Spring naar bijdragen

Credible-bijbelstudie


Aanbevolen berichten

'God spreekt in het getal van velen (meervoud) gelijk Hij ook terstond en verder doet, zeggende: (naar ons beeld, naar onze gelijkenis); en als zich beradende [menselijker wijze gesproken] om ons aan te wijzen de Goddelijke Drieënheid, en de waardigheid van dit laatste schepsel des mensen.'

Een kanttekeningetje erbij. smile.gif Maar er zijn ongetwijfeld topics hierover te vinden, dit topic gaat ergens anders over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beste mensen ik zit met een vraag ik de bijbel (het schepingsverhaal)daar staat dat god zegt God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken Hij zegt wij en twee keer ons dus hij heeft het tegen iemand dus was god niet alleen , en er is maar 1 god ?

De Willibrordvertaling-1978 (katholiek) zegt in de voetnoot bij Genesis 1, 26:

Nu gaan Wij: dit meervoud kan opgevat worden als een majesteitsmeervoud: God beraadslaagt met zichzelf. De Hebreeuwse term voor 'de mens' (adam) is blijkbaar collectief (vgl. 'zij zullen heersen'). Het probleem van het monogenisme wordt hier niet gesteld en dus ook niet opgelost. De algemene zin van het 'beeld-zijn' schijnt te zijn: de mens 'vertegenwoordigt' God tegenover de andere schepselen.

Zo'n majesteitsmeervoud ('pluralis majestatis') komen we in onze taal ook nog wel eens tegen. Al onze wetten beginnen bijvoorbeeld met: "Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz."

Ook pausen en bisschoppen gebruikten zo'n majesteitsmeervoud in het verleden wel. In de bekende Schoolcatechismus van 1948 vind je een voorwoord van de bisschop waarin bijvoorbeeld staat: 'Voor het Godsdienstonderwijs in ons Bisdom wordt hierbij (...) het gebruik van deze officiële Catechismus van de Nederlandse bisdommen, voorzien van Onze handtekening en Ons stempel, met uitsluiting van alle andere, door Ons voorgeschreven."

Onderaan het voorwoord stond slechts één handtekening en één stempel. "Ons" was dus gewoon 'mijn/mij'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het wel eens aan mijn docent Hebreeuws gevraagd die vertelde dat hij zelf wel iets zit in de uitleg van de joodse geleerde Raschi die het 'wij' uitlegt als 'God bespreekt het met zijn hemelse hofhouding". Dezelfde hofhouding als je bijvoorbeeld in Ps. 138:1 enin Job 1:13 en 2:1 tegenkomt.

Volgens hem, en dat lijkt me ook logisch, is het dan vooral een literaire truc om een niveauverschil aan te brengen tussen de schepping van de dieren en de schepping van de mens. De dieren worden in een handomdraai gemaakt terwijl de schepping van de mensen wordt geïntroduceerd met het "... laat Ons".

De mens is daardoor van een hele andere orde en zo kom je uit bij Ps 8:5 "U hebt hem (de mens) een weinig lager dan de goden gemaakt."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Andere Joodse commentatoren interpreteren het als God die tegen de Aarde spreekt. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de commentaren die beweren dat God tegen de Schepping spreekt waaruit de mens voortkomt.

Er zijn plaatsen in de Tanach waar het Hemelse heir wordt genoemd zoals 1 Koningen 22:19 -- dat is een optie. Dit heir werd eveneens geschapen en kon behulpzaam zijn geweest bij de creatie van de mens.

Genesis 2:1 : " Wajchoelloe ha-sjamajiem w'ha-arets w'chol ts'va'am" -- "En de hemel en de aarde waren gemaakt, en al hun heir."

Pluralis majestatis is een andere mogelijkheid, zoals dit eveneens in Dani'el 2:36 kan worden beweerd. Ook Rav Sa'adiah Ga'on vermoedde Pluralis majestatis -- enkele bekende Christelijke bronnen eveneens. Een aantal zijn Keil en Delitzsch' Commentary on the Old Testament, Vol. I, p. 62, Hendrickson (1989} zegt: "The plural 'We' was regarded by the fathers and earlier theologians almost unanimously as indicative of the Trinity: modern commentators, on the contrary, regard it either as pluralis majestatis... No other explanation is left, therefore, than to regard it as pluralis majestatis..."

G. J. Wenham in Word Biblical Commentary on Genesis, p. 27, Word Books (1987), writes: "Christians have traditionally seen (Genesis 1:26) as adumbrating [foreshadowing] the Trinity. It is now universally admitted that this was not what the plural meant to the original author."

De NIV Study Bible, p. 7, Zondervan (1985) zegt: "us...our...our. God speaks as the Creator-king, announcing his crowning work to the members of his heavenly court (see 322; 11:7; Isa 6:6; see also I Ki 22:19-23; Job 15:8; Jer 23:18)"

De Ryrie Study Bible, Charles Caldwell Ryrie (Dallas Theological Seminary), p. 9, Moody Press (1978) zegt: "Us...Our. Pluralis of majesty."

Liberty Annotated Study Bible, Jerry Falwell, p. 8, Liberty University (1988) zegt: "The plural pronoun us is most likely a majestic plural from the standpoint of Hebrew grammar and syntax."

Moshe

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
  • 4 months later...

Quote:

Op zich wil ik best iets doen, maar ik weet niet wat het behelst.

De manier zoals het ging:

- Topic openen met daarin een bijbeltekst te lezen.

- Aan de hand van deze tekst een aantal vragen stellen.

- Via een gesprek komen tot overdenking van de tekst.

Zie de serie over het Onze vader:

deel 1, deel 2, deel 3, deel 4 en deel 5 & 6

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Nou, allez dan, een poging. Ik begin maar, en ik zie wel waar HW inhaakt. En als HW het niks vindt, en ze roept "STOP" dan stop ik meteen weer widegrin.gif

Ik zal een topic per hoofdstuk maken, met een bericht per "tussenkopje" volgens de Willibrord 1995. Ik beloof geen vast ritme van één per week, en als HW bijvoorbeeld een hoofdstuk neemt, neem ik dat hoofdstuk niet. Het zal dus iets minder georganiseerd zijn dan onder Etoile, maar wie weet ook nuttig.

Hoofdstuk 1: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou, allez dan, een poging. Ik begin maar, en ik zie wel waar HW inhaakt. En als HW het niks vindt, en ze roept "STOP" dan stop ik meteen weer
widegrin.gif

Ik zal een topic per hoofdstuk maken, met een bericht per "tussenkopje" volgens de Willibrord 1995. Ik beloof geen vast ritme van één per week, en als HW bijvoorbeeld een hoofdstuk neemt, neem ik dat hoofdstuk niet. Het zal dus iets minder georganiseerd zijn dan onder Etoile, maar wie weet ook nuttig.

Hoofdstuk 1:

thumbsup.gifparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
  • 6 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid