Spring naar bijdragen

Sex en Liefde, Liefde en Sex


Aanbevolen berichten

Quote:

Onhandige breuk in je zin, halverwege je post. Ik schrok me rot.
widegrin.gifhamer.gif

Kijk dat is een bijdrage waar we wat aan hebben, wachtwoordbewaarder.


Samengevoegd:

Quote:

Maar zoals je het nu genuanceerd hebt is misschien niet het hoogst haalbare, maar wel een eind in de richting van zoals het eigenlijk zou moeten zijn. Tenminste als je Christus en Zijn gemeente als voorbeeld neemt.

Dit vat ons verschil redelijk samen denk ik. Ik denk dat de ideale partner wel zou kunnen bestaan, maar zo goed als nooit voor handen is. Daarbij denk ik dat wederzijds egoisme een prima manier is om een relatie te reguleren. Twee mensen die vechten om een goede eenheid te vormen. Ja, dat klinkt negatief, maar toch durf ik er gif op in te nemen dat hoe jij een goede relatie ziet niet heel erg verschilt van mijn visie. Ik mis hooguit het (mi niet bestaande) ideaalbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 60
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

De basis van het hele menselijke bestaan is egoïsme, dus is het erg logisch dat ook in het geval van seks egoïsme de basis is.

Misschien vraag ik naar een bekende weg, maar kan je dit ietwat toelichten? Ik vind het een erg kort zinnetje voor zo'n enorm begrip en kan er weinig mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit vat ons verschil redelijk samen denk ik. Ik denk dat de ideale partner wel zou kunnen bestaan, maar zo goed als nooit voor handen is. Daarbij denk ik dat wederzijds egoisme een prima manier is om een relatie te reguleren. Twee mensen die vechten om een goede eenheid te vormen. Ja, dat klinkt negatief, maar toch durf ik er gif op in te nemen dat hoe jij een goede relatie ziet niet heel erg verschilt van mijn visie. Ik mis hooguit het (mi niet bestaande) ideaalbeeld.

Hmmm, dus eigenlijk verschillen we niet zo heel veel van elkaar.

Trouwen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Misschien vraag ik naar een bekende weg, maar kan je dit ietwat toelichten? Ik vind het een erg kort zinnetje voor zo'n enorm begrip en kan er weinig mee.

Zo moeilijk is het allemaal niet. De mens is in essentie egoistisch, niet omdat de mens zondig is, maar omdat egoistische levensvormen het nu eenmaal beter doen. De kunst van een materialistisch wereldbeeld is daar de schoonheid in te vinden. Mij lukt dat aardig. Wat geeft het als ik met mijn vriend een goed gesprek heb omdat we dat allebei prettig vinden? De netto uitkomst is net als jouw goede gesprek gok ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, om wat Ontopic te posten dan. Nee ik denk dat ik het onderdehand niet meer los kan zien. Ik ben opgevoed op een bepaalde manier met christelijke normen en waarden. En hoewel ik nu niet meer christelijk ben en ook niet langer al die normen en waarden onderstreep is seks toch wel iets dat gepaard gaat met een band met een persoon. Maar gelukkig zijn er mensen die wel seks hebben zonder liefde en gelukkig zijn er ook mensen die het filmen. Dan is er nog wat vermaak in de kleine uurtjes. Niks mis mee dus, maar niet voor mij direct.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou, om wat Ontopic te posten dan. Nee ik denk dat ik het onderdehand niet meer los kan zien. Ik ben opgevoed op een bepaalde manier met christelijke normen en waarden. En hoewel ik nu niet meer christelijk ben en ook niet langer al die normen en waarden onderstreep is seks toch wel iets dat gepaart gaat met een band met een persoon. Maar gelukkig zijn er mensen die wel seks hebben zonder liefde en gelukkig zijn er ook mensen die het filmen. Dan is er nog wat vermaak in de kleine uurtjes. Niks mis mee dus, maar niet voor mij direct.

Amen. engel.gif

(Alleen zou ik 'gepaart' met een d schrijven.. XD)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

* WonderfulStar loopt terug naar aanrecht, pakt een grote vork, loopt weer naar MC en douwt 'm die vork onder z'n neus.

HAD JE NOG COMMENTAAR?

sorry, offtopic
puh2.gif

Kijk girrrrrllll-power, daar dweep ik mee.

Ennuh off-topic is nooit een probleem voor andere levensvormen dan mods...


Samengevoegd:

Quote:

Ik heb niks met dingen die zonder liefde gebeuren. Sex, muziek, kunst, kerkdiensten etc.

Nou ok, maar dit is gewoon onzin. Een helehoop dingen die liefdeloos gedaan worden vind ik niet perse rampzalig. Ik denk niet dat mijn postbode met liefde post in mijn gleuf douwt, maar ik heb er wel wat mee....

Link naar bericht
Deel via andere websites

hmm, ik vind het wel een interressante discussie eigenlijk. Volgens mij komt het ook een beetje omdat christenen toch een andere waarde toekennen aan seks. Van mijn niet-gelovige vriendinnen hoor ik over het algemeen dat het niets uitmaakt of ze met hun vriend naar bed gaan of met een one night stand (nuja, wel na dat het uit is met vriend natuurlijk).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een helehoop dingen die liefdeloos gedaan worden vind ik niet perse rampzalig. Ik denk niet dat mijn postbode met liefde post in mijn gleuf douwt, maar ik heb er wel wat mee....

Ik had over kunst, muziek, sex, kerkdiensten. Kortom dat wat het leven zo bijzonder mooi maakt. Zonder liefde je agenda pakken, een boterham smeren, allemaal best, hecht ik niet teveel waarde aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oh preutse preutsaards!!!! Ik zie jullie wel kijken, dus hop, met de billen bloot.... (figuurlijk dus)

* zingt * Let's talk about sex baby knipoog_dicht.gif

Leuk onderwerp!

Maar goed. Ik ken seks zonder liefde en vind het niet wat. Het idee is me het afgelopen half jaar zelfs enorm tegen beginnen te staan. Voor de mensen die het kunnen, helemaal prima. (maar denk inderdaad wel na over de nodige voorbehoedsmiddelen, zorg dat de ander ook weet dat je alleen voor de seks gaat en niet daarna opeens raar gaan doen!) Maar ik heb de laatste tijd het idee gekregen dat seks zonder liefde hetzelfde is als bijv een zak drop willen. Het is lekker, je hebt er zin in en dus pak je het maar. Maar je er helemaal in verdiepen doe je niet. Nu weet ik zelf ook wel dat er een enorm verschil is tussen seks en een zak drop, maar hopelijk vat je de vergelijking. Het staat mij namelijk enorm tegen om gezien te worden als zo'n zak drop. Ik weet dat ik er, nou ja, aangenaam uit zie en gezellig gezelschap ben, maar ik ben veel meer dan dat. Ik heb wat te vertellen, heb een mening, heb intresse, normen, waarden enz enz. Ik ben dus meer dan een lekker ding, een zak drop en vind het ook best beledigend om zo benaderd te worden.

Als er nu iemand op me afkomt die me meteen probeert te versieren of met de boodschap 'ik vind je leuk' komt, denk ik meteen 'Je kent me helemaal niet. Je ziet me gewoon staan en wil mijn lichaam, that's it.' Ik krijg dan ook heel snel het idee dat iemand we wil gebruiken als een veredelde rechterhand zeg maar, en daar pas ik gewoon voor.

Nogmaals, voor de mensen die het willen, dikke vette prima, maar ik wil graag echt gezien worden door mensen, zoals ik in mijn geheel ben.

Daarbij heb ik gemerkt dat in deze maatschappij seks zo normaal gevonden wordt, met name de seks zonder liefde, dat mensen heel snel grenzen overschrijden waar ze, als ze er jaren later op terug kijken, flink door beschadigd blijken te zijn. Want als je jong bent is het niet altijd makkelijk om te weten hoe alles werkt, wat grenzen zijn enz enz, en tegen de tijd dat je het weet heb je het al meegemaakt.

Daarbij direct toegegeven: Als ik inderdaad een aangenaam persoon van het andere geslacht zie lopen en 'Hubba hubba' begin te roepen, is dat echt niet vanwege de liefde die ik op dat moment voel. En geloof mij dat ik de meest lompe gesprekken heb gevoerd over seks. Ik moet er toch ook niet aan denken nooit meer seks te hebben. Maar goed, wat dat betreft zit het nog vrij ambivalent in elkaar allemaal.

Maar ik doe er maar niets mee. Ik wil niet zo gezien worden en wil ook niet anderen het idee geven dat ze slechts een stuk vlees zijn. Dus ik geniet wel gewoon een beetje op afstand knipoog_dicht.gif

Het is inderdaad niet zo dat in een huwelijk je alleen maar seks hebt omdat je de ander 'zo vreselijk lief ende schattig vind' maar ook gewoon omdat je zin hebt in seks en de ander zo'n vreselijk lekker ding vind.

Maar, als het goed is, is dat toch wat anders dan een seksbuddy of wat. Je partner is min of meer seksbuddy en maatje in één zeg maar. Ik vond het geen probleem die seks te hebben omdat er toch een hele sterke basis was. Dat rechterhand idee was er totaal niet, omdat er ook intresse was getoont in mijn innerlijk.

De andere kant, liefde zonder seks vind ik ook waardeloos. Natuurlijk is seks niet het belangrijkste in je relatie en is het ook niet de basis van je relatie, maar zodra dat ontbreekt is er ook iets goed mis en kan dat 'onbelangrijke' dingetje opeens huge worden. (Met als referentiekader natuurlijk een huwelijk, de situatie die ik gewend was)(oh ja, en we laten ernstige handicaps even buiten de beschouwing, want dat is weer een gesprek apart)

Maar goed, doe mij op dit moment maar even liefde zonder seks. Je moet wel verrekte speciaal zijn wil ik die grens weer overgaan, dus ik hou het voor nu op liefde van vrienden en familie en even niet die 'ene speciale persoon'

* dit is gewoon één grote reactie op het hele topic, had geen zin om al die quotes te knippen en plakken knipoog_dicht.gif *

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmmm, seks zonder liefde hangt ook niet noodzakelijk samen met iemand alleen als 'stuk vlees' te zien. Ik ben een periode single geweest waarin ik absoluut niet openstond voor een nieuwe relatie, maar geen problemen had met zogenaamd casual seks. Dat is echter nooit gebeurd met een random iemand waar ik verder geen interesse in had, maar met mannen die ik ook daarvoor (en daarna) als vriend erg kon appreciëren, en waarmee ik ook inhoudelijke gesprekken had of gewoon leuke dingen ging doen zoals je standaard met vrienden doet. Maar buiten vriendschap en seksuele aantrekkingskracht was er niets tussen ons, geen verliefdheid, geen band die te vergelijken was met degene die je in relatie hebt. Maar zeker wel oprecht respect en interesse.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De andere kant, liefde zonder seks vind ik ook waardeloos. Natuurlijk is seks niet het belangrijkste in je relatie en is het ook niet de basis van je relatie, maar zodra dat ontbreekt is er ook iets goed mis en kan dat 'onbelangrijke' dingetje opeens huge worden. (Met als referentiekader natuurlijk een huwelijk, de situatie die ik gewend was)(oh ja, en we laten ernstige handicaps even buiten de beschouwing, want dat is weer een gesprek apart)

Weet ik niet...

Ik wil niet al te letterzetterig zijn op wat echt een gevoelsreactie van je is, maar wat écht een van de pijlers is van m'n moreel geloof, is de gewaarwording dat óók in het huwelijk het een doel is om uiteindelijk boven de seks uit te stijgen. Niet dat het verkeerd is om het te doen enzo, maar dat de 'eros', de geilheid so to speak (maar het is meer dan dat hoor), iets goeds is, dat celibatairen dat óók beleven, en dat seks één manier is om het tot volheid te brengen, maar ook één van de vele manieren, en wellicht zelfs een omweg. Het zijn ook altijd leuke gedachte-experimentjes; wat zou je doen als de ander gruwelijk verminkt was? Of 'm, in jouw geval, niet meer overeind kon krijgen? Ik denk, ne ik voel, dat je in een geestelijke staat kan komen, ook in een huwelijk, dat het eigenlijk vrij weinig uitmaakt.

...en het grappige is dat de enige bij wie ik op dit punt resonantie heb gevonden, Anastasia is, die toch verder niet orthodox Christen is. Terwijl het een dóór en dóór katholieke visie is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hmmmm, seks zonder liefde hangt ook niet noodzakelijk samen met iemand alleen als 'stuk vlees' te zien. Ik ben een periode single geweest waarin ik absoluut niet openstond voor een nieuwe relatie, maar geen problemen had met zogenaamd casual seks. Dat is echter nooit gebeurd met een random iemand waar ik verder geen interesse in had, maar met mannen die ik ook daarvoor (en daarna) als vriend erg kon appreciëren, en waarmee ik ook inhoudelijke gesprekken had of gewoon leuke dingen ging doen zoals je standaard met vrienden doet. Maar buiten vriendschap en seksuele aantrekkingskracht was er niets tussen ons, geen verliefdheid, geen band die te vergelijken was met degene die je in relatie hebt. Maar zeker wel oprecht respect en interesse.

Waren dat dan ook hechte vriendschappen? Zeg maar het soort waarvan je eigenlijk zou willen dat je voor ze zou kunnen sterven als dat nodig was?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet noodzakelijk wellicht, maar voor mij komt het daar wel op neer. Stuk vlees, zak drop, noem het zoals je het noemen wil. Seks zonder liefde staat me gewoon enorm tegen op het moment.

De casual seks als in de zin van friends with benefits moet ook ieder voor zich weten. Denk dat ik het in die zin nog liever zou hebben dan random seks. Vind die random seks met een random iemand helemaal plat zeg maar. Maar ook met de friends with benefits, dan is het al snel tricky. Want het als het goed gaat is het mooi, maar de kans is natuurlijk altijd enorm aanwezig dat één van de twee verder wil dan casual seks en er gevoelens bij komen kijken. Want wat doe je dan? Ik zit er ook niet op te wachten om iemands gevoelens te krenken. Laat staan hoe balen het moet zijn als jij de persoon bent die gevoelens voor de ander krijgt, het niet beantwoord wordt en nog erger: je later doodleuk kan toekijken hoe de ander wel een relatie met iemand aanknoopt maar jij dat niet bent.

Je vriendschap is na seks ook nooit meer hetzelfde, hoe normaal je ook met elkaar om kan gaan (als je al gewoon met elkaar om kan gaan natuurlijk knipoog_dicht.gif) Sommigen zullen daar wellicht goed mee om kunnen gaan, maar ik vind de risico's te groot en zou dat een vriend van me niet aan willen doen. Dan maar gewoon vrienden zeg maar.

Maar nogmaals: iedereen moet doen wat hij/zij zelf wil, mijn ding is het gewoon niet. Zeker na dit afgelopen jaar ben ik tegen dit soort dingen heel anders aan gaan kijken. Ik zei wel eens: Volgens mij, als ik nu vrijgezel zou zijn, zou ik een hele goede slet kunnen zijn! Praktijk is voor mij toch iets anders blijkbaar knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Weet ik niet...

Ik wil niet al te letterzetterig zijn op wat echt een gevoelsreactie van je is, maar wat écht een van de pijlers is van m'n
moreel
geloof, is de gewaarwording dat óók in het huwelijk het een doel is om uiteindelijk boven de seks uit te stijgen. Niet dat het verkeerd is om het te doen enzo, maar dat de 'eros', de geilheid so to speak (maar het is meer dan dat hoor), iets goeds is, dat celibatairen dat óók beleven, en dat seks één manier is om het tot volheid te brengen, maar ook één van de vele manieren, en wellicht zelfs een omweg.

Dat mag. Ik zeg ook niet dat dat wat ik hier verkondig een absolute waarheid is. Maar het bij mij verkopen zou een partner niet lukken. Als je gewoon normaal seks hebt en het dan opeens uitblijft lijkt mij dat nou niet bepaald wenselijk. Want seks is niet alleen de geilheid, het is veel meer dan dat. Als je seks alleen als geilheid benaderd, denk ik dat je de waarde van seks niet op prijs schat.

Quote:
Het zijn ook altijd leuke gedachte-experimentjes; wat zou je doen als de ander gruwelijk verminkt was?

Dat zei ik al: ernstige handicaps en dergelijke even buitengelaten want dat is een heel ander gesprek.

Quote:
Of 'm, in jouw geval, niet meer overeind kon krijgen? I

Wow, ***? Hoezo 'in jouw geval'? Wat weet jij nou over mijn 'geval'? Praat niet over dingen waar je geen donder vanaf weet alsjeblieft

Letters verwijdert enkel en alleen omdat Tamar het heel lief vroeg

Quote:
Ik denk, nee ik voel, dat je in een geestelijke staat kan komen, ook in een huwelijk, dat het eigenlijk vrij weinig uitmaakt.

Dat zal allemaal best kunnen, maar mijn ding zal het niet zijn. Zoals ik al zei: Seks is geen basis van een relatie en moet ook niet doorslaggevend zijn. Toch is het verbazingwekkend vaak wel zo dat als dat zomaar wegvalt, het opeens wel heel huge is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid