Spring naar bijdragen

Tot grotere glorie van God


Aanbevolen berichten

Ad Majorem Dei Gloriam

'tot grotere glorie van God' een behoorlijk bekende uitspraak voor zowel katholieken als protestanten (voornamelijk de calvinistische tak). Ik heb zelf wel wat ideeën wat het zou kunnen betekenen, maar wat betekend het voor jullie.. in je persoonlijke leven, in je visie op bepaalde 'dogma's' of geloofsovertuigingen..

Wat maakt bijvoorbeeld jou 'keuze voor Jezus' tot grotere glorie van God?

Wat maakt jou keuzes 'Ad Majorem Dei Gloriam', sta je er bij stil in je leven en zo ja... HOE?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik denk dat tot groter glorie van God is kijken naar wat God doet, gedaan heeft, in de bijbel, in je omgeving in je persoonlijk leven ipv ergens anders naar kijken. Hij heeft beloftes gegeven, een bijbel vol verhalen en het is een kwestie van vertrouwen dat God niet veranderd is, dat Hij dit ook nu kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God heeft mijn "glorificatie" helemaal niet nodig. God glorie toezwaaien zie ik als een vorm van hypocrisie of in ieder geval als zinloos opportunistisch gedrag ("misschien beloont hij mij dan wel").

Voor mijzelf probeer ik in het oog te houden dat ik tot niets in staat ben zonder ondersteuning of goedkeuring van God, maar dat hoef ik nergens in het openbaar tentoon te spreiden.

Het luidruchtig lof toezwaaien naar God is een typische vorm van religieus ritualisme.

Maar misschien helpt het sommige mensen om hun gedachten meer op God te richten, dus echt veroordelen kan ik het ook niet.

Beter doe je zulke dingen echter in je binnenkamer (in je eigen hoofd dus).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
God heeft mijn "glorificatie" helemaal niet nodig. God glorie toezwaaien zie ik als een vorm van hypocrisie of in ieder geval als zinloos opportunistisch gedrag ("misschien beloont hij mij dan wel").

Oh, maar daar gaat dit dan ook helemaal niet om. In dat geval had ik het wel gepost in het topic over 'God eer toe brengen' daar hebben we het over of God onze 'eer' nodig heeft. Dit topic gaat eigenlijk juist andersom, hoe haalt God eer uit zijn werk? Vooral in de Nadere Reformatie wordt dat gedeelte van het Ad Majorem Dei Gloriam benadruk. God moet wassen, ik minder worden. Dat, daar hebben we het hier over.

Quote:
Voor mijzelf probeer ik in het oog te houden dat ik tot niets in staat ben zonder ondersteuning of goedkeuring van God, maar dat hoef ik nergens in het openbaar tentoon te spreiden.

Waar in de openingspost lees je zoiets dan?

Quote:
Het luidruchtig lof toezwaaien naar God is een typische vorm van religieus ritualisme.

Waar an sich niets mis mee is.

Quote:
Maar misschien helpt het sommige mensen om hun gedachten meer op God te richten, dus echt veroordelen kan ik het ook niet. Beter doe je zulke dingen echter in je binnenkamer (in je eigen hoofd dus).

Leve het verinnerlijkte geloof. Sorry, maar dat is niet de bedoeling van de binnenkamer (en daarnaast ook nog een totaal zinloze vergeestelijking). De term binnenkamer betekend gewoon een bepaalde plek in het het Israelische huis, een soort wijnkeldertje, opberghok. Die gebruikt werd voor het hele persoonlijke gebed. Hoezo niet ritualistisch? Juist wel, iemand die een verborgen plek op zocht om zich tot God te richten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mij kwam direct wéér deze tekst boven. Mijn moeder schreef 'm in mijn eerste poezie-album, het was een van onze trouwteksten en het zegt mij ook wat dit betreft weer alles:

"Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel" (Math. 5:14-16)

Alles wat ik doe, moet gebeuren uit liefde van en voor God, alleen dat geeft mijn leven betekenis. Hoe meer ik me realiseer dat dat écht het enige is, hoe meer ik zie dat mijn leven zo vaak een bijna uitgedoofd vlammetje is, een ondankbaar prutswerk. Veel glorieus is er dus niet aan en dat wordt het ook niet door het te omkleden met een christelijke lifestyle. Het enige wat in onze zondige staat tot eer van God is, is voortdurende bekering van het hart die Hij zelf in ons bewerkt, zodat wij een reflector worden waar zijn Licht op kan weerkaatsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, op verzoek een poging;

Ik geloof dat we een doel hebben hier op aarde, en dat is in de hemel komen om God eeuwig te prijzen. Tot die tijd, en dan spreek in voor mezelf, denk ik, gezien vanuit eigen ervaringen, dat er weinig glorieus vanuit mijzelf naar God toe kan komen.

Hooguit wat Halleluja teksten die ik meezing met liedjes, maar verder dan dat komt het ook niet.

Hetgeen ik dan nodig heb is de Geest, die mij leid naar het pad dat wèl goed is.

Dus imho dingen die Ad Majorem Dei Gloriam-proof zijn, komen uit een bekeerd hart, niet vanuit onszelf.

Ik sta er wel is bij stil, maar dan in de zin hoe ik God groot kan maken, of beter, of het überhaupt wel kan..

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid