Spring naar bijdragen

2 geloven op 1 kussen daar...


Aanbevolen berichten

HELP!! Mijn vriend zit in een Gereformdeerde Gemeente kerk en ik zit in een Hervormd PKN!

Mijn vriend is echt een schatje.. Ik ken hem nu zo'n 2 jaar.. we hebben alleen 1 groot probleem!! We hebben als het ware hetzelfde geloof, maar toch heel veel botsingen wat betreft geloof over bekering, zondekennis, principes binnen een kerk enz.!! We willen heel graag verder met elkaar (trouwen enz.) maar lopen steeds tegen hetzelfde aan:

Klinkt misschien als dingen die er niet toe doen, want Jezus moet op plek 1 komen, maar het is toch een groot struikelblok!! Er zijn zoveel dingen waar we niet uit komen!! Gergem en Hervormd is zo'n grote verschil.. We houden van elkaar, maar kunnen beiden eigenlijk niet de stap zetten, omdat we in elkaars kerk niet thuis voelen.. Ook andere kerken gezocht, maar er zit niet zo veel tussen Hervormd en Gergem..

Heeft iemand tips voor ons?? Want we willen elkaar echt niet kwijt, maar soms lijkt het wel alsof er geen andere oplossing is!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

HELP!! Mijn vriend zit in een Gereformdeerde Gemeente kerk en ik zit in een Hervormd PKN!

Lastig, maar niet onoverkomenlijk. smile.gif

Quote:
We hebben als het ware hetzelfde geloof, maar toch heel veel botsingen wat betreft geloof over bekering, zondekennis, principes binnen een kerk enz.!! We willen heel graag verder met elkaar (trouwen enz.) maar lopen steeds tegen hetzelfde aan:

Lopen jullie er tegenaan omdat de kerkleren ietwat verschillen (terwijl beide een Gereformeerde grondslag hebben) of omdat jullie ervaring inzichten op deze punten niet overeen komen?

Quote:
Gergem en Hervormd is zo'n grote verschil..

Het hangt af van hoe vrij de Hervormde Kerk is. Ger Gem is meestal wat behoudender, maar meestal ook meer gericht op de bevinding in de geloofservaring.

Quote:
Ook andere kerken gezocht, maar er zit niet zo veel tussen Hervormd en Gergem..

Oh er zit een heel spectrum tussen hoor. widegrin.gif

Waar het vooral om gaat is hoe de Hervormde Kerk in de maatschappij staat. Is dat al meer neigend naar de Gereformeerde Bond of is het een bondskerk of is het een meer vrije kerk.

Tussen de HK en de GG heb je bijvoorbeeld de CGK, GK PKN, NGK, GKv. Alleen hun basis in de Gereformeerde gezindte, maar de uitlegging daarvan op een paar punten verschillend. Daarbij ook aangetekend dat er grote lokale verschillen zijn in beleving en inkleding van het gemeente zijn met elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gompie, lijkt me een lastige situatie. Zelf ben ik niet zo thuis in al die details van de PKN-afdelingen maar het klinkt ingewikkeld.

Ik vraag me af hoe het kan dat volgelingen van een man die liefde predikte, zichzelf op deze wijze gehinderd voelen in de liefde voor elkaar.

Misschien een probleem in de prioriteitstelling, misschien te ver van de oorsprong, misschien te gefocust op details om het grote geheel nog te kunnen zien, misschien teveel bezig met het hoofd en te weinig met het hart.

Kan van alles zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of er tips te geven zijn is nog maar de vraag,maar hier zijn er twee protestanten die niet door de protestantse deur kunnen,is het dan niet tijd(als jullie echt met elkaar verder willen) is te gaan denken andere geloofs wegen in te slaan dat je wel samen het geloofspad kan gaan lopen;bijvoorbeeld,Oud Katholiek,Rooms Katholiek,Anglicaans,Luthers,en ondek daarbij de vreugde en blijheid van het Christelijk Geloof de enige ware godsdienst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 01 december 2008 17:28:32 schreef Michiel het volgende:

[...]Lastig, maar niet onoverkomenlijk. smile.gif

Klopt!!

[...]Lopen jullie er tegenaan omdat de kerkleren ietwat verschillen (terwijl beide een Gereformeerde grondslag hebben) of omdat jullie ervaring inzichten op deze punten niet overeen komen? [...]Het hangt af van hoe vrij de Hervormde Kerk is. Ger Gem is meestal wat behoudender, maar meestal ook meer gericht op de bevinding in de geloofservaring.

Het is een combinatie van beiden.. kerkleer, maar ook ervaring!!

Hij heeft meer het idee dat het geloof je allemaal maar gegeven moet worden.. zo niet.. ja dan niet!! Terwijl ik altijd ben opgevoed dat je het moet krijgen, maar dat je jezelf ook moet overgeven aan Hem en dat als je het echt wilt het je ook gegeven zal worden!! Wanneer ik ook bij hen in de kerk zit (nu wil ik niet zeggen dat dit overal het geval is, het is alleen even hoe het op mij afkomt) dan heb ik het gevoel dat het maar voor een paar is en dat je wel wat bijzonders moet hebben meegemaakt!! Zoals zijn moeder is radicaal omgekeerd toen de vader van me vriend overleed!! Hij heeft daarom dichtbij wat meegemaakt wat een duidelijke bekering was!! Nu heb ik het idee dat voor hem de enige weg is.. een radicale ommekeer!! Dat vind ik erg moeilijk te geloven..

Zelf ben ik ervan overtuigd dat God bestaat en dat Jezus ook voor mij gestorven is, maar bij hem word ik altijd in twijfel gebracht. Tuurlijk twijfel ikzelf ook gedurig, niet alleen door hem. Maar gewoon doordat hij zoiets heeft ja zo makkelijk gaat dat niet voel ik me ook weer onzeker. En zo makkelijk is het niet hoor btw knipoog_dicht.gif Hij denkt dat het bij ons maar "FF geloven" is en dat we er geen benul van hebben wat het allemaal inhoud.

Het belijdenis doen bij hen en bij ons is ook al weer een verschil.. ik weet eigenlijk niet zo goed wat ze bij hen belijden, maar het is in mijn ogen meer een belijdenis naar de kerk toe dan naar God. (dit denk ik, ik kan het mis hebben, zo ja... zeg het me gerust)

Als je daar wil trouwen MOET je ook belijdenis hebben gedaan.. dat vind ik ook moeilijk! Ik wil graag belijdenis doen omdat het voor mij een bewuste keuze is om voor God te leven!!

Avondmaal: Afgelopen zondag vond hij verschrikkelijk bij ons.. Hoe konden zoveel mensen aan het avondmaal gaan?? Dat is toch alleen voor 'bijzondere' mensen..

Bevindingen: Hij gelooft dat mensen dingen van God binnen krijgen dat bepaalde mensen wel of niet in de hemel zijn. Bij hen in de kerk leeft dat ook heel sterk.. ik krijg beelden van God te zien. DIT VIND IK ENG, voornamelijk omdat ik dat nog nooit heb meegemaakt dat iemand uit onze kerk dat had!! In mijn ogen is dat God spelen en ik geloof dat God weet waar je heen zult gaan. Wel kun je vertrouwen hebben dat als je geloof je in de hemel mag zijn.. dat beloofd Hij immers. Kan iemand me daar meer over zeggen??

Ps. Ik ratel nu heel veel, dus het kan zijn dat niet alles helemaal netjes gespeld of goed gezegd is, mijn excuses daarvoor!! Het zijn gewoon veel dingen waarbij ik ff mening van andere nodig heb!! En niet familie of vrienden, want die hebben duidelijk een eigen mening over welke kerk wel/niet!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee Sacredos, dat is totaal en helemaal geen reële optie. De verschillen tussen Hervormde gemeentes en Gereformeerde Gemeenten kunnen binnen het gereformeerde spectrum erg groot zijn. Voor de buitenstaander is het moeilijk te begrijpen waar 'wij' ons zo druk over maken.

Dit heeft voornamelijk (zo niet alles) te maken met de ontstaansgeschiedenis van de (vooral) de Gereformeerde Gemeenten. Die zijn niet voor niets ooit uit de toenmalige Hervormde Kerk gegaan. Momenteel zijn de kerken nog verder uit elkaar gegroeid (uitzonderingen daar gelaten). Ik vind het dan ook absurd in het kwadraat dat je aankomt met de Oud Katholieke Kerk (die is NOG liberaler dan de gemiddelde PKN), Rooms Katholiek (leerstellig het tegenovergestelde van de vastgelegde leer in Gereformeerde Gemeenten als die van Hervormde Gemeenten in de PKN), Anglicaan (die heb je overigens haast nergens is ook geen serieuze optie), Luthers (Hoezo!? Dat is net zo iets als 'ik ben evangelisch en mijn vriend katholiek, oh wordt gereformeerd..). Kom OP zeg..

@Mars! Ik begrijp heel goed in welk vaarwater je zit, je mag mij mailen als je vragen hebt over de Gereformeerde Gemeenten. Heel veel mensen in dat kerkverband hebben een visie op bekering (voornamelijk wedergeboorte) en de ellendekennis. Ik begrijp (misschien wel als geen ander) wat je bedoeld. Blijf hier echt over praten. Waarom je vriend dat vind, omdat de 'Kerk' dat zegt, of omdat hij dat zelf zo ervaren heeft bijvoorbeeld.

Soms eerst eens alle overeenkomsten op, ga samen in gebed. Zoek het aangezicht van de Heere hierover. (Dat is ook iets wat ik meer moet doen). Ik weet niet hoe jou familie tegen kerkkeuze aankijkt. Over het algemeen zijn 'Hervormden' namelijk nogal 'trots' op hun 'Ongedeelde Hervormde Kerk'. Toch is het een keuze van jou en jou vriend. Ik raad je aan om eens samen naar een dienst in een Hersteld Hervormde Kerk te gaan.

Je zou kunnen zeggen dat zij vroeger de Orthodoxe flank van de Gereformeerde Bond vormden. Ze zijn qua theologie (dus vastgestelde leer) heel goed te vergelijken met de Gereformeerde Bond (en ook met andere stromingen in de Hervormde Kerk), maar leggen bijvoorbeeld iets (niet veel, iets) meer nadruk op de bekering (voornamelijk in de preek).

Ik ken mensen uit mijn kerk die verkering hadden (PKN/GG), maar ook PKN/Oud Gergem, of Gergem/Oud Gergem en nu in de Hersteld Hervormde Kerk hun plaats hebben gevonden. Naast het kerkverband is het heel belangrijk dat je elkaar herkent in het geloof (misschien ervaart jou vriend dat niet zo, maar vraag hem daarna).

Echt doen smile.gif Ik zal jullie gedenken in mijn avondgebed, Gods zegen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Waar het vooral om gaat is hoe de Hervormde Kerk in de maatschappij staat. Is dat al meer neigend naar de Gereformeerde Bond of is het een bondskerk of is het een meer vrije kerk.

Het is een bondskerk (geloof ik, sorry ben daar niet echt verdiept in), maar we hebben ook een best duidelijk regelement wat best behoudend is, maar toch ook vrij. Ieder mag zijn wie die is, maar het liefste zien ze bijv. dat je met een rok en hoedje naar de kerk gaat!


Samengevoegd:

Quote:

Gompie, lijkt me een lastige situatie. Zelf ben ik niet zo thuis in al die details van de PKN-afdelingen maar het klinkt ingewikkeld.

Ik vraag me af hoe het kan dat volgelingen van een man die liefde predikte, zichzelf op deze wijze gehinderd voelen in de liefde voor elkaar.

Misschien een probleem in de prioriteitstelling, misschien te ver van de oorsprong, misschien te gefocust op details om het grote geheel nog te kunnen zien, misschien teveel bezig met het hoofd en te weinig met het hart.

Kan van alles zijn.

Ik denk dat het een mengeling is van alles wat je nu zegt!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee Sacredos, dat is totaal en helemaal geen reële optie. De verschillen tussen Hervormde gemeentes en Gereformeerde Gemeenten kunnen binnen het gereformeerde spectrum erg groot zijn. Voor de buitenstaander is het moeilijk te begrijpen waar 'wij' ons zo druk over maken.

Dit heeft voornamelijk (zo niet alles) te maken met de ontstaansgeschiedenis van de (vooral) de Gereformeerde Gemeenten. Die zijn niet voor niets ooit uit de toenmalige Hervormde Kerk gegaan. Momenteel zijn de kerken nog verder uit elkaar gegroeid (uitzonderingen daar gelaten). Ik vind het dan ook absurd in het kwadraat dat je aankomt met de Oud Katholieke Kerk (die is NOG liberaler dan de gemiddelde PKN), Rooms Katholiek (leerstellig het tegenovergestelde van de vastgelegde leer in Gereformeerde Gemeenten als die van Hervormde Gemeenten in de PKN), Anglicaan (die heb je overigens haast nergens is ook geen serieuze optie), Luthers (Hoezo!? Dat is net zo iets als 'ik ben evangelisch en mijn vriend katholiek, oh wordt gereformeerd..). Kom OP zeg..

@Mars! Ik begrijp heel goed in welk vaarwater je zit, je mag mij mailen als je vragen hebt over de Gereformeerde Gemeenten. Heel veel mensen in dat kerkverband hebben een visie op bekering (voornamelijk wedergeboorte) en de ellendekennis. Ik begrijp (misschien wel als geen ander) wat je bedoeld. Blijf hier echt over praten. Waarom je vriend dat vind, omdat de 'Kerk' dat zegt, of omdat hij dat zelf zo ervaren heeft bijvoorbeeld.

Soms eerst eens alle overeenkomsten op, ga samen in gebed. Zoek het aangezicht van de Heere hierover. (
Dat is ook iets wat ik meer moet doen
). Ik weet niet hoe jou familie tegen kerkkeuze aankijkt. Over het algemeen zijn 'Hervormden' namelijk nogal 'trots' op hun 'Ongedeelde Hervormde Kerk'. Toch is het een keuze van jou en jou vriend. Ik raad je aan om eens samen naar een dienst in een Hersteld Hervormde Kerk te gaan.

Je zou kunnen zeggen dat zij vroeger de Orthodoxe flank van de Gereformeerde Bond vormden. Ze zijn qua theologie (dus vastgestelde leer) heel goed te vergelijken met de Gereformeerde Bond (en ook met andere stromingen in de Hervormde Kerk), maar leggen bijvoorbeeld iets (niet veel, iets) meer nadruk op de bekering (voornamelijk in de preek).

Ik ken mensen uit mijn kerk die verkering hadden (PKN/GG), maar ook PKN/Oud Gergem, of Gergem/Oud Gergem en nu in de Hersteld Hervormde Kerk hun plaats hebben gevonden. Naast het kerkverband is het heel belangrijk dat je elkaar herkent in het geloof (misschien ervaart jou vriend dat niet zo, maar vraag hem daarna).

Echt doen
smile.gif
Ik zal jullie gedenken in mijn avondgebed, Gods zegen
smile.gif

Mijn dank is zeer groot, daar heb ik wat aan.. en ik zal je zeker gaan gebruiken als je het niet erg vind!! Ps. We hebben een half jaar bij Hersteld Hervormd gezeten, maar dat vonden we beiden ook lastig..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Het is een combinatie van beiden.. kerkleer, maar ook ervaring!!

Hij heeft meer het idee dat het geloof je allemaal maar gegeven moet worden.. zo niet.. ja dan niet!!

Dan kun je hem op basis van de kerkleer van zijn eigen kerk van repliek dienen. Dit is een veelgehoorde visie in de Gereformeerde Gemeenten. Maar ook die kerk hebben de Dordste Leerregels en de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Daar staat helemaal niets over 'afwachten' van God, maar het 'verwachten van God'. Hij heeft gelijk wat betreft het 'God moet het je geven', dat is een gereformeerd gegeven. (Alleen uit genade zult gij zalig worden), maar God heeft heel duidelijk gemaakt dat Hij Heere van je (en jou vriends) leven wil zijn.

Het is de manier waarop het gebracht wordt. Wanneer je bijvoorbeeld zegt dat 'ellendekennis nodig is om tot God te komen' heb je ergens gelijk. Zonder ellendekennis, heeft niemand de Heelmeester nodig. Dat wil echter niet zeggen dat je moet wachten tot je ooit eens van mening bent dat je genoeg 'ellendekennis' hebt, nee, het drijft je uit tot Christus als Grote Verwachting.

Quote:
Terwijl ik altijd ben opgevoed dat je het moet krijgen, maar dat je jezelf ook moet overgeven aan Hem en dat als je het echt wilt het je ook gegeven zal worden!! Wanneer ik ook bij hen in de kerk zit (nu wil ik niet zeggen dat dit overal het geval is, het is alleen even hoe het op mij afkomt) dan heb ik het gevoel dat het maar voor een paar is en dat je wel wat bijzonders moet hebben meegemaakt!! Zoals zijn moeder is radicaal omgekeerd toen de vader van me vriend overleed!!

Klopt, dat is het verwachtingpatroon van heel veel mensen in de Gereformeerde Gemeenten (en aanverwante kerkverbanden, maar het komt ook voor in de rechterflank van de Hervormde Kerk). Je zou misschien kunnen verwijzen naar een Psalm 32 (berijming van 1773).

Ps 32: 5

Wil toch niet stug, gelijk een paard, weerstreven,

Of als een muil, door domheid voortgedreven;

Gebit en toom, door 's mensen hand bestierd,

Beteuglen 't woest en redeloos gediert'.

Laat zulk een dwang voor u niet nodig wezen;

Wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen;

Maar wie op Hem vertrouwt, op Hem alleen,

Ziet zich omringd met Zijn weldadigheen.

De dwang zou je kunnen zien als een hele bijzondere (dadelijke) bekering, waar God heel expliciet iemand de wedergeboorte schenkt en die persoon tot inkeer komt. Denk maar aan de apostel Paulus die van christenvervolger een omchristusvervolgde werd. Wij mensen mogen echter niet van God verwachten dat Hij ons op die manier bekeerd. Dat zegt namelijk wat, het Gods laatste 'manier' om iemand te bekeren. Over het algemeen genomen gaat het op een veel langere manier. Een probleem is echter dat iemand uit de GG (waaronder ik) niet snel zal durven toe te geven dat het een Hoop heeft op Christus, dat omdat wij ons hebben leren wegcijferen en heel veel de zondekennis/ellendekennis van de preekstoel horen. Dat is jammer, want God zegt zelf in zijn woord dat Hij is een 'overvloedige bron van al het goed' en dat Hij 'niet wil dat iemand verloren gaat'. Wij moeten niet afwachten tot Christus gaat werken in ons, we moeten hoopvol uitzien en verwachten (en nee, dat kunnen wij niet zelf, ook daar hebben wij Christus voor nodig).

Quote:
Zelf ben ik ervan overtuigd dat God bestaat en dat Jezus ook voor mij gestorven is, maar bij hem word ik altijd in twijfel gebracht. Tuurlijk twijfel ikzelf ook gedurig, niet alleen door hem. Maar gewoon doordat hij zoiets heeft ja zo makkelijk gaat dat niet voel ik me ook weer onzeker. En zo makkelijk is het niet hoor btw Hij denkt dat het bij ons maar "FF geloven" is en dat we er geen benul van hebben wat het allemaal inhoud.

Klopt, er kan heel neerbuigend gedaan worden over mensen die niet allerhande 'bevindelijke' omgangen met God hebben om te delen met de andere wedergeborenen. Dat vind ik ook een kwalijke zaak. Toch is de nadruk ook wel goed. Geloven is namelijk niet een 'ik kies voor Jezus, en dan is het OK'. Het gaat om iets heel dieps, iets heel wezenlijks. Het begint echter met hoopvol vertrouwen. Misschien is het het beste om dat dan ook gewoon voor te leven, en doe dat echt niet in eigen kracht, maar met het oog op Hem gericht. Wandel in het Licht van Zijn Waarheid.

Quote:
Het belijdenis doen bij hen en bij ons is ook al weer een verschil.. ik weet eigenlijk niet zo goed wat ze bij hen belijden, maar het is in mijn ogen meer een belijdenis naar de kerk toe dan naar God. (dit denk ik, ik kan het mis hebben, zo ja... zeg het me gerust)

In elke kerk van gerefomeerde signatuur doe je dat eigenlijk, sommige kerken hebben dat echter wat naar de achtergrond gedrukt. In principe doe je belijdenis van de 'waarheid' van de Bijbelse leer (dat zegt de GG ook, hooguit met ergens op de bodem de overtuiging dat de Bijbelse leer die van de GG is). Ook in de Hervormde Kerk (vroeger iig) zei je b.v. bij het dopen van je kinderen, maar ook bij de belijdenis dat je 'geloofde, dat de leer alhier geleerd, de volkomen leer der Godzaligheid is'. Ds. Voetsius (die ook de vragen heeft gemaakt van de Belijdenis) heeft ook geschreven dat die belijdenis (van de leer) niet automatisch zegt dat die persoon in kwestie ook wedergeboren is.

Quote:
Als je daar wil trouwen MOET je ook belijdenis hebben gedaan.. dat vind ik ook moeilijk! Ik wil graag belijdenis doen omdat het voor mij een bewuste keuze is om voor God te leven!!

Je zult nooit bewust genoeg de keuze kunnen door voor Christus, Christus is niet afhankelijk van jou keuze, jij zult in je verdere (geloofs)leven stees meer inzien dat jij dat helemaal niet kunt en dat het allemaal pure genade is. Het lijkt mij overigens wel goed om over deze zaken serieus na te denken. Ik vind persoonlijk de reden die jij aangeeft om belijdenis te doen beter dan het systeem van 'je bent 21 dus je doet belijdenis'. Belijdenis is daarmee verworden tot niets meer dan 'lid worden van de kerk, en verder zien we wel waar de genade land'.

Quote:
Avondmaal: Afgelopen zondag vond hij verschrikkelijk bij ons.. Hoe konden zoveel mensen aan het avondmaal gaan?? Dat is toch alleen voor 'bijzondere' mensen..

Dat heeft vooral te maken met verbondsvisie. Aan het avondmaal mogen aangaan (volgens de GG en de HK) de mensen die geloven in Jezus, de Christus. (PUNT). Voor een GG zijn dat 'de uitverkorenen', voor een HK'er over het algemeen ook. Het punt is echter, dat je in de GG een zekere vorm van geloofszekerheid moet hebben om aan het avondmaal deel te nemen, en in de HK er ook ruimte is voor mensen die niet weten of ze Christus kennen, maar wel verlangend uitzien naar Hem. (Avondmaalsformulier: tot ondersteuning en versterking der gelovigen).

Quote:
Bevindingen: Hij gelooft dat mensen dingen van God binnen krijgen dat bepaalde mensen wel of niet in de hemel zijn. Bij hen in de kerk leeft dat ook heel sterk.. ik krijg beelden van God te zien. DIT VIND IK ENG, voornamelijk omdat ik dat nog nooit heb meegemaakt dat iemand uit onze kerk dat had!! In mijn ogen is dat God spelen en ik geloof dat God weet waar je heen zult gaan. Wel kun je vertrouwen hebben dat als je geloof je in de hemel mag zijn.. dat beloofd Hij immers. Kan iemand me daar meer over zeggen??

Er is een voorbeeld van een predikant die van God 'te horen kreeg' over de eeuwige bestemming van een vroegtijdig geboren kind. Ik weet niet, wij kunnen niet zeggen dat dit onmogelijk is. Bij God zijn alle dingen mogelijk. De Gereformeerde Gemeenten zijn wat dit betreft wat mystieker dan de meeste Hervormden, ik weet niet of je dit positief of negatief moet noemen. Het is niet iets waar je de nadruk op moet leggen. God gaat Zijn weg met Zijn Volk, daar hebben wij niets over te zeggen. We kunnen hooguit iets zeggen over het 'verwachten van bepaalde zaken'. Als jou vriend van God verwacht dat hij snachts allemaal stemmen moet gaan horen, en Bijbelteksten op eens in zijn hoofd 'poppen' en hij opeens weet dat zijn opa in de eeuwige heerlijkheid is, dan wordt het gevaarlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelfde probleem hiero, alleen is mijn vriend de PKN'er en ik de Gergemmer. En ik ben, als ik het zo hoor, een stuk minder 'zwaar' gergemmer dan jouw vriend. In welke plaats gaat hij naar de kerk, als ik vragen mag? smile.gif

Ik wil je een hart onder de riem steken, want ook al is het bij ons niet zo'n probleem, ik kan me voorstellen hoe het wel kan werken. Zoals ik het nu lees ligt jullie geloofsbeleving best ver uit elkaar en dat is heel lastig. Probeer het gesprek aan te gaan over de overeenkomsten, en ik sluit me aan bij Harm-Jan: ga in gebed, samen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Je zult nooit bewust genoeg de keuze kunnen door voor Christus, Christus is niet afhankelijk van jou keuze, jij zult in je verdere (geloofs)leven stees meer inzien dat jij dat helemaal niet kunt en dat het allemaal pure genade is. Het lijkt mij overigens wel goed om over deze zaken serieus na te denken. Ik vind persoonlijk de reden die jij aangeeft om belijdenis te doen beter dan het systeem van 'je bent 21 dus je doet belijdenis'. Belijdenis is daarmee verworden tot niets meer dan 'lid worden van de kerk, en verder zien we wel waar de genade land'.

Daar ben ik het helemaal mee eens.. ik zal er me nooit echt bewust van zijn, ik ben klein Hij is groot. Maar Hij belooft zijn genade.. daar moet ik toch op bouwen!! Met helaas zijn ups en downs.. met vragen is het nu wel echt?? Is mijn geloof wel goed?? Maar goed.. dat is meer ongeloof dat twijfel eigenlijk bloos.gif


Samengevoegd:

ik gaat slapen voor nu.. ben beetje moe knipoog_dicht.gif! Dankjewel voor alles reacties tot nu toe.. dit helpt me echt!!

Gods zege,

Marsje

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat erg om te horen dat een stel dat zoveel van elkaar houd beiden met het Woord van God zijn opgevoed toch tegen zo'n probleem aan kunnen lopen.

Ik lees dat jullie samen al eens naar andere kerken zijn gaan kijken maar dat jullie meningen zo verschillen op dit gebied dat ik denk dat jullie er niet zijn met alleen maar een nieuwe kerk.

Ik lees meer dat jullie geloven zoveel van elkaar verschillen dat dit zelfs verhitte discussies kan opleveren.

Als jij een échte PKN-er ben en hij een echte GerGem-er dan is dit gewoon heel erg complex. Wat ik lees is dat jullie je geloof moeilijk kunnen bespreken omdat het zoveel verschild.

Ik heb hier eigenlijk niet zoveel ervaring in. De gemengde relaties die ik ken waren qua kerk en geloof toch wat dichter bij elkaar. Zo was mijn vriend Christelijk gereformeerd en ik zelf gereformeerd vrijgemaakt en heeft hij uiteindelijk belijdenis gedaan in de gereformeerde kerk vrijgemaakt. Maar ik ken ook mensen die juist naar de hervormden zijn gegaan door een relatie, omdat dit niet zoveel scheeld.

Mijn nicht daarentegen is omdat zij beiden zich niet thuis voelden in de kerk van de ander niet getrouwd in de kerk. Zij hebben een eigen dienst gemaakt ter ere van God. Al denk ik niet dat jij dat zou willen.

Om dit probleem op telossen denk ik dat het het beste is om goed met jou vriend te praten, meningen uit te wisselen, tot God te bidden en misschien in beide kerken eens te gaan praten met zijn tweetjes en de dominee of ouderling.

Heel veel sterkte,

Liefs

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

HELP!! Mijn vriend zit in een Gereformdeerde Gemeente kerk en ik zit in een Hervormd PKN!

Volgens mij allebei calvinistische kerken, dus de verschillen zijn volgens mij overkomelijk. Althans dat zeg ik als katholiek en ex-protestant. Ook tussen die twee zit niet zo verschil, volgens mij hebben we dezelfde God. De duivel slaapt hier dus niet tussen, wel maken we het elkaar soms erg moeilijk.

Zoek dus eerst naar de overeenkomsten en als dat bij elkaar genoeg is dan doen de verschillen er minder toe.

Hou van elkaar. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Heeft iemand tips voor ons?? Want we willen elkaar echt niet kwijt, maar soms lijkt het wel alsof er geen andere oplossing is!!

Om nog maar een opa-opmerking toe te voegen: je bent 20, ik gok dat hij niet heel veel ouder is, zo te lezen een nog vrij nieuwe relatie (alles korter dan 10 jaar noem ik "vrij nieuw", dus protesteren heeft geen zin widegrin.gif ).

Een verschil in geloof is niet zo spannend, zeker niet als je relatief dicht bij elkaar zit. Het is net zoiets als dat de één erg van tuinbonen houdt, en de ander dol is op spruitjes. Dat lijkt aan het begin van je relatie een drama. Sterker, dat IS soms echt een drama. Je stelt je niet aan, ook al zullen mensen van buiten zich afvragen waar je je in hemelsnaam druk over maakt.

Maar je maakt je druk, omdat je bezig bent met de grootste overgang van je leven: van ik+jij naar wij. Cliché? jawel. Maar ook Heel Erg Waar.

De onverwoestbare eenheid die jullie kunnen worden, wordt niet gesmeed in een lauwwarm bubbelbad, maar in een verzengend hete smidse.

Heftig, maar toch niets om je zorgen over te maken. Gewoon dóór gaan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is het totaal niet aan de orde, maar probeer je niet teveel aan te trekken van wat je ouders of andere mensen er wel niet van zullen denken. Wat misschien ook wel aardig is probeer eens in de toekomst te denken, stel je mag kinderen krijgen, hoe ga je hen opvoeden qua geloof? Waar je denk ik ook voor moet waken is dat je het theoretisch met elkaar eens lijkt te zijn, maar probeer dat ook in de praktijk te zijn. En wat is voor jullie belangrijker, samen God kunnen dienen, of samen een 'soepele' relatie hebben voor de rest van je leven?

God's hulp, succes en sterkte wens ik jullie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik heb ook in zo'n situatie gezeten.

Mijn ouders zijn gereformeerd vrijgemaakt en mijn vriend gereformeerd. Dit heeft zo'n verschikkelijk ellende opgebracht dat ik het huis ben uitgewezen en mijn ouders willen nu al 2 jaar geen contact met me. Ik was die tijd ook niet makkelijk, maar ik wist niet hoe ik met de situatie moest omgaan.Inmiddles ben ik bij de vrijgemaakte kerk weggegaan en ik ben overgestapt naar de gereformeerde kerk.

Ik was 18 toendertijd en ik ben flink depressief geraakt. Ik kon nog nauwelijks eigen beslissingen nemen omdat iedereen om mij heen inclusief mijn vriend het beter wisten.Ik woon nu samen met mijn vriend en voel me gelukkkig omdat ik nu vanuit me zelf geloof en mijn ouders dat niet meer voor me doen.Ik kan nu openlijk met mijn vriend over God praten en dat voeld zo goed.

Dus mijn advies voor mensen in een soort gelijke situatie:

Luister heel goed naar jezelf, praat veel met je ouders/familie/ vriend-in en blijf zeker van je zelf.

Er bestaan geen mensen die op elk vlak de zelfde mening over iets hebben over. Zijn ze het qua geloofsovertuiging eens, dan zijn ze het over iets anders misschien wel helemaal niet.

Wie zegd dat als je precies het zelfde gelooft als je partner dat je dan een geweldig huwelijk zult hebben?

Wij zijn hier op aarde om God te dienen en ons doel hier op aarde te volbrengen. Een levenspratner die je daar bij steunt is dan wel erg makkelijk.

Ik wens je veel sterkte en hoop dat mijn ervaring voor jouw wat dingen ophelderd. Als jouwn Partner je steunt vind ik zeker dat je je relatie een kans moet geven. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid