De alverzoeningsleer is mijn enige hoop, als het van mijn geloof of goede daden af moet hangen kom ik niet in de hemel.

Ik ben benieuwd naar reacties!

Groetjes Hilda

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu ja, als ex-christelijke ongelovige weet ik vrij zeker dat al dan niet geloven geen keuze is. Het is een beetje lullig om iemand daar op te beoordelen. Overigens geloof in niet in een hiernamaals en voel ik ook niet de behoeft om aansluitend aan dit leven nog eeuwig door te moeten leven. Het idee dat een ongelovige zelf voor de hel zou kiezen is een trucje om de verantwoordelijkheid bij de ongelovige neer te leggen en niet bij de god die de hel heeft geschapen en daar mensen in gooit die hem niet aanstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoi

Wat vinden jullie van de alverzoeningsleer?

Een dwaalleer.

Quote:
Zelf kán ik niet geloven in een God die mensen voor eeuwig pijn laat hebben in de hel.

Oké.

Quote:
Ik weet wel dat er dan wordt gezegd dat mensen er zelf voor kiezen, door God af te wijzen. Maar als ik naar mezelf kijk: wijs ik God niet af? Ik weet dat ik zelf slecht ben en egoïstisch. Verdien ik de hemel dan meer dan een 'ongelovige'??

Nee, jij verdient de hemel niet. Niemand verdient de hemel. Als je naar de hemel gaat is dat puur genade, geen eigen verdiensten.

Quote:
De alverzoeningsleer is mijn enige hoop, als het van mijn geloof of goede daden af moet hangen kom ik niet in de hemel.

Nee? Wel een misplaatste hoop ben ik bang.

Misschien dat je je enige hoop Jezus moet laten zijn, ipv die alverzoeningsleer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ken de theorie niet. kun je die even kort uitleggen?

Heel kort: Jezus is voor alle zonden gestorven dus ieders zonden zijn vergeven inclusief de zonden van de niet-christenen. Ergo iedereen gaat naar de hemel. Eea is beter te conformeren met een algoede en almachtige god.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat viel mee, ik schreef iets, maar direct na het plaatsen bedacht ik me dat ik het beter niet kon plaatsen en haalde ik het weg en maakte ik de post onzichtbaar. Voor het normale oog heb ik dus mijn eigen post verwijderd

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Hoi

Wat vinden jullie van de alverzoeningsleer?

Een perverse gedachte die God tot een enorme sadist maakt.

Quote:
Zelf kán ik niet geloven in een God die mensen voor eeuwig pijn laat hebben in de hel.

Kan je wel geloven in een God die mensen naar de hemel haalt, maar pas nadat ze een leven vol gruwelijk lijden hebben gehad?

Quote:
Ik weet wel dat er dan wordt gezegd dat mensen er zelf voor kiezen, door God af te wijzen. Maar als ik naar mezelf kijk: wijs ik God niet af? Ik weet dat ik zelf slecht ben en egoïstisch. Verdien ik de hemel dan meer dan een 'ongelovige'??

Nee hoor. Geloof zal je niet redden. Christus herkennen in de minste van je naasten, en daar naar handelen, DAT zal je redden, aldus Christus zelf.

Quote:
De alverzoeningsleer is mijn enige hoop, als het van mijn geloof of goede daden af moet hangen kom ik niet in de hemel.

Dus je gelooft iets, omdat je dat beter uit komt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]Nee hoor. Geloof zal je niet redden. Christus herkennen in de minste van je naasten, en daar naar handelen, DAT zal je redden, aldus Christus zelf.

Kijk, daar kan ik wat mee.

Volgens mij is Christus voor onze zonden gestorven, maar we moeten hem wel als Christus erkennen en volgens zijn regels leven.

Erkennen we hem wel, maar leven we niet volgens zijn regels, dan worden we nog harder gestraft dan niet-gelovigen. (ben niet zo'n teksten-smijter, maar het staat geschreven knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Het kan toch zijn dat er verschillende gradaties van beloningen zijn, of dat je voordat je in de hemel komt nog wat straffen moet doorlopen. Dan heeft het leven hier wel nut gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Sola Fide is wmb niet veel beter dan Alverzoening, dus je punt is wat precies?

Wat jouw betreft misschien niet, maar de gedachte dat een hiernamaals zonder hel beter is als een hiernamaals met een hel treft mij niet als heel vreemd. De hel is een barbaars en kwaadaardig iets met als enige doel mensen te straffen. Ik zie niet in hoe een universum zonder hel slechter zou kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het kan toch zijn dat er verschillende gradaties van beloningen zijn, of dat je voordat je in de hemel komt nog wat straffen moet doorlopen. Dan heeft het leven hier wel nut gehad.

Dat is niet wat in de Bijbel staat. God wil je niet straffen. Hij wil je een goed leven geven in de hemel en Hij wil je een goed leven geven op aarde. Als iemand Jezus heeft aangenomen als Redder, is iemand gerechtvaardigd en is er geen basis voor straf. Als iemand toch in zonde valt, kan iemand direct zonden belijden en God zal het vergeven.

1 Joh 1,9

Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Alverzoeningsleer is een leugen. In de Bijbel staat duidelijk dat de zielen van mensen verloren gaan als mensen niet Jezus aannemen als Redder. Alles is dus gebaseerd op die keuze.

1 Kor 1,18

Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, een dwaasheid, maar voor ons, die behouden worden, is het een kracht Gods.

------------------------------------------------------------- -------------

Zoals de moordenaar aan het kruis een keuze maakte voor Jezus en zeker wist dat hij nog diezelfde dag gered kon zijn, zo kan ieder mens vandaag een keuze maken voor Jezus en zeker weten dat je bent gered.

Luc. 23

42 En hij zeide: Jezus, gedenk mijner, wanneer Gij in uw Koninkrijk komt. 43 En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.

Op basis van goede daden kun je niet worden gered. Redding gebeurt alleen door geloof en genade. Redding gebeurt niet door 'alverzoening', maar alleen door geloof in Jezus Christus.

De volgende tekst geeft aan hoe je vandaag nog kan worden gered.

Rom. 10

9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden

Als je met je mond belijdt dat Jezus Heer is en je gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, ben je behouden.

Het is gewoon een keuze om dit aan te nemen en te belijden. Als je dit vandaag doet, ben je vandaag nog behouden.

------------------------------------------------------------- -------------

Het christelijk geloof is het enige geloof waarbij je zeker kan zijn van je redding.

In elke religie moet je maar afwachten wat er na je dood zal gebeuren, maar in het christelijk geloof kun je er absoluut zeker van zijn.

Ook mensen die christelijk zijn opgevoed, maar nog niet zeker zijn van hun redding, kunnen op basis van Rom. 10:9 vandaag nog behouden worden en zeker zijn van redding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er valt alleen niets te kiezen. De duivel wil je eeuwig in de hel, God wil je eeuwig in de hemel. Ja, de enige keuze die je kan maken is tússen de hemel óf de hel.

Maar in de praktijk zul je nooit willen sterven als alles goed is in je leven.

Als mensen gezond zijn en alles goed is in hun leven, willen ze nooit sterven.

In de praktijk zul je zelf ook voor eeuwig leven kiezen. Als je 102 jaar bent en je bent gezond en gelukkig, dan wil je ook nog wel 103 worden. En als je 103 bent, wil je ook wel 104 worden. Als dit maar zo door zou gaan, wil iemand van 604 ook wel 605 worden.

Alleen het idee dat iets eeuwig is, is voor mensen soms onbegrijpelijk. Maar denk maar gewoon niet zo ver en bedenk bijvoorbeeld of je wel 80 zou willen worden en als je 80 bent, of je dan wel 81 zou willen worden.

Maar God kan mensen ook verlossen van de angst voor een oneindigheid. 'Oneindigheid' is vaak voor veel mensen gewoon een moeilijk begrip, maar God wil een mens daar rust over geven, zodat dit niet meer een moeilijk begrip voor mensen is. (Het is de duivel die mensen een onbehaaglijk gevoel bij oneindigheid wil geven. De duivel wil bij alles een onbehaaglijk gevoel geven, om je leven maar te proberen te vullen met angst om je zo kwaad te doen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Idd staat in de bijbel dit:

Rom. 10

9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden

Maar ook dit:

Fil. 2

9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

En ook dit:

Matteus 25

31 Wanneer de Mensenzoon komt, bekleed met zijn heerlijkheid en rondom Hem alle engelen, dan zal Hij plaatsnemen op de troon van zijn heerlijkheid. 32 Alle volkeren zullen vóór Hem bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden, zoals een herder de schapen van de bokken scheidt. 33 De schapen zal Hij aan zijn rechterhand opstellen, de bokken aan zijn linkerhand. 34 Dan zal de koning tegen hen die aan zijn rechterhand staan zeggen: “Kom, gezegenden van mijn Vader, neem het koninkrijk in bezit dat vanaf het begin van de schepping voor jullie klaar ligt. 35 Want Ik had honger en jullie hebben Me te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en jullie hebben Me opgenomen. 36 Ik was naakt en jullie hebben Me gekleed, Ik was ziek en jullie hebben naar Me omgezien, Ik zat in de gevangenis en jullie kwamen naar Me toe.†37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben we U hongerig gezien en U te eten gegeven, of dorstig en U te drinken gegeven? 38 Wanneer hebben we U als vreemdeling gezien en U opgenomen, of naakt en hebben we U gekleed? 39 Wanneer hebben we U ziek of in de gevangenis gezien en zijn we naar U toe gekomen?†40 De koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie, alles wat je voor één van deze minste broeders van Mij hebt gedaan, heb je voor Mij gedaan.†41 Dan zal Hij zich ook richten tot hen die aan zijn linkerhand staan en tegen hen zal Hij zeggen: “Ga weg van Mij, vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat aangelegd is voor de duivel en zijn engelen. 42 Want Ik had honger en jullie hebben Me niet te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me niet te drinken gegeven, 43 Ik was vreemdeling en jullie hebben Me niet opgenomen, Ik was naakt en jullie hebben Me niet gekleed, Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie hebben niet naar Me omgezien.†44 Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben we U hongerig gezien of dorstig of als vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis en hebben we U niet geholpen?†45 Dan zal Hij hun antwoorden: “Ik verzeker jullie, alles wat je niet voor één van deze minsten hebt gedaan, heb je ook niet voor Mij gedaan.†46 Zij zullen naar de eeuwige straf gaan, maar de rechtvaardigen naar het eeuwig leven.’

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid