Spring naar bijdragen

God en het kwaad


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 124
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Oh, je bedoelt dat hij op dat moment zich misschien wel bedacht en zich bekeerde en Jezus als Redder aannam, net zoals de moordenaar aan het kruis (Luc. 23:40-43) ? Ja, in dat geval heeft zo iemand natuurlijk eeuwig leven ontvangen en heeft hij het nu super goed in de hemel. En over elke andere keuze die hij heeft gemaakt, oordeel ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dát snap ik nou nog steeds niet. Duizenden mensen zijn door die aanslag overleden en omdat meneer in een paar seconde beseft dat ie verkeerd heeft gehandeld en Jezus als zn verlosser heeft aangenomen, komt ie in de hemel? Dat is voor mij echt onbegrijpelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En dát snap ik nou nog steeds niet. Duizenden mensen zijn door die aanslag overleden en omdat meneer in een paar seconde beseft dat ie verkeerd heeft gehandeld en Jezus als zn verlosser heeft aangenomen, komt ie in de hemel? Dat is voor mij echt onbegrijpelijk.

En toch kan het:

Quote:
Lucas 23,39-43

Een van de gekruisigde misdadigers zei spottend tegen hem: ‘Jij bent toch de messias? Red jezelf dan en ons erbij!’ Maar de ander wees hem terecht met de woorden: ‘Heb jij dan zelfs geen ontzag voor God nu je dezelfde straf ondergaat? Wij hebben onze straf verdiend en worden beloond naar onze daden. Maar die man heeft niets onwettigs gedaan.’ En hij zei: ‘Jezus, denk aan mij wanneer u in uw koninkrijk komt.’ Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn.’

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En dát snap ik nou nog steeds niet. Duizenden mensen zijn door die aanslag overleden en omdat meneer in een paar seconde beseft dat ie verkeerd heeft gehandeld en Jezus als zn verlosser heeft aangenomen, komt ie in de hemel? Dat is voor mij echt onbegrijpelijk.

Ik denk dat wij mensen ook niet onbevooroordeeld hier een mening over hebben. Wij redeneren als mens met een zondige natuur, God staat iets neutraler in dit soort zaken omdat Hij zonder zonde is. Uiteraard heb je wel het recht om je mening hierover te hebben. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het volgende gaat er ook over.

Matth. 20

1 Want het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een heer des huizes, die des morgens vroeg arbeiders voor zijn wijngaard ging huren. 2 Toen hij het met de arbeiders eens geworden was voor een schelling ’s daags, zond hij hen in zijn wijngaard. 3 En omstreeks het derde uur ging hij naar buiten en zag nog anderen werkloos op de markt staan, 4 en hij zeide tot hen: Gaat ook gij in de wijngaard en wat billijk is zal ik u geven. En zij gingen. 5 Omstreeks het zesde en het negende uur ging hij wéér naar buiten en handelde evenzo. 6 Toen hij omstreeks het elfde uur naar buiten ging, vond hij nog anderen staan en zeide tot hen: Waarom staat gij hier de gehele dag werkloos? 7 Zij zeiden tot hem: Omdat niemand ons gehuurd heeft. Hij zeide tot hen: Gaat ook gij in de wijngaard. 8 Toen de avond viel, zeide de heer van de wijngaard tot zijn opzichter: Roep de arbeiders en betaal het loon uit, te beginnen bij de laatsten, tot de eersten. 9 Toen zij, die omstreeks het elfde uur gehuurd waren, kwamen, ontvingen zij ieder een schelling. 10 En toen de eersten kwamen, meenden dezen, dat zij meer zouden ontvangen. En zij ontvingen eveneens ieder een schelling. 11 Toen zij die ontvingen, morden zij tegen de heer des huizes, 12 en zij zeiden: Deze laatsten hebben één uur gewerkt en gij hebt hen met ons gelijkgesteld, die een zware dag en de hitte hebben doorstaan. 13 Maar hij antwoordde een van hen en zeide: Vriend, ik doe u geen onrecht. Zijt gij het niet met mij eens geworden voor een schelling? 14 Neem het uwe en ga heen; ik wil deze laatsten hetzelfde geven als u. 15 Staat het mij niet vrij met het mijne te doen, wat ik wil? Of is uw oog boos, omdat ik goed ben?

16 Alzo zullen de laatsten de eersten en de eersten de laatsten zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Barbapapa: Ik geloof niet dat mijn punt echt is overgekomen, zal ik het dan maar uitspellen, of heeft dat geen zin?

1. Die volkeren in Kanaän kozen niet voor de dood, net zo min als dat de mensen in het WTC voor de dood kozen.

2. Het waren de Israëlieten die er in opdracht van hun god voor kozen deze mensen af te slachten.

3. Echter deze mensen waren onschuldig. Het enige wat ze 'fout' deden was wonen waar de Israelieten willen wonen, en de 'foute' godsdienst hebben.

4. Degenen die hier echt in de fout gingen, waren de Israelieten en de god die het hun bevolen heeft. - En een beveler van genocide, tot kinderen en dieren aan toe, krijgt van mij geen hoofdletter - hamer.gif

Maar praten tegen Barbapapa is als praten tegen een muur, waarschijnlijk dringt het in deze Jip en Janneke taal nog niet tot hem door. hamer.gif

Vraag: welke bewijzen heb jij dan, dat ze niet onschuldig zouden zijn? Wat deden ze fout?

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Die volken kozen wel voor de dood.

2. Klopt. Die volken hadden honderden jaren lang ervoor gekozen om vijand van God te zijn. Omdat ze niet wilden veranderen en ervoor kozen om vijand van God te blijven zijn, hield de genade een keer op.

3. Nee, deze volken deden eeuwenlang gruwelijke dingen, zoals kinderoffers.

4. Nee, de Israëlieten voerden alleen het oordeel uit dat al over hen was; het oordeel dat ze volken zelf over zich hadden uitgeroepen en waarvoor ze zelf gekozen hadden.

Geloof je in de Bijbel of niet? Als je in de Bijbel gelooft, geloof je ook wat ik hierboven schreef. Als je niet in de Bijbel gelooft, dan geloof je ook niet dat die volken ooit hebben bestaan en dat de Israëlieten ooit hebben bestaan en dat die genocides ooit hebben plaatsgevonden. Als je niet gelooft dat die genocides ooit hebben plaatsgevonden, heb je ook geen reden tot aanklacht.

Je redeneert net als veel mensen tegenwoordig in de wereld. Als alles goed gaat, geloven ze niet in God, maar als een geliefde onder de auto komt en overlijdt, zeggen ze: "Waarom heeft God dit laten gebeuren?"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Barbapapa: Ik geloof niet dat mijn punt echt is overgekomen, zal ik het dan maar uitspellen, of heeft dat geen zin?

1. Die volkeren in Kanaän kozen niet voor de dood, net zo min als dat de mensen in het WTC voor de dood kozen.

2. Het waren de Israëlieten die er in opdracht van hun god voor kozen deze mensen af te slachten.

3. Echter deze mensen waren onschuldig. Het enige wat ze 'fout' deden was wonen waar de Israelieten willen wonen, en de 'foute' godsdienst hebben.

4. Degenen die hier echt in de fout gingen, waren de Israelieten en de god die het hun bevolen heeft. - En een beveler van genocide, tot kinderen en dieren aan toe, krijgt van mij geen hoofdletter -
hamer.gif

Maar praten tegen Barbapapa is als praten tegen een muur, waarschijnlijk dringt het in deze Jip en Janneke taal nog niet tot hem door.
hamer.gif

Vraag: welke bewijzen heb jij dan, dat ze
niet
onschuldig zouden zijn? Wat deden ze fout?

In het oude testament gold het zege of vloek principe. Dat is waar jij volgens mij tegenaan loopt. Ik geef toe dat ik met sommige passsages ook moeite heb.

Ik zal de discussie van jou en Barbapappa even terug lezen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

In het oude testament gold het zege of vloek principe. Dat is waar jij volgens mij tegenaan loopt. Ik geef toe dat ik met sommige passsages ook moeite heb.

Ik zal de discussie van jou en Barbapappa even terug lezen.
knipoog_dicht.gif

Inderdaad zegen en vloek, Deut. 28.

Verder: Lev. 18 en Gen. 15 .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geloof je in de Bijbel of niet?

Nee, ik geloof niet in de Bijbel.

Quote:
Als je niet in de Bijbel gelooft, dan geloof je ook niet dat die volken ooit hebben bestaan en dat de Israëlieten ooit hebben bestaan en dat die genocides ooit hebben plaatsgevonden.

Er is wel degelijk archeologisch bewijs voor bewoning van Kanaän voor de opkomst van het Jahwisme. Alleen voor een gewelddadige inname in de tijd die de Bijbel noemt, bestaat echter geen bewijs. Inderdaad, die genocides hebben niet plaatsgevonden.

Quote:
Als je niet gelooft dat die genocides ooit hebben plaatsgevonden, heb je ook geen reden tot aanklacht.

Maar volgens jou hebben die genocides wél plaatsgevonden en het zit me dwars dat een forumgenoot van mij met genocide instemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoezo is het niet makkelijk om hier antwoord op te geven? Je hebt het antwoord al gegeven toen je zei dat god almachtig was...

Oke hier verder dan, hoezo volgt uit het feit dat God almachtig is dat de vraag of God het kwade geschapen heeft makkelijk is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof, of eerder, wíl niet aannemen dat bekering kan zo vlak voor de dood. Iedereen is Christelijk wanneer het vliegtuig neerstort. Ik ben NU in gezondheid en leven bang van de Heer, zeer bang, niet alleen in het uur van mijn dood.

Genocide goedpraten kan niet, nooit. Niet in naam van de Bijbel, niet in naam van de Koran, en ook niet in naam van de vrijzinnigheid (of lees: 'Pax Americana').

Zoals al gezegd, het Kwaad is een logisch gevolg van ons vrije handelen. Nu het grootste deel van het Westen van God los is, en enkel steunt op het eigen geweten, heeft het Kwaad vrij spel. De mens kan niet voor zichzelf zorgen, toen niet en nooit niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar volgens jou hebben die genocides wél plaatsgevonden en het zit me dwars dat een forumgenoot van mij met genocide instemt.

Ik kan het me van je voorstellen. Ik stem ook niet in met genocide. De Israëlieten stemden ook niet in met genocide. God stemde ook niet in met genocide. Het waren de Kanaänieten samen met de duivel die instemden met genocide. Wie samenwerkt met de duivel en zijn werken, zal worden geoordeeld.

God heeft nu al in de Bijbel gezegd dat aan het eind der tijden een genocide zal plaatsvinden. Onder alle ongelovigen zal een genocide plaatsvinden. Al duizenden jaren is God geduldig en waarschuwt Hij al, maar er komt een tijd dat alle mensen zullen worden geoordeeld. Tot die tijd hebben de mensen nog de mogelijkheid om onder die genocide uit te komen, maar er komt een tijd dat die genocide zal plaatsvinden en alle mensen die zich dan niet hebben bekeerd, komen dan in die genocide terecht.

Mensen kunnen nu kiezen om bij de overwinnaars te horen of om bij de geoordeelden te horen. Het is Zijn wil dat mensen ervoor kiezen om bij de overwinnaars te horen.

2 Petr 3,9

De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.

Quote:

Ik geloof, of eerder, wíl niet aannemen dat bekering kan zo vlak voor de dood. Iedereen is Christelijk wanneer het vliegtuig neerstort.

Ik ben het niet met je eens dat iedereen christelijk is wanneer het vliegtuig neerstort. Er zijn mensen die willens en wetens tegen God kiezen, ook in het uur van de dood (Op. 9:18-20). Er zijn nu mensen die sterven van de honger, maar God vervloeken, terwijl ze in Zijn voorziening hadden kunnen leven, omdat Hij graag iedere mond wil voeden.

Quote:
Ik ben NU in gezondheid en leven bang van de Heer, zeer bang, niet alleen in het uur van mijn dood.

Ik denk dat het goed is om 'vreze des Heren' te hebben, maar het is niet goed om bang voor God te blijven, want angst voor God zal een mens moeten leiden tot een keuze voor Hem en een verlossing door Hem, waardoor je volkomen rust, zekerheid en blijdschap van Hem krijgt dat je bent gered. Dan blijft alleen nog een respect/ontzag voor Hem over, wat iets anders is dan angst.

Quote:
Genocide goedpraten kan niet, nooit. Niet in naam van de Bijbel, niet in naam van de Koran, en ook niet in naam van de vrijzinnigheid (of lees: 'Pax Americana').

Genocide is inderdaad niet goed te praten. God wil niet dat genocide plaats vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Barbapapa,

Is het dan niet de taak van iedere gelovige om zijn balans te vinden in enerzijds de Vrees, en anderzijds de Gave en Vrijheid die Hij ons schonk om Hem te dienen?

Ik verduidelijk even:

Als men té bang is van de Heer, dreigt men te vervallen in een krampachtig en rusteloos leven, en dat kan niet Zijn bedoeling zijn.

Als men aan de andere kant het geloof heeft dat alles en iedereen in dit Aardse leven wordt vergeven, zal men eerder geneigd zijn de Heer helemaal niet te vrezen, met alle gevolgen vandien.

Het is dan ook een vrij gevaarlijke tendens om Kwaad aan God te linken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof het volgende.

Angst en vrees komen van de duivel, net als verwarring, wanhoop, manipulatie, leugen, bedrog, dood, hel, ziekte, armoede, gebrek, onrust, oorlog, verdriet, ellende, rampen, enz. .

'Vreze des Heren' heeft daarmee niets te maken, maar heeft te maken met een heilig respect/ontzag. God werkt vanuit liefde en niet door angst/vrees. God werkt door rust, helderheid, vrede, blijdschap, gezondheid, voorspoed, bescherming, vrijheid enz. .

Inderdaad heeft God niets met het kwaad te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor je snel antwoord.

Nu zitten we bij Lucifer... Ik zoek nog steeds de juiste topic om het daarover te hebben, maar goed, het gaat hier ook over het Kwaad.

Ik kan begrijpen dat je de zaken zo ziet, en ik vind het sterk. Maar inderdaad, mijn geloof in Lucifers gezag is minstens even gehard.

Het is heel moeilijk om de dingen des Duivels te bannen uit je leven en je hart, ook al berokken je je naaste geen rechstreekse schade.

Laat net daaruit de Vrees des Heren vloeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe groter God wordt in het leven van een mens, hoe kleiner de duivel wordt in het leven van een mens.

Hoe meer een mens verblijft in Gods woord en in gebed en in aanbidding en liefdevolle relatie met Hem, hoe kleiner de invloed van het kwaad wordt in die mens.

Die mens wordt steeds meer vrij van ziekte, ellende, zonde, verdriet, angst, gebrek, enz. .

1 Joh 4,18

Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit; want de vrees houdt verband met straf en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde.

(Het Griekse woord voor 'vrees' is hier 'fobos', oftewel, volmaakte liefde drijft elke fobie uit smile.gif )

1 Joh 4,16

En wij hebben de liefde onderkend en geloofd, die God jegens ons heeft. God is liefde, en wie in de liefde blijft, blijft in God en God blijft in hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naar mijn mening zou de mens beter zichzelf kunnen afvragen waarom de mens Lucifer ooit de kans heeft gegeven om de wereld te regeren smile.gif

God had tegen de mens gezegd dat de mens over de wereld moest regeren.

Gen 1,26

En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.

Maar de mens gaf de heerschappij over de wereld aan de duivel, door zich door hem te laten verleiden.

Door het offer van Jezus Christus nam Hij opnieuw de heerschappij over van de duivel en gaf het aan de mens, waardoor de mens nu opnieuw kan kiezen om deze heerschappij uit te oefenen of de duivel de kans te geven te heersen.

Jak 4,7

Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

Matth. 28

18 En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op [de] aarde. 19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. 20 En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid