Spring naar bijdragen

Retrogaming


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 145
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Sjaloom PascalPas,

Ik vraag me af of dat écht wel zo is. Als je bijvoorbeeld films uit de jaren zeventig ziet over monsters in een stad, dan zien wij nu duidelijk kartonnen wolkenkrabbers ineenstorten, begeleid door houterig bewegende monsters die ook uit aan elkaar geplakte onderdelen blijken te bestaan. Maar in die tijd was dat levensecht, vonden mensen het echt eng. Dat was toen dus al superrealistisch.

En die discussies over Doom (en later ook Carmageddon) weet ik me nog heel helder voor de geest te halen. Doom zag er écht realistisch uit, het bloed spatte écht van je scherm. Met Doom begon ook de discussie over realistisch geweld in games echt op te laaien. Zelf denk ik ook wel dat we het platfond ooit bereiken, maar niet met games zoals nu, op platte monitoren (alhoewel die afbeeldingen van Crysis er prachtig uitzien, maar plaatjes zeggen niet veel).

Ik denk dat het platfond pas bereikt wordt als we ons écht in een 3D-simulatie kunnen bevinden, echt met het hoofd om ons heen kunnen kijken, et cetera. Dat zal eerst dan nog voor de consument betaalbaar moeten worden. Nu al zijn er brilletjes of helmen die 3D simuleren, maar het staat echt nog in de kinderschoenen. Er is méér nodig en het zal denk ik nog wel even duren voordat dat méér net zo gewoon is als de kleurenmonitor nu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik mij dan afvraag,

Als ik Crysis zie:

denk ik van, tjonge dat ziet er mooi uit. Over 20 jaar denk ik van, het ziet er niet uit.

Hadden de mensen die bevoorbeeld wolfenstein 3d voor het eerst speelden dat ook? Dat het er "mooi" uitziet?

Ik had denk ik wel van 'Woooow!!!' maar niet ik herinner me niet dat ik het zo realistisch vond.

Ik had dat trouwens wel met duke nukem 3d. Dat zag er zo realistisch uit!

(tenzij je het nu terug kijkt knipoog_dicht.gif )


Samengevoegd:

Misschien weer nét te nieuw om retro te zijn:

Kennen jullie half life? Dat vond ik zo'n geweldig spel.

Het was voor mij de eerste shooter die eindelijk eens een fatsoenlijke verhaal lijn had. Eerste level was gewoon één grote inleiding waar geen ruk gebeurde, geweldig!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En die discussies over Doom (en later ook Carmageddon) weet ik me nog heel helder voor de geest te halen. Doom zag er écht realistisch uit,

Doom was ook in zoverre een vernieuwing omdat bij wolvenstijn ed games het nog 3d getekend was en doom meer foto realistische richting opging.

Quake vond ik in zoverre vernieuwend omdat je daar eindelijk kon springen. Doom had van die lage drempels waar je niet eens even op kon stappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Olorin,

Klopt, je zag ook steeds iets meer mogelijkheden bij elke nieuwe shooter.

Wolfenstein 3D:

Eén van de eerste en bekendste spellen waarbij je alles vanuit de ogen van de hoofdpersoon zag. Je kon nog niet springen en bukken, lijken en objecten waren niet 3D (je zag altijd de voorkant van het object, hoe je ook draaide) en elk level had maar één verdieping. Vloeren en platfond hadden nog geen textures en dus slechts één kleur.

Doom:

Er kon eigenlijk niet véél meer dan in Wolfie. Wel hadden de levels meerdere verdiepingen, alleen was dat vooral schijn: je kon niet onder een verdieping doorlopen. In feite had elk level maar één verdieping, die verschillende hoogtes had. Nu moest je wel omhoog of omlaag schieten, maar dat was geen probleem: het richten deed het spel voor je. Zwemmen was geen optie, net zoals springen en bukken.

Quake:

Nu begon het spelen vanuit first person te lijken op wat we nu hebben: je kon springen, bukken, onder en boven verdiepingen doorlopen, zwemmen, et cetera. Alleen bestonden de levels nog wel voornamelijk uit kamers, gangen, kamers en gangen. De objecten waren nu eindelijk 3D: je kon nu ook de achterkant van het geweer zien. Ook het online elkaar afknallen werd met Quake écht volwassen en razendpopulair. Het spelen met muis en toetsenbord kwam nu in zwang; tot die tijd had je aan het toetsenbord genoeg.

Half-Life:

Er kwam zowaar een verhaal in het spel. Een verhaal dat je zelf speelde. Het was dus niet enkel meer knallend de levels voldoen, je werd nu echt meegezogen in een spannend verhaal. Uniek: de intro was geen filmpje waarin de situatie werd uitgelegd, maar speelde je zelf in het eerste level. Ook maakte het spel gebruik van voorgeprogrammeerde gebeurtenissen; je stond er met je neus bij als er van alles in het level gebeuren en moest er tijdig op reageren.

Unreal:

In dit prachtige avonturenspel kon je nu eindelijk écht naar buiten. Natuurlijk kon je in Doom, Duke Nukem 3D en Quake ook al wel naar buiten (vooral in Duke Nukem liep je weleens door de stad), maar zulke grote en adembenemende openluchtlevels als in Unreal kwamen er beslist niet in voor. De makers konden nu alles bouwen wat ze wilden en de levels zagen er ook prachtig, kleurig en fantasievol uit.

Daarna kwamen er nog meer vernieuwingen op het gebied van gameplay (het dirigeren van teams), graphics (rondingen kwamen in beeld) en geluid (doubly surround), maar de basis was in Unreal eigenlijk al definitief afgerond. Vanaf dat spel kon men alles maken wat men wilde, zonder fundamentele beperkingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik mij dan afvraag,

Als ik Crysis zie:

denk ik van, tjonge dat ziet er mooi uit. Over 20 jaar denk ik van, het ziet er niet uit.

(..)

als het spel echt fotorealistisch is, dan kan het uiteraard niet "beter" (grafisch gezien). Het hangt natuurlijk wel van de resolutie af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als het spel echt fotorealistisch is, dan kan het uiteraard niet "beter" (grafisch gezien). Het hangt natuurlijk wel van de resolutie af.

Is zeker waar, zelf speel ik ook crysis, met alles op very high op een 19" beeldscherm. Daar ziet het er natuurlijk super uit.

Op een 24" beeldscherm, ziet dat er net weer realistischer uit, omdat de resolutie verschilt. (1440x900 en 1920x1200)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 9 months later...

Quote:

Pokémon rood vond ik erg tof....ik dnek e rover om die weer tweedehands te kopen...heb m weggegooid in een overreligieuze bui, maar het blijft een leuke RPG

ik heb hem voor op de pc, met gameboy emulator puh2.gif

niet zo echt als op de gameboy maar ik heb er uren plezier van gehad (als je al die uren aan elkaar vast plakt, maak er dan maar weken van puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Retro gaming...

Voor mij is het wachten op Star Craft II.
party.gif

yes.gifyes.gif Ik wacht al een jaar of 2.

Dat AC was het eerste spel dat mijn machine niet meer aan kon, (en ik heb nog steeds dezelfde dus nu al helemaal niet meer) Maar ik ben niet meer zo gamerig als vroeger me koop pas een nieuwe als het echt nodig is, of als die van me moeder kapot gaat, dan mag ze deze hebben

Link naar bericht
Deel via andere websites

Same here. Ik koop nooit spellen. Tenzij ik online wil spelen zonder moeilijk gedoe met flut cracked servers.

Zo heb ik laatst 55 euro uit gegeven voor 3 spellen.

Kom ik thuis, installeer ik dus Gears of War, geen serienr gevraagd tijdens installeren, en alles is goed geïnstalleerd. Kom ik de 1e bug tegen. Certificaat was verlopen. Dus ik kon niet spelen. Naja, fix geïnstalleerd.

Ik wil account aanmaken, wil serienr invoeren, en ik pak het boekje erbij waar dat vaak op staat. En ik zoeken, zoeken.. nergens te vinden. Ik had het spel nieuw gekocht, maar bovenin het boekje zat een scheur. Dat vond ik heel erg verdacht, en ben gelijk terug gegaan.

Ik dus verhaal uitgelegd, maar ondanks dat de verkoopster bij mij in de klas heeft gezeten widegrin.gif, wilde ze het niet terug nemen. Ik vroeg dus of ze een ander exemplaar wilde pakken, om te kijken of ik daadwerkelijk iets mis. En ja hoor nosmile.gif Boven op het boekje moet een serienr. zitten, en die was er bij mij afgetrokken. Ik had dus een 2e hands spel nosmile.gif

Naja, even overlegd met haar baas, en ik kreeg een ander exemplaar. Maar zoiets leert je wel keihard af om nog legale games te kopen zeg nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maandagochtend widegrin.gif

Ontopic: na afgelopen weekend een zooi jaren-90 muziek in de nineties request op 3fm te hebben gehoord heb ik ook opeens zin om nineties-games te gaan spelen. Binnenkort de X-box (met 15.000 retro games) maar eens aanzwengelen. Net nu ik bezig was met Twilight Princess (en probeer een boek te lezen...)... He, het leven wordt er zo niet makkelijker op noparty.gif

knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid