Spring naar bijdragen

Genade en/of goede werken


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

JA! Dat is althans wel zo handig denk ik.
smile.gif

Ik heb dat ook wel regelmatig geprobeerd, maar uiteindelijk kwam ik in de knoop te zitten met mijn gevoelens. Misschien snap ik de liefde ook niet, want wanneer heb ik lief? Ik kan mijn vijanden wel liefhebben in de zin van dat ze in dezelfde wijk als mij mogen wonen en als ze fouten maken, wil ik ze ook nog wel vergeven, maar mijn vijanden vertrouwen doe ik niet. Heb ik ze dan toch lief?

Want door mijn achterdocht zal ik me afstandelijk opstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb dat ook wel regelmatig geprobeerd, maar uiteindelijk kwam ik in de knoop te zitten met mijn gevoelens. Misschien snap ik de liefde ook niet, want wanneer heb ik lief? Ik kan mijn vijanden wel liefhebben in de zin van dat ze in dezelfde wijk als mij mogen wonen en als ze fouten maken, wil ik ze ook nog wel vergeven, maar mijn vijanden vertrouwen doe ik niet. Heb ik ze dan toch lief?

Want door mijn achterdocht zal ik me afstandelijk opstellen.

Lijkt me wel. Je hebt de persoon lief, misschien het beeld van God, maar je hebt geleerd, dat het gedrag niet altijd strookt met wat jij als gedrag zou willen hebben. "De geest (het beeld van God) is wel gewillig, maar het vlees (jouw vijand) is zwak".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik heb dat ook wel regelmatig geprobeerd, maar uiteindelijk kwam ik in de knoop te zitten met mijn gevoelens. Misschien snap ik de liefde ook niet, want wanneer heb ik lief? Ik kan mijn vijanden wel liefhebben in de zin van dat ze in dezelfde wijk als mij mogen wonen en als ze fouten maken, wil ik ze ook nog wel vergeven, maar mijn vijanden vertrouwen doe ik niet. Heb ik ze dan toch lief?

Want door mijn achterdocht zal ik me afstandelijk opstellen.

Ik had hier laatst een verhaal getypt, en toen viel de stroom (en dus mijn kabelmodem) uit. Ik zal proberen het te reconstrueren.

Wanneer heb je lief. Naar mijn idee heb je iemand lief door altijd het Koninkrijk in je achterhoofd te houden; de heerlijke, toekomstige werkelijkheid zoals die ons beloofd is. De nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Als je, zoals jij omschrijft, je vrienden blindelings vertrouwt en meewerkt aan hun zonden (want dat doe je dan wel vind ik, een ander verleiden tot zonde is ook zonde), is dat goed? Werk je dan mee aan de komst van het Koninkrijk? Ik vind van niet. Daarom is het soms beter mensen links te laten liggen, zodat ze je niet meer (willens en wetens of met de beste bedoelingen) kunnen kwetsen, en zo ook God verdriet doen door hun zonde. Dus ja, als jij je vijanden in dezelfde wijk tolereert, je niet tot hun niveau verlaagt (= andere wang toekeren) en ze hun zonden vergeeft, heb je ze naar mijn idee lief.

Misschien word je daardoor zelf ook weer wat sterker, en niet zozeer achterdochtig maar wel wijzer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt Vegaloog en Hongerige Wolf!

Zeer aangenaam.

Maar sorry dat ik zo doorvraag en misschien wat aanhankelijk overkom, maar is liefhebben nu dan iets wat je moet proberen of doet men de liefde vrijblijvend?

Ik weet dan misschien niet ten volle wat liefde inhoudt, maar naar mijn eigen gevoel kun je nooit zeggen dat liefde moet.

Pietje had het er bijv. over dat liefde een keuze is.

Bij mezelf merk ik dat het iets met mijn gevoel te maken heeft, want bij de ene mens voel ik scheikunde en bij de andere voel ik afstotende kracht of misschien is het een vorm van achterdocht (hoe dan ook een onaangenaam gevoel).

Zoals ik het begrepen heb, heeft God de liefde mogelijk gemaakt door de mens een vrije wil te geven. Zien jullie dat ook zo?

En als liefde moet, is de mogelijkheid tot liefde weer weggenomen, doordat er de dwang achter gezet wordt en de vrije wil weer wordt ontnomen.

Dus als ik nu nog eens vraag of ik moet 'proberen' lief te hebben,

kun je dan wel concreet zeggen dat dat moet?

En ik weet dat de hele wet, al de 10 geboden, op de liefde berust zijn, maar kun je daarom dan wel zeggen dat men zich aan die wet moet houden? (er van uitgaande dat liefde onmogelijk is zonder vrije wil)

Is het niet zo dat je liefde gewoon doet zonder dat het je gezegd wordt om te doen (even afgezien van het feit wat liefde nu precies is; iets praktisch of theoretisch of beiden)

Wat ik zelf zo mooi vind aan de liefde is dat het voor eeuwig is en dat het nooit voorbij gaat.

Dat het alles hoopt en alles gelooft.

Ik weet dat de liefde het hoogste ding is waar je je in je leven mee bezig kunt houden en ik weet 100% zeker dat liefde niet alleen te maken heeft met de dingen die je doet, maar dat het ook te maken heeft met hoe je denkt. Ik zou zelfs willen beweren dat liefde eerder iets te maken heeft met hoe je denkt en uit je denkwijze komen alle dingen voort die je doet.

Dat de liefde dus iets geestelijks is.

Genade is ook iets geestelijks.

Goede werken zijn praktisch en in de praktijk falen dingen heel vaak, maar in theoretische zin schiet ik toch ook wel heel vaak te kort. Ik bedoel, ik merk heel vaak dat ik in mijn gedachten 1 of meer van de 10 geboden overtreed. Dat ik mezelf iets in een verbeelding zie doen, maar dat in werkelijk waarschijnlijk nooit zal gaan doen, omdat ik het een vervelende voorstelling vond. Ik weet het bijna zeker dat ik zulke verbeeldingen nooit zou doen.

Maar al deze dingen die ik nu uitleg over mezelf, maken het voor mij zo moeilijk om te begrijpen wat de liefde nu precies is.

Vandaar dat ik dit even ter aanvulling er bij heb geschreven, want als ik al die fouten namelijk niet had gemaakt, was ik nooit zo genadig als nu geworden, terwijl die fouten die ik maakte juist allemaal zo liefdeloos waren.

In mijn verbeeldingen maakte ik fouten, maar in werkelijkheid, in de praktijk, ook en van beiden heb ik geleerd om in te zien dat genade en vergeving noodzakelijk zijn om te kunnen blijven leven.

Ja sterker zelfs... niet alleen om te kúnnen leven, maar om überhaupt te wíllen leven, want ik schaam me voor mijn zonden en weet heel goed dat ik het eigenlijk niet verdien om daarvan vrijgesproken te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal het kort maken: ik ben niet tevreden over mijzelf. Daardoor probeer ik steeds weer mezelf te verbeteren, en mezelf meer te vormen naar wat de Kerk mij leert over hoe God waarschijnlijk zou willen dat ik word. En als ik daarover nadenk, dan hoop ik, dat Hij liefdevoller is voor mij dan ik, anders kom ik zeker in de hel! En toch kan ik niet anders, dan een zondaar blijven, ook al weet ik zeker, dat ik door de Kruisdood verlost ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid