Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Door je ziel aan God over te leveren.

God wil toch juist dat al zijn waere volgelingen rijk worden door al Zijn zegeningen? engel.gif

Goed, serieus dan:

Ik vind het een goede vraag. Aangezien premier Balkenende met droge ogen durft te beweren dat armoede in Nederland niet bestaat en ik denk dat het er wel degelijk is vrees ik dat ik de grens van armoede zelf niet zo goed zie.

De heilige Franciscus van Assisi gaf al zijn bezittingen aan de armen en verdeelde alles dat hij bij elkaar bededelde ook nog eens met de armen. Wellicht is dit een inspiratiebron?

Zelf denk ik dat 'niet in overvloed leven' een aardige leidraad is. Om hoeveel salaris het dan gaat durf ik niet te zeggen. Over tienden laat ik me verder niet uit smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God wil toch juist dat al zijn waere volgelingen rijk worden door al Zijn zegeningen?
engel.gif

yes.gifwidegrin.gif En het is zondermeer waar. Alleen kon het wel eens een ander, een meer waar soort rijkdom zijn dan verwacht. yes.gif

Quote:

Nouja, in het OT wordt toch altijd over tienden gesproken?

En in het NT over je hele leven. (kruis opnemen e.d.)

Quote:
Maar Pius_XII hoe zie jij zo'n soort leven in praktijk dan?

Joost geeft al een aardige leidraad. Maar hoe dat concreet voor jou vorm krijgt, zul je met je spirituaal/je eigen pastoor moeten bespreken. smile.gif

Voor mij betekent het: God's wil ontwaren, en daar naar handelen; Dat Uw wil geschiedde en niet de mijne. Bijvoorbeeld als ik boeken koop, om maar eens wat te noemen, denk ik er ook bij na of anderen er wat aan kunnen hebben. Als ik eten koop, proberen niet teveel te kopen en iemand uit te nodigen voor het eten. Enz.

Het punt is dit: doen wat je kan, denken in mogelijkheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, hoe denken jullie hoe je het beste armoedig kan leven? Hoeveel salaris zouden maximaal willen krijgen, wat kun je wel en niet kopen of is het beter om maar helemaal als zwerver te leven?

gr. mackie

Ik vermoed dat je bedoelt materiele welvaart, het is juist niet de bedoeling dat je armoedig leeft, maar in de volle rijkdom die het leven met God je geeft, los van materiele welvaart.

Heb dat wat je nodig hebt en niet meer. En dat kan van mens tot mens verschillen. Als student heb je tegenwoordig een computer nodig. Als je lezingen geeft door het hele land dan heb je een auto nodig. Als je wijnproeverijen bij mensen thuis organiseert dan zijn 30 wijnglazen geen overbodige luxe.

Maar als je te veel bezig bent met hoeveel je moet geven en of je wel genoeg geeft, dan ben je verkeerd bezig. Geef met je hart wat je missen kunt en soms zijn dat tienden, soms is het meer en soms is het minder. Je hoeft het ook niet te geven aan de kerk. Geef waar het nodig is en geef wat je kunt missen.

De kunst is om jeniet te hechten aan het geld en je er geen zorgen over maken. Zo kan het voor iemand met veel geld lastig zijn om dat te doen. Het geld moet beheerd worden en dat kost soms te veel tijd. Het is neit het hebben van het geld dat het probleem is, maar de tijd en de aandacht die het geld kost.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"De heilige Franciscus van Assisi gaf al zijn bezittingen aan de armen en verdeelde alles dat hij bij elkaar bededelde ook nog eens met de armen. Wellicht is dit een inspiratiebron?"

Wie vind dat je dit exact in de praktijk moet toepassen? Kunnen we dan beter niet gelijk allemaal zwervers worden? Er staat mij namelijk iets bij dat bedelen in de Bijbel wordt afgekeurd?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een christen hoeft niet te bedelen.

God voorziet Zijn kinderen in alles wat ze nodig hebben, dus een christen zal nooit tekort komen.

Mat 6,33

Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden.

In Maleachi 3 staat dat God de vensters van de hemel zal openen en zegen in overvloed over zal uitgieten als een gelovige tienden teruggeeft aan God.

8 Mag een mens God beroven? Toch berooft gij Mij. En dan zegt gij: Waarin beroven wij U? In de tienden en de heffing. 9 Met de vloek zijt gij vervloekt, en Mij berooft gij, gij volk in zijn geheel. 10 Breng de gehele tiende naar de voorraadkamer, opdat er spijze zij in mijn huis; beproeft Mij toch daarmede, zegt de HERE der heerscharen, of Ik dan niet voor u de vensters van de hemel zal openen en zegen in overvloed over u uitgieten. 11 Dan zal Ik, u ten goede, de afvreter dreigen, opdat hij de vrucht van uw land niet verderve en opdat de wijnstok op het veld voor u niet zonder vrucht zij, zegt de HERE der heerscharen. 12 En alle volken zullen u gelukkig prijzen, omdat gij een land van welbehagen zijt, zegt de HERE der heerscharen.

90% van de rijkdommen van een mens mag de mens zelf besteden. Hiervan mag de mens leven, investeren en aan armen geven enz.

Als je tienden teruggeeft en er komt een economische crisis, dan zal die crisis je niet treffen.

Gen. 26

1 Eens kwam er een hongersnood in het land, behalve de eerste hongersnood, die er geweest was in de dagen van Abraham; en Isaak ging naar Abimelek, de koning der Filistijnen, naar Gerar. [...]

12 En Isaak zaaide in dat land en oogstte in dat jaar honderdvoudig; want de HERE zegende hem. 13 En die man werd rijk, ja gaandeweg rijker, totdat hij zeer rijk geworden was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

"De heilige Franciscus van Assisi gaf al zijn bezittingen aan de armen en verdeelde alles dat hij bij elkaar bededelde ook nog eens met de armen. Wellicht is dit een inspiratiebron?"

Wie vind dat je dit exact in de praktijk moet toepassen? Kunnen we dan beter niet gelijk allemaal zwervers worden? Er staat mij namelijk iets bij dat bedelen in de Bijbel wordt afgekeurd?

gr. mackie

Franciscus bedelde ook alleen maar als het echt niet anders kon. En dan alleen nog maar om het hoogst noodzakelijke als een stuk brood. Hij was een groot voorstander van iets doen voor een stuk brood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja ik zit te denken. Ik kan volgens mij niet eens 10% afstaan aangezien ik nogal veel grote vaste lasten heb...

gr. mackie


Samengevoegd:

maar vallen cadeaux ook onder die 10% of staat dat er dan weer los van?

gr. mackie

Dat is heel logisch en menselijk gedacht. Maar het is juist zo dat God je gaat voorzien in wat je nodig hebt, als je begint met 10% aan God terug te geven.

Kado's vallen niet onder de tienden. Kado's vallen onder 'offers'. (Kijk naar het Franse woord 'un offre', wat gift/gave betekent.)

De Bijbel spreekt over tienden en offers.

Deut 12,6

Daarheen zult gij brengen uw brandoffers en slachtoffers, uw tienden en uw wijgeschenken, uw gelofteoffers en uw vrijwillige offers, de eerstgeborenen van uw runderen en van uw kleinvee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wie vind dat je dit exact in de praktijk moet toepassen? Kunnen we dan beter niet gelijk allemaal zwervers worden? Er staat mij namelijk iets bij dat bedelen in de Bijbel wordt afgekeurd?

Wat is volgens jou moeilijker? Het wegschenken van pakweg 10% van je bezit? Of van jezelf?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Pius_XII, "Het wegschenken van pakweg 10% van je bezit? Of van jezelf?" Dit begrijp ik niet helemaal. Maargoed kijk ik ben een student en een groot deel van mijn inkomsten leen ik van de IBG dus in die zin heb ik nauwelijks eigen bezit. Moet je dan van geleend geld alsnog 10% betalen? Het is namelijk niet van jezelf.

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Pius_XII, "Het wegschenken van pakweg 10% van je bezit? Of van jezelf?" Dit begrijp ik niet helemaal. Maargoed kijk ik ben een student en een groot deel van mijn inkomsten leen ik van de IBG dus in die zin heb ik nauwelijks eigen bezit. Moet je dan van geleend geld alsnog 10% betalen? Het is namelijk niet van jezelf.

Het gaat niet om procenten. Of om geld. Wat doe jij voor Christus binnen de grenzen die je hebt? Hoevaak bid je? Geef je twee euro uit aan een kroket of in de collecte mand? Help je een oud vrouwtje bij het oversteken of niet? Maak ik tijd voor vrijwilligerswerk in de parochie of niet?

Het zijn geen ijzeren wetten, maar afwegingen die je moet maken. Wél afwegingen die per saldo uiteindelijk wat verder gaan dan die 10% denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zou je dit nog kunnen uitleggen? Wat bedoel je hier met afwegingen?

Zoiets:

link

Jij vraagt naar wetten, regels. smile.gif Die zijn er niet. Ja een hele hoop 'guidelines'. Maar die fungeren slechts als straatlantaarns, zoals Rahner al zei, ze verlichten de weg, alleen dronkenmannen klampen zich daar aan vast.

Idealiter zou je jezelf steeds af moeten vragen 'wat kan ik wél doen'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Franciscus bedelde ook alleen maar als het echt niet anders kon. En dan alleen nog maar om het hoogst noodzakelijke als een stuk brood. Hij was een groot voorstander van iets doen voor een stuk brood.

Nee hoor.

Zie deze passage van zijn regel van de minderbroeders:

De broeders mogen zich niets toe-eigenen, geen huis, geen verblijfplaats, helemaal niets. En als pelgrims en vreemdelingen in deze wereld die in armoede en nederigheid de Heer dienen, kunnen zij vol vertrouwen aalmoezen gaan vragen. En zijn mogen zich niet schamen, want de Heer heeft zich in deze wereld voor ons arm gemaakt.

Daarin bestaat juist de verhevenheid van de allerhoogste armoede.

Zij heeft jullie, mijn zeer beminde broeders, tot erfgenamen en koningen van het rijk der hemelen aangesteld, jullie arm gemaakt aan dingen en met deugden gekroond.

Dat moge jullie erfdeel zijn, dat leidt naar het land van de levenden.

Zeer geliefde broeders, hecht je daaraan volledig en wil om de naam van onze Heer Jezus Christus nooit iets anders onder de hemel bezitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid