Spring naar bijdragen

God en het kwaad


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Inderdaad. De regels kun je als volgt zien smile.gif

In de Middeleeuwen bleven mensen binnen de bescherming van de ommuurde stad; daar was men veilig. Ging je buiten die 'regels', dan was je overgeleverd aan rovers, eigenaren van andere burchten, wilde dieren en vijandige legers. Je ging pas buiten die stad, als er een leger van je koning was die met je mee ging om je te beschermen.

Zo blijven christenen ook binnen de regels van de schepping. Christenen gaan pas buiten de regels, als ze bv. een duidelijk mandaat en een opdracht hebben om hun hand uit te steken naar mensen in de wereld die buiten de stad leven, om hen te helpen. Dan is God met Zijn bescherming bij je. Voor de rest is de stad groot genoeg en er is meer dan voldoende om er een heel goed leven te hebben in gezondheid, voorspoed, rust, vrede, blijdschap, vrijheid en bescherming smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 124
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Ik was net een beetje flauw, maar een verkeersongeluk gebeurt vaak zonder dat je er wat aan kan doen. Hetzij oversteken zonder uit te kijken, of een dronkelab die je in een bocht schept, zonder dat het hou fout is.

En zo zijn er wel meer dingen..

Inderdaad. Maar ik geloof dat - als je Gods raad opvolgt - je leeft binnen Gods bescherming en je niets zal overkomen.

Quote:

Barbapappa, even een vraag aan jou
smile.gif

Wat wil je liever.. Een leven vol geloof, gezondheid en voorspoed, en 96 jaar worden, of jonger sterven en bij God zijn..?

Een serieuze vraag..
smile.gif

Daarbij sluit ik me aan bij Paulus' woorden.

Fil. 1

23 Van beide zijden word ik gedrongen: ik verlang heen te gaan en met Christus te zijn, want dit is verreweg het beste; 24 maar nog in het vlees te blijven is nodiger om uwentwil.

Voor mijzelf zou het mooier zijn nu in het paradijs te leven, maar ik blijf hier nog om het evangelie te verkondigen. (96 vind ik een beetje jong, dus ik blijf misschien wat langer in geloof, gezondheid en voorspoed.)

Wat betreft die voorbeelden: ik zie enorm veel mensen om mij heen die hetzelfde geloven als ik, waarbij de gezondheid, voorspoed, rust, vrede, blijdschap, vrijheid en bescherming sterk toegenomen zijn en toenemen. Ik heb mensen gezien die arm, ziek, angstig enz. waren en door God radicaal zijn veranderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Inderdaad. Maar ik geloof dat - als je Gods raad opvolgt - je leeft binnen Gods bescherming en je niets zal overkomen.

Dat deel ik absoluut niet met je.. Maar ik hoop voor je dat je gelijk hebt flower.gif

Quote:
Daarbij sluit ik me aan bij Paulus' woorden.

Fil. 1

23 Van beide zijden word ik gedrongen: ik verlang heen te gaan en met Christus te zijn, want dit is verreweg het beste; 24 maar nog in het vlees te blijven is nodiger om uwentwil.

Voor mijzelf zou het mooier zijn nu in het paradijs te leven, maar ik blijf hier nog om het evangelie te verkondigen. (96 vind ik een beetje jong, dus ik blijf misschien wat langer in geloof, gezondheid en voorspoed.)

96 jaar een beetje kort..? rofl.gif

Welke leeftijd had je zelf in gedachten?

Kijk, ik kan wel zeggen: dan spreken we elkaar rond die tijd wel weer, maar ik denk dat die kans vrij klein aanwezig is rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jullie christenen? Wat versta je daaronder? Ik kan toch ook niet zeggen Jullie Atheisten?? En alles maar over 1 kam scheren. Denk je werkelijk dat christenen allemaal hetzelfde zijn? Ook christenen zijn gewone mensen in allerlei soorten en maten. Hier ga je een beetje kort door de bocht! Waarschijnlijk heb je niet zo'n goede ervaring met christenen als ik zo je reactie lees!

In de context van de zin van mij die jij hier quote (en die door de forumsoftware helaas niet mee-gequote wordt)

Quote:
"Jullie christenen hebben een zeer hardnekkige meme in de cultuur geplant. Zo hardnekkig, dat het een etterende rol in je hersenen blijft spelen, zelfs als je in de waarheid ervan niet gelooft"

bedoel ik de meme "God" en de afgeleide meme "God bestaat". Er zijn een heleboel verschillende varianten van de meme, maar samen vormen ze een memencomplex wat zeer hardnekkig is. De enige christenen die ik onterecht over déze kam scheer ('God bestaat'), zijn christenen als mijn ouders en bv. dominee Klaas Hendrikse, die niet geloven dat God bestaat. Dus ik bied mijn excuses aan aan christenen zoals mijn ouders maar de rest, de godgelovers, houden allen de meme in stand, al zijn er natuurlijk variaties in de details van de meme.

Persoonlijk is mijn slechte ervaring, dat ik vroeger door mijn ouders mee naar de kerk genomen werd. En hoewel mijn ouders de oude teksten 'lang zich heen lieten glijden', kerfden in mijn hoofd de geloofsbelijdenis,zoals je die ook hier kunt terugvinden diepe wonden. Waarvan dit topic dus ook getuigd.

@Pius: a-theïsme is inderdaad een reactie op theïsme, christendom in deze contreien. Wat zal het een mooie dag zijn als er geen geloof meer is, en atheïsme een overbodige en met het geloof uitgestorven meme is. Zoals wij nu ook geen a-orakelisme meer kennen. Of a-totemisme. party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

96 jaar een beetje kort..?
rofl.gif

Welke leeftijd had je zelf in gedachten?

Kijk, ik kan wel zeggen: dan spreken we elkaar rond die tijd wel weer, maar ik denk dat die kans vrij klein aanwezig is
rofl.gif

Ik denk meer aan minstens 120 jaar. (Als Jezus al niet vóor die tijd is teruggekomen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat betreft die voorbeelden: ik zie enorm veel mensen om mij heen die hetzelfde geloven als ik, waarbij de gezondheid, voorspoed, rust, vrede, blijdschap, vrijheid en bescherming sterk toegenomen zijn en toenemen. Ik heb mensen gezien die arm, ziek, angstig enz. waren en door God radicaal zijn veranderd.

Er gebeuren zeker wonderen. Maar het is geen garantie dat als je gelooft en in Jezus' naam de duivel uitbant, je nooit meer ziek, geen ongeluk of rampen zal mee maken..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er zijn ook weleens mensen die door een bepaalde gebeurtenis in hun leven in God gaan geloven, omdat deze gebeurtenis wetenschappelijk onverklaarbaar was! Wat dat betreft zijn er wel meer redenen te bedenken waarom mensen in God gaan geloven!

Natuurlijk zijn er meer redenen om te geloven. Maar ik zocht naar meeromvattende oorzaken voor geloof. En zelfs daar zijn er meerdere van. Dit is slechts één van de geopperde mogelijkheden. Zie Daniel Dennett's Breaking the Spell voor een scala aan verklaringen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je nog kerngezond bent en je een goed leven hebt, waarom zou je er dan eerder mee kappen?

Rond die tijd ben ik over de 100 jaar.

Ik heb dan tegen die tijd waarschijnlijk een hoop ellende meegemaakt..

Kinderen, vrouw, vrienden enzo overlijden...

Beetje alleen zijn..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Men beschuldigd christenen weleens van het vermengen van wetenschap en geloof, maar dat doe jij nu hier ook door wetenschap aan te roeren in een geloofsgesprek.

Ik beleef dit gesprek als een kwestie van levensbeschouwing. En wetenschappelijke verklaringen vormen voor mij een stevig onderdeel van mijn levensbeschouwing. Maar dat jij dat niet passend vind, kan ik me voorstellen.

Wat jij hierboven schreef, dat

Quote:
Geloof meer te maken heeft met niet verklaarbare zaken, en meer te maken heeft met de zingeving vh leven

vind ik een meer sympathieke opvatting van geloof. Maar wat ik hierboven bij Barbapappa bijvoorbeeld zie gebeuren, is dat hij gelovige antwoorden geeft om waarom natuurverschijnselen als aardbevingen en tsunami's plaatsvinden en er geboorteafwijkingen bestaan. Hij schrijft 'dat is gevolg van de zondeval' en dan trek ik mijn zwaard van de ratio. Om vervolgens te beseffen dat ik met een zwaard tegen plumpudding aan het vechten ben, waar mijn zwaard geen vat op krijgt omdat er geen enkel aanknopingspunt is waar ik op kan inhaken.

En dan vloeien bij mij Hans en Grietje uit het toetsenbord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Rond die tijd ben ik over de 100 jaar.

Ik heb dan tegen die tijd waarschijnlijk een hoop ellende meegemaakt..

Kinderen, vrouw, vrienden enzo overlijden...

Beetje alleen zijn..

Oh, ik geloof dat ik over zo'n 90 jaar zal terugkijken op een heel mooi rijk gezegend leven met gezondheid en voorspoed, zonder ellende en met heel gezegende mensen om mij heen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid