Spring naar bijdragen

Evangeliseren via nieuwe media


Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van het onlangs gesloten topic over een bepaalde site (dat het automatisch spam maakte):

Tegenwoordig heb je een hoop manieren om met mensen in contact te komen. Hiervoor zijn verschillende online 'communities' en natuurlijk zaken als MSN en chat-sites.

Is dit een goede manier om met mensen in contact te komen met als doel te evangeliseren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Als je in feite de oude manier van het zeepkistje hanteert in online vorm, denk ik dat je weinig "succes" zal hebben. Het te pas en te onpas (offtopic posten op atheistensites enzo) opdringen van je geloof werkt niet echt goed doorgaans.

Via internet met mensen in contact komen of blijven, en gewoon op momenten dat het ter sprake komt op een integere manier je geloof delen lijkt me dan een betere manier. Als God een belangrijke plaats in je leven in neemt, heb je ook meer aanknopingspunten in gesprekken. Ikzelf studeer Godsdienst-Pastoraal Werk. Als mensen me naar mijn studie vragen kom je vanzelf wel op een gesprekje over het geloof. Niet dat ik altijd het evangelie helemaal uit leg, soms ook wel. Natuurlijk hoop ik altijd dat iemand God mag leren kennen, maar ik weet dat ik een ander niet kan overtuigen. Maar in gesprekken met anderen kan ik wel vertellen wie God voor mij is en hoop ik ze te prikkelen om zelf op zoek te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb even gechat via de site van dat gesloten topic. Ik vond het best aardig. Moest wel 3 keer opnieuw proberen voordat ik iemand 'aan de lijn kreeg' die de moeite waard was, maar toen heb ik ook 30 minuten zitten praten met een inwoner van 皇上皇(å³é¢. Met google earth kon ik zien waar hij of zij boodschappen deed, dat ze daar ook al een McDonalds in de straat hebben, en commentaar geven op bijzondere gebouwen in guangzhou. Helaas kon die persoon niet op google earth (zat waarschijnlijk in internetcafe), dus kon ik niks van mijn stad laten zien, maar we hadden beide interesse in tuinieren. En ik kreeg een virtuele tour langs wat parken. Erg mooi. Je kan gewoon chinese characters in Google earth copy/pasten en dan vind ie alles.

het was echt een leuk gesprek, maar het lijkt me geen medium om het over geloof te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat "agressieve" evangelisatie het christendom meer schaad dan goed doet. Ik heb er een hekel aan als ik ongevraagd word lastig gevallen op straat (of waar dan ook) en ik denk dat dat voor de meeste mensen geld. Als ik iemand om de oren sla met mijn atheisme zal ik wellicht ook geen fijne reacties krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Naar aanleiding van het onlangs gesloten topic over een bepaalde site (dat het automatisch spam maakte):

Tegenwoordig heb je een hoop manieren om met mensen in contact te komen. Hiervoor zijn verschillende online 'communities' en natuurlijk zaken als MSN en chat-sites.

Is dit een goede manier om met mensen in contact te komen met als doel te evangeliseren?

De vraag is :Hebben kerklidmaten genoeg kracht in zich om indien nodig de rechtstreekse confrontatie aan te kunnen zonder het masker van internet!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dat is goed voor de sukkies die niet genoeg kracht in zich hebben omdat ze de rechtstreekse confrontatie niet aankunnen.

Sjaloom Aimé,

Ah, dus mensen met Asperger, PDD-NOS, autisme en dergelijke sociaal erg vervelende stoornissen zijn "sukkies?" Denk het niet hè, dat zul je dan ook vast niet bedoelen. Dergelijke mensen moet je niet verplichten langs deuren te gaan, vriend, dat is voor hen vaak een sociale nachtmerrie. Zij kunnen beter op eigen wijze over God vertellen indien mogelijk, bijvoorbeeld dus via internet. Of is het WTG écht zo onvriendelijk voor dergelijke mensen, dat ze geen rekening houdt met hun tekortkomingen en ze als "sukkies" beschouwt?

Het is geweldig dat er zoveel verschillende vormen van communicatie zijn, zodat ook bovengenoemde mensen tóch op één of andere manier contact met mensen kunnen hebben. Ook al kunnen de keuzemogelijkheden best nog wel overweldigend zijn. Om nu meteen te willen evangeliseren is ook weer zo wat (zelf begin ik er niet aan), maar op een aardige manier contact met allerlei uiteenlopende mensen hebben lijkt het wel. Let dan echter wel op de risico's; niet voor niets waarschuwde moeder je vroeger al niet met vreemde mensen te praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja inderdad, laten we allemaal vooral niet teveel praten, vooral niet teveel zeggen want wat Paulus zegt "Te pas en te onpas" moeten we niet letterlijk nemen! Laten we vooral gezellig samen elke zondag "Zoutvaatje" zijn met ze alle...

Hallo, die persoon in China kan ook MET die rondleidingen door jouw stad rechtstreeks naar de hel gaan! Maar als jij nou in die 30 minuten verteld waarom die persoon Jezus nodig heeft, kan zijn leven totaal op ze kop staan. En vooral zn eeuwige leven...

Link naar bericht
Deel via andere websites

@MaDGLaZ : Er wordt toch niet echt negatief over gedaan ? Ik vind het een prima idee, maar ik heb wel mijn twijfels bij hoe jij denkt te moeten evangeliseren. Want ik vraag me af hoe effectief dat soort evangelisatie is ? Je wordt gauw afgedaan als raar, of irritant of ... etc en dát maakt het voor andere christenen alleen maar lastig om te evangeliseren, op het moment dat jij evangeliseert en mensen vinden dat bijv raar, dan denken ze niet 'rare MaDGLaZ' maar 'rare christenen'. En dat is niet handig als je wilt dat mensen zich bekeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ohja... op zo'n manier. Je hebt helemaal gelijk! Want of ik nou op straat sta, op mn werk ben, op stage, op school sta of in de chat zit, mensen vinden me alleen raar als ik via de chat over zonde, gerechtigheid en oordeel praat.

O wacht, dat willen we niet, want als mensen je raar vinden, dan voel jeje misschien wel alleen, buitengesloten of eenzaam... Ik weet het al! Dan moeten we de mensen een lief, leuk, blijdschap, vrede evangelie vertellen. Want dan vinden ze ons niet raar! Dan zeggen ze alleen "goh wat fijn voor jouw" en gaan ze met die kennis nog steeds rechtstreeks NIET naar de hemel.

Als jij het niet vertelt, wie doet het dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja inderdad, laten we allemaal vooral niet teveel praten, vooral niet teveel zeggen want wat Paulus zegt "Te pas en te onpas" moeten we niet letterlijk nemen! Laten we vooral gezellig samen elke zondag "Zoutvaatje" zijn met ze alle...

Hallo, die persoon in China kan ook MET die rondleidingen door jouw stad rechtstreeks naar de hel gaan! Maar als jij nou in die 30 minuten verteld waarom die persoon Jezus nodig heeft, kan zijn leven totaal op ze kop staan. En vooral zn eeuwige leven...

Ik denk eerlijk gezegd dat het een hele goede eigenschap is om interesse in iemand te tonen zonder hem direct van jouw denkbeelden te willen overtuigen.

Maargoed, dat zal ermee te maken hebben dat ik de dingen wat minder zwart wit zie.

Als je inderdaad ieder niet christelijk persoon als stuk hout ziet om het vuurtje in de hel op te stoken, dan kan ik me jouw reactie wel voorstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ohja... op zo'n manier. Je hebt helemaal gelijk! Want of ik nou op straat sta, op mn werk ben, op stage, op school sta of in de chat zit, mensen vinden me alleen raar als ik via de chat over zonde, gerechtigheid en oordeel praat.

O wacht, dat willen we niet, want als mensen je raar vinden, dan voel jeje misschien wel alleen, buitengesloten of eenzaam... Ik weet het al! Dan moeten we de mensen een lief, leuk, blijdschap, vrede evangelie vertellen. Want dan vinden ze ons niet raar! Dan zeggen ze alleen "goh wat fijn voor jouw" en gaan ze met die kennis nog steeds rechtstreeks NIET naar de hemel.

Als jij het niet vertelt, wie doet het dan.

lees jij nou maar eerst even mijn post nog een keer, zodat je ziet wat ik zeg bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Hopeloos

Mijn denkbeelden? Dat intereseert niemand. Het gaat namelijk om de waarheid, niet om wat jij denkt. Je ziet de dingen niet zwart wit, het hele Koninkrijk is zwart/wit, ja of nee, alles of niets, koud of heet.

Hoe zie jij elk persoon dan? Word je nog bewogen, raakt het je als je verlorene ziet? Dan KUN je dus niet stilzitten, zwijgen en niks zeggen!

Admod note: KNIP. Na de gestelde deadline was het engelse stuk in deze post nog steeds niet veranderd. Daarom is de post aangepast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ohja... op zo'n manier. Je hebt helemaal gelijk! Want of ik nou op straat sta, op mn werk ben, op stage, op school sta of in de chat zit, mensen vinden me alleen raar als ik via de chat over zonde, gerechtigheid en oordeel praat.

En als ze zo over je denken nemen ze jou vast serieus als je over religie gaat praten he.

Quote:
O wacht, dat willen we niet, want als mensen je raar vinden, dan voel jeje misschien wel alleen, buitengesloten of eenzaam...

En, hoeveel mensen weet jij over Jezus te vertellen als je alleen, buitengesloten of eenzaam bent?

Aan jezelf?

Quote:
Ik weet het al! Dan moeten we de mensen een lief, leuk, blijdschap, vrede evangelie vertellen. Want dan vinden ze ons niet raar!

Als je die mensen eens wat anders wilt vertellen dan het stereotype praatje waar ze mee dood gegooid worden, dan zou dat kunnen helpen.

Quote:
Dan zeggen ze alleen "goh wat fijn voor jouw" en gaan ze met die kennis nog steeds rechtstreeks NIET naar de hemel.

Wat weet jij dat goed van te voren zeg, wat er met die mensen gebeurt!

Quote:
Als jij het niet vertelt, wie doet het dan.

Iemand, die ze vervolgens nog verder van God weet weg te jagen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Sjaloom Aimé,

Ah, dus mensen met Asperger, PDD-NOS, autisme en dergelijke sociaal erg vervelende stoornissen zijn "sukkies?" Denk het niet hè, dat zul je dan ook vast niet bedoelen. Dergelijke mensen moet je niet verplichten langs deuren te gaan, vriend, dat is voor hen vaak een sociale nachtmerrie. Zij kunnen beter op eigen wijze over God vertellen indien mogelijk, bijvoorbeeld dus via internet. Of is het WTG écht zo onvriendelijk voor dergelijke mensen, dat ze geen rekening houdt met hun tekortkomingen en ze als "sukkies" beschouwt?

Het is geweldig dat er zoveel verschillende vormen van communicatie zijn, zodat ook bovengenoemde mensen tóch op één of andere manier contact met mensen kunnen hebben. Ook al kunnen de keuzemogelijkheden best nog wel overweldigend zijn. Om nu meteen te willen evangeliseren is ook weer zo wat (zelf begin ik er niet aan), maar op een aardige manier contact met allerlei uiteenlopende mensen hebben lijkt het wel. Let dan echter wel op de risico's; niet voor niets waarschuwde moeder je vroeger al niet met vreemde mensen te praten.

Toch eigenaardig dat ik een autist ken in mijn nabije omgeving die graag ,VRIJWILLIG zoals elke Getuige van deur tot deur gaat!Ik zou hier eigenlijk nog enkele blz-en kunnen over vol schrijven!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Hopeloos

Mijn denkbeelden? Dat intereseert niemand. Het gaat namelijk om de waarheid, niet om wat jij denkt. Je ziet de dingen niet zwart wit, het hele Koninkrijk is zwart/wit, ja of nee, alles of niets, koud of heet.

En dat is wat jij denkt... Niet de absolute waarheid.

Het is een beetje vreemd dat jij die twee dingen gelijk aan elkaar stelt... Ben jij alwetend?

Quote:
Hoe zie jij elk persoon dan? Word je nog bewogen, raakt het je als je verlorene ziet? Dan KUN je dus niet stilzitten, zwijgen en niks zeggen!

Als gelijkwaardig aan mijzelf. Ik zie een niet-christelijk persoon niet als iemand die per definitie al verloren is, nog voordat ik uberhaupt weet hoe die persoon zijn leven leeft. Sowieso is het altijd nog aan God om te bepalen wat er na dit leven met een persoon gebeurt, niet aan ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Knap vind ik dat Aime, een autistische jongen die dat toch maar mooi doet smile.gif Maar toch vind ik het gek dat mensen die een andere manier van evangeliseren verkiezen toch sukkies zijn. Bijvoorbeeld jongeren op school die met hun klasgenoten praten. Of mensen die slecht ter been zijn. Mensen met straatangst. Mensen die stotteren etc. Of gewoon verlegen bange mensen die niet durven. Meisjes die iets naars meegemaakt hebben en als de dood zijn om bij vreemde mensen binnen te gaan. Maar dat zijn dan allemaal sukkies?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En dat is wat jij denkt... Niet de absolute waarheid.

Het is een beetje vreemd dat jij die twee dingen gelijk aan elkaar stelt... Ben jij alwetend?

[...]

Als gelijkwaardig aan mijzelf. Ik zie een niet-christelijk persoon niet als iemand die per definitie al verloren is, nog voordat ik uberhaupt weet hoe die persoon zijn leven leeft. Sowieso is het altijd nog aan God om te bepalen wat er na dit leven met een persoon gebeurt, niet aan ons.

Helemaal mee eens.

@ Madglaz, maak de mensen maar lekker bang voor de hel omdat jij gelooft dat ze daar naar toe gaan als ze niet geloven. Geloof gebaseerd op angst, dat is écht geloof!

noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ohja... op zo'n manier. Je hebt helemaal gelijk! Want of ik nou op straat sta, op mn werk ben, op stage, op school sta of in de chat zit, mensen vinden me alleen raar als ik via de chat over zonde, gerechtigheid en oordeel praat.

Nee hoor, dat zei ik niet.

Quote:

O wacht, dat willen we niet, want als mensen je raar vinden, dan voel jeje misschien wel alleen, buitengesloten of eenzaam...

Dat zei ik niet, dat dat het probleem was...

Quote:

Ik weet het al! Dan moeten we de mensen een lief, leuk, blijdschap, vrede evangelie vertellen. Want dan vinden ze ons niet raar! Dan zeggen ze alleen "goh wat fijn voor jouw" en gaan ze met die kennis nog steeds rechtstreeks NIET naar de hemel.

Hebben we dan geen evangelie van liefde en vrede? Dat is nieuw voor mij. Waarom wil je mensen een angstgeloof aanpraten in plaats van ze nieuwsgierig te maken naar wie God is? Je moet niet christen zijn omdat dat je redding is, je moet chrsiten zijn omdat je van God houd.

Quote:

Als jij het niet vertelt, wie doet het dan.

Ik zei toch niet dat ik niet van God vertel ?

Beste MaDGLaZ. Je scheen m'n post nog al kwetsend op te vatten, maar je snapt vast dat het vervelend is als mensen je dingen in de mond leggen die je heel niet gezegd hebt. Ik hoop dat je na deze post snapt waar je verkeerde conclusies trok en ik zou het fijn vinden als je m'n post nog eens zou lezen en dan, indien je dat nodig acht, te reageren op wat ik zeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Knap vind ik dat Aime, een autistische jongen die dat toch maar mooi doet
smile.gif
Maar toch vind ik het gek dat mensen die een andere manier van evangeliseren verkiezen toch sukkies zijn. Bijvoorbeeld jongeren op school die met hun klasgenoten praten. Of mensen die slecht ter been zijn. Mensen met straatangst. Mensen die stotteren etc. Of gewoon verlegen bange mensen die niet durven. Meisjes die iets naars meegemaakt hebben en als de dood zijn om bij vreemde mensen binnen te gaan. Maar dat zijn dan allemaal sukkies?

Neen Karin,informeel Getuigenis geven is even belangrijk !

Ik ga mijn woorden intrekken! clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Knap vind ik dat Aime, een autistische jongen die dat toch maar mooi doet
smile.gif
Maar toch vind ik het gek dat mensen die een andere manier van evangeliseren verkiezen toch sukkies zijn. Bijvoorbeeld jongeren op school die met hun klasgenoten praten. Of mensen die slecht ter been zijn. Mensen met straatangst. Mensen die stotteren etc. Of gewoon verlegen bange mensen die niet durven. Meisjes die iets naars meegemaakt hebben en als de dood zijn om bij vreemde mensen binnen te gaan. Maar dat zijn dan allemaal sukkies?

Een persoon die elke dag maar weer met volle overgave de wc's schoon maakt van een verzorgingstehuis, vind ik net zo goed evangelisatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid